Skocz do zawartości

Komin, ale jaki?


Recommended Posts

Napisano
Projekt przewidywał dla domku jeden komin, w którym będzie przewód dymny i wentylacyjny. Po rozmowach z wykonawcą ustaliliśmy, że postawimy komin gotowy z prefabrykatów z przewodem z keramzytu. Producent oferował gotowy komin (w dobrej cenie) wraz z elementami imitującymi klinkier jako wykończenie widocznej, ponad dachem, części komina. Owe wykończenie było wykonane z barwionego na kolor czerwony betonu.
Niestety nie byłam nim zachwycona.
Mój wykonawca domku zauważył problem. Aby dobudować z klinkieru część komina musiałby utworzyć półkę – podparcie – i na niej układać klinkier.
W efekcie wybrałam metodę tradycyjną. Miła być tańsza. Kupiłam cegłę, klinkier, rury kwaso i termo odporne, oraz wełnę do izolacji komina (rury spalinowej)
Po obliczeniu kosztów sądzę, że lepszym rozwiązaniem byłoby kupienie gotowego zestawu Schiedla bardzo estetyczny z wkładem ceramicznym.
A propos wełny do izolacji kominów, sprzedawcy polecają m.in. wełnę lamelową szklaną, której wytrzymałość na temperaturę wynosi około 300 °C. W kominach gdzie pracuje kominek opalana drewnem następuje spalanie gazów, które osiągają dużo wyższe temperatury wełna lamelowa traci swoje właściwości. Polecane jest przez producentów wełna kamienna, lub wełna do izolacji kominów Schedla – wytrzymuje temp. 600 °C. Koszty izolacji są „trochę” wyższe.
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Równie dobry może być Bolesławie lub Leiher, ale ja gdybym jeszcze raz budowała komin to bym dała Schiedla. Tak zaprojektowała architektka, ale my chcielismy zaoszczędzić bo wszyscy mówili, że Schiedel jest drogi, nie sprawdziliśmy jak wyjdzie cenowo coś innego tylko zaufaliśmy wykonawcy i ... wyszliśmy na tym jak Zabłocki na mydle. Kosztowało nas to drożej niż oryginalny Schiedel
  • 11 miesiące temu...
Napisano
Cytat

... wyszliśmy na tym jak Zabłocki na mydle.




Ja się nazywam Zabłocki, icon_razz.gif ale nie dam się zrobić w konia. Buduję tak jak w projekcie - SCHIEDLA: icon_biggrin.gif

Chytry dwa razy traci....
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Jak budowałem to z góry założyłem, że będzie Schiedel. Ponadto komis spalinowy jest w szeregu z wentylacyjnymi w związku z tym przyjąłem, że wentylacyjne również będą systemowe. Niczego nie żałuję - komin wygląda jak od linijki a przy tym bardzo wytrzymały i spełniający swoją rolę.
Mój znajomy, który się buduje również chciał zaoszczędzić i zrobił komin spalinowy murowany - oczywiście z wkładem kamionkowym, a spalinowe z tradycyjnej ceramiki. Efekt mizerny. Kominy ceramiczne wentylacyjne mają straszną tendencję do pękania.Tragedia.Powiedział, że żałuje, że nie zainwestował w system.
A koszty? nie takie straszne mając na uwagę efekt końcowy.
icon_biggrin.gif
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 11 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Czyli nie ma co cudować. Poczytam artykuł polecany przez redakcję ale skoro wszyscy polecają Schiedla...




witam , a ja mam dwa kominy z Leier*a i jestem zadowlony,.. z cegly wyjdzie niewiele drozej , i zero gwarancji ... a tutaj z systemowym 30 latek icon_biggrin.gif
Napisano
Witam, dołączę się do tematu, kominy systemowe to fajna rzecz, robi się szybko i czysto, tylko moje pytanie dotyczy wykończenia komina ponad dachem. Ja chciałbym wykończyć segłą klinkierową (12cm lub 6cm szerokości), w jaki sposób można to zrobić, widziałem gdzieś że robi się taką czapę na kominie systemowym i na tym dopiero muruje się cegłą, tylko czy taka czapa wytrzyma ciężar tak dużej ilości cegieł, czy nie będzie zbyt chwiejny, czy można murować cegłą 12cm będź 6cm szerokości, czy może lepiej na poddaszu obmurować ten komin systemowy segłą na sztorc i później u góry można bez większych problemów wykończyć cegłą klinkierową ?? Jeśli ktoś ma jakieś rozwiązania (zdjęcia) to będę wdzięczny za info.

piotr
Napisano
Cytat

Witam, dołączę się do tematu, kominy systemowe to fajna rzecz, robi się szybko i czysto, tylko moje pytanie dotyczy wykończenia komina ponad dachem. Ja chciałbym wykończyć segłą klinkierową (12cm lub 6cm szerokości), w jaki sposób można to zrobić, widziałem gdzieś że robi się taką czapę na kominie systemowym i na tym dopiero muruje się cegłą, tylko czy taka czapa wytrzyma ciężar tak dużej ilości cegieł, czy nie będzie zbyt chwiejny, czy można murować cegłą 12cm będź 6cm szerokości, czy może lepiej na poddaszu obmurować ten komin systemowy segłą na sztorc i później u góry można bez większych problemów wykończyć cegłą klinkierową ?? Jeśli ktoś ma jakieś rozwiązania (zdjęcia) to będę wdzięczny za info.

piotr


Obmurowanie komina systemowego można zrobić na dwa sposoby.
1. Na pewnym poziomie (pod konstrukcją dachu) wykonuje się tzw. przeponę zbrojoną na której opiera się później oburowanie komina , przy czym trzeba pamiętać, że cegły "klei się" również do pow. komina więc nie obciążają przepony całym ciężarem ale wspierają się na niej.
W niektórych systemach np. wspomnianym wyżej systemie Leier są specjalne płyty prefabrykowane właśnie pod obmurówkę.
Szczegóły tutaj : System Leier-montaż komina

2. Obmurowanie prowadzi się od stropu ostatniej kondygnacji -lepsze rozwiązanie biorąc pod uwagę, że dach skośny czasami uniemożliwia zastosowanie przepony. W tym przypadku nie musimy ładować klinkieru od stropu. Można do wysokości kondygnacji murować ze zwykłej cegły - przecież i tak będzie tynkowana, a od poziomu dachu można dać klinkier.

Innym rozwiązaniem jest klejenie płytek klinkierowych gr. 1 cm zamiast obmurowania z cegieł klinkierowych gr. 6 lub 12 cm. Odpada wtedy problem obmurowywania komina.
Napisano
Cytat

2. Obmurowanie prowadzi się od stropu ostatniej kondygnacji -lepsze rozwiązanie biorąc pod uwagę, że dach skośny czasami uniemożliwia zastosowanie przepony. W tym przypadku nie musimy ładować klinkieru od stropu. Można do wysokości kondygnacji murować ze zwykłej cegły - przecież i tak będzie tynkowana, a od poziomu dachu można dać klinkier.



Ale czy tak można obmurowywać komin od stropu ?? Przecież jest to dość duży ciężar i obciążenie stropu, a tym bardziej jeśli komin jest murowany od stropu i nie ma podparcia od parteru. Czy nie będzie to powodowało pęknięć stropu lub czegoś podobnego ?? Bo można obmurowac na dwa sposoby: pierwszy to cegła murowana na szerokość (12cm) i na sztorc (6cm), i ten drugi będzie najmniej obciążał strop, ale korzystniejsze jest to pierwsze bo komin będzie szerszy a więc i stabilniejszy tylko że nacisk na strop dużo większy.

Piotr
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Witam

Jak w głównym temacie.

Dopiero zaczynam. icon_smile.gif Mam fundamenty i kilka cegieł w ścianach. Pojawił się temat komina i - no właśnie i tu pojawiły się koncepcje nie wiem skąd wzięte icon_confused.gif:

Poczytałem, kilka zrozumiałem, ale, no cóż - nadal jestem głupi

Jest tak: w projekcie mogę sobie pozmieniać (no bo mogę) z jednej strony kotłownia z drugiej kominek w salonie, dochodzą jeszcze 3 lub 4 (5) przewody wentylacyjne. Proszę o namiar albo zwykłą odpowiedź na forum:
Jakie są wady i zalety (tradycyjnie i systemowo)? Jakieś uwagi eksploatacyjne?
Jakie są porównania kosztów (tradycyjnie i systemowo)?

Wiecie rozumiecie za dwa tygodnie jest termin kominowy a ja nie wiem o czym "oni" dyskutują

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...