Skocz do zawartości

Membrana dachowa - co to takiego?


Recommended Posts

Napisano
Myślimy o wykonaniu dachu z blacho dachówki, sporo o tym czytamy i właśnie coś takiego wyczytałem.

cytat:
Duże oszczędności przynosi zastąpienie deskowania i papy dobrej klasy membraną dachową. Zapewnia ona odpowiednią cyrkulację powietrza, a w przypadku uszkodzenia dachu mamy pewność, że woda spłynie do rynny a nie wsiąknie w wełnę czy płytę. Czasem moi klienci są zszokowani w jak łatwy sposób pomogłem im zaoszczędzić np.: 10 tys. zł – “Przecież za to mamy meble do kuchni!”

Co to takiego ta membrana i skąd taka oszczędność?
Napisano
Cytat

Myślimy o wykonaniu dachu z blacho dachówki, sporo o tym czytamy i właśnie coś takiego wyczytałem.

cytat:
Duże oszczędności przynosi zastąpienie deskowania i papy dobrej klasy membraną dachową. Zapewnia ona odpowiednią cyrkulację powietrza, a w przypadku uszkodzenia dachu mamy pewność, że woda spłynie do rynny a nie wsiąknie w wełnę czy płytę. Czasem moi klienci są zszokowani w jak łatwy sposób pomogłem im zaoszczędzić np.: 10 tys. zł – “Przecież za to mamy meble do kuchni!”

Co to takiego ta membrana i skąd taka oszczędność?


Nie jestem specjalistką w tej dziedzinie ale budując dom co nieco słyszałam. Sądzę że chodzi tu o specjalny rodzaj folii dachowej, która przepuszcza powietrze a nie przepuszcza wody. Taką mamy na dachu. Wiem jeszcze tyle, że powinna być kładziona odpowiednią stroną ponieważ w innym przypadku nie spełnia swojej roli. Mogę się mylić ale są tu specjaliści to Ci powiedzą. Pozdrowienia.
Napisano
Cytat

Nie jestem specjalistką w tej dziedzinie ale budując dom co nieco słyszałam. Sądzę że chodzi tu o specjalny rodzaj folii dachowej, która przepuszcza powietrze a nie przepuszcza wody. Taką mamy na dachu. Wiem jeszcze tyle, że powinna być kładziona odpowiednią stroną ponieważ w innym przypadku nie spełnia swojej roli. Mogę się mylić ale są tu specjaliści to Ci powiedzą. Pozdrowienia.



Tak to o to chodzi. Są zwolennicy tej membrany i zwolennicy pełnego deskowania. Tak jak zwolennicy modelu samochodu X i zwolennicy modelu Y, więc nie zamierzam nawet przekonywać do jakiegoś konkretnego rozwiązania. U siebie zrobiłem pełne deskowanie + papa + dachówka. Dzięki deskowaniu dach jest sztywniejszy (jak mocno zawieje dach naprawdę "chodzi" np. sufity podwieszane na poddaszu mogą popękać jak będą źle zrobione ; deski znacznie usztywniają dach - oczywiście łąty i kontrłaty też usztywnią ale nie tak mocno, pojeżdxij po budowach popatrz poruszaj przybite krokwie i bedziesz wiedział o co chodzi). Jak będą dekarze układać dachówkę (blachę etc.) to mogą Ci niechcący podziurawić tą membranę (jest to raczej pewne). Producenci membran (w zależności od rodzaju) piszą, że powinna być ona przykryta w ciągu 3-4 miesięcy tak, żeby promienie słoneczne do niej nie dochodziły ponieważ zniszczą jej właściwości. I osiągnięcie tego zalecenia nie jest możliwe, ponieważ elewacje domu zrobisz najwcześniej w drugim roku po zadaszeniu domu i wtedy też dasz podbitkę odcinającą dość skutecznie światło od tej membrany + ocieplisz poddasze (tamtendy też dużo światła dochodzi).

Moi sąsiedzi mają membranę i wszystko jest u nich o.k. Niewątpliwie pełne deskowanie jest droższe.

W zeszłym roku rozważałem blachodachówkę ale cena dobrej blachodachówki wyszła mi porównywalna do dachówki. Nie wiem jaki masz kształt domu, ale blacha bardzo się nagrzewa i jeśli masz okna połaciowe, może Ci przeszkadzać gorące nagrzane powietrze dostajace się do domu przez otwarte okno. I w czasie opadów blacha mocno chałasuje (niektórzy tego nie lubią). Ale nie zamierzam przekonywać do dachówki. Poza tym dach musi być do niej przystosowany bo jest bardzo ciężka. Są jeszcze gonty bitumiczne, niektóre wygladają bardzo łądnie, trwałość niektórych na ok. 15-20 lat daja producenci. Żona chciała pokryć dach gontem i kto wie, czy budując następnym razem dom byśmy nie pokryli go gontem (ja uparłem się na dachówkę).

powodzenia
Napisano
A ja znalazłem taką wypowiedź:

Brak folii przed ułożeniem ostatecznego pokrycia dachowego jest poważnym błędem, jeśli poddasze będzie wykorzystywane na cele mieszkalne, a więc i ogrzewane. Sytuacje takie zdarzają się najczęściej, gdy dach kryty jest prowizorycznie papą na deskowaniu, a dopiero po pewnym czasie układane jest docelowe pokrycie.

W dachu bez folii FWK przestrzeń nad ociepleniem połaci dachowej nie będzie wentylowana, co stwarza zagrożenie zawilgoceniem konstrukcji dachowej i termoizolacji.

Problem ten można rozwiązać, mocując między krokwiami 3–4 cm od spodu deskowania folię paroprzepuszczalną. W ten sposób utworzy się pustka wentylacyjna, która umożliwi odprowadzenie wilgoci – przez utworzoną w tym celu szczelinę wywiewną wzdłuż kalenicy po obu stronach połaci dachowej (w tym celu wycina się tam deski poszycia i papę na szerokości ok. 4 cm), która umożliwi wypływ powietrza pod gąsiorami. Aby ruch powietrza był możliwy, przy okapie niezbędna jest jeszcze szczelina nawiewna – czasem dość trudna do wykonania, gdyż jej utworzenie może wymagać skucia górnej krawędzi ściany.

Folię paroprzepuszczalną mocuje się do boku krokwi za pomocą cienkich listew, zwracając uwagę na to, by została mocno naciągnięta.

Jeśli rozstaw krokwi jest duży, warto do spodu deskowania przybić listewkę dystansową (wzdłuż krokwi), co uchroni folię przed wybrzuszeniem się podczas układania ocieplenia.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/porady/8292-co-zrobic-z-dachem-ktory-pokryto-bez-ulozenia-folii-dachowej-fwk


Co Wy na to?
Napisano
Cytat


Ale to dotyczy zakładania foli kiedy pokrycie dachowe już istnieje i nie będzie zmieniane. Wtedy można własnie kombinowć roziągając folię między krokwiami. Moim zdaniem albo deskowanie albo folia jeżeli robimy cały dach. A co jest lepsze - nie wiem... icon_wink.gif Czytałem, że komuś po kilku latach z foli nic nie zostało ale nie wiem dlaczego.
Napisano
przy pełnym deskowaniu zostawia się przerwę pomiedzy deskami a wełną (przy ocieplaniu poddasza) 1,5 - 2 cm. Ta przerwą swobodnie krąży powietrze i osusza ewentualną wilgoć. I wszystko jest o.k. Tylko trzeba pamietać, żeby w kalenicy zrobić otwory wentylacyjne i robiąc podbitke dawać wentylacyjne panele. icon_biggrin.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...