Skocz do zawartości

Historia edycji

 

Moim zdaniem tu budowa wiaty z przeznaczeniem na samochód nie wchodzi w grę. W nieco innych, a dość podobnych w sumie warunkach, byłaby możliwa. 

 

Zwykle przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy nie ma jakichś ograniczeń zapisanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Czy nie ma tam zakazu budowania wiat, albo czy planowana wiata nie przekroczy linii zabudowy, czy nie określa się np. spadku dachu wiat. 

Jeżeli takich ograniczeń nie ma to sama budowa wiaty nie będzie problemem. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane, obecnie wiaty do 50 m2 powierzchni zabudowy można stawiać na działkach z zabudową jednorodzinną w ogóle bez zgłoszenia. Ale, oczywiście, nie można przy tym naruszać innych przepisów. Przy tym wiata nie jest budynkiem, tak więc nie ma wymogu zachowania - odnoszących się do budynków - odległości od granic działki.  

 

Jednak tam ma być zaparkowany samochód, dlatego w grę wchodzą specyficzne wymogi związane z odległością stanowisk postojowych od rozmaitych obiektów. Tych jest sporo, znajdziemy je w § 19 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Wykorzystywanie takiej wiaty jako miejsca postojowego dla samochodów uniemożliwia zaś § 19. 2., który brzmi:

"2. Stanowiska postojowe, w tym również zadaszone, oraz otwarte garaże wielopoziomowe należy sytuować na działce budowlanej w odległości od granicy tej działki nie mniejszej niż:

1)  dla samochodów osobowych:

a)  3 m – w przypadku parkingu do 10 stanowisk postojowych włącznie," 

Skoro dom ma szerokość zaledwie 5 metrów to zakładam, że i działka ma taką szerokość. Wobec tego nie ma szans na zachowanie 3 m odległości od każdej z granic działki. 

Inne wymogi byłyby możliwe do spełnienia. Na przykład zapis dotyczący minimalnej odległości od okien dotyczy tylko okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi (§ 19. 1.). 

W praktyce bardzo często wiaty przy domach jednorodzinnych nie spełniają wszystkich wymogów narzuconych przez prawo i zwykle nikt nie robi z tego powodu problemów. Jednak w tym konkretnym przypadku, ze względu na odległości od granic, wybudowanie wiaty z przeznaczeniem na miejsce postojowe do parkowania samochodu przepisy niewątpliwie naruszy. A zawsze może trafić się jakiś nieżyczliwy sąsiad, który zgłosi to do nadzoru budowlanego. 

  

PS. Odnośnie tego co powyżej napisał Podczytywacz - to raczej także nie wchodzi w grę. Wyjątkiem byłaby sytuacja, gdy na sąsiednich działkach również wyznaczono by takie niezadaszone miejsca parkingowe. Tu znów mamy § 19, ale ustęp 6:

 

"6. Zachowanie odległości, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, nie jest wymagane w przypadku niezadaszonych parkingów składających się z jednego albo dwóch stanowisk postojowych dla samochodów osobowych w zabudowie jednorodzinnej oraz w zabudowie zagrodowej, jeżeli stykają się one z niezadaszonymi parkingami dla samochodów osobowych

na sąsiedniej działce."

 

 

Moim zdaniem tu budowa wiaty z przeznaczeniem na samochód nie wchodzi w grę. W nieco innych, a dość podobnych w sumie warunkach, byłaby możliwa. 

 

Zwykle przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy nie ma jakichś ograniczeń zapisanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Czy nie ma tam zakazu budowania wiat, albo czy planowana wiata nie przekroczy linii zabudowy, czy nie określa się np. spadku dachu wiat. 

Jeżeli takich ograniczeń nie ma to sama budowa wiaty nie będzie problemem. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane, obecnie wiaty do 50 m2 powierzchni zabudowy można stawiać na działkach z zabudową jednorodzinną w ogóle bez zgłoszenia. Ale, oczywiście, nie można przy tym naruszać innych przepisów. Przy tym wiata nie jest budynkiem, tak więc nie ma wymogu zachowania - odnoszących się do budynków - odległości od granic działki.  

 

Jednak tam ma być zaparkowany samochód, dlatego w grę wchodzą specyficzne wymogi związane z odległością stanowisk postojowych od rozmaitych obiektów. Tych jest sporo, znajdziemy je w § 19 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Wykorzystywanie takiej wiaty jako miejsca postojowego dla samochodów uniemożliwia zaś § 19. 2., który brzmi:

"2. Stanowiska postojowe, w tym również zadaszone, oraz otwarte garaże wielopoziomowe należy sytuować na działce budowlanej w odległości od granicy tej działki nie mniejszej niż:

1)  dla samochodów osobowych:

a)  3 m – w przypadku parkingu do 10 stanowisk postojowych włącznie," 

Skoro dom ma szerokość zaledwie 5 metrów to zakładam, że i działka ma taką szerokość. Wobec tego nie ma szans na zachowanie 3 m odległości od każdej z granic działki. 

Inne wymogi byłyby możliwe do spełnienia. Na przykład zapis dotyczący minimalnej odległości od okien dotyczy tylko okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi (§ 19. 1.). 

W praktyce bardzo często wiaty przy domach jednorodzinnych nie spełniają wszystkich wymogów narzuconych przez prawo i zwykle nikt nie robi z tego powodu problemów. Jednak w tym konkretnym przypadku, ze względu na odległości od granic, wybudowanie wiaty z przeznaczeniem na miejsce postojowe do parkowania samochodu przepisy niewątpliwie naruszy. A zawsze może trafić się jakiś nieżyczliwy sąsiad, który zgłosi to do nadzoru budowlanego. 

  

Odnośnie tego co powyżej napisał Podczytywacz - to raczej także nie wchodzi w grę. Wyjątkiem byłaby sytuacja, gdy na sąsiednich działkach również wyznaczono by takie niezadaszone miejsca parkingowe. Tu znów mamy § 19, ale ustęp 6:

 

"6. Zachowanie odległości, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, nie jest wymagane w przypadku niezadaszonych parkingów składających się z jednego albo dwóch stanowisk postojowych dla samochodów osobowych w zabudowie jednorodzinnej oraz w zabudowie zagrodowej, jeżeli stykają się one z niezadaszonymi parkingami dla samochodów osobowych

na sąsiedniej działce."

 

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...