Skocz do zawartości

Ogrzewanie - przekroje rur


cordi

Recommended Posts

Napisano
Dzień dobry wszystkim fachowcom.
Zwracam się z prośbą o pomoc i doradzenie w sprawie ogrzewania domku. Jestem w trakcie budowy, ogrzewanie ma być gazowe, rury pex/al/pex i grzejniki stalowe. Chciałbym za piecem zamontować rozdzielacz na parter i poddasze. Wiem, że rury takie można puścić najkrótszą drogą, np. w posadzce, wiem także, że łączeń rur, trójników nie można zalewać. Proszę poradźcie mi Panowie jakie średnice powinny mieć rury doprowadzające wodę i gałązki do grzejników, w którym momencie należy przejść na inną średnicę rury i czy np. trójniki, łączniki można "schować" w bruździe w ścianie. Domek ma ok. 120 m2. Załączam rysunek (te rude prostokąty to grzejniki).
http://img140.imageshack.us/my.php?image=ogrzewaniehc7.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Ja tez u siebie robie ogrzewanie przy uzyciu rozdzielaczy. Bede swoje rury ciagna w podlodze, najkrotsza droga w peszlu od rozdzielacza do grzejnika bez zadnych laczen po drodze. Laczenie jest najslabszym elementem kazdej instalacji. Rure pe-x/alu/pe-x mozna kupowac w krazkach (przewaznie 200 mb) i na metry, ja kupuje w krazku. Ja u siebie do c.o. uzyje pexa 16/2. Jesli nikt nie zrobi dziury to rury mnie przezyja a jak cos zacznie przeciekac to tylko przy grzejniku lub rozdzielaczu.
Pozdrawiam ADARKAR
Napisano
W przedstawionej instalacji najlepiej zastosować system rozdzielaczowy - rozdzielacze umieszczone na parterze i piętrze do których podłącza się indywidualnie poszczególne grzejniki. Rozdzielacze umieszcza się w szafce wpuszczonej w ścianę. Średnica rur od rozdzielacza do grzejników powinna wynosić 16 mm a od kotła do rozdzielaczy 20 mm
Napisano
Dziękuję, jeszcze trzy pytania.
Czy można podłączyć do jednego rozdzielacza parter i piętro ?
Czy zaprojektowany kocioł dwufunkcyjny (bo taki chciałem) o mocy 18 kW wystarczy (pow. użytk. ok.120 m2) ?
Czy w tej instalacji można zamontować grzejniki z bocznym zasilaniem, bo niechciałbym żeby coś wyłaziło z podłogi (przy zasilaniu dolnym) ?
Napisano
  Cytat

W przedstawionej instalacji najlepiej zastosować system rozdzielaczowy - rozdzielacze umieszczone na parterze i piętrze do których podłącza się indywidualnie poszczególne grzejniki. Rozdzielacze umieszcza się w szafce wpuszczonej w ścianę. Średnica rur od rozdzielacza do grzejników powinna wynosić 16 mm a od kotła do rozdzielaczy 20 mm

Rozwiń  

Dokładnie tak.
Kto szanownym forumowiczom naopowiadał takich bajek,że nie wolno zalewać w podłodze złączek???A dlaczego by nie?Jeśli dobrze wszystko zrobione,sprawdzone pod sporo większym ciśnieniem,to w czym problem?
Rury do CO w peszlu???Raczej w czerwonych otulinach chyba?
  Cytat

Czy można podłączyć do jednego rozdzielacza parter i piętro ?

Rozwiń  

Można.Trochę kłopotliwe jest wydzielenie na ścianie autostrady dla tej ilości rur,ale można.Gdyby tak miało być to rozdzielacz lepiej podłączyć rur a 25.
  Cytat

Czy zaprojektowany kocioł dwufunkcyjny (bo taki chciałem) o mocy 18 kW wystarczy (pow. użytk. ok.120 m2) ?

Rozwiń  

Wystarczy w zupełności.I żeby był koniecznie z zamkniętą komora spalania.
  Cytat

Czy w tej instalacji można zamontować grzejniki z bocznym zasilaniem, bo niechciałbym żeby coś wyłaziło z podłogi (przy zasilaniu dolnym) ?

Rozwiń  

Grzejniki z zasilaniem dolnym to nie znaczy,że wychodzącym z podłogi.Są też zawory zespolone,kątowe,wyprowadzane ze ściany.Tylko takie montuję od lat.
Napisano
Przegladajac poradniki firm Kisan czy Purmo oraz opisy na portalach budowlanych np: www.rynekinstalacyjny.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1866&Itemid=172
niezalecaja kladzenia rur w miejscach zaslonietych.
Ja wyczytalem gdzies na forum ze nawet powinno sie ukladac.
Porosze o porade jakie rozwiazanie wybrac.
Pozdrawiam ADARKAR
Napisano
Bardzo zabawne są te ich porady
Ciekawe,że te same firmy, produkują złączki do tych rur,stosowane w instalacjach wody użytkowej,które to normalnie zalecają chować w ścianach czy podłogach.Jak taki doradca wyobraża sobie wykonanie normalnej inst. cwu ,bez trójników w podłodze???
W inst. cwu jest kilkukrotnie wyższe ciśnienie niż w CO ,jest dużo tlenu,i jakoś tam to jest normalne a w CO już nie?
Nie słyszałem jeszcze o uszkodzeniu prawidłowo zainstalowanej złączki.
Napisano
Pozwolę sobie niezgodzić się ze słowami przedmówcy.
Koszt zwykłego rozdzielacza, to max. kilkadziesiąt zł., rury pex są w miarę tanie, co zyskujemy:
- w przypadku zasilania cwu z pieca na paliwo gazowe (bo tego m.in. dotyczy wątek), uzyskujemy bezpośredni pobór ciepłej wody w dany punkt, pomijając przesył do dalszych "odbiorników" (po drodze),
- równomierne zasilanie punktów poboru w przypadku korzystania z cwu np. w kuchni i łazience.

Co do izolowania rur pex/al/pex otulinami z pianki, to fachowcy uważają, że nie ma takiej potrzeby jeśli rury te kładziemy w styropianie w posadzce, to samo wyczytałem na stronie jednego z producentów (wystarczy sam peszel).

Pozdrawiam.
Napisano
Instalacja rozdzielaczowa kosztuje ok. 1000 zł więcej.Czym więcej łazienek i kranów,tym drożej.No i jeszcze miejsce na szafkę rozdzielacza.
Czy ktokolwiek będzie rzeźbił pod rury rowki w styropianie?Bo tylko w takim przypadku można sobie darować otuliny.Najczęściej rury leżą sobie swobodnie na betonie.Słyszał już ktoś z was jak pięknie potrafią szeleścić i skrzypieć poruszające się w styropianie rury?
A otuliny to naprawdę groszowe koszta w porównaniu do systemu rozdzielaczowego.
Nie bardzo rozumiem argument ze spadkami ciśnienia i równomiernością rozdziału wody.To wszystko jest w stanie zapewnić prawidłowo wykonana szeregowa instalacja.
Napisano
Jednak uważam, że taka instalacja cwu jest bardzo praktyczna. Jeżeli ktoś ma miejsce i parę zł. więcej, to czemu nie.
Co do otulin, to poczytałem, posprawdzałem i kolega adamis przekonał mnie w 100% (dzięki).

I jeszcze pytanie dotyczące pieca. Skoro w projekcie mam dwufunkcyjny piec gazowy z zamkniętą komorą spalania o mocy 18 kW, to czy jak kupię piec o mocy 20 lub 24 kW, to będzie miało jakieś znaczenie (np. w zużyciu gazu)? I na którą moc patrzeć przy kupowaniu, na moc do co czy cwu?

Pozdrawiam
Napisano
  Cytat

Jednak uważam, że taka instalacja cwu jest bardzo praktyczna. Jeżeli ktoś ma miejsce i parę zł. więcej, to czemu nie.

Rozwiń  

Zgadza się.
Czy kocioł ma 18,czy 28kW nie ma w tym przypadku większego znaczenia jeśli chodzi o zużycie gazu.Teraz chyba wszystkie kotły mają modulację palnika.Tak jeden jak i drugi dopasuje się mocowo do odbieranego ciepła.Przy pierwszym uruchomieniu servisant ustawi go jak trzeba.
Jednak kocioł 18 jest tańszy od tego 28kW,wiec po co przepłacać?
mocą kotła do c.w.u można się interesować w przypadku zakładanego dużego zapotrzebowania na ciepłą wodę.Przy normalnej 4-6 osobowej rodzinie to nie jest istotne,bo każdy kocioł odpowiednio dobrany mocowo do C.O. wydoli też i na c.w.u.
Nie spotkałem kotła o mocy np. na C.O. 24kW,a na c.w.u. 7kW.Zwykle jest to zbliżone.
Oczywiście moc C.O. jest tutaj zdecydowanie ważniejszym parametrem.Reszta,czyli odpowiednia moc c.w.u., jest w komplecie. icon_wink.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...