Skocz do zawartości

Wentylacja w kotłowni


Recommended Posts

Napisano

Witam

Jak wykonać wentylacje nawiewna i wywiewna w kotlowni?

 

Kiedyś wlot wentylacji nawiewnej znajdował się tuż nad kotłem, obok kanału spalinowego w kominir nr 4. Podczac przeróbki instalacji kanał  ten został użyty do poprowadzenia rury wzbiorczej. Wentylacji wywiewnej nie bylo nigdy.
W chwili obecnej w kotłowni nie ma wentylacj wywiewnej jak i nawiewnej.

Jak powinna zostać wykonana taka wentylacja? - Czy według ponizszego rysunku bedzie prawidłowo?
fec94efa8ff768c1med.jpg

Kotlownia ma 25m3, kocioł 20kw
Do wentylacji wywiewnej chciałbym użyć drugiego komina po przeciwnej stronie, który nie jest użytkowany.

- jakich kanałów użyć?
- jaki przekrój?
- na jakiej wysokosci od gruntu wlot wentylacji nawiewnej?
- w którym miejscu wlot wywiewnej?
- gdzie wylot nawiewnej
- czy kanal wentylacji nawiewnej moge poprowadzić przez inne pomieszczenia?
- ile maksymalnie metrów mogą mieć takie kanaly?
- ile zagieć, kolan 90 stopni można użyc najwiecej?
- czy potrzebne sa jakies spadki kanalów - pod jakim kątem?
- Czy można pójść na łatwiznę i wstawić tylko kratke w komin nr 3. a w okna nawiewniki?

Napisano (edytowany)

Do kotłowni musi być zapewniony dopływ powietrza zewnętrznego  - najczęściej tzw, zetką z wylotem ok. 1 m nad podłogą. Kanał wywiewny z wlotem pod sufitem wyprowadza się ponad dach  - przekrój zależy od użytych materiałów - standardowo 14x14cm. 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano

Skoro są okna, to rozumiem, że są w tej piwnicy i ściany powyżej poziomu gruntu. Prościej i pewniej będzie więc założyć prosty nawiewnik ścienny o dużym przepływie powietrza. Nawiew nie musi być blisko kotła, jednak odsunięcie go oznacza, że bardziej wychłodzi się całe pomieszczenie. Podobnie, kanały wywiewne nie muszą mieć wlotów blisko kotła. Minimalny wymiar kanałów nawiewnych to 14×14 cm. Ważne, że wymiana powietrza następuje w pomieszczeniu z kotłem. W praktyce to najpewniej te kanały kominowe na drugiej ścianie zapewniały nawiew powietrza w trakcie palenia.

Gość mhtyl
Napisano
Dnia 5.05.2019 o 12:21, pawstone napisał:

Kiedyś wlot wentylacji nawiewnej znajdował się tuż nad kotłem, obok kanału spalinowego w kominir nr 4.

W kanale który znajduje się w kominie nigdy nie było i nie będzie nawiewu.

Aby wentylacja działała sprawnie czy w miarę sprawnie wlot powietrza musi być naprzeciw wywiewu. I tak jak tu poprzednicy pisali, wlot zrobiony tzw zetką zakończoną jakieś dwadzieścia, trzydzieści centymetrów nad poziomem podłogi a wywiew jakieś dwadzieścia centymetrów od sufitu.

Zetke możesz zrobić z rur pcv 160, dwa kolana 90 stopni i dwa odcinki rury odpowiedniej długości do wysokości pomieszczenia i do grubości muru, przymocujesz taką zetke do ściany za pomocą obejmy/uchwytu z kołkiem rozporowym. Na wlocie daj jakąś rozetę z siatką aby nie właziły gryzonie czy owady. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...