Skocz do zawartości

Historia edycji

Mamy tu kocioł z zamkniętą komorą spalania przyłączony do koncentrycznego przewodu powietrzno-spalinowego. W takiej sytuacji żaden przepis nie określa jakiego rodzaju ma być wentylacja pomieszczenia z kotłem. Może być zarówno mechaniczna jak i grawitacyjna. Nawet mechaniczna wyciągowa. I ten ostatni rodzaj prawdopodobnie najłatwiej będzie wykonać. Podstawowy błąd polega na tym, że od początku można było tam zrobić wentylację nawiewno-wywiewną z odzyskiem ciepła, czyli taką samą jak w całej reszcie domu. Z jakimi wnętrzami sąsiaduje ta kotłownia? Być może da się zaślepić ten otwór w ścianie, zrobić wyciąg powietrza w kotłowni obsługiwany przez centralę, a w drzwiach do kotłowni zrobić otwory lub duże podcięcie (220 cm2 powierzchni przekroju). To będzie nawiew powietrza. Wtedy kotłownia będzie mieć wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną. 

Jeżeli takie rozbudowanie istniejącej wentylacji jest niemożliwe to najlepiej zamknąć kotłownię szczelnymi drzwiami i wydzielić w ten sposób jako odrębną strefę wentylacyjna. Wówczas w istniejącym otworze w ścianie trzeba umieścić wentylator wyciągowy, natomiast dopływ powietrza trzeba zapewnić przez nawiewnik ścienny lub okienny. 

Co do przepisów to podstawą jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych (WT) - w załączniku. 

Przede wszystkim § 171.1 oraz § 171.3

§ 170. 1. Urządzenia gazowe mogą być instalowane wyłącznie w pomieszczeniach spełniających warunki dotyczące ich wysokości, kubatury, wentylacji i odprowadzenia spalin, a także dopływu powietrza do spalania określone w rozporządzeniu, w Polskich Normach i przepisach odrębnych. 

(...)

3. Urządzenia gazowe z zamkniętą komorą spalania, przez co rozumie się urządzenia typu C, mogą być instalowane w pomieszczeniach mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych, z zachowaniem wymagań § 175. 

 

Tak więc nie ma potrzeby wykonywania w tym pomieszczeniu z kotłem wentylacji grawitacyjnej. W związku z tym nie warto zajmować się wymaganiami, które wentylacja grawitacyjna musi spełnić. 

 

WT 2019 jednolity D20191065.pdf

Mamy tu kocioł z zamkniętą komorą spalania przyłączony do koncentrycznego przewodu powietrzno-spalinowego. W takiej sytuacji żaden przepis nie określa jakiego rodzaju ma być wentylacja pomieszczenia z kotłem. Może być zarówno mechaniczna jak i grawitacyjna. Nawet mechaniczna wyciągowa. I ten ostatni rodzaj prawdopodobnie najłatwiej będzie wykonać. Podstawowy błąd polega na tym, że od początku można było tam zrobić wentylację nawiewno-wywiewną z odzyskiem ciepła, czyli taką samą jak w całej reszcie domu. Z jakimi wnętrzami sąsiaduje ta kotłownia? Być może da się zaślepić ten otwór w ścianie, zrobić wyciąg powietrza w kotłowni obsługiwany przez centralę, a w drzwiach do kotłowni zrobić otwory lub duże podcięcie (220 cm2 powierzchni przekroju). To będzie nawiew powietrza. Wtedy kotłownia będzie mieć wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną. 

Jeżeli takie rozbudowanie istniejącej wentylacji jest niemożliwe to najlepiej zamknąć kotłownię szczelnymi drzwiami i wydzielić w ten sposób jako odrębną strefę wentylacyjna. Wówczas w istniejącym otworze w ścianie trzeba umieścić wentylator wyciągowy, natomiast dopływ powietrza trzeba zapewnić przez nawiewnik ścienny lub okienny. 

Co do przepisów to podstawą jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych (WT) - w załączniku. 

Przede wszystkim § 171.1 oraz § 171.3

§ 170. 1. Urządzenia gazowe mogą być instalowane wyłącznie w pomieszczeniach spełniających warunki dotyczące 
ich wysokości, kubatury, wentylacji i odprowadzenia spalin, a także dopływu powietrza do spalania określone 
w rozporządzeniu, w Polskich Normach i przepisach odrębnych. 

 

3. Urządzenia gazowe z zamkniętą komorą spalania, przez co rozumie się urządzenia typu C, mogą być instalowane 
w pomieszczeniach mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod warunkiem zastosowania 
koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych, z zachowaniem wymagań § 175. 

 

Tak więc nie ma potrzeby wykonywania w tym pomieszczeniu z kotłem wentylacji grawitacyjnej. W związku z tym nie warto zajmować się wymaganiami, które wentylacja grawitacyjna musi spełnić. 

 

WT 2019 jednolity D20191065.pdf

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...