Skocz do zawartości

Czy przy wykonywaniu fundamentów można wylać beton bezpośrednio w wykopie?


Recommended Posts

Napisano
1. Jeśli można wylewać fundamenty bezpośrednio w gruncie, w tym ściany fundamentowe, to czy nie będzie wtedy (przy grubości np. 25cm) nadmiernego odprowadzenia wody i mleczka cementowego z betonu z warstwy stykającej się z gruntem, co doprowadzi do osłabienia takiego fundamentu - podważając dopuszczalność wykonywania fundamentów w ten sposób?

2. Dlaczego fundamenty betonowe nie muszą być chronione przez zawilgoceniem, jeśli nawet beton ma takie właściwości że wilgoć mu nie szkodzi, to jak będzie w przypadku takiego fundamentu - gdy zimą po odwilży złapie mróz, to czy woda wewnątrz fundamentu zamarzając nie spowoduje jednocześnie jego rozsadzania?
Napisano
Grunt raczej stabilizuje wilgotność dojrzewającego betonu a nie odciąga wody, natomiast mleczko cementowe zbiera się na powierzchni, a więc nie ma żadnego wpływu na wytrzymałość betonu.

Prawidłowo wykonany beton jest materiałem mrozoodpornym - płyty chodnikowe czy krawężniki raczej nie ulegają destrukcji po zamarznięciu.
Napisano
Mam jeszcze pytanie do experta, a mianowicie:

1. jeśli gruntem będzie np. glina to faktycznie nie pochłania wody z betonu ale jeśli będzie to piasek to przecież pewna ilość wody z betonu zostanie odprowadzona do piasku więc w tym przypadku nie rozumiem jak ta stabilizacja wilgotności się odbywa, czy mógłbyś to trochę szerzej wyjaśnić?

2. I jeszcze jedno: z wcześniejszych odpowiedzi experta wynika że izolacja pionowa ściany fundamentowej czy to betonowej czy murowanej z bloczków betonowych nie jest potrzebna, czy w takim razie przez analogię izolacja pionowa ściany powyżej poziomu terenu np. z bloczków betonowych (wys. ponad teren np.60cm) też nie jest potrzebna i wystarczy np wykonać na niej tylko tynk cementowy?
Napisano
W suchym piasku nie da się wylać fundamentów bo wykop się obsypie.

Ponad powierzchnią terenu fundament z reguły izoluje się cieplnie metodą BSO lub poprzez wymurowanie 2-3 górnych warstw ścian fundamentowych z elementów ciepłochronnych (pustaki izolacyjne, bloczki keramzytowe). Na wierzchu ścian fundamentowych układa się izolacje poziomą przeciwwilgociową połączona z izolacją podpodłogową podłogi na gruncie.
Napisano
A osobiście nie zgadzam się artykułem odnośnie izolacji przeciwwilgociowej i termicznej. Uważam że należy izolować z zewnątrz ściany fundamentowe do samej ławy. Wiem co prawda że obecnie idzie się w kierunku izolowania 0,5 m p.p.t, ale jaką różnice stanowi to następne 0,5 m ? A śpimy spokojniej.
  • 10 miesiące temu...
Gość mireczek 1959
Napisano
osobiście uważam ,ze powinniśmy odchodzić już od takich rozwiązań to jest już w wielu krajach nie stosowana technologia i droga praco czaso chłonna pozytywnym przykładem może być fundament firmy sundolitt
  • 10 lata temu...
Napisano
Cześć, mamy pytanie odnośnie fundamentu robionego w folii. Jeśli fundament zostaje tak wykonany, to gdzie idzie bednarka/uziom? Gdzie powinno się go wykonać w chudziaku pod folią? W zbrojeniu nie można go zrobić.
Napisano

Jeżeli jest to tylko folia to uziom fundamentowy i tak robi się w dolnej części ławy. Folia nie jest na tyle skutecznym izolatorem, żeby tu coś zepsuć. Za to warstwa otuliny z betonu zabezpiecza bednarkę lub pręty uziomu przed korozją.

Natomiast w fundamentach, których ławy także od spodu otula się XPS (polistyrenem ekstrudowanym) uziom z bednarki można ułożyć w wykopie obok ław fundamentowych.

Napisano
Czyli jak prawidłowo powinien wyglądać wykonany uziom jeśli fundament jest w folii? Folia, zbrojenie i w zbrojeniu robiona normalnie bednarka/uziom? tylko gdzie wyprowadzić ten uziom ? Musiałabym przebić się przez folię co spowodowałoby zmieszanie betonu z gruntem. Czy nie lepiej zrobić uziom w chudziaku, na to dać folię i dopiero wylać fundament ??

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...