Skocz do zawartości

Naprawa ubytku w tynku zewnętrznym


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

 

proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia). Ma to
być naprawa doraźna (jako że kiedyś będę dom ocieplał) i wykonana przeze mnie
samodzielnie. Jeśli chodzi o moje doświadczenie w tynkowaniu, to wcześniej z
powodzeniem naprawiałem ubytek w tynku wewnętrznym wielkości 1m x 2m przy pomocy
Knauf Goldband (łącznie z wyprowadzeniem narożnika).

 

Zamierzam skuć luźne warstwy starego tynku ("baranka") ale tylko do wysokości
balkonu (jego fragment widać na zdj. ostatnim) i w to miejsce dać nowy tynk.
Informacje o domu: dom szeregowy, wybudowany w połowie lat 80-tych.

 

Proszę o odpowiedź na następujące pytania:

 

1. Jakiej gotowej zaprawy użyć (konkretne firmy i nazwa zaprawy)? Czy istnieje
jakiś tynk jednowarstwowy zewnętrzny czy też wszystkie zewnętrzne zalecacie robić
jako dwu- lub trzywarstwowe?

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

3. Czy użyć prowadnic tynkarskich? Dostrzegam też problem z nałożeniem tynku za
słupek od ogrodzenia (vide początkowe zdjęcia) - jakieś pomysły.

 

z góry dziękuję
Maciek

I załączam wspomniane zdjęcia...

IMG_20240821_164316642.jpg

IMG_20240821_164402457.jpg

Napisano
57 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Szlifierką kątową, czy nawet zwykłym brzeszczotem uciąć jak najbliżej ściany i zabezpieczyć jakąś farbą antykorozyjną, żeby, w razie pomalowania jasną farbą, za jakiś czas nie wylazła brunatna, rdzawa plama...

 

Po skuciu luźnych części starego tynku, należy - po oczyszczeniu i odkurzeniu ściany - zagruntować gruntem szczepnym, na przykład

obraz.png.67644d8ae6c7309620a2c3cc7642b3a3.png

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Ale nie licz, że uda Ci się odtworzyć dokładnie tego samego rodzaju baranka...

 

Napisano

Dziękuję koledze za cenne porady. Muszę dopytać: "Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym" - czym zrobić tę obrzutkę (jaka firma i nazwa tynku), a potem czym wykonać warstwę drugą, czyli wyrównującą? 

PS. Wcześniej zapomniałem doprecyzować: nie zamierzam odtwarzać baranka, tylko poprawić ścianę wizualnie na gładko, aby za jakiś czas (pewnie parę lat) dać ocieplenie styropianem.  

Napisano
4 godziny temu, podczytywacz napisał:

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Sorry, powinno być TYNKIEM docelowym.

 

Skoro nie będziesz próbował odtworzyć "baranka", to możesz użyć na przykład tynku Atlasa:

obraz.png.0ae1dce0523dd97632b02b3ceca43ce0.png

 

Tu jest karta techniczna produktu:

https://baza.atlas.com.pl/pliki/pl_1978_20240228_084622.pdf?_gl=1*1wxoxc6*_gcl_au*MTY2NzY2NjExMy4xNzIzNjY0MTk3*_ga*MjA1NzQ1NzYwLjE3MjM2NjQxOTE.*_ga_0K0YXK32FZ*MTcyNDI3MzMwNy4yLjEuMTcyNDI3MzM3Ni41NC4wLjA.

 

Narzutkę/obrzutkę można wykonać z tego samego tynku, a dla wykonania równych powierzchni ścian, bez posiadania praktyki w tynkowaniu, faktycznie możesz użyć metalowych listew prowadzących podtynkowych, podklejonych tynkiem...

Potem wyrównać po wypionowanych listwach drugą warstwą...

Napisano
Dnia 21.08.2024 o 17:26, Maciek_Budowlaniec napisał:

Dzień dobry,proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia)

Jak łatwo się odrywa od ściany to zbić cały tynk i ocieplić jedną ścianę.

Cytat

Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Wyciąć kątówką.

Napisano
1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

czemu mam zastosować grunt szczepny?

Bo, jak widać na zdjęciu załączonym, tynk się nie przyczepił do bloczków, ponieważ nie miał się czego uczepić na gładkiej powierzchni tych bloczków :bezradny:

I żeby sytuacja nie powtórzyła się - doradzam szczepny...

Ty decydujesz, Ty wybierasz...

 

 

Tańszy już był... o ile w ogóle był...

Napisano
2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

Słupek wykuć, wyciąć, wykopać, przesunąć o 15-20cm, o grubość planowanej izolacji.  :icon_idea:

Napisano
4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

No słupek widać:yahoo:

Tak samo jak poprzednio :blowup:

Za słupkiem i tuż za ogrodzeniem masz ścianę? Na jakiej długości?

Ogrodzenie jest zaraz przy chodniku na ulicy?

 

Na teraz zrób tynk do słupka, a przy ocieplaniu i tak będziesz musiał ogrodzenia wyrzucić, bo nie ma miejsca na to ocieplenie :bezradny:

Napisano

Mam jeszcze jedno pytanie: jeśli spojrzymy nad zawias ze zdjęcia, to zauważymy tam sporą wolną przestrzeń, która służyła temu, żeby unieść drzwi garażowe. Jak i czym wypełnić tę lukę? czy trzeba zrobić zbrojenie z drutu?

Napisano

Tak na dobrą sprawę, jeśli wielkość zawiasów jest taka, że nie wystają one poza płaszyznę ściany i glifu, to nie ma potrzeby ich wycinania... będą one swego rodzaju zbrojeniem wypełnienia dziury... dodać można że 2, czy 3 duże gwoździe, czy kawałki prętów, te metalowe "zbrojenia" dobrze zabezpieczyć jakimś środkiem antykorozyjnym i po prostu zakleić dziury zwykłym tynkiem...

Gips budowlany może spowodować szybszą korozję zaklejanego żelastwa i w przyszłości wyłażenie rdzawych plam przez tynki, malowane jasnymi farbami...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Własnych. Najdroższy rodzaj nauki.
    • Mogła zmienić koryto.
    • Uparty uczy się na błędach.
    • Gość generalnie doradzał wymianę tego namułu, ewentualnie właśnie postawienie na palach albo kopanie piwnicy, a tej w planach nie mieliśmy, więc raczej i tak się nie zdecydujemy. Co do konstrukcji, to szukaliśmy projektów domów murowanych. A jak murowany to zakładam, że raczej bez wymiany gleby się nie obędzie? Albo rzeczywiście zainteresować się domem z inną kosktrukcją.
    • Wygląda na to, że wszystko tam jest nieźle przewarstwione, w efekcie grunt jest mocno zróżnicowany w zależności od miejsca. Zakładając płytkie posadowienie mamy tam po usunięciu ziemi urodzajnej (pierwsze 30 cm): - I otwór - mada (0,3-0,6 m), potem piasek średni od 0,6 m aż do 3 m (tyle zbadano); - II otwór - piasek, ale tylko od 0,3 do 1 m, niestety głębiej, aż do 2,7 m, jest namuł z gruntu pochodzenia organicznego; - III - mada (0,3-0,5 m), potem piasek, ale tylko do głębokości 0,9 m i znów gruba warstwa namułu.   Z całą pewnością namuł nie nadaje się do posadowienia. Typowy fundament zagłębiony na 1 m lub głębiej nie wchodzi więc w grę. Głębokie posadowienie musiałoby być zrobione na palach. Te przebijałyby grubą warstwę namułu i sięgały warstw o dobrej nośności. Ale to już dość poważne przedsięwzięcie.  Mady są też bardzo wątpliwe jako grunt budowlany. One z zasady zawierają przynajmniej 2-3% domieszek organicznych, a to im bardzo pogarsza nośność. Chociaż bywają bardzo zróżnicowane. Jednak ta warstwa mady jest płytko położona i cienka (20-30 cm).    Celowałbym w związku z tym w lekką konstrukcję domu, raczej szkieletowego, posadowionego na płycie fundamentowej. I to płycie bardzo płytko zagłębionej. Można usunąć ziemię urodzajną oraz warstwę mady, zastępując to wszystko choćby zagęszczonym grubym piaskiem, ewentualnie zagęszczaną pospółką, tłuczniem lub żwirem aż do poziomu gruntu. Dopiero na tym umieszczamy zbrojoną płytę żelbetową (np. 30 cm). Jeżeli konstrukcja domu jest szkieletowa, czyli z izolacją cieplną wewnątrz przekroju ścian, to płyta żelbetowa nie musi być izolowana cieplnie od spodu. Robimy na niej typową izolowaną cieplnie podłogę na gruncie, tak jakby ta płyta była odpowiednikiem chudego betonu na gruncie. Ostatecznie otrzymujemy przynajmniej ok. 1 m gruntu o dobrej nośności (częściowo naturalnego piaszczystego, a częściowo uzyskanego sztucznie przez wymienienie górnych warstw na zagęszczony piasek. Dopiero na tym spoczywa żelbetowa płyta.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...