Skocz do zawartości

Działka 1.97a, czy jest szansa na pozwolenie na budowe?


qkrylel

Recommended Posts

Napisano
Właśnie odnazłem takiego posta

https://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=7095

Mam podobny problem. Planuję inwestycję na działce przydomowej. Problemem jest jej niewielka powierzchnia, zaledwie 1.97a. Lokalizacja jest fajna (centrum miasta) i bardzo by mi pasowało postawić na niej jakiś domek ale wg opinii kilku osob nie da sie ze względu na prawo budowlane które nakazuje zachowanie minimalnych odległości.

Tutaj mapki, działeczka 439/1. W sąsiedztwie są jeszcze dwie działki 439/2 (brak na mapie) oraz 439/3. Obydwie zabudowane w granicach, tak to mniej więcej wygląda:

http://img34.imageshack.us/img34/5618/4391.gif
http://img34.imageshack.us/img34/9066/4322.gif

Koleżanka architekt zrobiła nawet dla mnie rysunek domku na planie tej działki.

http://img34.imageshack.us/img34/7580/p1013584.jpg

Niestety zakłada on odległość 1 metra od granicy działki 439/2 (pomieszczenie gospodarcze) Czy sprawa naprawde jest beznadziejna czy np. można próbować powalczyć w urzędach o pozwolenie na taką inwestycję? Miejscowy plan zagospodarowania (gmina Wieliczka) określa że budynek musi spełniać wymagania narzucone prawem budowlanym. Z drugiej strony po przeczytaniu posta widzę że jednak możliwe są odstępstwa...

Ponadto ustala się,
że działki istniejące w terenach MN, wydzielone przed wejściem w życie niniejszej uchwały, których
parametry /powierzchnia i szerokość/ są inne niż ustalone dla działek nowowydzielanych, mogą być
zabudowane, jeżeli ich zabudowa nie naruszy Prawa budowlanego oraz pod warunkiem spełnienia
wymogów określonych w planie, za wyjątkiem wymogów dotyczących wskaźnika intensywności zabudowy,
wskaźnika powierzchni biologicznie czynnej i współczynnika trwałego zainwestowania.”.


Będę wdzięczny za poradę, czy da się coś z tym zrobić...

Pozdrawiam

/Krystian
Napisano
Przepisy dopuszczają budowę w odległości od 1,5 m od granicy działki lub bezpośrednio w tej granicy, odpowiednio do zabudowy na sąsiednich działkach. W tym przypadku problemem może być natomiast konieczność zachowania powierzchni biologicznie czynnej określonej w MPZP.
Napisano
Za 10 dni będą obowiązywały nowe przepisy w tym zakresie:

§ 12.
3. W zabudowie jednorodzinnej, uwzględniając przepisy odrębne oraz zawarte w § 13, 60
i 271 – 273, dopuszcza się:
1) sytuowanie budynku ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych bezpośrednio
przy granicy z sąsiednia działka budowlana lub w odległości mniejszej niż określona
w ust. 1 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokości
mniejszej od 16 m,
2) sytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działka budowlana,
jeżeli będzie on przylegał cała powierzchnia swojej ściany do ściany budynku
istniejącego na sąsiedniej działce lub do ściany budynku projektowanego, dla
którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, pod warunkiem, że
jego część leżąca w pasie o szerokości 3 m wzdłuż granicy działki będzie miała
długość i wysokość nie większe niż ma budynek istniejący lub projektowany na
sąsiedniej działce budowlanej,
5. Odległość od granicy z sąsiednia działka budowlana nie może być mniejsza niż:
1) 1,5 m do okapu, gzymsu, balkonu lub daszku nad wejściem, a także do takich części
budynku jak galeria, taras, schody zewnętrzne, pochylnia lub rampa,
2) 4 m do zwróconego w stronę tej granicy otworu okiennego umieszczonego w dachu
lub połaci dachowej.

Ps. Zapis w MPZP wyraźnie mówi, że „za wyjątkiem ….powierzchni biologicznie czynnej…”
Napisano
W odpowiedzi na pytanie.

Teoretycznie można wybudować budynek na tej działce, w odległościach nie mniejszych niż 1,5 od granicy z sąsiednimi zabudowanymi działkami, jeśli ściany ani dach nie będą miały otworów, a ściany (sąsiadujace z istniejącymi budynkami) zostaną wykonane jako oddzielenia przeciwpożarowego.
Jednak należy się liczyć z tym, że sąsiedzi będą mogli oprotestować takie usytuowanie budynku ( na podstawie noweli rozporządzenia WT par. 12.4. i PB art.3.20.) a zwłaszcza sąsiad (z lewej) bo jego budynek posiada okna w ścianie zwróconej w kierunku działki na której będziesz budować.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...