Skocz do zawartości

Budowa domu a rodzaj gruntu?


Mateu-sz

Recommended Posts

Witam.
Znalazłem interesującą mnie działke/lokalizacje (pod względem dojazdów etc) - jednak podczas przeglądania map typów i podtypów gleb jak byk widnieje zapis "MADY".
Moje pytanie jest następujące :
Jaki wpływ na koszta budowy domu może mieć taki rodzaj gleby?
Mając na myśli koszta...pisze przede wszystkim o fundamentach.
Teren jest terenem zalewowym - wioska położona na sporej leśnej polanie ( w planach mady właściwie tylko na powierzchni polany - reszta to "gleba pod lasami" ).

Prosiłbym o jakieś sugestie, podpowiedzi ewentualnie przykładowe koszta/różnice.
Z góry dziękuje za pomoc.

P.S.
Znalazłem jeszcze jedną informacje - z serii "skała macierzysta".
Działka teoretycznie leży na piaskach gliniastych mocnych - cokolwiek to znaczy.
Liczę na waszą pomoc.
Link do komentarza
Cytat

Witam.
Znalazłem interesującą mnie działke/lokalizacje (pod względem dojazdów etc) - jednak podczas przeglądania map typów i podtypów gleb jak byk widnieje zapis "MADY".
Moje pytanie jest następujące :
Jaki wpływ na koszta budowy domu może mieć taki rodzaj gleby?
Mając na myśli koszta...pisze przede wszystkim o fundamentach.
Teren jest terenem zalewowym - wioska położona na sporej leśnej polanie ( w planach mady właściwie tylko na powierzchni polany - reszta to "gleba pod lasami" ).

Prosiłbym o jakieś sugestie, podpowiedzi ewentualnie przykładowe koszta/różnice.
Z góry dziękuje za pomoc.

P.S.
Znalazłem jeszcze jedną informacje - z serii "skała macierzysta".
Działka teoretycznie leży na piaskach gliniastych mocnych - cokolwiek to znaczy.
Liczę na waszą pomoc.


Trzeba wykonać badanie gruntu i od tego będzie zależało projektowanie fundamentów i wysokośc kosztów.Ja na terenach zalewowych nie kupiłbym działki.Jakie by nie były fundamenty to przy wielkiej powodzi woda oknami może walić.Bob icon_sad.gif
Link do komentarza
Cytat

Trzeba wykonać badanie gruntu i od tego będzie zależało projektowanie fundamentów i wysokośc kosztów.Ja na terenach zalewowych nie kupiłbym działki.Jakie by nie były fundamenty to przy wielkiej powodzi woda oknami może walić.Bob icon_sad.gif



To może by dom na palach? Parter na poziomie pierwszego piętra.? Żartuje. Tereny zalewowe to kiepski pomysł.
Link do komentarza
Cytat

To może by dom na palach? Parter na poziomie pierwszego piętra.? Żartuje. Tereny zalewowe to kiepski pomysł.



Niby kiepski - ale zalewowy ten teren jest...jak była powódź stulecia we Wrocławiu '97...i tylko dzięki temu że wały wysadzili by ratować wrocław. icon_biggrin.gif
Rozmawiałem z mieszkańcami - wybieranymi losowo, w różnym przedziale czasowym/dniowym - ogólnie teren zalewowy kojarzy im się tylko z powodzią stulecia (która i wrocław zalała).
Link do komentarza
Cytat

Niby kiepski - ale zalewowy ten teren jest...jak była powódź stulecia we Wrocławiu '97...i tylko dzięki temu że wały wysadzili by ratować wrocław. icon_biggrin.gif
Rozmawiałem z mieszkańcami - wybieranymi losowo, w różnym przedziale czasowym/dniowym - ogólnie teren zalewowy kojarzy im się tylko z powodzią stulecia (która i wrocław zalała).


Tak czy siak badanie gruntu trzeba zrobić ,od tego zależą dalsze działania.Bob icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Tak, ale człowiek już działkę kupił.



Nie wiem o kim mowa - ja jeszcze nic nie kupiłem. icon_smile.gif

Celowo napisałem o madach i piaskach gliniastych mocnych by mógł się na ten temat wypowiedzieć ktoś znający się na rzeczy - ogólniki typu "słabo stabilny grunt" czy "będzie podmiękało" raczej mało mi pomagają.

Bob dzięki za podpowiedź z płytą - ale z tego co pytałem ( tylko w jednej firmie ) to różnica w cenie jest...dodatkowy koszt płyty to ok 210zł mkw.
Link do komentarza
skąd ten dodatkowy koszt 210 zł/m2??????
to chyba całkowity koszt wykonania płyty
koszt materiałów nie powinien przekroczyć 100 zł/m2
płyta fundamentowa to craz częściej stosowane rozwiązanie
przy budowie nie tylko domków, szybkie i proste rozwiązanie
sprawdza się idealnie we wszystkich warunkach
wykonanie:
- zdejmujemy humus
- wysypujemy warstwę piasku lub żwiru
- wykonujemy instalacje podposadzkowe
- wykonujemy szalunek
- układamy zbrojenie
- wlewamy beton (ok. 20 cm grubości)
w tej najprostszej wersji jestem skłonny zaryzykować
twierdzenie, że można samodzielnie wykonać płytę fundamentową (o pow. do ok. 100 m2)
TANIEJ niż tradycyjny fundament (wykopy, zbrojone ławy, izolacja pozioma, ściany fundamentowe, piasek, wylewka betonowa) - koszt płyty nie powinien przekroczyć 10 000 zł
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem o kim mowa - ja jeszcze nic nie kupiłem. icon_smile.gif

Celowo napisałem o madach i piaskach gliniastych mocnych by mógł się na ten temat wypowiedzieć ktoś znający się na rzeczy - ogólniki typu "słabo stabilny grunt" czy "będzie podmiękało" raczej mało mi pomagają.

Bob dzięki za podpowiedź z płytą - ale z tego co pytałem ( tylko w jednej firmie ) to różnica w cenie jest...dodatkowy koszt płyty to ok 210zł mkw.



To świetnie. Bo ta wcześniejsza wypowiedż o powodzi która tereny te zalała tylko dlatego że wały wysadzono ratując (niekutecznie) Wrocław trochę mnie przeraziła. To znaczy że gdyby nie wały powódź mogłaby być tam co roku. A liczenie na to że wały będą stale.. No może to zbyt pesymistyczne podejście. Niemnej jednak ryzyko jest.
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem o kim mowa - ja jeszcze nic nie kupiłem. icon_smile.gif

Celowo napisałem o madach i piaskach gliniastych mocnych by mógł się na ten temat wypowiedzieć ktoś znający się na rzeczy - ogólniki typu "słabo stabilny grunt" czy "będzie podmiękało" raczej mało mi pomagają.

Bob dzięki za podpowiedź z płytą - ale z tego co pytałem ( tylko w jednej firmie ) to różnica w cenie jest...dodatkowy koszt płyty to ok 210zł mkw.


Może proponowali ci płytę fundamentową legalet z izolacją cieplną i ogrzewaniem podłogowym?Bob icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Witam.
Znalazłem interesującą mnie działke/lokalizacje (pod względem dojazdów etc) - jednak podczas przeglądania map typów i podtypów gleb jak byk widnieje zapis "MADY".
Moje pytanie jest następujące :
Jaki wpływ na koszta budowy domu może mieć taki rodzaj gleby?
Mając na myśli koszta...pisze przede wszystkim o fundamentach.
Teren jest terenem zalewowym - wioska położona na sporej leśnej polanie ( w planach mady właściwie tylko na powierzchni polany - reszta to "gleba pod lasami" ).

Prosiłbym o jakieś sugestie, podpowiedzi ewentualnie przykładowe koszta/różnice.
Z góry dziękuje za pomoc.

P.S.
Znalazłem jeszcze jedną informacje - z serii "skała macierzysta".
Działka teoretycznie leży na piaskach gliniastych mocnych - cokolwiek to znaczy.
Liczę na waszą pomoc.



Teren zalewowy to śliska sprawa.
Ale możesz dowiedzieć się, jak wysoko ta woda wylewała. Jak często.
A te pale są OK.
Gdybym kupił teren zalewowy - coś w tym guście bym kombinował. I to ze dwa, 3 m powyżej byłej powodzi -chyba że niemożliwy jest tak wysoki poziom (topografia).
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ale co to za budynek? Chyba nie schron?
    • Po 15 latach chyba mu przeszło, co?
    • Budynek nowy, oddany do użytku na początku 2024 r. Ostatnio zauważyłam „pęknięcia” pomiędzy podłogą a listwami. Czy to oznaka osiadania budynku? Nie widać narazie pęknięć ścian. Problem najbardziej widoczny w garażu, kotłowni. W pokojach to jedynie drobnostka wyglądająca jak pęknięcie pod wpływem ciężaru, ucisku mebla.
    • Poszukaj belki na suficie.
    • Wilgoć wykrapla się z powietrza tam, gdzie to powietrze zostaje ochłodzone. To po prostu konsekwencja zmiany (wzrostu) jego wilgotności względnej wraz ze spadkiem temperatury. Jeżeli trzeba to dokładniej objaśnić, to proszę pisać. Bo to akurat dość ważna kwestia związana chociażby z ze wszystkimi pomieszczeniami użytkowymi, a już z poddaszami w szczególności ze względu na ruch pary wodnej przez ocieplenie dachu.  Tu nam się to przekłada na dwie możliwe sytuacje, w których zakładamy, że rury są nieizolowane.  1. Wentylacja wyciągowa. Usuwamy tą rurą ciepłe ii wilgotne powietrze, obie te cechy ma w szczególności powietrze z łazienki. Jeżeli rura bez izolacji biegnie przez jakąś zimną przestrzeń to ma wychłodzone ścianki. Tak więc wilgoć wykrapla się wewnątrz rury i ścieka ku dołowi. Czy w takiej sytuacji ma dokąd odpłynąć i czy nie grozi to zalaniem wentylatora (najgorszy wariant)? Dlatego najlepiej otulić te rury izolacją cieplną.  2. Odpowietrzenie i napowietrzenie kanalizacji. Tu raczej zimne powietrze zewnętrzne przepływa przez pion i łączące się z nim rury. Zakładamy, że te rury bez izolacji biegną przez jakieś pomieszczenia użytkowe, a więc takie gdzie powietrze jest ciepłe i zawiera względnie dużo wilgoci. Wówczas mamy ryzyko, że para wodna z tego powietrza zacznie nam się skraplać na zimnych zewnętrznych ściankach rur. Tu w zasadzie nie ma innego sposobu zapobiegania problemowi, niż otulenie rur izolacją cieplną.  Mam nadzieję, że opisałem to w sposób zrozumiały.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...