Skocz do zawartości

Co lepsze-papa czy folia fundamentowa


Recommended Posts

Napisano
Witam,
W tym tygodniu wylewam ławy i zastanawiam się nad papą lub folia fundamentową poziomą,a mianowicie zamiast chudziaka chce zastosować papę lub folię,co proponujecie-co Waszym zdaniem sie bardziej sprawdza?
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam,
W tym tygodniu wylewam ławy i zastanawiam się nad papą lub folia fundamentową poziomą,a mianowicie zamiast chudziaka chce zastosować papę lub folię,co proponujecie-co Waszym zdaniem sie bardziej sprawdza?
Pozdrawiam


Na chudziaka wystarczy zwykła folia (taka cienka). Na izilację poziomą (ław, ściany fundamentowej) tylko folia gruba (np. O,8 mm)
Napisano
Cytat

Witam,
W tym tygodniu wylewam ławy i zastanawiam się nad papą lub folia fundamentową poziomą,a mianowicie zamiast chudziaka chce zastosować papę lub folię,co proponujecie-co Waszym zdaniem sie bardziej sprawdza?
Pozdrawiam


Chudziak spełnia inną rolę niż folia.Jeśli chodzi o zabezpieczenie wykopu przed osuwaniem się ziemi to folia jako bardziej elastyczna jest lepsza do tego celu.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Chudziak spełnia inną rolę niż folia.Jeśli chodzi o zabezpieczenie wykopu przed osuwaniem się ziemi to folia jako bardziej elastyczna jest lepsza do tego celu.Bob icon_biggrin.gif



Celem chudziaka jest tylko to, żeby "mleczko" nie wyciekało z betonu do ziemi (gdy ławy są wylewane wprost do ziemi). Dokładnie taką samą rolę spełnia folia, którą kładzie się do wykopu i wywija do góry. Jeżeli jest grunt mało spoisty, ziemia może się obsypać wraz z folią. Jeżeli jest glina, można nic nie dawać.
Napisano
Cytat

Celem chudziaka jest tylko to, żeby "mleczko" nie wyciekało z betonu do ziemi (gdy ławy są wylewane wprost do ziemi). Dokładnie taką samą rolę spełnia folia, którą kładzie się do wykopu i wywija do góry. Jeżeli jest grunt mało spoisty, ziemia może się obsypać wraz z folią. Jeżeli jest glina, można nic nie dawać.


Chudy beton ma za zadanie stabilizację gruntu ,zabezpiecza zbrojenie ławy fundamentowej przed korozją,daje stabilną podporę i poziom pod zbrojenie na dystansach.Folia tak jak pisałem zabezpiecza przed osunięciami piasku ,po rozszalowaniu trzeba ją obciąć przy dnie ławy aby nie tworzyła koryta utrzymującego wilgoć w ławie co powoduje przyśpieszenie korozji zbrojenia.Mleczko czyli zaczyn cementowy ma tendencję do pojawiania się na powierzchni betonu co zaobserwował każdy kto uczestniczył w betonowaniu , icon_biggrin.gif chociaż jako obserwator.Bob
Napisano
Cytat

Ja u siebie wykopałem takich co mi chcieli papę kłaść. Mi się to kojarzy wyłącznie z dachem.


Jeśli chcieli kłaść na dno wykopu to dobrze zrobiłeś.Natomiast papa izolacyjna położona w warstwie 2x na lepiku czy abizolu na ławie fundamentowej w budynku podpiwniczonym jest według mnie tańszym rozwiązaniem od folii fundamentowej a równie skutecznie tworzy hydro izolację budynku.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Chudy beton ma za zadanie stabilizację gruntu ,zabezpiecza zbrojenie ławy fundamentowej przed korozją,daje stabilną podporę i poziom pod zbrojenie na dystansach.Folia tak jak pisałem zabezpiecza przed osunięciami piasku ,po rozszalowaniu trzeba ją obciąć przy dnie ławy aby nie tworzyła koryta utrzymującego wilgoć w ławie co powoduje przyśpieszenie korozji zbrojenia.Mleczko czyli zaczyn cementowy ma tendencję do pojawiania się na powierzchni betonu co zaobserwował każdy kto uczestniczył w betonowaniu , icon_biggrin.gif chociaż jako obserwator.Bob



1) Zadaniem chudego betonu jest uniemożliwienie przesiąknięcia wody z cementem z wylewanej ławy do ziemi (inaczej ława będzie słabsza). To samo gwarantuje folia. Tylko chudziak zapobiega wyciekaniu zaczynu do dołu (ale już nie na boki), natomiast folia do dołu i na boki.

2) Zbrojenie ławy powinno być w ławie w całości zalane. Wtedy nie ma mowy o żadnej korozji (do tego jest potrzebne powietrze) i jest obojętne, czy obcinamy folie przy dnie ławy, czy przy górze ławy. Na ławie stawiamy ścianę fundamentową i o nią trzeba zadbać, żeby była sucha. Na takich głębokościach ziemia zawsze jest wilgotna a tym samym ława też jest zawsze wilgotna.
Napisano
Cytat

Jeśli chcieli kłaść na dno wykopu to dobrze zrobiłeś.Natomiast papa izolacyjna położona w warstwie 2x na lepiku czy abizolu na ławie fundamentowej w budynku podpiwniczonym jest według mnie tańszym rozwiązaniem od folii fundamentowej a równie skutecznie tworzy hydro izolację budynku.Bob icon_biggrin.gif



Z moich obserwacji wynika, że papa jest rozwiązaniem znacznie gorszym z tego prozaicznego powodu, że jest znacznie słabsza od grubej folii.

U siebie mam folię na ławie (jedna warstwa) i na górze ściany fundamentowej (z zakładkami - do połączenia z folią na podłodze w domu). W trakcie budowy (wod kany, tynki, wielokrotne czyszczenie podłogi/chudziaka, stawianie rusztowań etc.) okazało się, że folia jest znacznie bardziej wytrzymała od papy (porównanie do wielu sąsiadów, u których papa mocno została poprzecinana, u mnie folia w znacznie mniejszym stopniu). Sprubuj rozerwać grubą folię i papę, łatwo zobaczycz różnicę.

Jakbym budował dom jeszcze raz, to dla świętego spokoju pod folią bym pomalował 2 razy dysperbitem lub podobnym środkiem (ławę i szczyt ściany fundamentowej.).
Napisano
Cytat

Z moich obserwacji wynika, że papa jest rozwiązaniem znacznie gorszym z tego prozaicznego powodu, że jest znacznie słabsza od grubej folii.

U siebie mam folię na ławie (jedna warstwa) i na górze ściany fundamentowej (z zakładkami - do połączenia z folią na podłodze w domu). W trakcie budowy (wod kany, tynki, wielokrotne czyszczenie podłogi/chudziaka, stawianie rusztowań etc.) okazało się, że folia jest znacznie bardziej wytrzymała od papy (porównanie do wielu sąsiadów, u których papa mocno została poprzecinana, u mnie folia w znacznie mniejszym stopniu). Sprubuj rozerwać grubą folię i papę, łatwo zobaczycz różnicę.

Jakbym budował dom jeszcze raz, to dla świętego spokoju pod folią bym pomalował 2 razy dysperbitem lub podobnym środkiem (ławę i szczyt ściany fundamentowej.).


Czy dom masz podpiwniczony?Ja mówiłem o kosztach i funkcjach ,ty o wytrzymałości.Zapewniam że nie ma różnicy w wytrzymałości tych materiałów jak pojedziesz po nich metalowym rusztowaniem i jedno i drugie się rozerwie,natomiast papę skleisz,uszczelnisz lepikiem czy abizolem a z folią może być kłopot/może butapren?/Folię wymyślono dla przyspieszenia prac ,czyli dla wygody wykonawcy.Jak masz zgodzonego fachowca za wykonanie fundamentu za określoną kwotę ,bez wyszczególniania z czego ma być izolacja ,to taniej a równie dobrze będzie to zrobić z papy.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Czy dom masz podpiwniczony?Ja mówiłem o kosztach i funkcjach ,ty o wytrzymałości.Zapewniam że nie ma różnicy w wytrzymałości tych materiałów jak pojedziesz po nich metalowym rusztowaniem i jedno i drugie się rozerwie,natomiast papę skleisz,uszczelnisz lepikiem czy abizolem a z folią może być kłopot/może butapren?/Folię wymyślono dla przyspieszenia prac ,czyli dla wygody wykonawcy.Jak masz zgodzonego fachowca za wykonanie fundamentu za określoną kwotę ,bez wyszczególniania z czego ma być izolacja ,to taniej a równie dobrze będzie to zrobić z papy.Bob icon_biggrin.gif



1. Nie zamierzam nikogo przekonywać do folii i przekonywać do wyższości świąt X nad świętami Y
2. Folia jest droższa od papy i znacznie bardziej wytrzymała (folia o grubości min. 0,8 mm). To wynika z moich praktycznych doświadczeń.
3. W trakcie budowy folia została przedziurawiona tylko w kilku miejscach, na bardzo małych odcinkach (papa jest krucha i delikatniejsza). Łączy się ją na zakład (ja łączyłem na ok. 20-25 cm). Pod dociskiem podłogi nie przepuszcza wilgoci (jest szczelna, u siebie dałem 2 warstwy).
3. Folię też można skleić/w zasadzie uszczelnić (np. klej do styroduru styrbit 2000 czy podobna nazwa, nie pamietam),
4. chałupę mam w części podpiwniczoną do głębokości ław fundamentowych
5. kiedyś była tylko papa (a nie folia) i chałupy stoją do dziś. Kiedyś nie zbroiło się ław fundamentowych i chałupy stoją do dziś. Dajmy sobie luz w tym temacie
Napisano
Witam,
Dziękuje za rady,na pewno skorzystam,w takim razie decyduję się na folię zamiast chudziaka,tylko nie wiem jaką mam kupić ,wydaje mi sie że poziomą żeby ją ułożyć wzdłuż wykopów?Najlepiej to jak bym kupił najszerszą tzn 1 metr?W projekcie mam trzy rozmiary ławy 40cm,60cm i 80cm?
Napisano
Cytat

Witam,
Dziękuje za rady,na pewno skorzystam,w takim razie decyduję się na folię zamiast chudziaka,tylko nie wiem jaką mam kupić ,wydaje mi sie że poziomą żeby ją ułożyć wzdłuż wykopów?Najlepiej to jak bym kupił najszerszą tzn 1 metr?W projekcie mam trzy rozmiary ławy 40cm,60cm i 80cm?



Zobacz w projekcie na jaką wysokość masz ławy fundamentowe (zazwyczaj ok. 40 cm) + szerokość ławy + zakład który wywijasz na wykop (przyłóż deskami i cegłówkami żeby folia się nie zsunęła) + pewien zapas na wysokość ławy (u siebie dałęm trochę wyższe niż w projekcie, pozatym nie uda Ci się idealnie obliczyć betonu, lepiej wziąć więcej niż mniej). Są folie w skłądach w rolkach, szerokie po rozłożeniu.
Napisano
Cytat

Jeśli chcieli kłaść na dno wykopu to dobrze zrobiłeś.Natomiast papa izolacyjna położona w warstwie 2x na lepiku czy abizolu na ławie fundamentowej w budynku podpiwniczonym jest według mnie tańszym rozwiązaniem od folii fundamentowej a równie skutecznie tworzy hydro izolację budynku.Bob icon_biggrin.gif


Hmm.. to mówisz że źle zrobiłem?
Napisano
Cytat

Z moich obserwacji wynika, że papa jest rozwiązaniem znacznie gorszym z tego prozaicznego powodu, że jest znacznie słabsza od grubej folii.

U siebie mam folię na ławie (jedna warstwa) i na górze ściany fundamentowej (z zakładkami - do połączenia z folią na podłodze w domu). W trakcie budowy (wod kany, tynki, wielokrotne czyszczenie podłogi/chudziaka, stawianie rusztowań etc.) okazało się, że folia jest znacznie bardziej wytrzymała od papy (porównanie do wielu sąsiadów, u których papa mocno została poprzecinana, u mnie folia w znacznie mniejszym stopniu). Sprubuj rozerwać grubą folię i papę, łatwo zobaczycz różnicę.



U mnie są dwie warstwy folii. I na razie stoi tylko fundamemt. (Ściany będą wznoszone w sierpniu). Już się bałem że będę musiał coś zmieniać ale chyba tak może zostać?
Napisano
Cytat

U mnie są dwie warstwy folii. I na razie stoi tylko fundamemt. (Ściany będą wznoszone w sierpniu). Już się bałem że będę musiał coś zmieniać ale chyba tak może zostać?


2 warstwy folii na ławie? Na ścianie fundamentowej?
Napisano
Cytat

Witam,
Dziękuje za rady,na pewno skorzystam,w takim razie decyduję się na folię zamiast chudziaka,tylko nie wiem jaką mam kupić ,wydaje mi sie że poziomą żeby ją ułożyć wzdłuż wykopów?Najlepiej to jak bym kupił najszerszą tzn 1 metr?W projekcie mam trzy rozmiary ławy 40cm,60cm i 80cm?


Coś czuję że chcesz sobie zafundować drogą folię fundamentową na wyłożnie wykopu pod ławę,jeśli już to zaoszczędż folię na ławy czy wierzch ściany fundamentowej a na dno wykopu połóż zwykłą folię np mocną malarską lub taką żółtą na dachy.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Coś czuję że chcesz sobie zafundować drogą folię fundamentową na wyłożnie wykopu pod ławę,jeśli już to zaoszczędż folię na ławy czy wierzch ściany fundamentowej a na dno wykopu połóż zwykłą folię np mocną malarską lub taką żółtą na dachy.Bob icon_biggrin.gif



Chce wyłożyć zwykła folię budowlaną czarną,może być?
Napisano
Cytat

Chce wyłożyć zwykła folię budowlaną czarną,może być?



Może być, ja kupowałem taką czarną w belach, cienka, ale na tyle gruba, żeby w palcach sie nie darła. W składach budowlanych ją mają. Do izolacji poziomej folia jest znacznie grubsza i jest znacznie droższa od papy (ale nie trzeba jej kleić, smarować etc., po prostu sie ją kładzie i na niej muruje). A pod ławy dawałem włąśnie cienką folię.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Nie wiem jak sie zachowa folia po np. 10, 20 latach (stosuje sie ją stosunkowo niedawno do tych celów).

Natomiast wiem, że papa na lepiku - np. 3x - funkcjonuje b. długo bez zarzutu.
Ważne jest wykonanie!
A koszt stosunkowo nie jest wielki.
Napisano
Cytat

Nie wiem jak sie zachowa folia po np. 10, 20 latach (stosuje sie ją stosunkowo niedawno do tych celów).

Natomiast wiem, że papa na lepiku - np. 3x - funkcjonuje b. długo bez zarzutu.
Ważne jest wykonanie!
A koszt stosunkowo nie jest wielki.



Hmm.. na pewno? A co razy trzy? Lepik czy papa?
Napisano
Cytat

Hmm.. na pewno? A co razy trzy? Lepik czy papa?



No to przecież każdy wie 3x papa na lepiku - to masz w każdym poradniku budowlanym.
Ja też raczej wolałbym papę.
Chociaż folie są coraz lepsze.
  • 3 lata temu...
Napisano
Cytat

No to przecież każdy wie 3x papa na lepiku - to masz w każdym poradniku budowlanym.
Ja też raczej wolałbym papę.
Chociaż folie są coraz lepsze.



Witam. Mam do zrobienia wylewkę w garażu niepodpiwniczonym. Mam już warstwę ubitej pospóły, folię i chudy beton. Zostało mi 11cm na wylewkę (zamontowana już brama garażowa). Jak wykonać resztę - jakie warstwy i jaki materiał zastosować?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...