Skocz do zawartości

Jak ocieplić stary dom?


Recommended Posts

Witam,

Posiadam stary dom z lat 60.  Chciałbym go ocieplić i zastanawiam się w jaki sposób to zrobić żeby było dobrze. Przekrój ściany od zewnątrz to tynk, cegła zwykła, szczelina około 8cm, pustak 24cm. Dom po remoncie, ocieplony strop i posadzki, zrobiona wentylacja.

I teraz pytanie jak i czym to najlepiej zrobić? Wypełnienie szczeliny "czymś" czy ma sens? Zrobić styropian czy wełnę, czy najlepiej zostawić jak jest?

Mam kilka pomiarów z termowizji budynku.

flir_20200701T175452.jpg

flir_20200701T175542.jpg

Link do komentarza
2 godziny temu, Mathoos napisał:

 ] teraz pytanie jak i czym to najlepiej zrobić? Wypełnienie szczeliny "czymś" czy ma sens? Zrobić styropian czy wełnę, czy najlepiej zostawić jak jest?

Nie wiem czy jest tani sposób, aby wypełnić szczelinę, dlatego najpierw pytanie o budżet. A drugie, czy odrzucasz klasycznie, czyli styropian i tynk z zewnątrz?

Link do komentarza

Budżet jest wystarczajacy na każdy rodzaj.Tylko pytanie czy ocieplenie zewnętrzne coś poprawi. Podobno w takim murze ze szczelina powietrzna taki rodzaj ocieplenia to strata kasy bo i tak ciepło nie dotrze do materiału termoizolacyjnego. Styropian może wręcz pogorszyć sprawę bo zamknie wilgoć .Z kolei wypełnienie szczeliny np celuloza, może zawilgotniec i opaść.

Link do komentarza
7 godzin temu, Mathoos napisał:

Witam,

 Przekrój ściany od zewnątrz to tynk, cegła zwykła, szczelina około 8cm, pustak 24cm

Wewnątrz ściany jest pełno mostków, szczelina nie jest ich pozbawiona, takie wypełnienie to fikcja, jedynie z zewnątrz, 10-15 cm

styropian grafitowy elewacyjny.

Obrazek-wyrozniajacy-Word-Press-1080-x-6

 

1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Budżet jest wystarczajacy na każdy rodzaj.Tylko pytanie czy ocieplenie zewnętrzne coś poprawi. Podobno w takim murze ze szczelina powietrzna taki rodzaj ocieplenia to strata kasy bo i tak ciepło nie dotrze do materiału termoizolacyjnego. Styropian może wręcz pogorszyć sprawę bo zamknie wilgoć .Z kolei wypełnienie szczeliny np celuloza, może zawilgotniec i opaść.

Trzeba jeszcze odkopać ściany przyziemia i odnowić izolacje przeciwwilgociowe, następnie obłożyć je 8-10 cm styropianem XPS i na to folia kubełkowa.

U ciebie zdjęcia z kamerki termo ewidentnie pokazują, problem z brakiem izolacji.

flir_20200701T175542.jpg

 

  Jakby ta pustka wpływała dobrze na izolacyjność przegrody, to okna by nie były w tym samym kolorze co sciany.

kamera_cieplo18.jpg

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
33 minuty temu, animus napisał:

Wewnątrz ściany jest pełno mostków, szczelina nie jest ich pozbawiona, takie wypełnienie to fikcja, 

 

Też tak uważam na podstawie tego, co kiedyś widziałem przy wznoszeniu takich ścian. Przecież dla stabilności takiego obiektu nie jest możliwe zachowanie ciągłości pustki pomiędzy murami. To musi być ze sobą mechanicznie związane. I było. Wtedy, w latach budowy, nikt się zbytnio nie przejmował kwestiami energochłonności konstrukcji.

 

2 godziny temu, Mathoos napisał:

 Styropian może wręcz pogorszyć sprawę bo zamknie wilgoć .Z kolei wypełnienie szczeliny np celuloza, może zawilgotniec i opaść.

 

Jaką znowu wilgoć? Przecież jeśli nie prowadzisz w domu jakiejś pralni przemysłowej, to wilgoci w zimie jest zazwyczaj za mało w powietrzu! U mnie w domu nawilżacz zimą chodzi niemal na okrągło, a gdybym go wyłączył, to wilgotność w ciągu godziny, dwóch, spada poniżej 20%.  A dla zdrowia potrzeba 40 - 60%. 

Poza tym, do wypełnień nie stosuje się materiałów organicznych, lepiej na przykład keramzyt. Są też inne materiały ceramiczne.

Link do komentarza
1 godzinę temu, animus napisał:

Zastanawia mnie jak tam zostało zaizolowane poddasze, tu straty masz kosmiczne i od tego, czyli izolacji z wełny 50 cm trzeba zacząć termmodernizację tego domu.

Strych nieuzytkowy, na stropie 40cm wełny. Jeżeli chodzi o fundamenty to również naprawione i zaizolowane xps.

Jeżeli chodzi o ściany to napewno jest dużo mostków bo ściany były ze sobą wiazane co druga warstwa.

 

IMG_20221104_131619.jpg

Link do komentarza

Nie jest to pustak żużlowy, on przypomina dzisiejszy gazobeton.

Strop drewniany. Xps na fundamencie niestety tylko 5cm. Ale po zrobieniu elewacji można dołożyć.

Generalnie chodzi mi głównie o to czy docieplenie ścian zewnętrznych zda egzamin. Znajomy budowlaniec twierdzi że w przypadku takiej konstrukcji ściany ocieplenie nie wiele da. Ciepło nie dojdzie do ocieplenia tylko zostanie rozproszone w szczelinie. Ja generalnie chciałbym zrobić wełnę i elewacje z szalowki.

IMG_20230613_124313.jpg

Link do komentarza

 

Trzeba jeszcze szczyty "domknąć", czyli ocieplić je od wewnątrz, od podłogi  przynajmniej 1 m w górę, styropianem lub wełną 10 cm.

 

 

3 godziny temu, Mathoos napisał:

Znajomy budowlaniec twierdzi że w przypadku takiej konstrukcji ściany ocieplenie nie wiele da. Ciepło nie dojdzie do ocieplenia tylko zostanie rozproszone w szczelinie. 

Proszę się tym nie przejmować.

 

Ściany szczytowe są już bez pustki?

 

 

3 godziny temu, Mathoos napisał:

Ja generalnie chciałbym zrobić wełnę i elewacje z szalowki.

Taka izolacja z rusztem ma niestety większe mostki termiczne, jest bardziej pracochłonna. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
8 godzin temu, animus napisał:

 

Trzeba jeszcze szczyty "domknąć", czyli ocieplić je od wewnątrz, od podłogi  przynajmniej 1 m w górę, styropianem lub wełną 10 cm.

 

Ściany szczytowe są już bez pustki?

Dobry pomysł z tymi szczytami.

Tak ściany szczytowe są bez szczeliny.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

Temat wraca jak bumerang.

Dowiedziałem się że, znajomy posiada dom zbudowany w tej samej technologii. 2 lata temu docieplił go 15cm styropianu. Strop i posadzki ma ocieplone. Po dwóch latach użytkowania nie stwierdził poprawy jeżeli chodzi o ciepło w domu i mniejsze zużycie energii na ogrzanie.

Następna sprawa, pojawił się temat celulozy Ekofiber. Jest podobno lepsza w tym przypadku bo nie potrzebuje szczeliny wentylacyjnej (tak jak wełna która wymaga takowej szczeliny).

Szczelina w moim murze jest dosyć szeroka dlatego wypełnienie jej mogło by poprawić izolacyjność. Oczywiście nie chce z domu robić termosu i nie oczekuje od tego ocieplenia nie wiadomo jakich efektów (typu " płace za ogrzewanie domu 500 zł rocznie").

Wystarczyłoby mi żeby chociaż na termowizji to lepiej wyglądało.

 

Edytowano przez Mathoos (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

mam dom z lat 30, sciana 3 warstwowa, pustka 10 cm.

Kilka lat tamu wdmuchalem w pustke perlit. 

Wczesniej mialem stalowy kontener a nie dom, siedzac plecami do kominka wiedzialem kiedy drewno sie wypala tak szybko temperatura ucielaka. Po wdmuchaniu perlitu zmiana o 180 st. 

Zima -5 st jezeli wieczorem napale do np 26 st o godz 22 to rano mam 19-20 st bez innego ogrzewania.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...