Skocz do zawartości

Hydroizolacja podwalin


Recommended Posts

Między płytą a tarasem mamy styropian z którego był szalunek płyty, pod drzwiami i oknami tarasowymi podwaliny założone w tamtym roku. Jak uszczelnić, odizolować i wypełnić luki między podwaliną a tarasami? Styrodur na podwaliny na piane, na to EPDM w płynie i zalać betonem żeby wyrownać?
W załączniku zdjęcia.

7c249a6b-781f-4f10-bb22-86d3301712be.jpeg

fa9d4626-a2a9-4c8d-9e13-c7313d7f59b9.jpeg

Link do komentarza

Czy dobrze rozumiem, że to na styrodurze (XPS) oparto drzwi i drzwi tarasowe? Uszczelnienie pianką zrobiono zaś tylko pomiędzy XPS i podłożem?

Czy jest jakieś mocowanie mechaniczne dołu profili do podłoża - kotwy albo kątowniki? Co to za pionowe szczeliny widoczne na drugim zdjęciu?, na jednej linii z pionowymi profilami drzwi tarasowych?

Kto odpowiadał za montaż?

Na zastosowanie specjalnych, wyprofilowanych profili z XPS jest już za późno. Pozostaje raczej dodanie taśmy paroprzepuszczalnej od zewnątrz, paroszczelnej od środka i wypełnienie szczelin na styku z XPS pianką. Ważne będzie też ukształtowanie spadku tego tarasu lub balkonu na zewnątrz, od drzwi tarasowych. 

Link do komentarza

Dokładnie tak oparto. Uszczelnienie pianką zrobiono tylko pomiędzy XPS i podłożem. Ta pianka i XPS jest odkryty i wyeksponowany na warunki atmosferyczne od zeszłego roku. Czy piankę wyskrobać i zasikać nową, czy na nią mogę dać nową piane? Domyślam się, że stara już nie ma takich samych właściwości...

Tak, profile są zamocowane kątownikami do podłoża w oknie tarasowym. Próg drzwi wejściowych (pierwsze zdjęcie nie jest przymocowany kotwami, ościeżnica jest. 

Te szczeliny to chyba łączenie fabrycznej tej podwaliny.

Za montaż odpowiadała firma montująca.

Od środka jest już posadzka.

Od zewnątrz masz na myśli membrane EPDM? Wypełnienie szczelin na styku z XPS pianką przez folią? 

Czym wypełnić lukę między tarasem, żeby wyrównać i przygotować pod położenie desek tarasowych? Powinienem wkleić tam XPS na piane? 

Prośba o rozpisanie wykonania bo jestem laikiem... 

Link do komentarza

Taśmę paroprzepuszczalną trzeba przykleić do krawędzi profilu drzwi, uzupełnić szczeliny pianką, a dopiero potem przykleić dolną krawędź folii. Tę szparę w podłodze można wypełnić paskami XPS wklejonymi na piankę lub na zaprawę klejową na bazie cementu. Starą piankę trzeba usunąć tylko, jeżeli się kruszy. Jeżeli taras ma być wykończony deskami to do profilu drzwi umocowałbym szeroki pas folii paroprzepuszczalnej i wywinął ją dość daleko, aż na betonową podłogę tarasu. Chodzi o to żeby woda spływająca po drzwiach tarasowych trafiała na folię a następnie na taras. Ona nie może gromadzić się w pobliżu drzwi. 

Link do komentarza

Dziękuje bardzo za info, chciałbym jeszcze podsumować i zadać kilka pytań:

 

1. Taśmę paroprzepuszczalną trzeba przykleić do krawędzi profilu drzwi oraz dolną krawędź folii do podwaliny tak? Jaką pianką uzupełnić szczeliny i gdzie one mają powstać (między czym)? Czy taśmę paroprzepuszczalną dajemy również pod próg drzwi wejściowych (pierwsze zdjęcie) czy tylko pod drzwi tarasowe? 

2. Czy na paski XPS wylać wylewkę cienką, żeby zrównać z tarasem czy wyrównać samym XPSem (przyjdą na to legary i deska więc pytanie, czy sam XPS nie pęknie?) 

3. Szeroki pas folii paroprzepuszczalnej - masz na myśli EPDM? 

 

Reszta jest jasna, dziękuje bardzo za pomoc. 

Link do komentarza

W przypadku drzwi wejściowych folia od zewnątrz raczej nie będzie potrzebna. Ponadto te drzwi są we wnęce, raczej osłonięte, a przed nimi będzie jeszcze jakieś wykończenie. Ważne jedynie żeby nie zostały tam puste szczeliny pod progiem. Ale tu wystarczy nawet sama pianka, tylko starannie nałożona. Czym docelowo będzie wypełniona  i wykończona ta dziura przed drzwiami wejściowymi?

 

Jeżeli przed drzwi tarasowymi mają być i tak ułożone deski jako pokrycie tarasu, to wystarczy  wyrównać poziom XPS. Ewentualnie wypełnić jeszcze pianką drobne szczeliny wokół niego.

Pisząc o folii paroprzepuszczalnej miałem na myśli folię podobną do folii dachowych. Są ich specjalne odmiany, przeznaczone do montażu okien. Ale w sumie tu można z powodzeniem użyć też EPDM. Chodzi o to żeby szeroki pas takiej foli przykleić do dolnego profilu-progu drzwi balkonowych. Można go podkleić od dołu do profilu silikonem dekarskim. Woda deszczowa spływająca po drzwiach tarasowych będzie wtedy spływać na dolny profil, następnie na tę folię i dalej. zrobiłem prosty szkic, na czerwono zaznaczyłem fragment pasa takiej folii. Może to być EPDM albo nawet gruba folia fundamentowa PVC. 

Na folii będzie można potem oprzeć legary i deski tarasowe. Najlepiej dobrać wysokość tak aby deski znajdowały sie tuż poniżej dolnego profilu-progu. 

Szczerze mówiąc to trochę się dziwię, że ekipa montująca te drzwi nie założyła żadnej obróbki, jakiegokolwiek elementu po którym mogłaby spływać woda z drzwi tarasowych. 

PS. Na tym dolnym profilu-progu widoczne są niewielkie otwory odwadniające. One mają pozostać otwarte, nie wolno ich zaklejać ani zaślepieć w inny sposób. Powinny być do nich jeszcze takie niewielkie plastikowe osłonki montowane na wcisk (otwarte u dołu).

profil-drzwiowy.jpg

Link do komentarza
Napisano (edytowany)

Bardzo, bardzo dziękuje za odpowiedź. 

 

Czy mogę wypełnić tę dziurę przed drzwiami wejściowymi XPSem, szczeliny wypełnić pianką, na to EPDM i legary plus deski tarasowe? (zdjęcie 1) Podłoże pod XPSem nie jest równe, czy zasikać najpierw pianką, żeby to wyrównać, aby XPS był na równym podłożu? Dodatkowo będę musiał te folie EPDM przykleić na tynk, który jest chropowaty, czy ta folia EPDM się na to przyklei? Czy powinienem zabezpieczyć krawędź EPDM na tynku jakąś litwą żeby ją docisnąć? 

 

Co do drzwi tarasowych to takie samo pytanie, jak wyrównać podłoże, na które nałożę XPS, aby je wyrównać i co z krawędziami EPDM na tynku?

 

 

 

Edytowano przez Nissenel (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Łatwiej będzie wyrównać podłoże pod XPS zaprawą niż pianką. Nie ma potrzeby przyklejać EPDM do tynku. Wystarczy EPDM położyć po prostu na XPS i na tym ułożyć legary i deski tarasowe. 

Podobnie przy drzwiach tarasowych nie trzeba przyklejać EPDM do tynku. Przyklejamy EPDM tylko do XPS (np. silikonem dekarskim). idealnie jeżeli udałoby się wsunąć krawędź pasa EPDM pod profil drzwi balkonowych. EPDM wywijamy tak jak naszkicowałem, potem układamy na tym legary i deski tarasowe.

Link do komentarza
Napisano (edytowany)

Dziękuje bardzo! W takim razie między EPDM a tynkiem, uszczelnić tę szparę również silikonem dekarskim?

 

Jakiej zaprawy użyć do wyrównania? Podejrzewam, że będzie pod oknem tarasowym tylko 2 cm warstwy zaprawy - czy powinno to być zazbrojone? 

Czy taka zaprawa się nada? Zaprawa wyrównująca M-Zaprawa Mapei 22.5 kg? 

Edytowano przez Nissenel (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Szczerze mówiąc, jakiejkolwiek zaprawy. Przy takiej grubości warstwy może być nawet zaprawa klejowa. Ona ma tylko wyrównać powierzchnię, wielkich naprężeń tam nie będzie. 

Szczeliny pomiędzy EPDM i tynkiem nie trzeba w ogóle uszczelniać. Rozumiem, że tu chodzi o wykończenie przy drzwiach wejściowych. W takim miejscu i tak woda w większej ilości się nie przedostanie. Będzie natomiast mogła odparować. 

Link do komentarza
Dnia 14.05.2024 o 10:12, Nissenel napisał:

Między płytą a tarasem mamy styropian z którego był szalunek płyty, pod drzwiami i oknami tarasowymi podwaliny założone w tamtym roku. Jak uszczelnić, odizolować i wypełnić luki między podwaliną a tarasami? Styrodur na podwaliny na piane, na to EPDM w płynie i zalać betonem żeby wyrownać?
W załączniku zdjęcia.

 

fa9d4626-a2a9-4c8d-9e13-c7313d7f59b9.jpeg

Trzeba zrobić barierę przed wodą, która będzie próbować wlewać się pod styrodur, do mieszkania i rozlewać się pod posadzką, np w okresie zimowym zalegający śnieg topi się najszybciej przy murze i drzwiach tarasowych,  woda nie może odpłynąć w inną stronę. 

 

W otworach tych drzwi w dolnych narożach ścian pojawią się plamy przy podłodze od wewnątrz mieszkania, przez  kapilarne  podciąganie wody.

dsc09326.jpg

Link do komentarza
8 godzin temu, animus napisał:

Trzeba zrobić barierę przed wodą, która będzie próbować wlewać się pod styrodur, do mieszkania i rozlewać się pod posadzką, np w okresie zimowym zalegający śnieg topi się najszybciej przy murze i drzwiach tarasowych,  woda nie może odpłynąć w inną stronę. 

 

W otworach tych drzwi w dolnych narożach ścian pojawią się plamy przy podłodze od wewnątrz mieszkania, przez  kapilarne  podciąganie wody.

dsc09326.jpg

 

Z czego więc wykonać barierę przed wodą, która będzie próbować wlewać się pod styrodur? 

Link do komentarza

Dlatego pisałem o przykryciu styroduru (XPS) folią EPDM lub grubą folią fundamentową oraz o ukształtowaniu spadku od drzwi tarasowych na zewnątrz. Ten pas folii ma być szeroki, 30 cm od drzwi to minimum. Oczywiście, cała płyta tarasu też musi mieć ukształtowany spadek od budynku na zewnątrz. Wtedy problemu z wodą nie będzie.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Dlatego pisałem o przykryciu styroduru (XPS) folią EPDM lub grubą folią fundamentową oraz o ukształtowaniu spadku od drzwi tarasowych na zewnątrz. Ten pas folii ma być szeroki, 30 cm od drzwi to minimum. Oczywiście, cała płyta tarasu też musi mieć ukształtowany spadek od budynku na zewnątrz. Wtedy problemu z wodą nie będzie.

 

Post kolegi animus zrozumiałem jako miałbym dać również izolacje pod styrodur, czy dobrze zrozumiałem? 

Link do komentarza
3 minuty temu, podczytywacz napisał:

Styrodur nie jest HYDROizolacją, a tylko TERMOizolacją...

Dlatego pod styrodurem powinna być WCZEŚNIEJ HYDROizolacja i  zabezpieczenie przed penetracją wody pod styrodur od strony tarasu.

 

Pod styrodurem będzie ta warstwa zaprawy, jaką hydroizolacje dać i czy pod zaprawę, czy między zaprawę a styrodur? 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Nissenel napisał:

 

Pod styrodurem będzie ta warstwa zaprawy, jaką hydroizolacje dać i czy pod zaprawę, czy między zaprawę a styrodur? 

Zaprawa się niezbyt nadaje, dostanie skurczu i powstaną szczeliny, zresztą potrzebujesz materiału który, uszczelni i będzie dalej  plastyczny, sklei kilka różnych materiałów ze sobą.

Powstanie  zapora, trzeba to zrobić jakimś uszczelniaczem z polimerami, dłużej się starzeje.   

Przychodzi mi do głowy uszczelniacz fix2, ale może być co innego, o podobnych właściwościach, taki nie wchodzący w reakcję ze styrodurem i sklejający rożne materiały ze sobą.

USZCZELNIACZ-KLEJ-FIX2-ELASIC-290ML-TYTA

Trzeba wyczyścić utlenioną pianę, oraz inne lużne elementy, zamieść, odpylić powierzchnie, zmoczyć unigruntem,  następnie wypełnić braki 

zamkniętokomórkową pianą PUR , IZOPLUS POLIURETANOWA IZOLACJA TERMICZNA W SPRAYU.

izoplus-piana-izolacyjna-poliuretanowa.j

Wyciąć nadmiar pianki po utwardzeniu, a następnie szpachelką naciągnąć uszczelniacz fix2, na bokach w rogach i na całej szerokości wnęki od dołu pod same drzwi balkonowe, trzeba zrobić to sumiennie, nie pozostawić żadnej dziurki. 

 

Dopiero na tak przygotowaną zaporę można ciągnąć hydroizolację dwuskładnikową, można wkleić taśmy zbrojące i  resztę elementów jak ci doradzają panowie. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

animus, bardzo dziękuje!

 

Moje pytania:

 

1. Czy folie EPDM przykleić własnie na ten fix2 czy ona ma wyschnąć i na niego przykleić EPDM na specjalny klej?

2. Czym odpyla się powierzchnie?

3. Jak i gdzie wklejamy taśmy zbrojące?

4. Jak rozumiem ta piana zastępuje już styrodur i nie trzeba będzie nikt wklejać po zasikaniu? 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
    • I takowe falujące powietrze właśnie u mnie występuje👍. Tylko przy rozpalaniu pojawia się troszkę dymu a później już tylko czyste fale😁
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...