Skocz do zawartości

Działka budowlana czy rolna?


Marcin Kos

Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie,
moje pytanie dotyczy statusu formalnego działki, którą posiadam. Mianowicie, zakupiona przeze mnie działka ujęta jest w MPZP jako grunt pod zabudowę jednorodzinną. Z kolei w akcie notarialnym jej przeznaczenie określone jest jako: grunty orne R III. W tym miejscu pojawia się pytanie jaki jest ostatecznie status posiadanej przeze mnie działki? Jeśli wiążący jest MPZP to czy muszę przed budową złożyć wniosek o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej. W tym miejscu kolejne, być może najważniejsze pytanie: jakie są tego koszty? Czy będzie tu miała zastosowanie jednorazowa opłata + opłaty roczne przez kolejnych 10 lat? Zdaję sobie sprawę, że podobne pytania już się pojawiały, ale w żadnych z nich nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi. Pozdrawiam!

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Opłaty dotyczą  gruntów klasy I - III , a ich wysokośc określi urząd.

Czy w tym przypadku koszty będą liczone na podstawie ogólnego przelicznika (wartość za 1 ha danej klasy x wielkosc dzialki - jej wartość, a następnie 10% przez kolejne 10 lat) czy mogę liczyć na jakieś indywidualne podejście urzędu? Czy jeśli działka ma 800 mkw, a wyłączył bym z produkcji rolnej wyłącznie metraż zabudowy + chodniki, który nie przekroczy 500 mkw to opłata dalej obowiązuje mimo gruntu R III?

Napisano
3 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

\Obliczenie należnych opłat jest dość skomplikowane i jako podstawę przyjmuje się aktualna cenę zboża - na  należności z tytułu opłaty bedzie wydana decyzja administracyjna, od której można ewentualnie odwołać soę.

Kontaktowałem się dzisiaj z urzędem miasta i dowiedziałem się, że na 90% w chwili gdy wprowadzony został MPZP automatycznie miasto zniosło obowiązek płatności za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Z racji tego, ze miało to miejsce kilka lat temu pan z urzędu zostawił sobie 10% na ostateczne ustalenie i jutro mam w tej sprawie się kontaktować. Jednak ciągle zastanawiam się czy jest w ogólne taka możliwość i czy tak się zdarza? Szukałem informacji w sieci i podobnej sytuacji nie znalazłem. Dla mnie byłaby to bardzo dobra wiadomość. Czy masz jednak wiedzę o takich praktykach jak zwolnienie z tej opłaty, mimo że grunt ma klasę IIIa?

Napisano (edytowany)

Jestem po rozmowie z pracownikiem Urzędu Miasta odpowiedzialnym za plany przestrzenne i budownictwo. Teraz do meritum. Nie ma wymogu wyłączania całej działki z produkcji rolnej. Wyłączamy tylko powierzchnię zabudowy (dom, chodniki, ewentualne szambo), którą rozrysowuje i wylicza  nam architekt. W moim przypadku zabudowa nie przekroczy na pewno 500 mkw. Nawet jeśli miałbym taki zamiar to MPZP uniemożliwia mi to (określony % powierzchni zabudowy). W takim razie, mimo że mój grunt ma III klasę, nie poniosę opłat za wyłączenie z produkcji rolnej. Mam nadzieję, że mój temat pomoże innym. Do zamknięcia.

Edytowano przez Marcin Kos (zobacz historię edycji)
Napisano

Podepnę się pod temat. Mam pytanie dotyczące w/w wątku.

Działka 0,13ha. W wypisie z ewidencji gruntów - grunty orne RIIIb. Planuję wyłączenie z produkcji rolnej - załóżmy 0,05ha (taki aby nie ponosić opłat). Czyli będę miał 0,05ha działki budowlanej a pozostała część działka rolna.

W MPZP - teren MN - mam następujące wskaźnik:

wskaźnik terenu biologicznie czynnego, nie może być niższy niż 70%.

Z definicji (m. in. ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym) wynika, że powyższ wskaźnik odnoszą się do powierzchni "działki budowlanej" (wyłączone 0,05ha), a nie powierzchni całej działki (0,13ha).

Co z kolei oznacza, że do zabudowy będę miał "0,30 x 0,05ha = 0,015ha czyli 150m2"?

Dobrze myślę?

 

Napisano

Jeśli działka jest w MPZP o przeznaczeniu budowlanym to tak jest traktowana. W ewidencji zmiana na budowlana następuje dopiero wtedy gdy zakończy się budowa. W tej sytuacji procent zabudowy liczony będzie i tak z całej powierzchni, a wyłączysz z produkcji rolnej wyłącznie powierzchnię zabudowy. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...