Skocz do zawartości

Czy konieczne jest ocieplanie fundamentów


Recommended Posts

Napisano
Niedługo zaczynam budowę domu niepodpiwniczonego (150 m2). We wszystkich magazynach budowlanych oraz w moim projekcie mowa jest o konieczności ocieplenia fundamentów styropianem. Wiem że to raczej standard ale zastanawiam się czy na pewno konieczny? Czy to nie jest przypadkiem wynik długotrwałego lobbingu firm produkujących ocieplenia?

Z tego co wiem to ocieplenie chroni przed wykraplaniem się wilgoci na styku "zimnej podłogi" - stojącej na fundamencie a "ciepłą ścianą". Trochę nie chce mi się w to wierzyć, bo jak duża musiał by być wilgoć w domu?

Jakie są Wasze doświadczenia i opinie w tej sprawie?

Pozdrawiam
Rafał
Napisano
Małe sprostowanie do powyższego postu. Oczywiście chodziło mi o styk zimnej ściany posadowionej na nie ocieplonym fundamencie z "ciepłą" podłogą na gruncie. Niestety napisałem odwortnie icon_biggrin.gif
Napisano
Polecamy artykuł pt.: Wykonawca fundamentów proponuje, aby wylać beton bezpośrednio w wykopie, a jego izolację cieplną i przeciwwilgociową wykonać później, po częściowym ich odkopaniu. Czy to prawidłowe działanie?


Fragment:
Fundamenty betonowe nie muszą być chronione przed zawilgoceniem, zresztą jednostronna izolacja i tak nie ochroni przed wnikaniem wilgoci od strony wewnętrznej. Również izolacja cieplna fundamentów poniżej poziomu gruntu nie jest konieczna. Dostateczną ochronę przed ucieczką ciepła do gruntu zapewnia bowiem izolacja ułożona na części cokołowej oraz izolacja podpodłogowa. Zamiast izolacji cieplnej cokołu można też wymurować część nadziemną z bloczków ciepłochronnych o dostatecznej wytrzymałości i mrozoodporności, np. keramzytobetonowych lub z betonu z wkładką styropianową.
Napisano
A widziałeś kiedyś takie zjawisko. Zima, leży śnieg dokoła. Dom bez ocieplonych ścian fundamentowych a w okolicy domu w odległości około 1 - 2 m ani grama śniegu. Do rozważenia ...
Pozdrawiam.
Napisano
Nie wiem czy prawidłowo odczytałem intencje tej łamigłówki i ironii. Nie mam na myśli ucieczki ciepła przez ściany fundamentowe tak żeby śnieg topniał wokół domu 1-2 metry - to oczywiście przesadzona reakcja. Starałem się jedynie wyjaśnić powody (bo przecież jakieś są) dla których stosuje się i ZALECA stosowanie ocieplenia zewnętrznej strony ścian fundamentowych.

Piszę o tym bo choć rozumiem argumentację to jednak sam mam wątpliwości w jakim stopniu to rzeczywiście pomaga lub nie.

pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Jestem już po paru artykułach i w większości z nich podawane było, że izolacja powinna być kładziona przynajmniej 50 cm poniżej poziomu gruntu. Poza tym jak zacząłem przeliczać to faktycznie nie jest to porażający koszt.
Napisano
Cytat

tak, jak najbardziej. Od początku trzeba izolować, izolować i izolować.
Na koniec małe rachunki za energię.


Witam,
zgadzam sie w pełnej rozciągłosci zwłaszcza jesli jest to mały koszt to nie zaszkodzi. ponadto specjaliści zalecaja izolowanie całych ścian fundamentów ze wzgledu na powierzchnie na której dom jest wybudowany.
Przykladowo mój stoi na ziemi 5-6 kategoria co oznacza sam piasek woda wsiaka szybko i nie ma wilgoci, natomiast jesli jest to normalna ziemia to jej przenikalmność i higroskpijnosc jest inna a przez niezabezpieczoiny fundament bedzie przesiakać co moze mieć nie najlepszy wpływ na ściany i podłogi więc lepiej dmuchać na zimne.
pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam,
....
Przykladowo mój stoi na ziemi 5-6 kategoria co oznacza sam piasek woda wsiaka szybko i nie ma wilgoci, natomiast jesli jest to normalna ziemia to jej przenikalmność i higroskpijnosc jest inna a przez niezabezpieczoiny fundament bedzie przesiakać co moze mieć nie najlepszy wpływ na ściany i podłogi więc lepiej dmuchać na zimne.
pozdrawiam



Mam podobne warunki gruntowe (jestem jeszcze przed budową). Jaką hydroizolację stosowałeś? Masy asfaltowe, na to styropian i folia kubełkowa? czy styropian też malowałeś specjalnymi masami? Ile czasu stawiali Ci fundamenty a ile czasu potrzeba na zabezpieczanie?

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Mam podobne warunki gruntowe (jestem jeszcze przed budową). Jaką hydroizolację stosowałeś? Masy asfaltowe, na to styropian i folia kubełkowa? czy styropian też malowałeś specjalnymi masami? Ile czasu stawiali Ci fundamenty a ile czasu potrzeba na zabezpieczanie?

Pozdrawiam



Dom budowlaismy metoda gospodarcza na zasadzie dobrze i tanio oczywiście kierował nami nasz kierownik budowy i jednoczesnie projektant całego budynku. Ławe mam zbrojoną wylaną betonem szrokości 5cm na to sa wylane fundamenty na zewnatrz łącznie 40cm w srodku 25cm. Zostały wylane ponad powierzcnie ziemi a dalej budowalismy z pustaka miedzy pustak a fundamenty poszły dwie marstwy papy przyklejone smołą metoda jak najbardziej tradycyjna. Juz po wybudowaniubudynku i zdjecie szalunków z fundamentów po wyschnięciu itd. pomalowalismy fundament na zewnątrz lepikiem i zasypalismy. ŻADNEJ WILGOCI NAWET KROPELKI A 50 METRÓW OBOK PŁYNIE RZEKA. Na takiej ziemi porządna izolacja nie jest potrzebna wszystko przesiaka tak jakbyś litr wody próbował wlac do sitka, raczej bym zrobił porządne ławy zeby mi budynek za bardzo nie osiadał. Jesli chodzi oczas to zalezy od wielu spraw np. jesli jest to budynek parterowy bez podpiwniczenia ok 150 mwetrów to wykopanie i zalanie do odpowiedniego poziomu to 2-3 tygodnie przy dobrej ekipie. Przykro mi ze nie moge za bardzo pomóc z ta izolacja, ale jakbys chciał wiedziec coś o drzwiach to wal jak w dym
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Niedługo zaczynam budowę domu niepodpiwniczonego (150 m2). We wszystkich magazynach budowlanych oraz w moim projekcie mowa jest o konieczności ocieplenia fundamentów styropianem. Wiem że to raczej standard ale zastanawiam się czy na pewno konieczny? Czy to nie jest przypadkiem wynik długotrwałego lobbingu firm produkujących ocieplenia?

Z tego co wiem to ocieplenie chroni przed wykraplaniem się wilgoci na styku "zimnej podłogi" - stojącej na fundamencie a "ciepłą ścianą". Trochę nie chce mi się w to wierzyć, bo jak duża musiał by być wilgoć w domu?

Jakie są Wasze doświadczenia i opinie w tej sprawie?

Pozdrawiam
Rafał




dcieplenie fundamentów głównie na głębokość strefy przymarzania gruntu jest dobre gdyz zapobiega wychłodzeniu ściany fundamentowej, a co za tym dalej idzie przenikania ciepła na wylewke i mury
  • 6 lata temu...
Gość lukasdrill
Napisano
witam,
sam sobie się troszkę dziwię, że zadaję takie pytanie, bowiem mam w zasadzie zaplanowane już roboty fundamentowe na ten rok i wiem co i jak, ale gdzieś kiedyś przeczytałem jak ktoś twierdził, iż w zasadzie pionowe ocieplenie ścian fundamentowych jest zbędne i że to niepotrzebny wydatek, bo trzeba ocieplić poziomo, podłogę i ciepło nie będzie tamtędy uciekać ani zimno przechodzić...no kurcze, jakaś cząstka racji w tym jest, ale przecież jeśli położę ten styropian na ścianach to zimno tamtędy w fundament nie będzie tak leciało jak bez i jestem na 99,99 % zdecydowany na ocieplanie ścian fundamentowych...no ale jak już przeczytałem takie coś, to ziarenko wątpliwości zostało zasiane...
Pytanie więc: czy ocieplać czy nie? icon_smile.gif
pozdrawiam
  • 4 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

witam,
sam sobie się troszkę dziwię, że zadaję takie pytanie, bowiem mam w zasadzie zaplanowane już roboty fundamentowe na ten rok i wiem co i jak, ale gdzieś kiedyś przeczytałem jak ktoś twierdził, iż w zasadzie pionowe ocieplenie ścian fundamentowych jest zbędne i że to niepotrzebny wydatek, bo trzeba ocieplić poziomo, podłogę i ciepło nie będzie tamtędy uciekać ani zimno przechodzić...no kurcze, jakaś cząstka racji w tym jest, ale przecież jeśli położę ten styropian na ścianach to zimno tamtędy w fundament nie będzie tak leciało jak bez i jestem na 99,99 % zdecydowany na ocieplanie ścian fundamentowych...no ale jak już przeczytałem takie coś, to ziarenko wątpliwości zostało zasiane...
Pytanie więc: czy ocieplać czy nie? icon_smile.gif
pozdrawiam


Dom 100m2 o wymiarze charakterystycznym podłogi B = 5. U podłogi na gruncie ocieplonej 10 cm EPS o lambdzie 0,042 wynosi 0,26 W/m2K. Ocieplenie ściany fundamentowej na głębokość 1m 10 cm warstwą EPS o takiej samej lambdzie zmniejsza U projektowe dla podłogi do 0,22 W/m2K. Różnica 0,04 W/m2K może nie jest jakaś imponująca ale dla sezonu grzewczego daje oszczędność dla tego domu 300 kWh (3kWh/m2). Koszt ocieplenia ściany fundamentowej to jakieś 1000 zł. Chyba warto. Nie warto natomiast, przy takim stosunkowo wysokim U dla podłogi dodawać więcej izolacji na ścianę fundamentową. Lepiej dołożyć pod podłogę. U podłogi dla tego domu z 20 cm EPS pod podłogą to 0,16 W/m2K bez izolacji ściany fundamentowej i 0,15 po dołożeniu 10 cm EPS na ścianie.
Niby niewiele ale jest jeszcze jedna rzecz. Projektant musi zadbać, by wskaźnik fRsi dla całego domu spełniał normy. (To wskaźnik, który pokazuje możliwość wystąpienia kondensacji wilgoci w przegrodzie) Bez izolacji ściany fundamentowej współczynnik fRsi na styku ściany i podłogi będzie za niski. Edytowano przez perm (zobacz historię edycji)
  • 4 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A, witaj!!! Należy Ci się medal ARCHEOLOGA FORUM Nie licz TUTAJ na konkretną odpowiedź po ponad 12 latach... Raczej szukaj opinii na ich stronie i w Google... A po tylu latach i Toyota się mocno zmieniła, i drzwi od Wiatraka też mogły zmienić się pod względem jakości - i na plus , i na minus...
    • Uwielbiam, kiedy wszystko działa bez zbędnego zamieszania — i w booi właśnie tak jest. Interfejs jest wygodny, doładowania i wypłaty przebiegają bez problemów. Otrzymałam bonusy i darmowe spiny — miło, że nie trzeba o nie prosić. Wygrałam już dwa razy i za każdym razem pieniądze pojawiły się w ciągu doby. Świetne kasyno!
    • Witam, ostatnio oglądałem drzwi od WIATRAK-a i na 99 procent wiem że je chce, ale jest ten jeden procent niepewności ,bo wiadomo niemało pieniędzy trzeba wyłożyć (11tys. skrzydło plus dostawka) i rozmyślam czy nie będę żałował. Pana wypowiedzi wydają mi się logiczne i pomocne więc gdyby mógł Pan powiedzieć za te pieniądze ok albo za te pieniądze nie pchaj się w nie i ogólnie czy często bywa że są z drzwiami z tej firmy problemy
    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...