Skocz do zawartości

Naczynie przeponowe w instalacji CWU


ManfredBee

Recommended Posts

Witam!

 

Pouczono mnie dziś, że powinienem mieć naczynie przeponowe w układzie CWU. Muszę przyznać, że przeżyłem lekki szok, kiedy po tym „pouczeniu” znalazłem ofertę takich urządzeń i opisy, jak dobrać, wyposażyć i gdzie zamontować. Nigdy, nigdzie i u nikogo nie widziałem takiego naczynia w CWU, także na różnych schematach, dopiero przeprowadzając specjalnie poszukiwania pod tym kątem znalazłem rzeczywiście jakieś informacje. Także na tym forum, postrzegane chyba jako oczywistość, ale znalazłem też na tym forum dyskusje o podłączeniu bojlera, w którym ani słowem nie wspomniano o naczyniu przeponowym, nawet jako opcji, jakby jego obecność była tak oczywista, że nie warto o tym wspominać, wręcz bardziej oczywista niż zaworu bezpieczeństwa, a może jednak pomijalna?

 

Mam zbiornik 100l z grzałką 2kW i wężownicą spiralną. Wyrównywanie ciśnienia podczas ogrzewania wody zapewniał mi zawór bezpieczeństwa ZB-8, ale ta właśnie funkcja przestała działać i o konieczności stosowania naczynia przeponowego dowiedziałem się w sklepie, w którym zapytałem o nowy zawór.

 

Czuję się trochę tak, jakbym przegapił z pół wieku rozwoju technologii, ale nie daje mi spokoju fakt, że rzeczywiście w instalacjach CWU do tej pory w ogóle się nie spotkałem z naczyniem przeponowym. Co innego w CO.

 

Czy naczynie przeponowe rzeczywiście jest teraz obowiązkowym wyposażeniem bojlera i „muszę” je niezwłocznie zamontować??

Link do komentarza

Naczynie przeponowe w instalacji cwu nie było konieczne w większości instalacji, gdyż wzrost ciśnienia redukowany był zwrotnym przepływem do sieci wodociągowej bądź zbiornika hydroforowego. Powszechne instalowanie zaworów antyskażeniowych jak i zwrotnych  na instalacji z.w. sprawiło że obieg c.w.u. zostaje zamknięty i wzrost objętości i zładu wodnego  musi być przejęty przez dodatkowe naczynie przeponowe. Konieczność jego zamontowania wynika więc z konfiguracji instalacji.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • solidnie? nooo, jak architekt budował...   prędzej pomyśl o wdmuchaniu w szczelinę materiału izolacyjnego, a potem o stolarce
    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...