Skocz do zawartości

Przewód 5-żyłowy a 4-żyłowy ??


piotr-kaczor

Recommended Posts

Napisano
Witam, potrzebuję szybkiej informacji odnośnie przewodów 4-żyłowych a 5-żyłowych, tzn. w nowych instalacjach jest obecnie robione gniazdo siłowe na 5 przewodów. Ja obecnie potrzebuję podłączyć betoniarkę na 400V, ale mam problem z dobraniem przewodu do niej (betoniarka jest po remoncie), kolega powiedział mi że wystarczy przewód 4-żyłowy, natomiast gdybym chciał zrobić na tym przewodzie dodatkowe gniazdo 230V to muszę mieć już kabel 5-żyłowy. Wiem że w takim 5-żyłowym kablu są na 3 przewodach fazy, na jednym jest "0" i jeden neutralny "N", jak podłaczam betoniarkę to wykorzystuję 3 fazy i "0", i ten "N" jest zbędny, natomiast jeśli bym chciał zrobić przy betoniarce gniazdo 230V to wtedy wykorzystujemy ten przewód "N", ale jak co i gdzie ?? nie mogę tego jakoś zrozumieć. Obecnie posiadam przewód 4-żyłowy i mam na nim gniazdo 230V (1 faza + "0"), do czego ten służy wreszcie ten piąty przewód "N" gdzie powinien być wykorzystany ??

Piotr
Napisano
Witam
Przewód neutralny czyli uziemienie stosowany jest po to aby w razie przebicia nie poraził nas prąd. Jeżeli betoniarka jest po remoncie to dlaczego nie wymieniono gniazda na 5-bolcowe ?.
Wg. mnie betoniarka powinna być uziemiona, jeżeli nie jest to piąty przewód w gnieździe to powinien być podłączony dodatkowy przewód do obudowy. Chyba nie muszę mówić o skutkach, jeżeli na obudowie betoniarki pojawiłoby się napięcie np. podczas jej mycia. Radzę zawsze stosować uziemienie + dodatkowo różnicówkę. Koszt stosunkowo niewielki w porównaniu ze zdrowiem czy życiem.
Napisano
Cytat

Witam
Przewód neutralny czyli uziemienie stosowany jest po to aby w razie przebicia nie poraził nas prąd. Jeżeli betoniarka jest po remoncie to dlaczego nie wymieniono gniazda na 5-bolcowe ?.
Wg. mnie betoniarka powinna być uziemiona, jeżeli nie jest to piąty przewód w gnieździe to powinien być podłączony dodatkowy przewód do obudowy. Chyba nie muszę mówić o skutkach, jeżeli na obudowie betoniarki pojawiłoby się napięcie np. podczas jej mycia. Radzę zawsze stosować uziemienie + dodatkowo różnicówkę. Koszt stosunkowo niewielki w porównaniu ze zdrowiem czy życiem.



Jest po remoncie ale jeszcze nie podłączyłem kabla bo mam dylemat jaki zastosować ??
Czyli 3-fazy + masa "0" do silnika podłaczyć a przewód "N" do obudowy betoniarki ??? A jakie kolory przewodów stosuje się na styk PE i N ???, a jeśli bym wykorzystywał tylko kabel 4-żyłowy to do masy "0" do dołączyć dodatkowy przewód połączony z obudową betoniarki ??? Jako przełacznik chcę zastosować zwykły włacznik 0/1 (prawo/lewo) i jak w takim przełaczniku podłączyć ten przewód "N" czy nie powinien zachować ciągłość, bez łączenia w przełaczniku ??


Piotr
Napisano
Cytat

Jest po remoncie ale jeszcze nie podłączyłem kabla bo mam dylemat jaki zastosować ??
Czyli 3-fazy + masa "0" do silnika podłaczyć a przewód "N" do obudowy betoniarki ??? A jakie kolory przewodów stosuje się na styk PE i N ???, a jeśli bym wykorzystywał tylko kabel 4-żyłowy to do masy "0" do dołączyć dodatkowy przewód połączony z obudową betoniarki ??? Jako przełacznik chcę zastosować zwykły włacznik 0/1 (prawo/lewo) i jak w takim przełaczniku podłączyć ten przewód "N" czy nie powinien zachować ciągłość, bez łączenia w przełaczniku ??


Piotr


Kolory przewodow:
PE - zoltozielony
N - niebieski
L1, L2, L3 - brazowy, czarny lub inne (zalezy od producenta przewodow)
Kiedys stosowano oznaczenie "0" dla przewodu N
PE to tak zwane "uziemienie"
PE czyli zoltozielony powinienes podlaczyc do obudowy betoniarki.
Jesli masz w ukladzie zabezpieczajacym wylacznik roznicowo-pradowy to zabezpiecza cie on przed porazeniem w wypadku przbicia.
Ja mam w budowanym domu uklad 5 zylowy a do betoniarki idzie kabel 4 zylowy ale mam zabezpieczenie roznicowo-pradowe. Do gniazda jesli bedziesz tam podlaczal elektronarzedzia itp wystarczy gniazdo bez bolca czyli L + N (niebieski).
W razie watpliwosci pytaj.
Napisano
Cytat

Ja mam w budowanym domu uklad 5 zylowy a do betoniarki idzie kabel 4 zylowy ale mam zabezpieczenie roznicowo-pradowe. Do gniazda jesli bedziesz tam podlaczal elektronarzedzia itp wystarczy gniazdo bez bolca czyli L + N (niebieski).



Tzn. piszesz o tym zabezpieczeniu różnicowo-prądowym przy liczniku czy jeszcze dodatkowe przy betoniarce ??? A jeśli zastosuję tylko kabel 4-żyłowy to mogę połączyć PE+N i 3 przewody do silnika a czwarty do silnika jako masa 0 i do obudowy jednocześnie ???? Co lepiej jednak wybrać 4 czy 5 żył ??

Piotr
Napisano
Cytat

Tzn. piszesz o tym zabezpieczeniu różnicowo-prądowym przy liczniku czy jeszcze dodatkowe przy betoniarce ??? A jeśli zastosuję tylko kabel 4-żyłowy to mogę połączyć PE+N i 3 przewody do silnika a czwarty do silnika jako masa 0 i do obudowy jednocześnie ???? Co lepiej jednak wybrać 4 czy 5 żył ??

Piotr


Zabezpieczenie roznicowo-pradowe w skrzynce. Dzisiejsze instalacje sa 5 przewodowe, czyli zielonozolty-PE, niebieski-N, czarny (szary, brazowy) L1, L2, L3. Do obudowy betoniarki przykrecasz przewod zielono-zolty. Do uzwojen silnika niebieski-N, i L1, L2, L2 (czarny, szary, brazowy) sczytujac kolejnosc z tabliczki silnika. Po podlaczeniu sprawdz czy beben betoniarki kreci sie we wlasciwym kierunku, i jesli nie zamien ze soba dwie fazy czyli jesli miales L1, L2, L3, zrob L1, L3, L2.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...