Skocz do zawartości

Czy przy wykonywaniu fundamentów można wylać beton bezpośrednio w wykopie?


Recommended Posts

Napisano
1. Jeśli można wylewać fundamenty bezpośrednio w gruncie, w tym ściany fundamentowe, to czy nie będzie wtedy (przy grubości np. 25cm) nadmiernego odprowadzenia wody i mleczka cementowego z betonu z warstwy stykającej się z gruntem, co doprowadzi do osłabienia takiego fundamentu - podważając dopuszczalność wykonywania fundamentów w ten sposób?

2. Dlaczego fundamenty betonowe nie muszą być chronione przez zawilgoceniem, jeśli nawet beton ma takie właściwości że wilgoć mu nie szkodzi, to jak będzie w przypadku takiego fundamentu - gdy zimą po odwilży złapie mróz, to czy woda wewnątrz fundamentu zamarzając nie spowoduje jednocześnie jego rozsadzania?
Napisano
Grunt raczej stabilizuje wilgotność dojrzewającego betonu a nie odciąga wody, natomiast mleczko cementowe zbiera się na powierzchni, a więc nie ma żadnego wpływu na wytrzymałość betonu.

Prawidłowo wykonany beton jest materiałem mrozoodpornym - płyty chodnikowe czy krawężniki raczej nie ulegają destrukcji po zamarznięciu.
Napisano
Mam jeszcze pytanie do experta, a mianowicie:

1. jeśli gruntem będzie np. glina to faktycznie nie pochłania wody z betonu ale jeśli będzie to piasek to przecież pewna ilość wody z betonu zostanie odprowadzona do piasku więc w tym przypadku nie rozumiem jak ta stabilizacja wilgotności się odbywa, czy mógłbyś to trochę szerzej wyjaśnić?

2. I jeszcze jedno: z wcześniejszych odpowiedzi experta wynika że izolacja pionowa ściany fundamentowej czy to betonowej czy murowanej z bloczków betonowych nie jest potrzebna, czy w takim razie przez analogię izolacja pionowa ściany powyżej poziomu terenu np. z bloczków betonowych (wys. ponad teren np.60cm) też nie jest potrzebna i wystarczy np wykonać na niej tylko tynk cementowy?
Napisano
W suchym piasku nie da się wylać fundamentów bo wykop się obsypie.

Ponad powierzchnią terenu fundament z reguły izoluje się cieplnie metodą BSO lub poprzez wymurowanie 2-3 górnych warstw ścian fundamentowych z elementów ciepłochronnych (pustaki izolacyjne, bloczki keramzytowe). Na wierzchu ścian fundamentowych układa się izolacje poziomą przeciwwilgociową połączona z izolacją podpodłogową podłogi na gruncie.
Napisano
A osobiście nie zgadzam się artykułem odnośnie izolacji przeciwwilgociowej i termicznej. Uważam że należy izolować z zewnątrz ściany fundamentowe do samej ławy. Wiem co prawda że obecnie idzie się w kierunku izolowania 0,5 m p.p.t, ale jaką różnice stanowi to następne 0,5 m ? A śpimy spokojniej.
  • 10 miesiące temu...
Gość mireczek 1959
Napisano
osobiście uważam ,ze powinniśmy odchodzić już od takich rozwiązań to jest już w wielu krajach nie stosowana technologia i droga praco czaso chłonna pozytywnym przykładem może być fundament firmy sundolitt
  • 10 lata temu...
Napisano
Cześć, mamy pytanie odnośnie fundamentu robionego w folii. Jeśli fundament zostaje tak wykonany, to gdzie idzie bednarka/uziom? Gdzie powinno się go wykonać w chudziaku pod folią? W zbrojeniu nie można go zrobić.
Napisano

Jeżeli jest to tylko folia to uziom fundamentowy i tak robi się w dolnej części ławy. Folia nie jest na tyle skutecznym izolatorem, żeby tu coś zepsuć. Za to warstwa otuliny z betonu zabezpiecza bednarkę lub pręty uziomu przed korozją.

Natomiast w fundamentach, których ławy także od spodu otula się XPS (polistyrenem ekstrudowanym) uziom z bednarki można ułożyć w wykopie obok ław fundamentowych.

Napisano
Czyli jak prawidłowo powinien wyglądać wykonany uziom jeśli fundament jest w folii? Folia, zbrojenie i w zbrojeniu robiona normalnie bednarka/uziom? tylko gdzie wyprowadzić ten uziom ? Musiałabym przebić się przez folię co spowodowałoby zmieszanie betonu z gruntem. Czy nie lepiej zrobić uziom w chudziaku, na to dać folię i dopiero wylać fundament ??

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...