Skocz do zawartości

Instalacja tzw. szybera do kozy.


rett

Recommended Posts

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Edytowano przez rett (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
3 godziny temu, retrofood napisał:

Czym zamierzasz palić?

Drewnem oczywiście. To piec firmy Kratki, jest na tej stronie:

https://kratki.com/pl/piec-stalowy-koza-ab-s-dr-eco-5-5-kw-o-150-czarne-wylozenie-79165

Generalnie, to mam w domu powietrzną pompę ciepła, ale kozę zamierzam mieć jako zabezpieczenie, gdy temperatura będzie spadać poniżej -15 st. C., bo wtedy w pompie włączają się grzałki el. i nie jest już tak oszczędnie.

Ten szyber jest na tej samej stronie, którą podałem w linku, trochę poniżej obrazka, w zakładce 'produkty dodatkowe', więc raczej nie powinien być zabroniony, choć nie mam już teraz pewności.

 

Link do komentarza

Taki szyber można stosować tylko wtedy, kiedy jest się świadomym wszelkich konsekwencji z tym związanych. Podejrzewam, że przepisy będą tegoż zabraniać, a NA PEWNO nie ma obowiązku jego stosowania.

Pamiętam z dzieciństwa jak zdun stawiał piec na drewno i ojciec koniecznie chciał taki szyber, a zdun odmawiał, że to niezgodne z przepisami i grozi zaczadzeniem. ale ojciec był świadomy tegoż, bo w innym pomieszczeniu był piec z szybrem, więc w końcu zdun dał się przekonać. Jednak wszyscy w domu od zawsze wiedzieli, że przedwczesne zamknięcie szybra grozi śmiercią z zaczadzenia! A więc zamykany był wyłącznie wtedy, gdy w piecu było już czarno. Nawet żar był wykluczony.

 

Dlatego musisz sam zdecydować, czy chcesz ryzykować. Ja odradzam, jeśli piec jest szczelny, a tak wygląda. Bo szyber tylko do tego służy, aby przeciąć drogę wywiewania ciepła. Jeśli więc piec da się zamknąć szczelnie, to ta droga jest odcięta, a szyber zbędny.

Oczywiście, czujnik czadu obowiązkowy tak czy inaczej, już z racji instalacji pieca na drewno.

 

PS. Teraz mam piece kaflowe na drewno i nie mam szybrów. To drzwiczki się dokręca śrubami, aby uszczelnić wlot powietrza, natomiast wylot spalin w komin pozostaje otwarty.

Link do komentarza
8 godzin temu, rett napisał:

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Szyber może być gdziekolwiek, ale lepiej regulować szybkość spalania dopływem powietrza do komory paleniska.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Link do komentarza
13 minut temu, rett napisał:

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Nawet z czopuchem bez szybra można zatruć się czadem,  czujnik czadu kup i jest bezpieczniej.

A co do szybra to są teraz takie idioto-odporne, nawet jak zamkniesz to jest cześciowo otwarty.

61dUyoDYK5L._AC_SY879_.jpg

 

Link do komentarza
4 minuty temu, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Jak się nie chcesz oparzyć....

 

5 minut temu, rett napisał:

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Czad powstaje przy spalaniu paliwa zawierającego cząsteczki węgla chemicznego (także węglowodory) przy deficycie tlenu i wtedy zamiast dwutlenku węgla CO2 powstaje tlenek węgla (czad) o wzorze CO. A deficyt tlenu jest wtedy, kiedy zamyka się np. ciąg spalin. Wtedy w piecu nie napływa świeże powietrze i spalanie paliwa jest niepełne, a produkty spalania ulatniają się szczelinami do otoczenia.

 

Z drewna wydziela się mniej czadu niż z węgla, ale będzie go dostatecznie dużo, by zakończyć życie, bo czad bardzo agresywnie łączy się z hemoglobiną człowiejka i wtedy krew nie ma czym przenosić tlenu z płuc, gdyż cząsteczki hemoglobiny z czadem stają się nieaktywne.

Są też zaczadzenia czadem z gazu, często opisywane w mediach.

Link do komentarza
7 minut temu, retrofood napisał:
22 minuty temu, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Jak się nie chcesz oparzyć....

Jakoś nie bardzo to rozumiem, chodziło mi raczej o zabezpieczenie tylko miejsca cięcia jakąś farbą przed np. korozją.

 

Detektor czadu też zamierzam kupić.

Link do komentarza
9 godzin temu, animus napisał:

A co z kominem co tam masz?

Niezbyt wiem czy dobrze bym to opisał, więc posłużę się zdjęciem.

DSCN6882.thumb.JPG.04b28642028036553061df9d5feb4451.JPG

Widok sprzed kilku miesięcy. Jak widać komin stoi w kuchni, obecnie przy nim jest półwysep. W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Mam nadzieję, że o takie informacje pytałeś.

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

Link do komentarza
9 godzin temu, rett napisał:

W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Czyli komin systemowy masz.

To poproszę o zdjęcie z dołączoną tą przedłużką stalową, zobaczymy czy masz to co trzeba.

9 godzin temu, rett napisał:

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

 

Czujnik zamontuj lub postaw nie dalej niż 6 metrów od kozy. Detektor nie powinien być zasłonięty.

Umieszczamy czujnik czadu na wysokości ok. 150 cm od podłogi.

Link do komentarza

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Dodam jeszcze, że ten komin był w planie w tym miejscu i od samego początku z myślą, że będzie podłączony do kozy. Murarzowi dałem wolną rękę w kupnie materiałów z hurtowni i on wybrał ten komin, marki 'Skorsten' bodajże. W przekroju wygląda tak:

DSCN6846a.thumb.JPG.ad13cdbbe9b9a62c1fd96b8f869c64b4.JPG

 

Średnica otworu dymnego 21 lub 22 cm. Na wlot założyłem redukcję na 15 cm. bo wyjście na rurę na piecu jest również 15 cm. średnicy.

 

Link do komentarza
5 godzin temu, rett napisał:

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Interesują mnie jeszcze elementy metalowe, które użyłeś przy kominie ceramicznym, trójniku, przechodząc na metal.

  

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

Link do komentarza
3 godziny temu, animus napisał:

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

 

To właśnie było coś takiego. Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję, więc kupiłem i zamontowałęm. Teraz, na ścianie wygląda to tak :

DSCN6886.thumb.JPG.d697d6f9b25ea8c641a5f60c77ebd866.JPG

 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Link do komentarza
1 godzinę temu, rett napisał:

To właśnie było coś takiego. 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Musi być coś takiego 

product-7682.jpg

https://pekabet.pl/produkt/redukcja-do-kominow-ceramicznych-zewnetrzna.html

 

Albo taka.

Adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczn

https://allegro.pl/oferta/adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczny-200-130-12621541685

 

Tamta redukcja rozsadzi trójnik ceramiczny i wymień go sobie potem.:hahaha2:

Jak wisz metal się rozszerza, a sznur z czasem robi się sztywny od kondensatu, więc redukcja musi obejmować kształtkę ceramiczną.

1 godzinę temu, rett napisał:

Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję,

Omijaj takich majstrów szerokim łukiem.:takaemotka:

Link do komentarza

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Jeśli tak, to będę zmuszony do wymiany jej na nowy rodzaj.

Czy wynika to z przepisów, czy też ta sugestia o wymianie metalowej łączki/redukcji  na inną, to dobra rada wynikająca z chęci zabezpieczenia komina przed ewentualnym uszkodzeniem w przyszłości ?

Link do komentarza
3 minuty temu, rett napisał:

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Gdyby był zakaz to by jej nie sprzedawali. Tylko nie zapominaj, że celem handlowca jest sprzedaż, a nie Twoja wygoda.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...