Skocz do zawartości

Podmurówka pod domek drewniany/altanę - z czego


Recommended Posts

Napisano

Hej,
Planuję podstawić domek jak niżej na zdjęciu na działce.
Ściany z płyt osb/podbitki, konstrukcja drewniana.
Fundament już mam i teraz planuję zrobić podmurówkę pod konstrukcję drewnianą, tak żeby było jakieś dodatkowe zabezpieczenie przed wodą, tak żeby drewno miało tu jak najmniejszy kontakt z wilgocią.
No i zastanawiam się z czego najlepiej zrobić podmurówkę zaznaczoną na niebiesko, wstępnie w planie użyłem zwykłej Cegły pełnej 120 x 250 x 65 mm, ale jako że w środku chcę jeszcze wyłożyć jakiś cienki styropian najlepiej ok 5cm to raczej braknie mi wysokości na siatkę i wylewkę.
Zacząłem się zastanawiać nad Bloczkami komórkowymi 10 x 20 x 60cm, tylko czy to się nadaje do takiego zastosowania?

No i będę musiał w tym wiercić, żeby przymocować konstrukcję drewnianą, czy bloczki albo cegła nie będą mi przy tym pękały?

Z góry dzięki za pomoc

fundament.png

domek.png

domek 2.png

Napisano

To wylana płyta z betonu? Najlepiej rzeczywiście użyć bloczków. Wtedy bezpośrednio na płycie układamy w pasie pod nimi folię fundamentową PVC lub papę. Na reszcie podłogi dwie warstwy folii PE. Jeżeli to ma być domek z izolacją cieplną w ścianach i podłodze to proponuję ułożyć styropian na podłodze na tyle gruby, żeby sięgał powyżej podwaliny. Wtedy wylewka na nim będzie stykać się już tylko z izolowanymi, drewnianymi ścianami. Unikniemy w ten sposób mostka cieplnego na całym obwodzie płyty podłogowej.

Napisano

Płyta - wylana z betonu (b20 albo 25 nie pamiętam już dokładnie), środek ok 20cm grubości, ława ok 50cm - uzbrojona.

 

To będzie domek na działce ogrodowej wykorzystywany tylko w ciepłe dni więc na jakimś trzymaniu ciepła mi specjalnie nie zależy, ale jako, że konstrukcja będzie drewniana staram się jak najbardziej uniknąć wilgoci - wody gruntowe czy też spływanie wód w czasię mocniejszych deszczów z wyższych terenów bo jest tam dosyć nierówno...

 

O bloczkach też myślałem tylko chodzi o to, że chciałbym jak najmniej to podnosić i grubość cegły + zaprawa da mi ok 8cm co byłoby idealne.

Bloczki mają 12cm + spina zakładam ok 1-1.5cm robi już trochę różnicę. Do tego musiałbym dać styropian ok 12-15cm co wiąże się z większym kosztem.

Dlatego zacząłem myśleć między innymi nad cegłą klinkierową bo podobno mniej chłonie wilgoć niż standardowa, ewentualnie zwykła cegła pełna + jakaś zaprawa wodoodporna.

Czy cegłę całkiem sobie odpuścić i rzeczywiście iść w te bloczki?

 

Dzięki za podpowiedź z mostkiem cieplnym - cenna uwaga. Choć jak wspomniałem na cieple mi nie zależy to jednak warto wykonać robotę zgodnie ze sztuką.

Dlatego zastanawiam się też nad izolacją ścian ale jakaś wata czy coś w tym stylu to raczej niewielki koszt, więc czemu nie.

 

Kilka pytań:

Co do papy - dać ją tylko pod podwalinę czy też na całą szerokość np. bloczka/cegły?

Wylewka na styropian - ok 3cm chyba wystarczy? Może być samopoziomująca czy raczej iść w zwykły beton? Uzbroić siatką?

 

Podrzucam poglądowe zdjęcie jakbym to robił na tą chwilę na podstawie Waszych uwag

fundament1.png

Napisano

Znajomy fachowiec podpowiedział mi właśnie że skoro nie chce wychodzić zbyt wysoko to kostka brukowa nada się na podmurówkę, co myślicie wydaje się że pomysł jest dobry.

Podpowiedział też żeby położyć najpierw papę na całą płytę i dopiero na to podmurówke z kostki i środek jak wyżej - styropian + wylewka. 

Papę mówił żeby dać też pod podwalinę, byłaby więc pod i na podmurówce z kostki

 

?

Napisano

Ok dzięki to mi sproro wyjaśnia Jednego Tylko nie ogarniam skoro pod bloczkiem czy kostka będzie papa to jak to murować? Zaprawa do papy? Wydawało mi się że łączenien zaprawa odbywa się na zasadzie kostka - fundament a tu pojawia się izolacja w postaci papy... I jeszcze jedno pytanie jakąś propozycja konkretnej zaprawy? Czy papę trzeba zgrzewać czy wystarczy położyć? 

Napisano

W miejscu gdzie ma leżeć folia fundamentowa lub papa dobrze jest wcześniej też zatrzeć powierzchnię zaprawą. Lekko wyrównujemy w ten sposób podłoże. Potem układamy papę, na niej warstwę zaprawy i dopiero bloczki. Ta warstwa zaprawy pełni funkcję wyrównawczą, dzięki niej można bardzo dobrze wypoziomować bloczki.

Wystarczy położenie papy albo folii bez zgrzewania.

Napisano

ok dzięki

Jedno mnie cały czas jednak zastanawia, wiem że bloczki kładzie się na przykładowo foli pvc i na nich stawia mur. Ciężar muru dociska bloczki i ma to sens.

Ale tu jest konstrukcja lekka, szkieletowa drewniana, nie ma to ciężaru zwykłej ściany.

Dodatkowo środek będzie wypełniony styropianem (a na nim powiedzmy te 5cm wylewki), więc też nie będzie tu łączenia z fundamentem.

Wychodzi więc na to, że w ten sposób postawię ściany na bloczkach tylko połączonych między sobą i niczym innym...co brzmi trochę niepokojąco.

Co prawda użyję szpilek do przymocowania konstrukcji drewnianej z bloczkiem i fundamentem (planuję przewiercić bloczek na wylot, żeby zakotwić się w fundamencie), ale nie jestem pewien czy to wystarczy.

 

Po prostu wydaje mi się że bloczki powinienem połączyć z fundamentem zaprawą bez foli, a folię dać jako izolację tylko na górną powierzchnię bloczku.

 

Napisano

Masa całej konstrukcji będzie w zupełności wystarczająca. Nie ma najmniejszej potrzeby przewiercać się przez bloczek aż do płyty. Tym bardziej, że w ten sposób dziurawimy też izolację ułożoną pod bloczkiem.

Przy takim niewielkim i niskim budynku o konstrukcji szkieletowej tego fundamentu i płyty mogłoby w ogóle nie być. Wystarczyłoby punktowe posadowienie na bloczkach wprost na gruncie.

Napisano

Ok dzięki za wyczerpującą odpowiedź Co do samego fundamentu to wiem że punktowo by wystarczyło ale tam już był częściowo wylany stary fundament Zalegało też sporo gruzu więc po prostu wykorzystałem to co jest, nieco wzmacniając całość Pozdrawiam 

Napisano

 

48 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Masa całej konstrukcji będzie w zupełności wystarczająca.

Hmmm... no, nie wiem... ja bym jednak w paru miejscach ją zakotwił...

Napisano

Oj co to to na pewno 😉, izolacja izolacją lekka konstrukcja lekka konstrukcją ale wolę miec pewność że to się niekomu na głowę nie zawali albo nie odleci z mocniejszym wiatrem 

Napisano
42 minuty temu, biesiad napisał:

Oj co to to na pewno

Niby tak, ale

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nie ma najmniejszej potrzeby przewiercać się przez bloczek aż do płyty. Tym bardziej, że w ten sposób dziurawimy też izolację ułożoną pod bloczkiem.

:scratching:

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Gdyby nie zaatakowane mini słoneczniki nigdy bym nie zaczął interesować się Skorkiem .            
    • witam forumowiczów, Załaczam foto zniszczonego zębem czasu dachu, który aktualnie przecieka. Szykuje się do szybkiej reparacji, jednak póki co, nie będzie to pokrycie całości , a jedynie - zabezpieczenie obszaru, który przepuszcza na poddasze wodę. Proszę o informacje jakiego materiał będzie najlepszy? papa wierzchnia termozgrz? izoplast b?  nie mam doświadczenia. jak przygotowac powierznie? dzięki
    • Witam Szukam pomocy przy malowaniem farbą ceramiczną. Malowałem pokój na dwie warstwy. Po wyschnięciu gdy słońce wpada do pokoju to ukazują się takie pasy bardziej matowe, widać to tylko gdy patrzy się na ścianę pod kątem, na wprost tego nie widać. rozprowadzałem farbę wałkiem na ścianie po czym dodatkowo na koniec robiłem ostatni tych wałkiem zawsze od góry do dołu przed namoczeniem wałka i rozpoczęciem dalszego malowania - tak jak było na instrukcji od producenta. Malowałem wałkiem Anza Titex - jednak gdy jechałem od góry do dołu to tak jakby wałek się "puszył" i dlatego jest pasek bardziej matowy.   Jakieś rady co do malowania farbą ceramiczną ? ewentualnie jakieś inne wałki polecacie do tej farby ? Dodam, że mieszkanie jest po słonecznej stronie przez co temperatury w mieszkaniu są wyższe niż zawsze ale to jakoś 25/26 stopni.  
    • Mam. Odkryłem tajemnicę. Jest 1.00 w nocy, wylazlem zbierać opuchlaki z latarką. I wiecie co?   Skorki!   Na moich mini slonecznikach ozdobnych małych dziury w liściach od kilku dni.   Wpadam - a te skorki żrą jak opętane! Pozbierałem, postrząsałem - armia tego - podchodzę do Katalpy - a jakże!. Są. Żrą!   Uzbierałem do słoika moc.   To skorek! Szkodnik pieprzony biega jak oszalały i wyżera dziury! Będę powtarzał zbieranie po nocach. Pozdrawiam.  
    • Sprawdz firme tk-investor.pl, przez telefon udało mi się już sporo dowiedzieć w temacie nadzoru, a potem juz poprowadzili za ręke 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...