Skocz do zawartości

Woda - rozprowadzenie


Gość

Recommended Posts

Napisano
Rok pracy na budowie zacznę od rozprowadzenia wody w domu.
Ciagle zastanawiam się jakie materiału użyć do tej pracy. W grę wchodzi plastik, miedź, jeszcze niektórzy robią w stali.
Jeżeli plastik, to jakiej firmy? Na rynku jest silnie reklamująca się firma Hepwort (coś inaczej pisane, ale nie pamiętam). Czy to dobra firma?
W miedzi robią podobno ludzie mający bardzo dużo pieniędzy. Czy naprawdę taka instalacja kosztuje tak dużo?
Może są jeszcze inne systemy?
Gość Redakcja__
Napisano
Instalacje wodociągowe w domach jednorodzinnych wykonywane są najczęściej z rur plastikowych - polipropylenowych PP łączonych metodą zgrzewania oraz polietylenowych PEX łączonych złączkami zaciskowymi. Oba materiały mają podobne właściwości i wybór zależy głównie od stopnia skomplikowania instalacji i .... przyzwyczajeń wykonawcy. Rury PP są sztywne, więc każda zmiana kierunku wymaga zamontowania kolanek, natomiast polietylenowe można dowolnie wyginać. Elastyczne są również rury polibutylenowe PB, które produkuje firma Hepworth, ale są one stosunkowo mniej znane. W praktyce, coraz częściej w instalacjach domowych wykorzystuje się jednak rury uniwersalne - głównie warstwowe PEX-AL-PEX - które mogą pracować w instalacji ciepłej i zimnej wody oraz centralnego ogrzewania. Warstwa aluminium pełni w nich rolę bariery antydyfuzyjnej , a jednocześnie znacznie obniża ich wydłużalność termiczną. Zmniejsza się także asortyment potrzebnych materiałów (rur, złączek) co nie tylko ułatwia montaż ale również wykonywanie napraw i rozbudowy. Użycie rur miedzianych w instalacjach wodociągowych nie jest dobrym rozwiązaniem, gdzyż ich trwałość zależy w dużym stopniu od jakości wody. Woda małej twardości i niskim pH sprzyja korozji metalu. Wbrew powszechnej opinii rodzaj rur nie wpływa znacząco na koszty instalacji i z reguły nie różnią się one więcej niż o 10 - 15%.
  • 3 lata temu...
Napisano
Wykonuję instalacje wodne w systemie Hepworth od kilkunastu lat.To najlepsze co do tej pory wymyślono w tej dziedzinie.
Kilka razy zdarzyło się,kiedy byłem zawalony robotą,że klient wykonał sobie samodzielnie taką instalację.Ja tylko przeszkoliłem,doglądałem i dostarczałem materiały i wypożyczyłem nożyce do cięcia rur( to jedyne narzędzie)
Trochę też robię w systemach PexAl.Też niezłe,ale nieco droższe (mam na myśli produkty porządnych firm,a nie coś z Chin).
Co do miedzi,to zgadzam się całkowicie z poprzednim postem.Dlatego nie robię wody pitnej z miedzi.Tylko CO węglowe.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Wykonuję instalacje wodne w systemie Hepworth od kilkunastu lat.To najlepsze co do tej pory wymyślono w tej dziedzinie.
Kilka razy zdarzyło się,kiedy byłem zawalony robotą,że klient wykonał sobie samodzielnie taką instalację.Ja tylko przeszkoliłem,doglądałem i dostarczałem materiały i wypożyczyłem nożyce do cięcia rur( to jedyne narzędzie)
Trochę też robię w systemach PexAl.Też niezłe,ale nieco droższe (mam na myśli produkty porządnych firm,a nie coś z Chin).
Co do miedzi,to zgadzam się całkowicie z poprzednim postem.Dlatego nie robię wody pitnej z miedzi.Tylko CO węglowe.




Witam! Właśnie przeczytałem że robi Pan w systemie Hepworth. Też zamierzam zastosować instalację z tego systemu. Prosze to podpowiedź czy i za ile może ktoś (może Pan) zrobić mi projekt instalacji i dobrac potrzebny sprzęt. Złożyłbym sobie sam po ewentualnym krótkim instruktarzu. Poza tym czy do projektu potrzba jest już decyzja o wyborze pieca i sposobu ogrzewania wody itp. czy można to później określić już po ułożeniu rur.

Ogólnie mam zamiar:

Na parterze (salon, kuchnia przedpokój) zastosować grzejniki lub podłogówkę + kominek z DGT
Na piętrze i w piwnicy grzejniki + powietrze z kominka z salonu.

Dodatkowo chciałbym w przyszłości zastosować solary na dachu i dlatego nie wiem czy nie trzeba jakoś już przygotować instalacji do tego.

Za wszelkie podpowiedzi będe wdzięczny.
Napisano
Z projektami jest kłopot polegający na tym,że dla siebie to wystarczy mi ogólny zarys a resztę mam w głowie.W zasadzie to jeszcze nigdy nie robiłem tak szczegółowego projektu,by ktoś wg. niego mógł wykonać instalację.
Do tego potrzebny jest wgląd,nie tylko w plany ale i wizja lokalna.
Oczywiście jestem w stanie zrobić taki projekt,ale trudno mi ocenić w jakim stopniu przyda się on w realizacji.Nawet najdokładniej wykonany projekt wymaga potem zmian i poprawek.
Instalacja może być wykonana w Hepworcie wcześniej i pod każdy rodzaj kotła.Nawet przy węglowym kotle w układzie otwartym można zastosować wymiennik ciepła, i za wymiennikiem zrobić instalację w układzie zamkniętym.
Instalacja c.w.u. z powodu solarów nie musi być zmieniana.Trzeba jedynie zastosować na ciepłej wodzie z zasobnika specjalny zawór zabezpieczający instalację i użytkowników przed poparzeniem.Ustawia się go na np.50st, i łączy go z zimną wodą,tak by sobie mieszał wodę gorącą i zimną,by osiągnąć ustawione 50st.
Napisano
Cytat

Trzeba jedynie zastosować na ciepłej wodzie z zasobnika specjalny zawór zabezpieczający instalację i użytkowników przed poparzeniem.Ustawia się go na np.50st, i łączy go z zimną wodą,tak by sobie mieszał wodę gorącą i zimną,by osiągnąć ustawione 50st.



Trzy lata temu w listopadzie zamonotalem system solarny, niestety bez tego zaworu mieszajacego (nie znalem ich jeszcze).
W styczniu moi klienci dzwonili do mnie, zebym cos zrobil, gdyz temperatura wody w ich kranach, byla tak wysoka, ze Pani Domu poparzyla sie.
Od tej pory w kazdej instalacji solarnej, montuje takie zawory - przydaja sie nie tylko ze wzgledu na poparzenia, ale takze na oszczednosci.

A Hepworthem tez kiedys robilem. Dobry system.
Obecnie robie w Giacomini, a podlogowge w Kissanie.


Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...