Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza z deskowaniem i papą.


Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie!

 

Mam kilka pytań odnośnie ocieplenia poddasza.

 

Moja sytuacją wygląda tak że dach mam pokryty papą na której jest położony trapez. Jest to stare budownictwo. A poddasze użytkowe. Wymiary krokwi to 11×11cm. Dach mam paroizolacyjny przez ww. papę nie ma w szczycie zrobionych żadnych otworów. Wiem że muszę zostawić przerwę wentylacyjna między deskowaniem a wełną tak z 3cm. 

 

1.Czy otwory po obu stronach przy kalenicy będą wystarczające? Czy będę musiał się przez deskowanie i papę przebijać w celu polepszenia wentylacji. 

 

2.Murłate mam ocieplić styropianem od wewnątrz tak aby zachować ciągłość ocieplenia i tym samym nie zagrodzić przerwy wentylacyjnej z pod podbitki?

 

3.Ściana szczytowa dotyka dachu i krokwie stykają się z nią. Będę musiał odciąć od zew 20cm od deskowania i włożyć tam wełnę?

 

4.Krokwie są małe bo 11 jak myślicie jak to zrobić żeby upchnąć między krokwie wełnę. Kupić 10 wepchnąć 7 i następna warstwa wzdłuż? Tylko co z tymi dziurami gdzie są krokwie.

 

5.Jaki patent macie na włazy dachowe?

 

Obecnie jestem za granicą także ciężko o jakiekolwiek zdjęcia ale jak będzie trzeba to się coś wykombinuje.

Pozdrawiam!

Napisano

Jaki jest kąt nachylenia tego dachu? Od tego zależy skuteczność wentylacji.

Szczelina wentylacyjna musi być drożna na całej swojej długości - od okapu po otwory wentylacyjne w kalenicy.

O co chodzi w punkcie 3. nie rozumiem.

Wymiar krokwi jest wyjątkowo mały. O ile ich wytrzymałość jest wystarczająca, to trzeba dodać do nich stelaż na wieszakach. W efekcie będzie można wykonać 2- lub 3-warstwowe ocieplenie. Druga warstwa będzie ułożona poprzecznie do krokwi. To pozwoli uniknąć mostków termicznych.

Zrobienie wyłazu dachowego nie powinno spowodować problemów.

Napisano

Kąt to około 30 stopni. Mam zamiar zrobić dystans z foli paroizolacyjnej pocietej na paski ewentualnie z jakiegoś sznurka. Planuje zrobić dwuwarstwowe 25/30cm. Pierwsza miedzy krokwie 10 cm a druga 15/20cm poprzecznie w stelarzach. Nie przejmować się tą dziura ktora bedzie przy krokwiach kiedy wypuszcze wełne? Najgorszą rzeczą w tym wszystkim która spędza mi sen z powiek jest brak wywietrznikow przy kalenicy. Będę musiał wycinać ostatnią deskę przy szczycie i wkładać tam siatke w celu wentylacji? Odnośnie pkt 3 to nie ma żadnej izolacji miedzy ściana szczytowa a deskowaniem.

Napisano

Przede wszystkim pod deskowaniem trzeba ułożyć folię paroprzepuszczalną mocowaną do boku krokwi ok. 3 cm pod deskowaniem. Uchroni ona przed zamoknięciem wełny w razie przecieku, czy kondensacji na deskowaniu oraz wydmuchiwaniem włókien ocieplenia i utrzyma dystans.  Oczywiście w kalenicy trzeba wyciąć deski i papę,  a pod gąsiory włożyć wróblówkę.  Oczywiście od strony pomieszczenia konieczne jest ułożenie folii paroszczelnej np. pod płytami g-k.

Napisano

Przy kalenicy wycinam jedną deskę po obu stronach. Ściagam gąsior z dachu i zakładam wróblówke. Miedzy krokwie muszę nabic folie paroprzepuszczalna która bedzie pełnić rolę dystansu i ochorny wełny( tylko nie wiem czy jest to aż tak potrzebne ze względu na to że jest podwójna warstwa papy na dachu a na tym jest blacha.)

Następnie kotwy do profili na odpowiednia długość zależna od grubości ocieplenia. Na krokwie w celu zlicowania musze użyć lameli o odpowiedniej grubości. Drugą warstwę ocieplenia poprzecznie układać miedzy profile przymocowane do kotew w które uprzednio wsadziłem wełnę. Tylko teraz dalej nie wiem co z tą ścianą szczytową?

Napisano
  Dnia 8.01.2020 o 13:54, Maływojtek napisał:

Tylko teraz dalej nie wiem co z tą ścianą szczytową

Rozwiń  

Dobrze byłoby ocieplić.

Ale chyba nie tak:

  Dnia 8.01.2020 o 12:08, Maływojtek napisał:

Będę musiał odciąć od zew 20cm od deskowania i włożyć tam wełnę?

Rozwiń  

Po co 20cm?

Ja wyciąłbym 6cm i wkleił 5cm styrodur.

 

Elewację zewn. będziesz dopiero robił - tak?

  Dnia 8.01.2020 o 12:08, Maływojtek napisał:

Tylko co z tymi dziurami gdzie są krokwie.

Rozwiń  

Z jakimi dziurami?

Napisano
  Dnia 8.01.2020 o 18:17, MrTomo napisał:

Elewację zewn. będziesz dopiero robił - tak?

Rozwiń  

Tak w przyszłym roku najprawdopodbniej.

 

  Dnia 8.01.2020 o 18:17, MrTomo napisał:

Z jakimi dziurami?

Rozwiń  

Z powodu małych krokwi będę musiał wypuścić kilka centymetrów wełny ponad krokwie. I żeby zlicować ocieplenie muszę dać coś na krokwie. Była odpowiedz odnośnie tego ale została usunięta tyle że zdążyłem przeczytać żebym użył lameli.

Napisano (edytowany)

Krokwie możesz nadbić jakimiś listwami grubości 20-30mm i szerokości krokwi.

 

Albo przykleić jakieś paski xps albo styropianu.

 

Potem i tak dasz wełnę w poprzek

 

Ja swoje nadbijałem listwami

  Dnia 8.01.2020 o 12:08, Maływojtek napisał:

Wiem że muszę zostawić przerwę wentylacyjna między deskowaniem a wełną tak z 3cm. 

Rozwiń  

I wlot powietrza w okapie

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 8.01.2020 o 12:08, Maływojtek napisał:

Witam serdecznie!

 

Mam kilka pytań odnośnie ocieplenia poddasza.

 

Moja sytuacją wygląda tak że dach mam pokryty papą na której jest położony trapez. Jest to stare budownictwo. A poddasze użytkowe. Wymiary krokwi to 11×11cm. Dach mam paroizolacyjny przez ww. papę nie ma w szczycie zrobionych żadnych otworów. Wiem że muszę zostawić przerwę wentylacyjna między deskowaniem a wełną tak z 3cm. 

 

1.Czy otwory po obu stronach przy kalenicy będą wystarczające? Czy będę musiał się przez deskowanie i papę przebijać w celu polepszenia wentylacji. 

 

2.Murłate mam ocieplić styropianem od wewnątrz tak aby zachować ciągłość ocieplenia i tym samym nie zagrodzić przerwy wentylacyjnej z pod podbitki?

 

3.Ściana szczytowa dotyka dachu i krokwie stykają się z nią. Będę musiał odciąć od zew 20cm od deskowania i włożyć tam wełnę?

 

4.Krokwie są małe bo 11 jak myślicie jak to zrobić żeby upchnąć między krokwie wełnę. Kupić 10 wepchnąć 7 i następna warstwa wzdłuż? Tylko co z tymi dziurami gdzie są krokwie.

 

5.Jaki patent macie na włazy dachowe?

 

Obecnie jestem za granicą także ciężko o jakiekolwiek zdjęcia ale jak będzie trzeba to się coś wykombinuje.

Pozdrawiam!

Rozwiń  

1. Musisz zapewnić otwory wlotowe w podbitce okapu oraz wylotowe w kalenicy np. poprzez usunięcie desek i nacięcie papy lub tez przy izolacji po trapezie możesz wykonać kratki wentylacyjne w ścianach szczytowych. 
2. Murłatę możesz ocieplić wełną. Ważne jest aby zapewnić ciągłość izolacji  tak by łączyła się z izolacją ścian zewnętrznych 
3. Na grubości ściany szczytowej również izolujemy tak jak pokazuje to poniższe zdjęcie   
4. Proponuje nabić na krokwie łaty zwiększając ich przekrój i wówczas zastosować 10cm izolacji. Jeżeli nie chcesz nabijać łat to zastosuj mniejszą grubość izolacji. tak będzie bezpieczniej i lepiej gdyż zgodnie ze wzorem na opór cieplny R=d/lambda gdzie d oznacza grubość izolacji wynika, że jak ściśniesz wełnę 10 cm do 7 to będzie izolować jak wełna 7 cm. Nie jest również zalecane ściskanie wełny z uwagi na fakt że łamiesz jej włókna. 
 

izolacja na grubości ściany szczytowej.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...