Skocz do zawartości

Woda - rozprowadzenie


Gość

Recommended Posts

Napisano
Rok pracy na budowie zacznę od rozprowadzenia wody w domu.
Ciagle zastanawiam się jakie materiału użyć do tej pracy. W grę wchodzi plastik, miedź, jeszcze niektórzy robią w stali.
Jeżeli plastik, to jakiej firmy? Na rynku jest silnie reklamująca się firma Hepwort (coś inaczej pisane, ale nie pamiętam). Czy to dobra firma?
W miedzi robią podobno ludzie mający bardzo dużo pieniędzy. Czy naprawdę taka instalacja kosztuje tak dużo?
Może są jeszcze inne systemy?
Gość Redakcja__
Napisano
Instalacje wodociągowe w domach jednorodzinnych wykonywane są najczęściej z rur plastikowych - polipropylenowych PP łączonych metodą zgrzewania oraz polietylenowych PEX łączonych złączkami zaciskowymi. Oba materiały mają podobne właściwości i wybór zależy głównie od stopnia skomplikowania instalacji i .... przyzwyczajeń wykonawcy. Rury PP są sztywne, więc każda zmiana kierunku wymaga zamontowania kolanek, natomiast polietylenowe można dowolnie wyginać. Elastyczne są również rury polibutylenowe PB, które produkuje firma Hepworth, ale są one stosunkowo mniej znane. W praktyce, coraz częściej w instalacjach domowych wykorzystuje się jednak rury uniwersalne - głównie warstwowe PEX-AL-PEX - które mogą pracować w instalacji ciepłej i zimnej wody oraz centralnego ogrzewania. Warstwa aluminium pełni w nich rolę bariery antydyfuzyjnej , a jednocześnie znacznie obniża ich wydłużalność termiczną. Zmniejsza się także asortyment potrzebnych materiałów (rur, złączek) co nie tylko ułatwia montaż ale również wykonywanie napraw i rozbudowy. Użycie rur miedzianych w instalacjach wodociągowych nie jest dobrym rozwiązaniem, gdzyż ich trwałość zależy w dużym stopniu od jakości wody. Woda małej twardości i niskim pH sprzyja korozji metalu. Wbrew powszechnej opinii rodzaj rur nie wpływa znacząco na koszty instalacji i z reguły nie różnią się one więcej niż o 10 - 15%.
  • 3 lata temu...
Napisano
Wykonuję instalacje wodne w systemie Hepworth od kilkunastu lat.To najlepsze co do tej pory wymyślono w tej dziedzinie.
Kilka razy zdarzyło się,kiedy byłem zawalony robotą,że klient wykonał sobie samodzielnie taką instalację.Ja tylko przeszkoliłem,doglądałem i dostarczałem materiały i wypożyczyłem nożyce do cięcia rur( to jedyne narzędzie)
Trochę też robię w systemach PexAl.Też niezłe,ale nieco droższe (mam na myśli produkty porządnych firm,a nie coś z Chin).
Co do miedzi,to zgadzam się całkowicie z poprzednim postem.Dlatego nie robię wody pitnej z miedzi.Tylko CO węglowe.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Wykonuję instalacje wodne w systemie Hepworth od kilkunastu lat.To najlepsze co do tej pory wymyślono w tej dziedzinie.
Kilka razy zdarzyło się,kiedy byłem zawalony robotą,że klient wykonał sobie samodzielnie taką instalację.Ja tylko przeszkoliłem,doglądałem i dostarczałem materiały i wypożyczyłem nożyce do cięcia rur( to jedyne narzędzie)
Trochę też robię w systemach PexAl.Też niezłe,ale nieco droższe (mam na myśli produkty porządnych firm,a nie coś z Chin).
Co do miedzi,to zgadzam się całkowicie z poprzednim postem.Dlatego nie robię wody pitnej z miedzi.Tylko CO węglowe.




Witam! Właśnie przeczytałem że robi Pan w systemie Hepworth. Też zamierzam zastosować instalację z tego systemu. Prosze to podpowiedź czy i za ile może ktoś (może Pan) zrobić mi projekt instalacji i dobrac potrzebny sprzęt. Złożyłbym sobie sam po ewentualnym krótkim instruktarzu. Poza tym czy do projektu potrzba jest już decyzja o wyborze pieca i sposobu ogrzewania wody itp. czy można to później określić już po ułożeniu rur.

Ogólnie mam zamiar:

Na parterze (salon, kuchnia przedpokój) zastosować grzejniki lub podłogówkę + kominek z DGT
Na piętrze i w piwnicy grzejniki + powietrze z kominka z salonu.

Dodatkowo chciałbym w przyszłości zastosować solary na dachu i dlatego nie wiem czy nie trzeba jakoś już przygotować instalacji do tego.

Za wszelkie podpowiedzi będe wdzięczny.
Napisano
Z projektami jest kłopot polegający na tym,że dla siebie to wystarczy mi ogólny zarys a resztę mam w głowie.W zasadzie to jeszcze nigdy nie robiłem tak szczegółowego projektu,by ktoś wg. niego mógł wykonać instalację.
Do tego potrzebny jest wgląd,nie tylko w plany ale i wizja lokalna.
Oczywiście jestem w stanie zrobić taki projekt,ale trudno mi ocenić w jakim stopniu przyda się on w realizacji.Nawet najdokładniej wykonany projekt wymaga potem zmian i poprawek.
Instalacja może być wykonana w Hepworcie wcześniej i pod każdy rodzaj kotła.Nawet przy węglowym kotle w układzie otwartym można zastosować wymiennik ciepła, i za wymiennikiem zrobić instalację w układzie zamkniętym.
Instalacja c.w.u. z powodu solarów nie musi być zmieniana.Trzeba jedynie zastosować na ciepłej wodzie z zasobnika specjalny zawór zabezpieczający instalację i użytkowników przed poparzeniem.Ustawia się go na np.50st, i łączy go z zimną wodą,tak by sobie mieszał wodę gorącą i zimną,by osiągnąć ustawione 50st.
Napisano
Cytat

Trzeba jedynie zastosować na ciepłej wodzie z zasobnika specjalny zawór zabezpieczający instalację i użytkowników przed poparzeniem.Ustawia się go na np.50st, i łączy go z zimną wodą,tak by sobie mieszał wodę gorącą i zimną,by osiągnąć ustawione 50st.



Trzy lata temu w listopadzie zamonotalem system solarny, niestety bez tego zaworu mieszajacego (nie znalem ich jeszcze).
W styczniu moi klienci dzwonili do mnie, zebym cos zrobil, gdyz temperatura wody w ich kranach, byla tak wysoka, ze Pani Domu poparzyla sie.
Od tej pory w kazdej instalacji solarnej, montuje takie zawory - przydaja sie nie tylko ze wzgledu na poparzenia, ale takze na oszczednosci.

A Hepworthem tez kiedys robilem. Dobry system.
Obecnie robie w Giacomini, a podlogowge w Kissanie.


Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Marne szanse na nieuszkodzenie paroizolacji. Myślę że w tym przypadku więcej strat niż korzyści. Teoretycznie możnaby dołożyć kolejną warstwę płyt, czyli drugi sufit, kupa roboty, bo napewno ta przestrzeń musi być czymś wypełniona, czyli np 5cm wełny o niskim współczynniku lambda. A na to też paroizolacja. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Sufit jest podwieszony na jętkach jaką metodą nie wiem, czy dobrze rozumiem wyznaczyć i wywiercić otwory i rozprowadzić od centralnego przewodu środka sufitu? A co z paroizolacją nie uszkodzę majtając tam jakimś żelastwem czy czymś w środku? A po drugie same otwory Jak zrobię to chyba przedziurawie paraizolację i będę musiał w jakiś sposób to sklejać chyba. Wybacz moje zacofanie nigdy wcześniej tego nie robiłem a chciałbym zrobić. 
    • Bardzo dziękuję!   I powiadasz, że ten wiatr gwiżdże sobie  i z gęstości, i z temperatury...   Filmik mi podesłałeś, ale chyba go nie obejrzałeś...
    • Dziękuję za odpowiedź. Czy można użyć do wymiany dachu drewna "mokrego" z tartaku, a izolację w postaci wełny szklanej rozłożyć na stropodachu a nie bezpośrednio na deskowaniu? Czy też będzie powstawał grzyb? Skłaniam się do wymiany całego dachu, bo nie za bardzo wierzę w odgrzybianie. Może się mylę. Proszę o poradę. Niestety nie znam się na tym. Wykonawca był polecony ...    
    • Czy ten sufit na fotografiach jest podwieszony czy płyty g/k są klejone do sufitu właściwego? To pytanie zasadnicze, chodzi o to czy jest przestrzeń do prowadzenia przewodów. Bo jeśli taka przestrzeń jest, to wybierasz sobie rodzaj i ilość punktów oświetleniowych, trasujesz ich położenie na suficie i rozprowadzasz przewody w tej przestrzeni. Jak to zrobić? Ano wiercisz otwory i wsuwasz stalkę tak, aby dotarła do drugiego otworu i tam ją wyciągasz.  Przewody doczepia się do stalki. Jeśli płyty g/k są przyklejane, to nie ma innego wyjścia jak wycinać w nich kanały do rozprowadzenia przewodów.     Miejsca na lampy wpuszczane w sufit określasz omijając profile konstrukcyjne (ich przebieg masz wyznaczony przez zaszpachlowane wkręty). Lampy wypuszczane odwrotnie, starasz się mocować do profili, to jest pewniejsze niż wszelkie "wynalazki" do mocowania w płycie g/k.    Jeszcze jedna uwaga. Lampy sie grzeją i przy lampach wpuszczanych w sufit ja stosowałem zabezpieczenia folii przed ciepłem w postaci zwyczajnych, ceramicznych doniczek, Trzeba je włożyć nad sufit w miejscu wpuszczanego "oczka" oświetleniowego tak, aby zmieścić ją pod folią. Przy zastosowanej wełnie mineralnej i tak nie pogorszy warunków chłodzenia lampy, a zapewni odsunięcie folii na bezpieczną odległość, aby ciepło od lampy nie powodowało filii jakiejś szkody. Otwory na wsuwanie doniczek trzeba wyciąć, a po ich włożeniu ponownie załatać, nie ma innego wyjścia.    Przy lampach wypuszczanych nie ma tego problemu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...