Skocz do zawartości

Burty płyty fundamentowej


Recommended Posts

Witam wszystkich :)

 

Otrzymałem niedawno od projektanta gotowy projekt domu na płycie fundamentowej.

Wszystkie zdjęcia, filmy czy materiały jakie widziałem pokazują, że "góra" płyty fundamentowej licuje się z jej burtą z XPSa.

U mnie ze względu na to, że postanowiliśmy ocieplić płytę od góry, a nie od dołu, przekrój płyty wygląda jak poniżej:

 

Przekrój płyty

 

wiem, że szczegół dotyczy bardziej zbrojenia niż przekroju płyty ale tutaj dobrze jest widoczny ten XPS.

 

Tak jak widać na zdjęciach burta płyty fundamentowej u mnie licuje się ze stanem zerowym budynku.

 

Załóżmy, że taki XPS ma 56,5cm wysokości, a u mnie warstwy wyglądają następująco:

- 5cm beton W8,

- masa polimerowo-bitumiczna

- 22cm płyta fundamentowa,

- 20cm styropian EPS

- 7cm warstwa wyrównawcza

- 2cm panele

daje nam to 56cm czyli mój XPS, będzie wkopany aż na 0,5cm w wymieniony grunt ;)

 

Moje pytania:

- czy uważacie, że tak jest ok i mogę tak robić?

- czy dodalibyście tutaj gdzieś jeszcze jakąś izolację, np. folie?

- tak jak pisałem wcześniej wszędzie widziałem jak wykonawcy podkopywali już zagęszczony grunt żeby "wstawić" tam burtę z XPSa, zazwyczaj na ok 20cm i podsypywali go z powrotem, żeby ładnie stał.

Jak to najlepiej zrobić w moim przypadku, gdy właściwie XPS będzie stał na zagęszczonym piasku? Myślałem o tym aby od zewnętrznej strony zrobić "szalunek" z desek przez który będę przykręcał XPS od zewnątrz ale nie wiem czy to dobry pomysł w dodatku tego XPSa dziurawić?

 

Z góry wszystkim dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi :)

 

Edytowano przez madzidek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Trzy podstawowe kwestie do wyjaśnienia: 

1. Jaki ma tu być rodzaj ścian, z czego mają być wykonane?

2. Jaki jest poziom terenu względem płyty?

3. Co znajduje się pod pytą - jaki na tej działce jest grunt, na jaką głębokość i na co ma być wymieniony pod płytą?

 

Jeżeli mają tam być typowe ściany murowane to pokazany na rysunku układ zafunduje nam potężny mostek termiczny. Ciepło będzie uciekać przez ścianę ku dołowi. Jeżeli nie zastosuje się tam bloczków cokołowych albo innego materiału o dobrej izolacyjności, to będzie ono uciekać swobodnie w dół przez płytę do gruntu. Ponadto żelbetowa płyta zadziała jak radiator dodatkowo to ciepło rozpraszający. 

Wyjaśnienie kwestii rodzaju gruntu pod płytą jest zaś ważne, bo może wystąpić problem z jego ruchami, wysadzinami mrozowymi, szczególne w pobliżu zewnętrznych krawędzi płyty. 

Zrzutekranu2024-10-09.png

Link do komentarza
5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Trzy podstawowe kwestie do wyjaśnienia: 

1. Jaki ma tu być rodzaj ścian, z czego mają być wykonane?

2. Jaki jest poziom terenu względem płyty?

3. Co znajduje się pod pytą - jaki na tej działce jest grunt, na jaką głębokość i na co ma być wymieniony pod płytą?

 

 

1. Bloczki z betonu komórkowego.

2. Z jednej strony góra płyty ŻELBETOWEJ (nie fundamentowej) około 20cm w gruncie, z drugiej 10cm nad gruntem (na działce jest spadek)

3. 30cm gleba brunatna, 20-30cm glina i dalej piasek drobny - wymieniamy na 60cm piasek drobny 0-2mm.

    I tak jak napisałem wyżej na piasek idzie 5cm betonu W8 i na to płyta żelbetowa C25 - 22cm

 

Zapomniałem na wstępie dodać, że będzie to domek używany rekreacyjnie i tak w większości pewnie latem.

Ze względu na słaby grunt padło na płytę fundamentową.

Żeby płyta nie pochłonęła majątku poprosiłem Projektanta o rozwiązanie tańsze i mówiąc "MY" miałem na myśli siebie i Projektanta chociaż żeby być prawdomównym powinienem powiedzieć JA - bo to była moja prośba - chociaż i tak nie uważam, że płyta ocieplana od góry to coś rewolucyjnego.

 

Wcześniej zastanawiałem się nad zwykłym domkiem rekreacyjnym drewnianym słabo docieplonym, a padło na murowany ocieplony, na płycie fundamentowej więc mam nadzieje, że z tego wyboru (biorąc pod uwagę mostek, o którym Pan pisze) to i tak wybrałem rozwiązanie dużo cieplejsze. ;)

 

Pierwsza strzałka na rysunku "Jak są zbudowane ściany" - to styropian 15cm.

 

Jeśli ma Pan pomysł jak niedrogim kosztem uniknąć tego mostku, wspominał Pan o bloczkach cokołowych "albo innym materiale o dobrej izolacyjności" to jestem chętny go poznać :)

 

A wracając do nurtującego mnie pytania, jak najlepiej technicznie podejść do kwestii szalunku gdy nie mogę "wkopać" XPSa w piasek? :)

 

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi :)

 

Link do komentarza

Akurat w tym przypadku beton komórkowy jako materiał na ściany konstrukcyjne jest i tak dość dobry. Słabo przewodzi ciepło – i co ważne – także w pionie. Będzie więc w pewnym stopniu ograniczał ucieczkę ciepła ze ścian do płyty żelbetowej. Bloczki cokołowe nie będą specjalnie lepsze, więc ich zastosowanie w domu letniskowym nie ma sensu. 

Skoro wymieniono takie warstwy gruntu, to wysadziny mrozowe nie powinny być problemem. Nie rozumiem dlaczego nie można zagłębić XPS w grunt, tak jak na rysunku poniżej? Ograniczyłoby to ucieczkę ciepła i przemarzanie gruntu. 

 

Tak w ogóle, to skoro ma to być budynek letniskowy, to lepiej byłoby wykonać ściany jako drewnianą konstrukcję szkieletową. Mostek cieplny dałoby się tam praktycznie wyeliminować. Ale co ważniejsze w takim domu letniskowym, który nie jest stale ogrzewany, ściany murowane nagrzewają się długo i trudno uzyskać tam odpowiednią temperaturę, gdy przyjeżdża się na krótko (dzień czy dwa). 

Zrzutekranu2024-10-09b.png

Link do komentarza
2 godziny temu, madzidek napisał:

Zapomniałem na wstępie dodać, że będzie to domek używany rekreacyjnie i tak w większości pewnie latem.

Nie wiem dlaczego tak jest, ale około 3/4 nowych autorów takie PODSTAWOWE wiadomości chowa głęboko w rękawach :wallbash: i gdzieś tam, po wielu dywagacjach,  po jakimś czasie, takie dane wypływają :zalamka:

 

Tu było dość szybko:yahoo:

 

Przecież to powinno być pierwsze zdanie w poście - zaraz po przywitaniu...

 

Dnia 9.10.2024 o 14:19, madzidek napisał:

Witam wszystkich :)

 

 

Link do komentarza

Dziękuję za odpowiedź.

 

Też myślałem nad takim rozwiązaniem aby XPS ułożyć pionowo (dłuższym bokiem) - czy dobrze myślę, że przy takim pionowym ułożeniu nie muszę już układać opaski przeciwwysadzeniowej? :)

 

Cytat

Nie wiem dlaczego tak jest, ale około 3/4 nowych autorów takie PODSTAWOWE wiadomości chowa głęboko w rękawach  i gdzieś tam, po wielu dywagacjach,  po jakimś czasie, takie dane wypływają 

 

Tu było dość szybko

 

Przecież to powinno być pierwsze zdanie w poście - zaraz po przywitaniu...

 

Przepraszam najmocniej :) Naprawdę chciałem to napisać już od razu ale nie wiem jak to się stało, że tak nie zrobiłem ;)

Edytowano przez madzidek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
18 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

W którym dokładnie miejscu, na jakiej głębokości, ma być zrobiona ta opaska? Co przewiduje projekt?

 

Przepraszam, ma Pan rację, była w pierwotnej wersji, w ostatecznej jej nie ma...

 

Zrzutekranu2024-10-10204513.png.44d7109f37ff791871febda184677a4e.png

 

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi.

Link do komentarza
Dnia 9.10.2024 o 14:19, madzidek napisał:

Witam wszystkich :)

Otrzymałem niedawno od projektanta gotowy projekt domu na płycie fundamentowej.

 

Jakieś wymiary tego domu.

 

5 godzin temu, madzidek napisał:

Zapomniałem na wstępie dodać, że będzie to domek używany rekreacyjnie i tak w większości pewnie latem.

 

To bedzie parterówka?

 

 

Link do komentarza

Najlepiej zrobić tak jak przewidziano to na ostatnim rysunku, z płytami ułożonymi skośnie. To rozwiązanie powszechnie praktykowane i sprawdzone. Ograniczamy wtedy również przemarzanie gruntu w pasie wokół budynku. Co ważne, jeżeli tak jest w projekcie, to tak robimy. Wtedy nikt nie może się wykręcać, że coś działa źle, bo zostało zrobione niezgodnie z projektem. 

Chociaż wariant, który sam zaproponowałem, z pionowo ułożonymi płytami, też powinien wystarczyć. Skoro wierzchnią warstwę gruntu wymieniono, zaś pod spodem jest piasek to wysadziny mrozowe pod płytą nie powinny występować, nawet jeżeli temperatura gruntu spadnie tam poniżej 0°C. Układ z pionowymi płytami jest łatwiejszy do wykonania i można w nim ograniczyć prace ziemne poza obrębem płyty. 

Link do komentarza
Dnia 9.10.2024 o 14:19, madzidek napisał:

Witam wszystkich :)

 

Otrzymałem niedawno od projektanta gotowy projekt domu na płycie fundamentowej.

...

chętnie bym zobaczył więcej z tego projektu bo ten rysuneczek już wygląda "ciekawie" :scratching:

 

Cytat

...

Wszystkie zdjęcia, filmy czy materiały jakie widziałem pokazują, że "góra" płyty fundamentowej licuje się z jej burtą z XPSa.

...

burta to bok, czyli tu część pionowa XPS, chodzi ci, że poziom XPS (nazwijmy szczyt/góra posadowienia) jest równo z górą posadzki? nie wiem co oglądasz, ale  zbieżność przypadkowa, znaczenia to nie ma

 

Cytat

Tak jak widać na zdjęciach burta płyty fundamentowej u mnie licuje się ze stanem zerowym budynku.

 

w sumie kolejna zagadka, bo ani zdjęć, ani tych burt pf licującej z poziomem 0 :bezradny:

 

Cytat

Załóżmy, że taki XPS ma 56,5cm wysokości, a u mnie warstwy wyglądają następująco:

- 5cm beton W8,

- masa polimerowo-bitumiczna

- 22cm płyta fundamentowa,

- 20cm styropian EPS

- 7cm warstwa wyrównawcza

- 2cm panele

daje nam to 56cm czyli mój XPS, będzie wkopany aż na 0,5cm w wymieniony grunt ;)

 

Moje pytania:

- czy uważacie, że tak jest ok i mogę tak robić?

skoro to projekt to może wklej jakiś porządny przekrój, gdzie będzie widać poziomy posadowienia, łącznie z poziomem gruntu poza chałupą (domyślam się, że to ta zielona kreska na dalszym rysunku?)

 

Cytat

- czy dodalibyście tutaj gdzieś jeszcze jakąś izolację, np. folie?

- tak jak pisałem wcześniej wszędzie widziałem jak wykonawcy podkopywali już zagęszczony grunt żeby "wstawić" tam burtę z XPSa, zazwyczaj na ok 20cm i podsypywali go z powrotem, żeby ładnie stał.

Jak to najlepiej zrobić w moim przypadku, gdy właściwie XPS będzie stał na zagęszczonym piasku? Myślałem o tym aby od zewnętrznej strony zrobić "szalunek" z desek przez który będę przykręcał XPS od zewnątrz ale nie wiem czy to dobry pomysł w dodatku tego XPSa dziurawić?

 

Z góry wszystkim dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi :)

od strony teoretycznej - możesz przykleić, ale to i tak bezsens :bezradny:

 

i teraz

masz jakiekolwiek badania geotechniczne? skąd stwierdzenie, że

Cytat

Ze względu na słaby grunt padło na płytę fundamentową.

?

 

Cytat

30cm gleba brunatna, 20-30cm glina i dalej piasek drobny - wymieniamy na 60cm piasek drobny 0-2mm.

    I tak jak napisałem wyżej na piasek idzie 5cm betonu W8 i na to płyta żelbetowa C25 - 22cm

bo z tego opisu można wnosić, że zdzierasz humus, glinę do poziomu piasku drobnego, a dziurę zasypujesz piaskiem drobnym (do którego zresztą się dokopałeś :D), do poziomu istniejącego gruntu i na tym budujesz

piasek drobny jest z założenia gruntem nośnym, chyba, że to niż w stylu genueńskiego naniósł łachę piachu na dawne torfowisko, lub budujesz w linii wodnej jakiegoś zbiornika, ergo - poziom wody gruntowej jest taki, że przy mżawce masz niemalże Everglades :scratching:

jak wyżej zauważyła Redakcja, gdzie tu grunt wysadzinowy? Pd (vel piasek  drobny) nie jest gruntem wysadzinowym, bez specyficznego powodu

tudzież taka konstrukcja pod letnisko

 

Cytat

Żeby płyta nie pochłonęła majątku poprosiłem Projektanta o rozwiązanie tańsze i mówiąc "MY" miałem na myśli siebie i Projektanta chociaż żeby być prawdomównym powinienem powiedzieć JA - bo to była moja prośba - chociaż i tak nie uważam, że płyta ocieplana od góry to coś rewolucyjnego.

 

dawno (lub nigdy) nie widziałem tak wypaśnego domku rekreacyjnego :bezradny:

obawiam się, że projektant nie grzeszy wielką wiedzą...

 

Link do komentarza

Moim zdaniem – z zastrzeżeniem, że opieram się na niepełnych danych, które przekazał autor tematu – w takim budynku trzeba się na coś zdecydować jeszcze przed rozpoczęciem prac. Zasadniczo możliwości są dwie. 

1. Robimy opaskę z płyt XPS pod skosem wokół budynku, płyty XPS przylegające do płyty żelbetowej zaś jedynie płytko zagłębiamy w grunt, a właściwie to w warstwie zagęszczonego piasku. 

2. Robimy izolację przy krawędzi płyty żelbetowej tylko z pionowo umieszczonych płyt XPS, za to zagłębionych bardziej. 

Być może wariant 2 będzie łatwiejszy do wykonania. Płyty XPS umieszczone pionowo prawdopodobnie będzie można wkopać w grunt i oprzeć o szalunek przygotowany przed wylaniem płyty żelbetowej. W sumie to staną się przy okazji szalunkiem traconym. 

Ale żeby ocenić co będzie rozsądniejsze i łatwiejsze do wykonania musimy wiedzieć do jakiej wysokości od strony zewnętrznej będzie to wszystko obsypane. Ponadto dokąd ostatecznie sięga ta warstwa piasku zastępująca ziemie urodzajną i warstwę gliny.

Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym przykręcaniem XPS od zewnątrz. Starałbym się  zrobić szalunek na potrzeby płyty żelbetowej poszerzony o grubość płyt XPS. Ułożyć pionowe płyty XPS od razu i związać je z płytą żelbetową od razu, już na etapie jej wylewania. Ale tu trzeba znać układ i grubość wszystkich przewidywanych warstw. 

Najlepiej jeżeli położenie i grubość wszystkich warstw zostanie zaznaczone na przekroju. Wystarczy dodać linie z opisem co to jest i na jakiej głębokości. 

Link do komentarza
51 minut temu, aru napisał:

chyba nie czytasz dokładnie - wykopuje syf i tyle samo nasypuje, na tym stawia

skoro góra XPS jest na poziomie góry posadzki =>, że dół XPS jest w zasadzie 0,005m ppt (istniejącego), "obsypanie" wg p#9 to 12 centów :scratching:

projekt w tym temacie się kupy nie trzyma :bezradny:

Dla mnie nie jest jasne czy to są dwa rysunki z tej samej wersji projektu, czy z jego kolejnych wariantów. :(

Link do komentarza

Droga redakcjo bardzo dziękuję za poświęcony czas i udzielone odpowiedzi / podpowiedzi jutro spotkam się z Kierownikiem budowy - będę miał kilka wariantów do przedyskutowania :)

 

Cytat

Dla mnie nie jest jasne czy to są dwa rysunki z tej samej wersji projektu, czy z jego kolejnych wariantów. 

 

Tak pierwszy przekrój jest ostateczny, a ten drugi z opaską przeciwwysadzinową był w pierwszych wariantach. Dlaczego opaska zniknęła - szczerze nie wiem "inwestor zaczął oszczędzać" (jak sugeruje "aru") się tutaj nie dokonało.

 

Panie "aru" również dziękuję chociaż wydaje mi się, że Pana odpowiedzi nie mają na celu podpowiedzieć, a wyśmiać / skrytykować:

- od komentowania "wypasionego" domku rekreacyjnego - może przez kilka lat będzie pełnił rekreacyjny, a może kiedyś później mieszkalny?

- po sugerowanie, że nie wykonałem badań geologicznych i po prostu zmyśliłem sobie słaby grunt oraz nie pytałem dlaczego wszyscy sąsiedzi stawiali nawet 35m2 domki drewniane na płycie,

- czepianie się słówek:

Cytat

w sumie kolejna zagadka, bo ani zdjęć, ani tych burt pf licującej z poziomem 0

jest zdjęcie (zrzut ekranu czy jak to nazwać) załączonego przeze mnie przekroju - jest na nim oczywiście widoczne to, że burta XPS licuje się z "0" - poniżej tego przekroju wypisałem wszystkie warstwy płyty więc wspomniane tam przeze mnie "2cm panele" licują się z górą XPSa.

 

- ????

Cytat

nie wiem dlaczego, ale taki znalazł, a projektant i tak sp... sprawę

wszystkie XPSy jakie znalazłem mają wymiary:

 

Cytat

Wymiary płyt stanowią normę rynkową i wynoszą odpowiednio 1250 x 600 mm oraz 1265 x 615 mm dla płyt z prostymi krawędziami i krawędziami na zakładkę

ja pisałem o 56,5cm bo takie też gdzieś znalazłem, a czy 56,5 czy 60cm to już i tak niewielka różnica czy będą 0,5cm czy 4cm w piasku.

 

Jeśli są jakieś szersze to super, nie musiałbym ich stawiać pionowo, proszę o informację gdzie takie znaleźć.

 

 

Pozdrawiam raz jeszcze :)

 

Edytowano przez madzidek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 11.10.2024 o 22:34, madzidek napisał:

Tak pierwszy przekrój jest ostateczny,

Ale raczej nieprzemyślany.:bezradny:

 

Lepsze jest coś takiego.

plyta-zamiast-law-fundamentowych_Rys_1-7

 

Gdyby wykonać trochę większą płytę  fundamentową od projektowanej, nacisk tego budynku, wywierany na ten słaby grunt będzie  mniejszy, większa odporność na wysadziny mrozowe i łatwiej poradzić sobie z problemem  wód gruntowych.

 

 

 

Link do komentarza

Gdyby wykonać najzwyklejszą, tradycyjną płytę, najnormalniej ocieploną pod spodem, nie byłoby tego kombinowania z burtami. itp...

Na niej postawić najnormalniejszy domek rekreacyjny - bez mostków cieplnych, itp...

Nie kombinować, bo to nie odbudowa Pałacu Saskiego...

 

Ale z drugiej strony to dobrze... :scratching:

Jest nowy wątek, można się powypowiadać :yahoo:, można się powymądrzać, wpadło dwadzieścia parę postów, dwie reputacje :blowup:

 

 

Edytowano przez podczytywacz (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

oj dziadu, jak dziecko :bezradny:

obraz.png.276eec50fa739d959e4871e64683b25d.png

Dnia 10.10.2024 o 17:09, madzidek napisał:

...

3. 30cm gleba brunatna, 20-30cm glina i dalej piasek drobny - wymieniamy na 60cm piasek drobny 0-2mm.

...

 

czyli jaka glina?

na rys podkład betonowy, który wygląda na płytę ze zbrojeniem pod ścianą :zalamka:

no i ten piasek -ryzykowne rozwiązanie, pchanie się w problemy i koszty, tym bardziej, że

Dnia 10.10.2024 o 17:09, madzidek napisał:

...

Zapomniałem na wstępie dodać, że będzie to domek używany rekreacyjnie i tak w większości pewnie latem.

..

 

jednym słowem - bryndza :bezradny:

Link do komentarza
1 godzinę temu, aru napisał:

...czyli jaka glina?

 

To rysunek poglądowy, ja go akurat nie rysowałem.:bezradny:

Napisano tam-grunt rodzimy, powinieneś przeczytać w tej sytuacji-piasek drobny. :scratching:

 

Za trudne? To przywieź mu gliny pod tą płytę. :takaemotka:

 

1 godzinę temu, aru napisał:

na rys podkład betonowy, który wygląda na płytę ze zbrojeniem pod ścianą :zalamka:

 

obraz.png.276eec50fa739d959e4871e64683b25d.png

 

Dobrze, że zaznaczyłeś to w kółko, każdy laik zrozumie to tak jak ty.:bezradny:

 

To normalny wieniec na ściance ala fundamentowej, brakuje tam oddzielenia, kreski, wieniec zabezpiecza dodatkowo ściany przy zagęszczaniu mechanicznym, stosuje się przy słabych gruntach, na terenach pogórniczych, itd.

 

Nie spotkałeś się jeszcze z tego typu wieńcem, to teraz się doszkolisz. :hahaha2:

 

A wskaźnik na rysunku pokazuje inne miejsce, - podkład betonowy, z betonu pewnie klasy C12/15. :)

 

1 godzinę temu, aru napisał:
Dnia 11.10.2024 o 22:34, madzidek napisał:

- wymieniamy na 60cm piasek drobny 0-2mm.

no i ten piasek -ryzykowne rozwiązanie, pchanie się w problemy i koszty, ...

 

Nawet to zacytowałeś.

Wyszło niefortunnie, Jakie koszty? :bezradny:

Jeżeli jest to ujęte przy płycie, nie pisz po pijaku "Wańka".:takaemotka:

 

Komsomoł.

 

Dnia 10.10.2024 o 17:09, madzidek napisał:

. Z jednej strony góra płyty ŻELBETOWEJ (nie fundamentowej) około 20cm w gruncie, z drugiej 10cm nad gruntem (na działce jest spadek)

Dlatego osadzenie głębiej tej płyty przyniesie same korzyści.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
19 minut temu, animus napisał:

 

To rysunek poglądowy, ja go akurat nie rysowałem.:bezradny:

Napisano tam-grunt rodzimy, powinieneś przeczytać w tej sytuacji-piasek drobny. :scratching:

...

to po co wklejasz coś co jest od czapy?

 

Cytat

...

To normalny wieniec na ściance ala fundamentowej, brakuje tam oddzielenia, kreski, wieniec zabezpiecza dodatkowo ściany przy zagęszczaniu mechanicznym, stosuje się przy słabych gruntach, na terenach pogórniczych, itd.

 

Nie spotkałeś się jeszcze z tego typu wieńcem, to teraz się doszkolisz. :hahaha2:

"normalny" wieniec? to niby jakie ma wymiary?

wykonany na 3 bloczkach stojących na płycie fundamentowej? słabe to

jeżeli ty się na takich "fachowych" rysunkach szkoliłeś to nie dziwię się takim "radom" :zalamka:

 

no i próbując obrazić po prostu pajacujesz, sam sobie wystawiając laurkę :bezradny:

Link do komentarza
1 godzinę temu, aru napisał:

"normalny" wieniec? to niby jakie ma wymiary?

24 cm x 24 cm.:scratching:

1 godzinę temu, aru napisał:

wykonany na 3 bloczkach stojących na płycie fundamentowej? słabe to

jeżeli ty się na takich "fachowych" rysunkach szkoliłeś to nie dziwię się takim "radom" :zalamka:

 

no i próbując obrazić po prostu pajacujesz :bezradny:

To ty szukałeś dziury w całym. :takaemotka:

 

To rysunek poglądowy dla inteligentnych.  :hug:

 

Bez wymiarów, bez określenia grubości poszczególnych warstw.:bezradny: 

 

To może być wieniec nawet z dwóch prętów fi 12 34GS.

Może go też nie być, od obliczeń jest jego projektant. 

 

Masz, napatrz się.;)

podklad_beton_sciana_fundamentowa_Rys.3-

 

 

Link do komentarza
27 minut temu, aru napisał:

i też lipa :hahaha2:

starasz się "wytłumaczyć" laikowi i zasłaniasz się inteligencją :bezradny:

 

 

Nie, to nie to.

Nikt nie napisał, że jesteś głupi, raczej niepotrzebnie się angażujesz, jak nie dajesz rady.

:bezradny:

 

 

27 minut temu, aru napisał:

czyli podkład (jako i wieniec "bez kreski") ma 24 cm, masz rozmach :hahaha2:

 

48 minut temu, animus napisał:

To rysunek poglądowy dla inteligentnych.  :hug:

Bez wymiarówbez określenia grubości poszczególnych warstw.:bezradny: 

 

Drepczemy w miejscu, męczysz już mnie.:)

 

Można to nazwać nawet, że produkujesz uszczypliwy spam.:takaemotka:

Link do komentarza

Panowie, robi się z tego bezsensowna pyskówka. Trzymajmy jakiś poziom. Apeluję też o trochę zrozumienia ktoś chce budować, to nie jego branża i ma pełne prawo się na tym nie znać. W takiej sytuacji bardzo dobrze, że pyta. Projektanta też bym się z góry nie czepiał, bo nie znamy w pełni sytuacji i nie wiemy co uwzględniał i czym się kierował. 

 

Do autora tematu pozostaje pytanie o wielkość tego budynku i liczbę kondygnacji. Istotna jest również informacja, czy przewidziano wewnętrzne ściany nośne. W niektórych wariantach wykonania płyty jest to ważne. 

 

Ponawiam pytanie o to gdzie dokładnie wypada nam względem tej konstrukcji poziom gruntu. Skoro grunt opada to z uwzględnieniem zarówno miejsca najbardziej zagłębionego, jak i tego położonego najwyżej. Przy okazji wraca pytanie o wymiary budynku. Robiąc coś takiego dla siebie wolałbym poziom gruntu podnieść pod budynkiem. Tak aby płyta żelbetowa wszędzie znajdowała się ponad gruntem. Można użyć jakiegokolwiek zagęszczonego kruszywa (może być nawet mielony gruz) i zagęszczonego piasku. Od strony gdzie było najniżej formuje się wtedy bardzo łagodna skarpę, tak do 30°. Z opisu wynika, że różnica poziomu nie przekracza 30 cm, więc raczej nie powinno być to trudne. Robota podobna jak przy wykonywaniu nieco wyniesionego ku górze tarasu na gruncie. 

Link do komentarza

Co do wariantu, który zaproponował Animus to zakładam, że rysunek traktujemy tylko jako taki schemat ideowy, zarys koncepcji. Jednak uważam, że nawet w takim wariancie trzeba go uzupełnić, bo przecież nie uwzględniono tam w ogóle izolacji cieplnej podłogi oraz warstwy jastrychu na nim. Dodajmy je. 

Ponadto brakowało rzeczy bardzo ważnej - poziomej izolacji przeciwwilgociowej pod izolacją cieplną podłogi. 

Generalnie mam sporo zastrzeżeń co do rozwiązań pokazanych na tym rysunku – pozostałe izolacje przeciwwilgociowe/przeciwwodne, posadowienie płyty na glinie na głębokości ok. 50 cm, sposób zbrojenia płyty poza obrysem budynku itd. Ale traktuje całość tylko jako pokazanie wariantu, w którym płytę żelbetową znacznie zagłębiono w gruncie. Osobiście nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania. Wolę płytę ponad poziomem gruntu, na warstwie, która nie powoduje wysadzin mrozowych. Tak jak zaproponowałem w poście 15. Ale to temat na inną dyskusję. 

plyta-zamiast-law-fundamentowych_Rys_1-730x394c.jpg

Link do komentarza

animus skupił się na posadowieniu, nie na szczegółach warstw wykończeniowych podłogi, Ja się do tego odniosłem pod kątem tego konkretnego tematu.

Idąc Twoim wywodem równie dobrze można powiedzieć, że na rysunku animusa brakuje dachu, a na Twoim obrazku brakuje dodatkowo warstwy wykończeniowej posadzki/podłogi

 

Mi się nie podoba niechlujstwo (a może brak wiedzy) autorów takich rysunków i jeszcze propagowanie tego w necie (to nie do animusa); osoba która się zna na tym, będzie wiedziała czego brakuje, co jest nie halo, laik stwierdzi, że tak ma być i mamy to co mamy, czyli problemy techniczne i/lub ekonomiczne

Popatrz sobie na podpis pod obrazkiem, dla mnie to katastrofa :bezradny:

 

a jeżeli chodzi o rys w poście P#1 to tu już nie chodzi mi o sprawy wysadzinowe, tylko o porządne przemarzanie i ideę samej płyty, bo to chyba jednak droższe rozwiązanie? w wersji animusa jeszcze droższe i proszące się o kłopoty?

 

i ogólnie - jaka pyskówka? do tego trzeba aktywnych min dwóch stron, a tu jest obrażanie, nie pyskówka

 

Link do komentarza
18 minut temu, aru napisał:

animus skupił się na posadowieniu, nie na szczegółach warstw wykończeniowych podłogi,

To prawda.

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Generalnie mam sporo zastrzeżeń co do rozwiązań pokazanych na tym rysunku

Poczyniłem poszukiwania i odnalazłem miejsce "emitenta", co ciekawe na bazie tego rysunku powstał dom.

:)

https://receptynadom.pl/kiedy-zamiast-law-fundamentowych-lepiej-zrobic-plyte/

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Panowie, robi się z tego bezsensowna pyskówka. Trzymajmy jakiś poziom.

Nie komentuję  cudzych wpisów.

Każdy ma prawo do własnego pomysłu na zadany problem.

Rozmawiam wyłącznie z założycielem tematu, jednak czasami muszę reagować na uszczypliwości.

:bezradny:

Link do komentarza
58 minut temu, animus napisał:

Poczyniłem poszukiwania i odnalazłem

Tiaaaa... zajrzałem, podczytałem...

Najbardziej ubawił mnie drenaż opaskowy z systemem rur drenarskich do rozsączkowywana tejże wody na terenie działki i te studnie chłonne (:blowup:)...

A wszystko na płaskiej, porośniętej roślinnością łąkową działce, pod którą znajduje się zwarty grunt gliniasty :yahoo:i z wysokim poziom wód gruntowych :yahoo:

 

Dom postawiony z 2022 roku... miodzio...

Była już kiedyś burzliwa dyskusja przy okazji kłopotów z wodą na działce u jednego z userów...:zalamka:

 

Na szczęście, u @madzidek są inne stosunki wodne... no i jest spadek na działce....

 

 

Link do komentarza
1 godzinę temu, animus napisał:

...

Nie komentuję  cudzych wpisów.

...

czyżby?:scratching:

 

Cytat

...

 

Każdy ma prawo do własnego pomysłu na zadany problem.

...

 pomysł to możesz mieć na obiad, lub schowanie rury od kibla

 

Cytat

..

Rozmawiam wyłącznie z założycielem tematu, jednak czasami muszę reagować na uszczypliwości.

:bezradny:

za uszczypliwości bierzesz skrytykowanie błędów ideowych/technicznych/projektowych z ich wskazaniem? :bezradny:

baraninę to może odwalać laik, ale Ty :icon_eek: o nie :ih:

Link do komentarza

Także pobieżnie przejrzałem. No i ewidentnie rysunek nie zgadza się ze stanem faktycznym. Napisano tam, że górna część płyty żelbetowej praktycznie sięga powierzchni terenu. Ponadto płyta ma mieć prawie 40 cm grubości. Natomiast na rysunku ma tyle co dwa bloczki wraz ze spoina, czyli 25 cm. 

Szczerze mówiąc, nie bardzo rozumiem czemu nie wymieniono gruntu pod płytą na warstwę tłucznia i piasku, który nie powodowałby wysadzin. Niwelowałby też wpływ ewentualnych wysadzin powstających poniżej. Tym bardziej, że i tak trafiła tam jakaś warstwa pospółki.

Przydałoby się zrobić nasyp, wynieść całość lekko ponad teren, skoro jest podmokły i bardzo mało przepuszczalny. Wówczas nie byłoby potrzeby robić drenażu, którego skuteczność na płaskim terenie jest bardzo wątpliwa (nie bardzo jest gdzie tę wodę odprowadzić). 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

i pewnie wiele innej biedy, wisi to to w necie i wsadza na minę innych, powszechna bylejakość :bezradny:

niemniej wymiana, o której piszesz niewiele wniesie jeżeli zrobisz to w misce z gliny, stąd z uporem maniaka pytam o badaniach geotechnicznych, często kosztują o wieeeele mniej niż późniejsze problemy; pisanie, że w okolicy wszyscy tak mają to jak beczenie stada owiec  i baranów, głośno, ale czy na temat?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Współczesne budownictwo coraz śmielej sięga po innowacyjne rozwiązania, które pozwalają na tworzenie budynków bardziej ekologicznych, energooszczędnych i komfortowych dla użytkowników. Jednym z takich przełomowych rozwiązań jest połączenie kilku zaawansowanych materiałów budowlanych: zbrojenia pultrudowanego, betonu kompozytowego i bloczków styropianowych.   Zbrojenie pultrudowane to niezwykle wytrzymały i lekki materiał, który doskonale sprawdza się jako alternatywa dla tradycyjnego zbrojenia stalowego. Dzięki swojej odporności na korozję i działanie czynników chemicznych, a także doskonałym właściwościom izolacyjnym, jest idealnym rozwiązaniem dla nowoczesnych konstrukcji.   Betony kompozytowe, często określane jako "ciepły beton", to lekkie materiały budowlane o znakomitych parametrach izolacyjnych. Dzięki zastosowaniu lekkich wypełniaczy, takich jak keramzyt czy styropian, oraz odpowiedniemu wzmocnieniu włóknami polimerowymi, łączą w sobie niewielką gęstość z wysoką wytrzymałością.   Bloczki styropianowe to sprawdzony materiał termoizolacyjny, który dodatkowo pełni funkcję szalunku traconego. Dzięki nim możliwe jest szybkie i łatwe wykonanie elementów konstrukcyjnych, takich jak ściany, stropy, dachy czy płyty fundamentowe.   Połączenie tych trzech materiałów pozwala na stworzenie monolitycznych elementów konstrukcyjnych o wyjątkowych właściwościach: Wysoka izolacyjność termiczna i akustyczna: Dzięki zastosowaniu betonu kompozytowego i bloczków styropianowych, budynki zbudowane z tych materiałów charakteryzują się niskimi stratami ciepła i doskonałą izolacją akustyczną. Niska masa: Lekkie materiały budowlane zmniejszają obciążenie konstrukcji, co przekłada się na niższe koszty budowy i możliwość zastosowania lżejszych fundamentów, a także cieńsze przegrody ścian. Wysoka wytrzymałość: Zbrojenie pultrudowane i odpowiednio dobrane spoiwo cementowe zapewniają konstrukcjom dużą wytrzymałość i trwałość. Szybkość i łatwość budowy: Dzięki zastosowaniu bloczków styropianowych jako szalunku traconego, proces budowy jest znacznie szybszy i łatwiejszy niż w przypadku tradycyjnych technologii.   Jakie są korzyści z zastosowania tych materiałów? Energooszczędność: Budynki zbudowane z tych materiałów charakteryzują się niskim zapotrzebowaniem na energię do ogrzewania i chłodzenia, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Komfort użytkowania: Doskonała izolacja termiczna i akustyczna zapewniają wysoki komfort mieszkania przez cały rok. Trwałość: Dzięki zastosowaniu trwałych materiałów, budynki zachowują swoje właściwości przez wiele lat. Ekologiczność: Zastosowanie materiałów naturalnych i recyklingowych oraz ograniczenie zużycia energii podczas budowy przyczyniają do ochrony środowiska.   Podsumowanie Połączenie zbrojenia pultrudowanego, ciepłego betonu i bloczków styropianowych to rewolucyjne rozwiązanie w budownictwie, które pozwala na tworzenie lekkich, energooszczędnych i trwałych domów. Dzięki swoim unikalnym właściwościom, te materiały otwierają nowe możliwości w projektowaniu i budowie budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej. Można śmiało stwierdzić, że można budować jednocześnie taniej i lepiej niż za pomocą tradycyjnych metod wznoszenia budynków.   Zachęcam do odwiedzenia stron producentów: HOURGLASS: https://hourglass.pl IZODOM: https://izodom.pl   Pozdrawiam serdecznie.
    • Dzięki  oczywiście sprawdziłem i znalazłem -wygląda nieźle zresztą w artykule tez się akurat ta wanna pokazała może mamie przypasuje - zobaczymy    wątek ma tytuł Jak urządzić łazienkę dla niepełnosprawnych?   a pod linkiem prawie nic o łazience dla niepełnosprawnych! w sumie ogólniki cienko merytorycznie jak na fachową poradę  no właśnie
    • Najważniejsze pytanie brzmi - czy ten teren obejmuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli jest, to co w nim zapisano?  Jeżeli nie ma planu zagospodarowania, to trzeba wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. W niej będzie określone, czy budowa domu jest w tym miejscu w ogóle dopuszczalna.  Być może o zgodę na budowę domu w miejscu po stodole (czyli innym budynku) będzie łatwiej. 
    • Unia Europejska wkrótce wprowadzi wielkie zmiany ws. ogrzewania piecami gazowymi w państwach członkowskich. Wiemy już, do kiedy najprawdopodobniej znikną wszystkie kotły z polskich domów. Plan podzielono na etapy.   Przypomnijmy, że dzięki dotacjom z programu "Czyste Powietrze" zakupiono dotąd w Polsce około 230 tys. kotłów gazowych. W związku ze zmianami, które zamierza wkrótce wprowadzić Unia Europejska, do 2040 r. będą one musiały jednak zostać zlikwidowane. Wszystko za sprawą nowelizacji dyrektywy dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków oraz porozumienia między Komisją Europejską, europarlamentem i Radą UE   Od 2030 r. kotły gazowe przestaną być montowane w nowych budynkach, a już od 2027 r. energia z nich zostanie obłożona dodatkową opłatą w związku z uprawnieniami za handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w budownictwie - ETS 2. Co przy tym istotne, pierwsze zmiany w tej sprawie wejdą w życie od przyszłego roku.  Według wspominanej dyrektywy, od 2025 r. wstrzymane zostanie także dofinansowanie na wymianę ogrzewania na gazowe. "Zgodnie z art. 17 ust. 15 Dyrektywy Budynkowej od dnia 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie nie udzielają żadnych zachęt finansowych do instalacji indywidualnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, z wyjątkiem kotłów wybranych do inwestycji przed 2025 r." - przypomniał Tymoteusz Marzec, koordynator komisji ds. środowiska w Unii Metropolii Polskich.    - Jest jednak wyjątek mówiący, że jeśli dofinansowanie zostało już wcześniej przewidziane, np. w ramach KPO czy FEnIKS, to może zostać zrealizowane. To jednak wytrych do tego, żeby zainstalować ludziom kotły na gaz, do których później i tak będą musieli dopłacać - skomentowała w artykule "Nadchodzi wielka gazowa zmiana w piecach. Tak chce Bruksela" Konstancja Ziółkowska z Forum Energii. Opłata ETS 2 ma dotknąć przede wszystkim osoby, które wciąż będą korzystać z węgla lub gazu. - To ich emisje, a w związku z tym koszty, będą najwyższe - dodała Ziółkowska. Forum Energii oszacowało, że koszt emisji tony CO2 wyniesie w 2027 r. (gdy opłata wejdzie w życie) 225 zł, a w 2035 r. przekroczy już 1 tys. zł.   Czy to koniec pieców gazowych?
    • Wykonujemy stopę słupa tarasowego oraz wejściowego z betonu C25/30 oraz izolację poziomą z papy    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...