Skocz do zawartości

Prąd - moc przyłącza


Recommended Posts

Napisano

Witam, 

Składam podanie o wydanie warunków technicznych przyłączenia prądu na działce budowlanej. Jaką moc przyłącza wpisać w podaniu? 

 

Przyłącze w ziemi, 3-fazy, 2.5A zabezpieczenia więc zakładam że minimum 16kW

 

Dane:

- dom parterowy 120m2 bez garażu

- ogrzewanie i grzanie wody pompa ciepła gruntowa

- studnia głębinowa jako źródło wody

- bez fotowoltaniki itp

- pozostałe sprzety standardowe jak tv, kuchenka indukcyjna z piekarnikiem itp. 

 

Dzięki! 

 

Napisano
23 minuty temu, Maciek Anklewicz napisał:

Przyłącze w ziemi, 3-fazy, 2.5A zabezpieczenia więc zakładam że minimum 16kW

Raczej 25 A :) Wychodzi, że 16 kW lub około 16 kW, zależy w jakim ZE, bo każdy ZE miał inne widełki mocy przyłączeniowej.

Napisano

Jasne, 25. Ale chodzi mi o to czy te 16kw spokojnie wystarczy czy różnie bywa i lepiej wziąć np. 20-25 kw. Z tego co czytałem na forach to rozrzut w opiniach jest spory. Wiadomo że wszystkie sprzety w jednym momencie nie będą pracowac. Dlatego pytam jak to wygląda w praktyce? 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Podepnę się z moim pytaniem:)

Mam pytanie dotyczące kabla WLZ. Posiadam działkę na której stoi budynek gospodarczy, złącze zostało wykonane 3 lata temu, umowną moc przyłączeniową mam 12 kW, linia WLZ do RG w budynku to kabel YKY 4x6 mm2. Pytanie czy jest to odpowiedni przekrój? Na moje potrzeby przekrój wystarcza, pytanie czy jest to zrobione zgodnie ze sztuką elektryka. Czy czasem przewód PEN do miejsca rozdziału na PE i N nie powinien mieć przekroju minimum 10mm2 Cu?

Podsumowując - czy minimalny przekrój na WLZ to 4x10 mm2 w miedzi? Czy można dawać mniejsze przekroje zgodnie z przepisami.

Wiem że linia WLZ jest własnością posiadacza działki, więc energetyka nie ma nic co linii WLZ, na dobrą sprawę mógłby to być kabel YKY 4x2,5, byle by papiery były podbite przez uprawnionego „pseudo” elektryka.

Tak na marginesie, zamierzam na działce wybudować domek jednorodzinny, czy muszę wystąpić o nowe warunki przyłączenia? Jaką moc przyłączeniową powinien mieć domek, są jakieś widełki ?

Napisano

Przyłącze jest prawdopodobnie z sieci w układzie TN-C-S zatem przewód ochronny PE może być utworzony w RG (uziemienie). Przekrój przewodu wystarczy ze względu na obciążenie, ale trzeba uwzględnić spadek napięcia przy znacznej długości. Moc do nowego budynku zależy od wyposażenia w odbiorniki elektryczne - przy braku urządzeń grzewczych powinna wystarczyć.

Napisano

Powiększyłbym przekrój przewodu do 10 mm2. Różnica kosztów niewielka, a mamy zapas na przyszłość, jeżeli chciałoby się je kiedyś mocniej obciążyć. 12 kW wystarczy na typowy dom jednorodzinny, jeżeli nie ma elektrycznych przepływowych ogrzewaczy wody, ogrzewania elektrycznego lub elektrycznej płyty grzewczej w kuchence.

Napisano
33 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Powiększyłbym przekrój przewodu do 10 mm2. Różnica kosztów niewielka,

Przekrój też bym zrobił 10 mm2 ale co do tych niewielkich kosztów to bym sie nie zgodził, ponieważ autor pytania ma już kabel położony więc teraz wchodzi tylko zakup nowego kabla o większym przekroju i jeszcze jeżeli miał by być  miedziany to koszty były by spore.

Można spokojnie zamienić kabel miedziany na aluminiowy o odpowiednim przekroju, nie pamiętam teraz o jakim ale można spokojnie i koszty będą mniejsze.

Co do mocy przyłączeniowej to 12 kW stykło by ale spokojnie można zwiększyć do 16 kW, wszystko zależy jakie urządzenia będzie miał w domu.

Napisano (edytowany)

Ok. moc mi wystarcza, brak ogrzewania elektrycznego i płyty grzejnej. Chodzi mi o to czy YKY 4x6 na WLZ jest zgodny z przepisami/normami... Zapytam czysto teoretyczne: czy przepisy/normy/warunki techniczne mówią bezpośrednio lub pośrednio jaki jest wymagany minimalny przekrój WLZ w układzie TN (rozdział na TN-C-S dopiero w rozdzielni w budynku).

Albo jeszcze inaczej, załóżmy że mam na działce tylko garaż, chciałbym mieś tam tylko oświetlenie bez żadnych gniazd 230V i 400V, jakiego wówczas mogę użyć kabla na WLZ?

Edytowano przez wski69 (zobacz historię edycji)
Gość elpapiotr
Napisano
Dnia 30.08.2018 o 17:09, wski69 napisał:

Podepnę się z moim pytaniem:)

Mam pytanie dotyczące kabla WLZ. Posiadam działkę na której stoi budynek gospodarczy, złącze zostało wykonane 3 lata temu, umowną moc przyłączeniową mam 12 kW, linia WLZ do RG w budynku to kabel YKY 4x6 mm2. Pytanie czy jest to odpowiedni przekrój? Na moje potrzeby przekrój wystarcza, pytanie czy jest to zrobione zgodnie ze sztuką elektryka. Czy czasem przewód PEN do miejsca rozdziału na PE i N nie powinien mieć przekroju minimum 10mm2 Cu?

Podsumowując - czy minimalny przekrój na WLZ to 4x10 mm2 w miedzi? Czy można dawać mniejsze przekroje zgodnie z przepisami.

Wiem że linia WLZ jest własnością posiadacza działki, więc energetyka nie ma nic co linii WLZ, na dobrą sprawę mógłby to być kabel YKY 4x2,5, byle by papiery były podbite przez uprawnionego „pseudo” elektryka.

Tak na marginesie, zamierzam na działce wybudować domek jednorodzinny, czy muszę wystąpić o nowe warunki przyłączenia? Jaką moc przyłączeniową powinien mieć domek, są jakieś widełki ?

Nie jest odpowiedni.

W układzie sieciowym TN przy 4-żyłowym kablu i żyłą PEN minimalny przekrój tej żyły to 10 mm2 Cu lub 16 mm2 Al.

I nie ma odstępstwa od tej reguły, zgodnie z PN-HD 60364-5-54:2011 - wersja polska.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...