Skocz do zawartości

Dom ogrzewany fotowoltaiką.


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam.
Przymierzam się do kupna działki i budowy domu i na tym etapie chciałem się dowiedzieć czy to co sobie wymyśliłem jest możliwe.
Działka, którą znalazłem nie ma dostępu do gazy (ewentualnie byłby on drogi).
Moim pomysłem jest ogrzanie domy samą fotowoltaiką i foliami grzewczymi.
Nie znalazłem gotowego projektu takiego domu. Zbliżone projekty są ogrzewane pompą ciepła, czego nie wykluczam.

 

Dom około 100 m2. Eco <= 40 kWh/rok co daje 4 MWh/rok (A tak dokładniej to podoba mi się projekt gdzie jest Eco = 27 kW/rok)
W domu będą mieszkały 2 osoby, które zużyją dodatkowo energii ~~ 3 MWh/rok

Daje to zapotrzebowanie < 7MWh/rok

 

Panele o mocy 8kW powinny dać tyle energii. (chyba, że się mylę)

Czy moje założenia są prawidłowe?
Czy istnieją takie gotowe projekty, żebym nie musiał robić przeróbek?
Czy taki projekt byłby zgodny z obecnie obowiązującymi przepisami? 
Czy może ktoś z forumowiczów zrobić coś podobnego i podzieli się ze mną doświadczeniami?

Pozdrawiam

Edytowano przez walddor
Literówka (zobacz historię edycji)
  • walddor changed the title to Dom ogrzewany fotowoltaiką.
Napisano

Teoretycznie jest to możliwe, w praktyce będzie trudne. Przede wszystkim trzeba ustalić o zapotrzebowaniu na jaką energię do ogrzewania mówimy:

- pierwotną;

- końcową;

- użytkową.

W projektach i świadectwach charakterystyki energetycznej najbardziej wyeksponowana jest wartość energii pierwotnej - EP. Jednak ilość energii na którą faktycznie jest zapotrzebowanie w instalacji grzewczej może być skrajnie różna od wartości EP. Jeśli projekt będzie miał EP na poziomie 30 kWh/m2 przy założeniu, że ogrzewanie ma być elektryczne zasilane tylko z sieci energetycznej to jego rzeczywiste zapotrzebowanie na energię  wyniesie zaledwie ok. 10 kWh/m2. Bo na potrzeby wyznaczania EP energię elektryczną z sieci mnożymy przez wskaźnik 3. Innymi słowy przy takim sposobie ogrzewania energia użytkowa (realnie oddana przez instalację grzewczą do pomieszczeń ) wyniesie ok. 10 kWh/m2. Ale z racji sposobu obliczania EP stosujemy mnożnik 3. 

Tak więc należy szukać projektu, w którym przy założeniu takiej mocy systemu PV i ogrzewania elektrycznymi foliami grzewczymi zapotrzebowanie na energię użytkową (EU) wyniesie do 30 kWh/m2. Wtedy w skali roku system PV będzie w stanie zrównoważyć ten pobór energii.

Ale o taki projekt będzie bardzo trudno. Dlatego znacznie łatwiej będzie zmieścić się w założonym limicie mocy PV jeśli zastosujemy pompę ciepła. Bo ta pobierając 1 kWh prądu odda w postaci ciepła 3-4 kWh energii. Tak więc pokryjemy za jej pomocą znacznie większe straty energii.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przecież jeżeli nad warstwą szlamu izolacyjnego ułożymy jakąkolwiek warstwę materiału nieprzepuszczalnego dla pary wodnej to i tak pomiędzy szlamem i nią będzie się zbierać i następnie skraplać para wodna. Dla przykładu - pokrywamy chudziak szlamem izolacyjnym, na tym dajemy folię oraz styropian podłogowy, znowu folię oraz jastrych. Efekt jest taki, że górne warstwy gruntu pod chudziakiem i tak podciągają kapilarnie wilgoć z głębszych warstw. Wilgoć podciąga też beton chudziaka. Dobrze nałożony szlam izolacyjny nie będzie przepuszczał wody, ale nie wiemy czy będzie przepuszczał parę wodną. Jeżeli będzie przepuszczał parę, to będzie się ona skraplać poniżej pierwszej warstwy folii, bo to pierwsza warstwa nieprzepuszczalna dla pary.  Jeżeli zaś szlam nie będzie przepuszczał również pary wodnej (w co wątpię), to para wodna zacznie się skraplać poniżej niego, czyli jeszcze w warstwie betonu tworzącej chudziak.   Jeżeli natomiast nie damy szlamu, tylko szczelną warstwę folii, to będziemy mieć skraplającą się wilgoć poniżej tej folii. W związku z tym nie widzę istotnej różnicy pomiędzy wariantem ze szlamem lub bez niego. 
    • Niestety, trzeba odkuć i dać trójnik 90 stopni. Dali inny bo może akurat taki mieli pod ręką albo wydawało im się, że będzie dobrze. Jak widać, ktoś to przyjął w ramach odbioru. Jak się to już raz odkuje, to nie zalewałbym ponownie. I tak to miejsce będzie zasłonięte obudową stelaża, a nigdy nie wiadomo co trzeba będzie jeszcze kiedyś przerabiać lub naprawiać.  Na jaką wysokość wyprowadzony jest odpływ z pralki na swoim drugim końcu?
    • Zalecana długość kołka to 120 mm 45 mm tracimy przy takim montażu. Szyna to dobry wybór, większej liczbie punktów mocowania, uwaga szyny robią z coraz cieńszej blachy.
    • Wracamy wtedy do punktu wyjścia, czyli gromadzenia się wody pod izolacją,   Nakładamy hydroizolację ze szlamu, zadaniem jej jest: a) Zablokować wodę w stanie ciekłym. b) Pozwolić na powolne odparowanie wilgoci resztkowej z "chudziaka" w postaci pary wodne.   Proponowane warstwy. Glina/Istniejący chudziak. Preparat gruntujący pod szlam. Dwie warstwy elastycznego szlamu dwuskładnikowego  z wywinięciem na ściany i  taśmami w narożnikach. Styropian podłogowy. EPS Zwykła folia budowlana PE 0,2 mm, warstwa poślizgowa dla wylewki. System ogrzewania podłogowego. Jastrych cementowy. Paroizolacja folia do paneli. Podłoga pływająca.   Czy pozwolić na powolne odparowanie wilgoci resztkowej z "chudziaka" w postaci pary wodnej? O tym decyduje pan.   Ja mam tak: Drenaż podposadzkowy. Chudy beton  10 cm. Warstwa betonu podkładowo-wyrównawczego. W tej warstwie zatopiona folia budowlana PE 0,3 mm, która pełni funkcję dodatkowej bariery przeciwwilgociowej. Uwaga, układanie folii bezpośrednio na stwardniałym chudym betonie naraża ją na łatwe przebicie, uszkodzenie. Hydroizolacja główna to papa. Na warstwie chudego betonu ułożona swobodnie papa. Została ona połączona szczelnie wyłącznie na zakładach o szerokości 10 cm oraz z izolacją poziomą ścian fundamentowych, tworząc ciągłą i szczelną wannę hydroizolacyjną. Na papie ułożona folia (z opakowań po styropianie), pełni funkcję warstwy poślizgowej i rozdzielającej. Izolacja termiczna, warstwa styropianu podłogowego 10 cm. Druga warstwa rozdzielająca, (Ponownie zastosowano folię z opakowań, która oddziela styropian od wylewki betonowej. Posadzka wylewka podłogowa zbrojona siatką fi 6 10 x 10. Terakota.       Potrzebna wentylacja, sprawna wentylacja, która  składa się z instalacji nawiewno/wywiewnej. 
    • Chudziak 10-30cm ponad gruntem.   To, że pod tą folią będzie gromadzić się woda nie będzie problemem? Bo jeśli chodzi tylko o to, żeby wilgoć nie przeszła do wyższych warstw to ja tam mogę i 5 warstw folii szczelnie ułożyć. Ale wilgoć będzie probować wyjść bokiem po ścianach prawda? Co z pleśnią? Wyciąganie 0,5m gruntu to jakieś 50 ton x2 do przerzucenia bez użycia ciezkiego sprzętu. Chyba wolałbym tego uniknąć.    Mogę sprawdzić wewnątrz pod chudziakiem jak to wygląda na glębokości 0,5m (czy woda się zbiera, czy to tylko para) To miejsce gdzie sprawdzałem ostatnio co jest pod chudziakiem jest własnie na wysokości 30cm ponad poziom gruntu (poziom gruntu na zewnątrz). Jest to 4m x 4m od krawędzi budynku (więc w samym centrum). Najlepiej byłoby sprawdzić przy zewnętrznej ścianie prawda?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...