Skocz do zawartości

Jak ocieplić dom z bali?


Recommended Posts

Napisano

Chcemy przystosować domek rekreacyjny do całorocznego użytkowania i konieczne jest jego ocieplenie. Dom zbudowany jest z bali grubości ok. 12 cm łączonych na pióro i wpust, a na zewnątrz i od środka drewniane ściany pokryte zostały lakierem impregnującym. Jak najlepiej ocieplić ściany a jednocześnie zachować ich "drewniany" wygląd? .


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/elewacje-domow/porady/6248-jak-ocieplic-dom-z-bali

Napisano
Mam dom 180m2 wykonany z bali 7cm pióro-wpust. Ocieplenie od zewnętrznej strony: folia (żółta), wata 10cm (na niektórych ściach 15cm), folia - wiatroizolacja (czarna) i bezpośrenio na niej deski elewacyjne 2,5cm zakonserwowane Drewnochronem (tik). Oprócz łat pionowych użyto deskowanie od dołu (pomiedzy łatami). I to wystarcza. Siostra w Szwecji ma dom z bali 14cm i nie ma żadnego dodatkowego ocieplenia i nie narzeka.
  • 1 rok temu...
Gość lukasz
Napisano
Domek z bala prawdopodobnie ladnie wyheblowany itd obijać od zewnątrz watą i dechami? nie szkoda?.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Do osoby mającej dom 180 m2. Za kilka lat, kiedy pojawią się pierwsze objawy gnicia bali, proszę tu na forum to opisać a po rozwiązanie zgłosić się do specjalisty. To, co Pan wykonał, to partyzantka. Do eksperta: To przybijanie łat grubości 8-10 cm to nieprzemyślane..
  • 8 lata temu...
Gość Kaczmarek
Napisano
W domach z bala albo nawet zwykłych szkieletowych, lepiej się sprawdzi wełna drzewna niż wełna mineralna. Tak nam Natur Eko Dom ocieplił dom z bala i jest naprawdę ciepło. Do tego taka wełna jest w pełni ekologiczna i bardziej odporna na ewentualne zawilgocenie.
Napisano
2 godziny temu, Gość Kaczmarek napisał:

W domach z bala albo nawet zwykłych szkieletowych, lepiej się sprawdzi wełna drzewna niż wełna mineralna. Tak nam Natur Eko Dom ocieplił dom z bala i jest naprawdę ciepło. Do tego taka wełna jest w pełni ekologiczna i bardziej odporna na ewentualne zawilgocenie.

W domach drewnianych należy zadbać przede wszystkim o docieplenie sufitu, bo większość ciepła tamtędy ucieka.

Napisano

Wełna mineralna np. wełna skalna ze względu na swoją paroprzepuszczalność jest idealnym materiałem do izolowania  domów drewnianych.

 

W zależności od sposobu wykończenie elewacji dobierane są odpowiednie produkty i np. do elewacji metodą lekką mokra (deska elewacyjna) najlepiej sprawdzają się miękkie produkty układane między rusztem drewnianym np. wełna Rockton https://www.rockwool.pl/produkty/rockton

lub Superrock https://www.rockwool.pl/produkty/superrock

Następnie na produkt przychodzi wiatroizoalcja mocowana do rusztu, koniecznie listwa dystansowa i deska elewacyjna. Pominięcie listwy dystansowej zapewniającej wentylację  może skutkować wykropleniem się pary wodnej na desce i w konsekwencji jej uszkodzenie.

 

Elewację możemy również wykonać metodą lekką mokrą gdzie warstwę wykończeniową stanowić będzie warstwa tynku. Wówczas wełnę np. Frontrock max E https://www.rockwool.pl/produkty/frontrock-max-e mocuje się łącznikami do drewna i następnie wykonuje warstwę zbrojącą z siatką i tynkiem.

Napisano
Dnia 18.12.2008 o 17:26, Pomocnik napisał:

Jak najlepiej ocieplić ściany a jednocześnie zachować ich "drewniany" wygląd? .

 

Z której strony "drewniany' wygląd? Od wewnątrz, czy od zewnątrz?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...