Skocz do zawartości

Przewód 5-żyłowy a 4-żyłowy ??


piotr-kaczor

Recommended Posts

Napisano
Witam, potrzebuję szybkiej informacji odnośnie przewodów 4-żyłowych a 5-żyłowych, tzn. w nowych instalacjach jest obecnie robione gniazdo siłowe na 5 przewodów. Ja obecnie potrzebuję podłączyć betoniarkę na 400V, ale mam problem z dobraniem przewodu do niej (betoniarka jest po remoncie), kolega powiedział mi że wystarczy przewód 4-żyłowy, natomiast gdybym chciał zrobić na tym przewodzie dodatkowe gniazdo 230V to muszę mieć już kabel 5-żyłowy. Wiem że w takim 5-żyłowym kablu są na 3 przewodach fazy, na jednym jest "0" i jeden neutralny "N", jak podłaczam betoniarkę to wykorzystuję 3 fazy i "0", i ten "N" jest zbędny, natomiast jeśli bym chciał zrobić przy betoniarce gniazdo 230V to wtedy wykorzystujemy ten przewód "N", ale jak co i gdzie ?? nie mogę tego jakoś zrozumieć. Obecnie posiadam przewód 4-żyłowy i mam na nim gniazdo 230V (1 faza + "0"), do czego ten służy wreszcie ten piąty przewód "N" gdzie powinien być wykorzystany ??

Piotr
Napisano
Witam
Przewód neutralny czyli uziemienie stosowany jest po to aby w razie przebicia nie poraził nas prąd. Jeżeli betoniarka jest po remoncie to dlaczego nie wymieniono gniazda na 5-bolcowe ?.
Wg. mnie betoniarka powinna być uziemiona, jeżeli nie jest to piąty przewód w gnieździe to powinien być podłączony dodatkowy przewód do obudowy. Chyba nie muszę mówić o skutkach, jeżeli na obudowie betoniarki pojawiłoby się napięcie np. podczas jej mycia. Radzę zawsze stosować uziemienie + dodatkowo różnicówkę. Koszt stosunkowo niewielki w porównaniu ze zdrowiem czy życiem.
Napisano
Cytat

Witam
Przewód neutralny czyli uziemienie stosowany jest po to aby w razie przebicia nie poraził nas prąd. Jeżeli betoniarka jest po remoncie to dlaczego nie wymieniono gniazda na 5-bolcowe ?.
Wg. mnie betoniarka powinna być uziemiona, jeżeli nie jest to piąty przewód w gnieździe to powinien być podłączony dodatkowy przewód do obudowy. Chyba nie muszę mówić o skutkach, jeżeli na obudowie betoniarki pojawiłoby się napięcie np. podczas jej mycia. Radzę zawsze stosować uziemienie + dodatkowo różnicówkę. Koszt stosunkowo niewielki w porównaniu ze zdrowiem czy życiem.



Jest po remoncie ale jeszcze nie podłączyłem kabla bo mam dylemat jaki zastosować ??
Czyli 3-fazy + masa "0" do silnika podłaczyć a przewód "N" do obudowy betoniarki ??? A jakie kolory przewodów stosuje się na styk PE i N ???, a jeśli bym wykorzystywał tylko kabel 4-żyłowy to do masy "0" do dołączyć dodatkowy przewód połączony z obudową betoniarki ??? Jako przełacznik chcę zastosować zwykły włacznik 0/1 (prawo/lewo) i jak w takim przełaczniku podłączyć ten przewód "N" czy nie powinien zachować ciągłość, bez łączenia w przełaczniku ??


Piotr
Napisano
Cytat

Jest po remoncie ale jeszcze nie podłączyłem kabla bo mam dylemat jaki zastosować ??
Czyli 3-fazy + masa "0" do silnika podłaczyć a przewód "N" do obudowy betoniarki ??? A jakie kolory przewodów stosuje się na styk PE i N ???, a jeśli bym wykorzystywał tylko kabel 4-żyłowy to do masy "0" do dołączyć dodatkowy przewód połączony z obudową betoniarki ??? Jako przełacznik chcę zastosować zwykły włacznik 0/1 (prawo/lewo) i jak w takim przełaczniku podłączyć ten przewód "N" czy nie powinien zachować ciągłość, bez łączenia w przełaczniku ??


Piotr


Kolory przewodow:
PE - zoltozielony
N - niebieski
L1, L2, L3 - brazowy, czarny lub inne (zalezy od producenta przewodow)
Kiedys stosowano oznaczenie "0" dla przewodu N
PE to tak zwane "uziemienie"
PE czyli zoltozielony powinienes podlaczyc do obudowy betoniarki.
Jesli masz w ukladzie zabezpieczajacym wylacznik roznicowo-pradowy to zabezpiecza cie on przed porazeniem w wypadku przbicia.
Ja mam w budowanym domu uklad 5 zylowy a do betoniarki idzie kabel 4 zylowy ale mam zabezpieczenie roznicowo-pradowe. Do gniazda jesli bedziesz tam podlaczal elektronarzedzia itp wystarczy gniazdo bez bolca czyli L + N (niebieski).
W razie watpliwosci pytaj.
Napisano
Cytat

Ja mam w budowanym domu uklad 5 zylowy a do betoniarki idzie kabel 4 zylowy ale mam zabezpieczenie roznicowo-pradowe. Do gniazda jesli bedziesz tam podlaczal elektronarzedzia itp wystarczy gniazdo bez bolca czyli L + N (niebieski).



Tzn. piszesz o tym zabezpieczeniu różnicowo-prądowym przy liczniku czy jeszcze dodatkowe przy betoniarce ??? A jeśli zastosuję tylko kabel 4-żyłowy to mogę połączyć PE+N i 3 przewody do silnika a czwarty do silnika jako masa 0 i do obudowy jednocześnie ???? Co lepiej jednak wybrać 4 czy 5 żył ??

Piotr
Napisano
Cytat

Tzn. piszesz o tym zabezpieczeniu różnicowo-prądowym przy liczniku czy jeszcze dodatkowe przy betoniarce ??? A jeśli zastosuję tylko kabel 4-żyłowy to mogę połączyć PE+N i 3 przewody do silnika a czwarty do silnika jako masa 0 i do obudowy jednocześnie ???? Co lepiej jednak wybrać 4 czy 5 żył ??

Piotr


Zabezpieczenie roznicowo-pradowe w skrzynce. Dzisiejsze instalacje sa 5 przewodowe, czyli zielonozolty-PE, niebieski-N, czarny (szary, brazowy) L1, L2, L3. Do obudowy betoniarki przykrecasz przewod zielono-zolty. Do uzwojen silnika niebieski-N, i L1, L2, L2 (czarny, szary, brazowy) sczytujac kolejnosc z tabliczki silnika. Po podlaczeniu sprawdz czy beben betoniarki kreci sie we wlasciwym kierunku, i jesli nie zamien ze soba dwie fazy czyli jesli miales L1, L2, L3, zrob L1, L3, L2.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć, mam problem z wilgocią zbierającą się na ścianie przy drzwiach balkonowych. Teraz w okresie letnim nie ma problemu, ale w zimie na dole ściany (najwięcej tuż przy drzwiach balkonowych), ściana jest wilgotna i odpada farba. Mieszkanie znajduje się na czwartym piętrze w bloku mieszkalnym (blok wybudowany w latach 50, blok z cegły). Balkon nie jest wykończony, tj. nie ma na nim położonych żadnych płytek i jego powierzchnia jest trochę wyżej od powierzchni podłogi w mieszkaniu. Problem może być związany właśnie z balkonem - od dwóch lat sąsiad z mieszkania znajdującego się bezpośrednio pod moim mieszkaniem narzekał, że na ścianach przy suficie w miejscu naszego balkonu zbiera się wilgoć. Dodam również, że przy mocniejszych opadach zdarza się (rzadko bo rzadko, ale jednak), że woda przedostaje się przez drzwi balkonowe i potrafi się zebrać mała kałuża w mieszkaniu. Czy ktoś wie lub może dać jakąś radę, jaki może być powód tej wilgoci na ścianie i co należałoby zrobić, żeby temu zapobiec? 
    • Może raczej - jaki będziesz miał taras - jak zdecydujesz się na zakup TEGO domu NA TEJ działce...
    • dżwięk z drogi odbija się od domu, dzięki czemu jest głośno na tarasie - znaczy głośniej - bo masz dwa dźwięki - bezpośredni i odbity. Jeśli masz taras zadaszony, to tym bardziej hałas się nawarstwi. Nie wiem, jaki masz taras - ale spróbuj zasłonić go od strony tego dźwięku bezpośredniego z drogi i sprawdź natężenie dźwięku. Jeśli będzie ciszej, to spróbuj odsłonić go, ale wytłumić - nawt jakąś plandeką czy kocami powieszonymi przed ścianą, od której może się odbić ten dzwięk (jesli jest zadaszony, może odbijać się od sufitu czy co tam masz nad nim). A jak sprawdzisz - to będziesz wiedział, czy warto zrobić wytłumienie sciany tarasu bezodbiciowe. Lub sufitu nad tarasem. Loggie otwarte ażurowe balkonowe -  są np. świetnymi zbieraczami i wzmacniaczami dźwięku z ulicy.   Taras nakryty jest takim odpowiednikiem loggii.
    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...