Skocz do zawartości

Źle zawieszona listwa montażowa


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry wszystkim,

 

Mam pytanie odnośnie poprawienia źle zamontowanej ściennej listwy montażowej na której ma wisieć jedna półka kuchenna z obciążeniem ~80kg o szerokości 80cm. Ściana pokonała człowieka ;) Szyna wykrzywia się w tzw. banana co nie zapewnia poczucia bezpieczeństwa. Wywiercone zostało 8 dziur 10mm, niestety wkręty za nic nie chciały wejść. Obecnie wisi na jednym dobrze siedzącym kołku duopower 10x80S i dwóch pozostałych odstających o 1,5cm od ściany, z lewej i prawej strony gdzie idzie obciążenie (stąd "banan"). Wkręty na 112mm długości. Szyna zaś 1,8mm grubości, najgrubsza z allegro. Montaż wykonany celem poprawienia warunków mieszkaniowych dla dwóch osób z niepełnosprawnością. Z dołu nie wygląda to w żaden sposób niepokojąco, no ale z bliska jak się przyjrzeć... Dodatkowo zależy mi na zachowaniu tej wysokości.

 

Mają Państwo pomysły jak to idzie możliwie samemu naprawić? To pierwsza taka praca wykonywana przezemnie, razem z składaniem mebla, trzymaniem narzędzi w ręku itd. Ściana potrafiła m.in. zaskoczyć kamieniami. Budynek to stara kamienica, przypuszczam że w miejscu wiercenia są cegły.

 

Będę wdzięczny za pomoc, dobre rady. Wiedziałem że to może mnie przerosnąc, ze względu na brak doświadczenia, opanowywanie wiertarki i wiercenie na aż 10mm.

 

Pozdrawiam,

- Marcin

IMG_20231114_091228.jpg

IMG_20231114_091608.jpg

IMG_20231114_090622.jpg

IMG_20231114_090726.jpg

IMG_20231114_090936.jpg

Napisano

Listwa ma wiele otworów do zamocowania i można je zamiennie wykorzystać. Istotna jet również grubość materiału listwy  - zbyt cienki będzie się deformował na zaczepienia szafek. Natomiast standardowy sposób zawieszenia to wykorzystanie kołków do szybkiego montażu  - wystarczy osadzić jeden przez listwę, wypoziomować ją i nawiercać przez kolejne otwory wstawiając kołki i wkręty. 

Napisano
3 godziny temu, MrocznyRycerz napisał:

Ściana potrafiła m.in. zaskoczyć kamieniami.

Jak ściana zaskoczy Cię kamieniem, którego Twoja wiertarka nie pokona, to wierć obok... wszak listwa

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Listwa ma wiele otworów do zamocowania

Na taką szafkę w zupełności wystarczy trzy kołki fi 8

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

do szybkiego montażu

 

 Na teraz - zdejmujesz szafkę, dowiercasz dwa otwory (niekoniecznie przy samych  końcach listwy) - nie demontując listwy montażowej - wkładasz kołki plastikowe szybkiego montażu, wkładasz odpowiedni wkręt, dobijasz młotkiem i wieszasz bezpiecznie szafkę...

Nie jest wykluczone, że będziesz musiał wykręcić te dwa mocowania odstających części "banana" i dopiero wtedy dobić nowe kołki...

Napisano
1 godzinę temu, podczytywacz napisał:

Na teraz - zdejmujesz szafkę, dowiercasz dwa otwory (niekoniecznie przy samych  końcach listwy) - nie demontując listwy montażowej - wkładasz kołki plastikowe szybkiego montażu, wkładasz odpowiedni wkręt, dobijasz młotkiem i wieszasz bezpiecznie szafkę...

Nie jest wykluczone, że będziesz musiał wykręcić te dwa mocowania odstających części "banana" i dopiero wtedy dobić nowe kołki...

Dziękuje bardzo za rzeczową odpowiedź. Pomysł rzeczywiście dobry. Niestety nim przeczytałem wziąłem się już do roboty i o dziwo, udało mi się zdjąć całą listwę (choć było trudno), razem z bolcami rozporowymi.

 

Po analizie otworów doszedłem do wniosku że nie są na "wprost" tylko lekko zachodzą do góry. Co może być przyczyną dlaczego wkręty nie chciały wejść do końca.  Starałem się wiercić za każdym razem pod kątem prostym. A mimo to każdy otwór ciągnie w górę. Poza środkowym - tym idealnym, który jest prosty.

 

Zastanawia mnie dlaczego tak się stało. Zbyt niskie obroty wiertarki? Jako że pierwszy raz ją obsługiwałem, preferowałem ustawienia niskie. Nie używałem też szablonu do wiercenia.

 

Obecnie to wygląda tak jak na zdjęciu. Dziury 10mm, głębokość 112mm, 9 sztuk, ale 8 idących w górę. Co z tym można zrobić aby bylo solidnie i bezpiecznie? Czytałem np. o kotwie chemicznej. Przypuszczam jednak że aby wykorzystać obecne dziury, muszą być proste, co oczywiste. Czy można wiertarką poszerzyć na wprost, a potem wypełnić?

IMG_20231114_165633.jpg

Napisano
2 godziny temu, MrocznyRycerz napisał:

Czy można wiertarką poszerzyć na wprost,

Byłaby taka niewielka szansa, ale nie przy ręcznym prowadzeniu, tylko ze stabilnego statywu...

 

Co to z grubsza za wiertarka? z udarem mechanicznym, czy pneumatycznym?

 

Jak się już tak zacząłeś "bawić", to spróbuj zobaczyć jak zachowa się listwa, jak przymocujesz je trzema kołkami w otworach skośnych... np od lewej licząc w 1, 5 i 9...

Jeśli będzie sie trzymać równo przy ścianie - to tak ją zamontuj... Gdyby nie była równo pozioma, to taką odchyłkę szafki  wyregulujesz śrubkami regulacyjnymi w zawieszce szafkowej

obraz.png.47434bdad9490865493b82ad52c165fa.png

Napisano

Wiertarko-wkrętarka to Bosch GSB 18V-50. Posiada opcję udaru dla wiercenia, przypuszczam że mechanicznego. Pierwszy raz spotykam się z tym aby były dwa typy udaru, na stronie producenta czy w opisie produktu nie jest o tym wspominane. Sam zaś go nie próbowałem.

 

Z szyną Pana sposobem spróbuje jutro. Obawiam się że otwory po wyjmowaniu wkrętów i kołków rozporowych mogą słabo trzymać. Rozumiem że jak wejdzie kołek z wkrętem i wytrzyma próby wyciągniecia siłą bez drgnięcia, to będzie ok?

Napisano

 

Można spróbować wkręcić wkręty o nieco większej średnicy... przed rozwiercaniem otworów w ścianie...

Jeśli będą problemy z wytrzymałością mocowania kołków, należałoby rozwiercić otwory na 12 mm i zastosować większe kołki...

Tą wiertarko-wkrętarką nawet nie próbuj równać otworów do poziomu - wierć po śladzie istniejącym...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
    • 🏡 Szukasz sprawdzonego partnera w nieruchomościach w Polsce lub marzysz o własnym apartamencie w Turcji? Poznaj HEIM Estate – agencję, która przeprowadzi Cię przez cały proces zakupu, wynajmu lub inwestowania w nieruchomości w kraju, gwarantując indywidualne podejście i najlepszą, starannie wyselekcjonowaną ofertę rynku pierwotnego. https://heimestate.com/   A dla miłośników słońca i wakacyjnego klimatu polecamy Nieruchomości TURCJA – ekspertów w zakupie domów i apartamentów nad Morzem Śródziemnym. Zapewniają kompleksową obsługę i bezpieczeństwo transakcji, pomagając Ci spełnić marzenie o wyjątkowej nieruchomości w Turcji.   👉 Zaufaj profesjonalistom i zrealizuj swoje plany z najlepszymi! Sprawdź też Biuro Cypr Północny Nieruchomości – ekspertów w nieruchomościach na Cyprze. Dzięki ich wsparciu kupisz apartament lub willę w jednej z najpiękniejszych lokalizacji nad Morzem Śródziemnym, bezpiecznie i bez zbędnych formalności.   Cypr to nie tylko wspaniała pogoda przez cały rok, ale i atrakcyjne ceny, rosnąca wartość inwestycji i łatwość procesu zakupu dla obcokrajowców.   Skontaktuj się z CyprPółnocny.com.pl i spełnij swoje marzenie o kawałku raju pod palmami! 🌴
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...