Skocz do zawartości

Rośliny do cienia i na słońce


lawyer50

Recommended Posts

Witam :)

Posiadam spory ogród, w którym muszę obecnie zagospodarować fragment terenu pod dużymi drzewami. Chcę posadzić tam jakieś atrakcyjne rośliny.

Na początek chciałbym więc poprosić o radę co do obsadzania roślinami tego fragmentu ogrodu. Jakie gatunki wybrać??? Z tego co się orientuję, nie wszystkie roślinki urosną w cieniu, pod rozłożystymi drzewami... A niemal na każdej większej działce jest takie miejsce... Dlatego liczę na was!!! :)
Link do komentarza
Jest wiele roślin, które dobrze będą rosły w cieniu, pod koronami drzew. icon_smile.gif Muszą to być jednak gatunki cienioznośne.

Do sadzenia pod drzewami liściastymi doskonale nadają się:
-barwinek pospolity
-funkie
-konwalia majowa
-miodunka plamista
-zawilec gajowy

...natomiast pod iglastymi:
-gajowiec żółty
-jasnota plamista
-poziomkówka indyjska

Jeśli mamy taką możliwość, warto prześwietlić gęste korony drzew, aby do roślin docierało więcej światła.

Istotne jest, aby zwrócić uwagę na drzewa, pod którymi posadzone będą rośliny. Warunki dla wzrostu roślin są mniej sprzyjające, jeśli drzewa mają silne korzenie (?zabierają? one wilgoć z ziemi) i gęste korony (zatrzymują wodę deszczową, przez co nie dociera ona do gleby). Gleba jest wtedy sucha, co nie jest korzystne dla większości roślin ogrodowych.

Rośliny rosnące w takim miejscu powinny być więc odporne na suszę i zacienienie. Warto przeprowadzić też zabiegi, które poprawią strukturę i żyzność podłoża (dzięki nim gleba będzie mogła gromadzić większą ilość wody i powietrza). Trzeba je przekopać i dodać do niego odkwaszony torf, kompost i rozłożony obornik.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...