Skocz do zawartości

Czy konieczne jest ocieplanie fundamentów


Recommended Posts

Napisano
Niedługo zaczynam budowę domu niepodpiwniczonego (150 m2). We wszystkich magazynach budowlanych oraz w moim projekcie mowa jest o konieczności ocieplenia fundamentów styropianem. Wiem że to raczej standard ale zastanawiam się czy na pewno konieczny? Czy to nie jest przypadkiem wynik długotrwałego lobbingu firm produkujących ocieplenia?

Z tego co wiem to ocieplenie chroni przed wykraplaniem się wilgoci na styku "zimnej podłogi" - stojącej na fundamencie a "ciepłą ścianą". Trochę nie chce mi się w to wierzyć, bo jak duża musiał by być wilgoć w domu?

Jakie są Wasze doświadczenia i opinie w tej sprawie?

Pozdrawiam
Rafał
Napisano
Małe sprostowanie do powyższego postu. Oczywiście chodziło mi o styk zimnej ściany posadowionej na nie ocieplonym fundamencie z "ciepłą" podłogą na gruncie. Niestety napisałem odwortnie icon_biggrin.gif
Napisano
Polecamy artykuł pt.: Wykonawca fundamentów proponuje, aby wylać beton bezpośrednio w wykopie, a jego izolację cieplną i przeciwwilgociową wykonać później, po częściowym ich odkopaniu. Czy to prawidłowe działanie?


Fragment:
Fundamenty betonowe nie muszą być chronione przed zawilgoceniem, zresztą jednostronna izolacja i tak nie ochroni przed wnikaniem wilgoci od strony wewnętrznej. Również izolacja cieplna fundamentów poniżej poziomu gruntu nie jest konieczna. Dostateczną ochronę przed ucieczką ciepła do gruntu zapewnia bowiem izolacja ułożona na części cokołowej oraz izolacja podpodłogowa. Zamiast izolacji cieplnej cokołu można też wymurować część nadziemną z bloczków ciepłochronnych o dostatecznej wytrzymałości i mrozoodporności, np. keramzytobetonowych lub z betonu z wkładką styropianową.
Napisano
A widziałeś kiedyś takie zjawisko. Zima, leży śnieg dokoła. Dom bez ocieplonych ścian fundamentowych a w okolicy domu w odległości około 1 - 2 m ani grama śniegu. Do rozważenia ...
Pozdrawiam.
Napisano
Nie wiem czy prawidłowo odczytałem intencje tej łamigłówki i ironii. Nie mam na myśli ucieczki ciepła przez ściany fundamentowe tak żeby śnieg topniał wokół domu 1-2 metry - to oczywiście przesadzona reakcja. Starałem się jedynie wyjaśnić powody (bo przecież jakieś są) dla których stosuje się i ZALECA stosowanie ocieplenia zewnętrznej strony ścian fundamentowych.

Piszę o tym bo choć rozumiem argumentację to jednak sam mam wątpliwości w jakim stopniu to rzeczywiście pomaga lub nie.

pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Jestem już po paru artykułach i w większości z nich podawane było, że izolacja powinna być kładziona przynajmniej 50 cm poniżej poziomu gruntu. Poza tym jak zacząłem przeliczać to faktycznie nie jest to porażający koszt.
Napisano
Cytat

tak, jak najbardziej. Od początku trzeba izolować, izolować i izolować.
Na koniec małe rachunki za energię.


Witam,
zgadzam sie w pełnej rozciągłosci zwłaszcza jesli jest to mały koszt to nie zaszkodzi. ponadto specjaliści zalecaja izolowanie całych ścian fundamentów ze wzgledu na powierzchnie na której dom jest wybudowany.
Przykladowo mój stoi na ziemi 5-6 kategoria co oznacza sam piasek woda wsiaka szybko i nie ma wilgoci, natomiast jesli jest to normalna ziemia to jej przenikalmność i higroskpijnosc jest inna a przez niezabezpieczoiny fundament bedzie przesiakać co moze mieć nie najlepszy wpływ na ściany i podłogi więc lepiej dmuchać na zimne.
pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam,
....
Przykladowo mój stoi na ziemi 5-6 kategoria co oznacza sam piasek woda wsiaka szybko i nie ma wilgoci, natomiast jesli jest to normalna ziemia to jej przenikalmność i higroskpijnosc jest inna a przez niezabezpieczoiny fundament bedzie przesiakać co moze mieć nie najlepszy wpływ na ściany i podłogi więc lepiej dmuchać na zimne.
pozdrawiam



Mam podobne warunki gruntowe (jestem jeszcze przed budową). Jaką hydroizolację stosowałeś? Masy asfaltowe, na to styropian i folia kubełkowa? czy styropian też malowałeś specjalnymi masami? Ile czasu stawiali Ci fundamenty a ile czasu potrzeba na zabezpieczanie?

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Mam podobne warunki gruntowe (jestem jeszcze przed budową). Jaką hydroizolację stosowałeś? Masy asfaltowe, na to styropian i folia kubełkowa? czy styropian też malowałeś specjalnymi masami? Ile czasu stawiali Ci fundamenty a ile czasu potrzeba na zabezpieczanie?

Pozdrawiam



Dom budowlaismy metoda gospodarcza na zasadzie dobrze i tanio oczywiście kierował nami nasz kierownik budowy i jednoczesnie projektant całego budynku. Ławe mam zbrojoną wylaną betonem szrokości 5cm na to sa wylane fundamenty na zewnatrz łącznie 40cm w srodku 25cm. Zostały wylane ponad powierzcnie ziemi a dalej budowalismy z pustaka miedzy pustak a fundamenty poszły dwie marstwy papy przyklejone smołą metoda jak najbardziej tradycyjna. Juz po wybudowaniubudynku i zdjecie szalunków z fundamentów po wyschnięciu itd. pomalowalismy fundament na zewnątrz lepikiem i zasypalismy. ŻADNEJ WILGOCI NAWET KROPELKI A 50 METRÓW OBOK PŁYNIE RZEKA. Na takiej ziemi porządna izolacja nie jest potrzebna wszystko przesiaka tak jakbyś litr wody próbował wlac do sitka, raczej bym zrobił porządne ławy zeby mi budynek za bardzo nie osiadał. Jesli chodzi oczas to zalezy od wielu spraw np. jesli jest to budynek parterowy bez podpiwniczenia ok 150 mwetrów to wykopanie i zalanie do odpowiedniego poziomu to 2-3 tygodnie przy dobrej ekipie. Przykro mi ze nie moge za bardzo pomóc z ta izolacja, ale jakbys chciał wiedziec coś o drzwiach to wal jak w dym
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Niedługo zaczynam budowę domu niepodpiwniczonego (150 m2). We wszystkich magazynach budowlanych oraz w moim projekcie mowa jest o konieczności ocieplenia fundamentów styropianem. Wiem że to raczej standard ale zastanawiam się czy na pewno konieczny? Czy to nie jest przypadkiem wynik długotrwałego lobbingu firm produkujących ocieplenia?

Z tego co wiem to ocieplenie chroni przed wykraplaniem się wilgoci na styku "zimnej podłogi" - stojącej na fundamencie a "ciepłą ścianą". Trochę nie chce mi się w to wierzyć, bo jak duża musiał by być wilgoć w domu?

Jakie są Wasze doświadczenia i opinie w tej sprawie?

Pozdrawiam
Rafał




dcieplenie fundamentów głównie na głębokość strefy przymarzania gruntu jest dobre gdyz zapobiega wychłodzeniu ściany fundamentowej, a co za tym dalej idzie przenikania ciepła na wylewke i mury
  • 6 lata temu...
Gość lukasdrill
Napisano
witam,
sam sobie się troszkę dziwię, że zadaję takie pytanie, bowiem mam w zasadzie zaplanowane już roboty fundamentowe na ten rok i wiem co i jak, ale gdzieś kiedyś przeczytałem jak ktoś twierdził, iż w zasadzie pionowe ocieplenie ścian fundamentowych jest zbędne i że to niepotrzebny wydatek, bo trzeba ocieplić poziomo, podłogę i ciepło nie będzie tamtędy uciekać ani zimno przechodzić...no kurcze, jakaś cząstka racji w tym jest, ale przecież jeśli położę ten styropian na ścianach to zimno tamtędy w fundament nie będzie tak leciało jak bez i jestem na 99,99 % zdecydowany na ocieplanie ścian fundamentowych...no ale jak już przeczytałem takie coś, to ziarenko wątpliwości zostało zasiane...
Pytanie więc: czy ocieplać czy nie? icon_smile.gif
pozdrawiam
  • 4 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

witam,
sam sobie się troszkę dziwię, że zadaję takie pytanie, bowiem mam w zasadzie zaplanowane już roboty fundamentowe na ten rok i wiem co i jak, ale gdzieś kiedyś przeczytałem jak ktoś twierdził, iż w zasadzie pionowe ocieplenie ścian fundamentowych jest zbędne i że to niepotrzebny wydatek, bo trzeba ocieplić poziomo, podłogę i ciepło nie będzie tamtędy uciekać ani zimno przechodzić...no kurcze, jakaś cząstka racji w tym jest, ale przecież jeśli położę ten styropian na ścianach to zimno tamtędy w fundament nie będzie tak leciało jak bez i jestem na 99,99 % zdecydowany na ocieplanie ścian fundamentowych...no ale jak już przeczytałem takie coś, to ziarenko wątpliwości zostało zasiane...
Pytanie więc: czy ocieplać czy nie? icon_smile.gif
pozdrawiam


Dom 100m2 o wymiarze charakterystycznym podłogi B = 5. U podłogi na gruncie ocieplonej 10 cm EPS o lambdzie 0,042 wynosi 0,26 W/m2K. Ocieplenie ściany fundamentowej na głębokość 1m 10 cm warstwą EPS o takiej samej lambdzie zmniejsza U projektowe dla podłogi do 0,22 W/m2K. Różnica 0,04 W/m2K może nie jest jakaś imponująca ale dla sezonu grzewczego daje oszczędność dla tego domu 300 kWh (3kWh/m2). Koszt ocieplenia ściany fundamentowej to jakieś 1000 zł. Chyba warto. Nie warto natomiast, przy takim stosunkowo wysokim U dla podłogi dodawać więcej izolacji na ścianę fundamentową. Lepiej dołożyć pod podłogę. U podłogi dla tego domu z 20 cm EPS pod podłogą to 0,16 W/m2K bez izolacji ściany fundamentowej i 0,15 po dołożeniu 10 cm EPS na ścianie.
Niby niewiele ale jest jeszcze jedna rzecz. Projektant musi zadbać, by wskaźnik fRsi dla całego domu spełniał normy. (To wskaźnik, który pokazuje możliwość wystąpienia kondensacji wilgoci w przegrodzie) Bez izolacji ściany fundamentowej współczynnik fRsi na styku ściany i podłogi będzie za niski. Edytowano przez perm (zobacz historię edycji)
  • 4 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...