Skocz do zawartości

ile kolektora


Recommended Posts

Napisano
Nie podał Pan jaki jest COP pompy ciepła czyli jej efektywność.
Przyjmijmy ,że 4,3 dla mocy grzewczej 7,3kW pompa ciepła będzie pobierała 1,7kW energii elektrycznej czyli musimy dostarczyć 5,6kW energii z gruntu.
Dla gruntu przeciętnego, nie zawilgotny, zwarty , nie piaszczysty zgodnie z VDI 4640 z m2 uzyskamy 20-30W/m2 przy 1800 godzin pracy pompy ciepła wielkość kolektora poziomego wynosić powinna 5x 100m , wielkość powierzchni zajęcia działki wyniesie 250m2.
Jeśli grunt jest bardziej wilgotny to możemy uzyskać do 40W/m2.
Przy doborze dolnego źródła prosze zwrócić uwagę na odpowiedniej jakości system rur. Polecam artykuł w Budujemy Dom o systemach GEROtherm. Więcej na www.geoterm.eod.pl
Napisano
Dziękuję.
Nie wiem jaki COP, bo pompy jeszcze nie ma i nie wiem jaka ostatecznie będzie, ale zakładam że realnie ok. 4.
Jeżeli można pociągnąć temat dalej, to w jaki sposób układany jest kolektor jeżeli 500mb zajmuje 250m2?
A co się stanie, jeżeli grunt nie dostarczy odpowiedniej energii - czy pompa będzie pracowała ze stałym cop i dostarczy mniej energii, czy też będzie dostarczała stałą moc ale ze zmniejszonym COP (czyli więcej prądu), czy też odmówi posłuszeństwa?
Napisano
Przy obliczaniu dolnego źródła brany pod uwagę jest COP samej pompy ciepła aby obliczyć ile mocy zziębniczej musi wystarczyć w gruncie.
Kolektor nie ma 500mb tylko 5x 100m tzn. jedna pętla ma 100m całkowitej długości . Kolektor układa sie w przygotowanych rowach o szerokości minimum 50cm i głębokości 1,5m, dla jednej pętli rów ma 50mb.
Realny COP dla całego układu zależny jest od dodatkowych urzadzeń jak pomp obiegu glikolu, pompa ładująca zbiornik itd. to także zależy od zastosowanych rur dolnego źródła jeśli obieg glikolu bedzie miał duzy opór to pompa obiegu glikolu bedzie musiała byc mocniejsza co za tym idzie pobierac więcje prądu.
Jeśli żle jest policzone dolne źródło i będzie za małe to nastąpi zbyt duże wychłodzenie gruntu wokół rury, nastepnie zacznie sie zalodzenie jej w wyniku czego pompa nie otrzyma odpowiedniej ilości energii z gruntu i powoli bedzie miała zmniejszająca sie moc grzewczą. I w końcu wyłaczy się awaryjnie - przynajmniej tak powinny sie zachować dobre pompy ciepła chodzi mi tu o wyłaczenie awaryjne.
Dlatego bardzo ważne jest określenie mocy zziebniczej dla pompy ciepła oraz struktury gruntu.

DSC01446.jpg

Napisano
Jeszcze kilka fotek.
I co ciekawe o czym nie zdaje sobie większość - pompy ciepła wykorzystują energie słoneczną , która jest magazynowana w ziemi poprzez promieniowanie oraz wody opadowe i roztopowe. Energia ta do głębokości 300m jest zwana płytką geotermią.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Widziałem gdzieś kolektor układany w rowie w spiralnie zamiast liniowo, a innym razem układany warstwowo na dwóch głębokościach w odległości pomiędzy wartwami ok. metra. Czy te metody mają jakieś wady?
Napisano
Zgodnie z tym co piszą w normie VDI 4640 kolektor spiralny nie nadaję sie w naszych warunkach (Europa północna) do wykorzystania. ten typ kolektora świetnie się spisuje ale w Ameryce do klimatyzacji - służy do oddania ciepła.
Należy pamiętać ,że ziemia , z której czerpiemy energię dla dolnego źródła ma swoją wydajność energetyczną liczona w kWh. I jeśli będziemy z m2 pobierać za dużo kWh energii to ziemia nie zdąży się samoregenerować i zaczniemy mieć kłopoty w postaci oblodzenia rur w ziemi.
Wg VDI 4640 minimalny rostaw rur kolektora poziomego to 50cm i to tylko w jednej warstwie nigdzie w Niemczech czy Szwajcarii nikt nie robi warstwowych kolektorów. Są wykonywane "Pale Energii" jest to odwiert o średnicy 2,5m o głębokości 5m lub więcej z ułożonymi w koło rurami , które są przymocowane do zbrojenia i cały ten odwiert jest zalewany betonem. Niestety to drogie rozwiązanie ale stosowane np. tam gdzie i tak wykonuje się palowanie pod obiektami np. pod wieżowcami .
Jest wiele "wynalazków" , które w Polsce można spotkać ale należy stosować rozwiązania od dawna sprawdzone i opisane w odpowiednich normach dla Europy oprócz skandynawii właściwą normą jest VDI 4640 i podstawą do rozwiązywania sporów jest jej niemiecko języczna wersja oryginalna. Spotykam się czesto z rozwiązaniem gdzie w obwodzie glikolowym są rury , kolanka, czy zawory ocynkowane a nawet z czarnej stali to największy błąd gdyż glikol po kilku latach wchodząc w rekację zrobi po prostu dziury.
Zapraszam na targi ENEX 2005 w Kielcach 16-18.03.05 gdzie będziemy prezentować różne rozwiązania adekwatne do naszych warunków klimatycznych - stoisko " Systemy GEROtherm"
Napisano
Panie Piotrze,
"tylko w jednej warstwie" - bo nikt tak nie robi, czy nikt tak nie robi bo ... (?) jest jakiś powód tak jak np. w przypadku kolektora spiralnego?
Dziękuję za informacje.
Napisano
Nie można ustawic warstwowo kolektora gdyż energia zawarta w ziemi ma swoją ograniczona moc w kWh. Po prostu musimy pozwolić aby samoregeneracja gruntu następowała w sposób ciagły. Przyjmuje się ,że z 1m2 uzyskamy 20W to jeśli połozymy warstwowo to z m2 dalej mamy 20W ale pobierzemy 40W tak więc wychłodznie gruntu spowoduje obladzanie sie rur no i w konsekwecji brak energii dolnego źródła.
Jeśli nie ma miejsca na kolektor poziomy zawsze mozna zastosowac sondy pionowe tutaj z mb sondy podwójne U uzyskamy średnio 50W.

DSC01446.jpg

Napisano
Dokładnie tak 1mb odwiertu to 1 mb sondy, no może przy całkowitym odwiercie np. dla 50mb sondy trzeba zrobić odwiert 53mb to zależy od techniki wiercenia no i od doświadczenia "wiertacza".
Co do kosztów to wykonanie sond geotermicznych czyli pionowych jest troche droższe ale to zależy od danej inwestycji.
Przykład 100 mb rury z PE 100 GEROtherm DN 25 dla kolektora poziomego kosztuje 55Euro z czego uzyskamy około 1kW energii licząc 20W/m2, natomiast z sondy 50m podwójne U zyskamy 2,5kW energii licząc 50W/m taka sonda kosztuje 264 Euro . Teraz trzeba doliczyc koszty robót ziemnych przy poziomym kolektorze koszt wykopania 1mb rowu zależy od gruntu i operatora trzeba średnio przyjąć ,że 1mb rowu na gotowo czyli wykopanie ,włożenie, zasypanie, ubicie, i wyrówanie to około 120-250zł. Odwiert pod sondy wraz z włożeniem sondy i wypełnieniem otworu specjalną masą betonową to około 80zł/mb w gruncie normalnym bez skał.
Liczy sie także czas wykonania no i ogólny bałagan na działce , który jest większy przy poziomym kolektorze.
Drugą sprawa jest COP pompy , który przy sondach będzie lepszy bo mamy średnio większą temperaturę dolnego źródła.
Tak więc w każdym przypadku będzie to inaczej wyglądało.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Do Piotr Leszek:
Co do korozyjności glikolu to jak raz czarna stal ma się w nim świetnie (INHIBITORY). Co do kolektora spiralnego to różnica jest w kosztach wykopu i NADAJE SIĘ ON ZNAKOMICIE DO POBIERANIA I DO ODDAWANIA CIEPŁA (bo to Q... nie dioda i w obie strony działa), tylko że jak go się projektuje to trzeba tak by glikol nie był zimniejszy na wlocie niż -5 st.C. Dla 7 kW dajbym 3 x 150 m w spiralach na głębokości przemarzanie + 20 cm (1m - Ziel Góra); 2m - Suwałki)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
No tak tyle ,że z 1m2 jeśli odbierzemy więcej niż np. 25W ( grunt średnio wilgotny i zwarty) to na stykach kręgów zacznie się oblodzenie gdy będzie ostra zima. Generalnie powinno sie analizować wielkość poboru w kWh i wtedy wyjdzie ,że samoregeneracja gruntu dla spiralnego jest gorsza niż dla opisanego w VDI 4640.
Natomiast jeśli kolektor spiralny bedzie zastsowany dla przekazania ciepła do gruntu np. w klimatyzacji to tego problemu nie ma. A to różnica i porównanie do diody nie ma tu miejsca.
Pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Przykład 100 mb rury z PE 100 GEROtherm DN 25 dla kolektora poziomego kosztuje 55Euro z czego uzyskamy około 1kW energii licząc 20W/m2, natomiast z sondy 50m podwójne U zyskamy 2,5kW energii licząc 50W/m taka sonda kosztuje 264 Euro .  


Czyli kolektor pionowy w materiale jest 2 razy droższy.
Cytat

Teraz trzeba doliczyc koszty robót ziemnych przy poziomym kolektorze koszt wykopania 1mb rowu zależy od gruntu i operatora trzeba średnio przyjąć ,że 1mb rowu na gotowo czyli wykopanie ,włożenie, zasypanie, ubicie, i wyrówanie to około 120-250zł. Odwiert pod sondy  wraz z włożeniem sondy i wypełnieniem otworu specjalną masą betonową to około 80zł/mb w gruncie normalnym bez skał.


Dziwne .... odwiert jest dosyć tani, a kopanie płaskiego dołu (koparka) strasznie drogi ... Skąd te ceny ?
Cytat

Liczy sie także czas wykonania no i ogólny bałagan na działce , który jest większy przy poziomym kolektorze.


Podczas budowy nie jest to jakaś straszna różnica. Istotne jest dla już zagospodarowanych działek.
Cytat

Drugą sprawa jest COP pompy , który przy sondach będzie lepszy bo mamy średnio większą temperaturę dolnego źródła.
Tak więc w każdym przypadku będzie to inaczej wyglądało.


Z tego co piszesz w prosty sposób widać rekomendację dla kolektora pionowego w którym trzeba korzystać z usług specjalistów. Kolektor poziomy można układać samemu.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Pale Energii - czy ktoś potrafi określić ile enerki można czerpać t takiego źródła ( średnica 1 m głebokość 5 m)
Bardzo mi na tym zależy.

pozdrawiam
Grzegorz
Napisano
Cytat

Pale Energii - czy ktoś potrafi określić ile enerki można czerpać t takiego źródła ( średnica 1 m głebokość 5 m)
Bardzo mi na tym zależy.


Gdzie znalazłeś takie nazewnictwo ?
Napisano
Cytat

Są wykonywane "Pale Energii" jest to odwiert o średnicy 2,5m o głębokości 5m lub więcej z ułożonymi  w koło rurami , które są przymocowane do zbrojenia i cały ten odwiert jest zalewany betonem. Niestety to drogie rozwiązanie ale stosowane np. tam gdzie i tak wykonuje się palowanie pod obiektami np. pod wieżowcami .
Jest wiele "wynalazków" , które w Polsce można spotkać ale należy stosować rozwiązania od dawna sprawdzone i opisane w odpowiednich normach dla Europy oprócz skandynawii właściwą normą jest VDI 4640 i podstawą do rozwiązywania sporów jest jej niemiecko języczna wersja oryginalna. "



kilka postów wyżej w tym samym temacie, dlatego tutaj zapytałem,
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Czy ktoś może wie, ile metrów kolektora trzeba zakopać dla pompy o mocy 7-8kW i ile metrów działki do tego potrzeba?



Proponowal bym dwa odwierty po 32 m w odległości 5 - 6 m ( pionowe oczywiście ) Przynajmniej nie trzeba miec tak dużej ilości działki , fakt koszt większy ale efektywność też. icon_wink.gif
Napisano
Wysłany: 2006-01-22, 11:22 Temat postu:

--------------------------------------------------------------------------------

Koszt odwiertu to ok. 150 zł/mb (we Wrocławiu)

KOSZT ODWIERTU DLA SONDY PIONOWEJ JEST O POŁOWĘ MNIEJSZY - NIE STOSUJE SIĘ RUR OSŁONOWYCH (cena 150 zł/mb to cena dla studni głębinowych z rurą osłonową 100 - 150 mm)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dlaczego nikt nie mówi o stosowaniu nagrzewnicy powietrznej montowanej na ścianie budynku która podgrzewała by czynnik po stronie dolnej gdy temperatura na zewnątrz jest wyzsza od temperatury gruntu.
  • 4 lata temu...
Napisano
Przy mocy grzewczej 8kW zamontowałbym kolektor o łącznej długości min.120m złożony z czterech odwiertów pod kątem 35-65 stopni względem poziomu tzn.możemy wykorzystać małe działki a nawet umieszczać sondy pod budynkami ,odwierty wykonujemy z jednego centralngo szachtu przy urzuciu kompaktowej maszyny produkcji nimieckiej firmy TracktoTechnik warzącej tylko 2.5t bez większych szkód na działce.Używamy sond koaxialnych produkcji austriackiej firmy AMASOND.Podczas wycen takich robót należy zwrócić szczególną uwagę na to co zawiera cena za metr,bo to nie tylko odwiert ale równierz sonda, prawidłowe jej zacementowanie odpowiednim materiałem o dobrej przewodności cieplnej(co jest praktycznie najważniejsze) ,podłączenie i hydrauliczne wyregulowanie obiegów,przyłączenie do pompy ciepła i zalanie sond mrozoodporną mieszanką glikolu(28%),oraz prace wykończeniowe.
Dokładne info.na stronie:http://www.erdwaermebohrtechnik.de/
niestety tylko po niemiecku.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Przy mocy grzewczej 8kW zamontowałbym kolektor o łącznej długości min.120m złożony z czterech odwiertów pod kątem 35-65 stopni względem poziomu tzn.możemy wykorzystać małe działki a nawet umieszczać sondy pod budynkami ,odwierty wykonujemy z jednego centralngo szachtu przy urzuciu kompaktowej maszyny produkcji nimieckiej firmy TracktoTechnik warzącej tylko 2.5t bez większych szkód na działce.Używamy sond koaxialnych produkcji austriackiej firmy AMASOND.Podczas wycen takich robót należy zwrócić szczególną uwagę na to co zawiera cena za metr,bo to nie tylko odwiert ale równierz sonda, prawidłowe jej zacementowanie odpowiednim materiałem o dobrej przewodności cieplnej(co jest praktycznie najważniejsze) ,podłączenie i hydrauliczne wyregulowanie obiegów,przyłączenie do pompy ciepła i zalanie sond mrozoodporną mieszanką glikolu(28%),oraz prace wykończeniowe.
Dokładne info.na stronie:http://www.erdwaermebohrtechnik.de/
niestety tylko po niemiecku.


Dzięki za ciekawe odnowienie tematu icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...