Skocz do zawartości

KOCIOŁ KONDENSACYJNY


Xara2

Recommended Posts

Napisano
CZY MACIE JUŻ JAKIEŚ DOŚWIADCZENIA ODNOŚNIE KORZYSTANIA Z KOTŁA KONDENSACYJNEGO? JAKIE MACIE RACHUNKI ITP. JA ZAMIERZAM KORZYSTAĆ Z KOTŁA FIRMY BOSCH - JUNKERS, PODOBNO NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANE TECHNOLOGICZNIE, NO I NAWET ŁADNE. CZĘŚĆ DOMU BĘDZIE OGRZEWANE PODŁOGOWO(TERAKOTA) A CZĘŚĆ ZA POMOCA GRZEJNIKÓW MARKI HENRAD. icon_cool.gif icon_rolleyes.gif
  • 5 tygodnie temu...
Napisano
osobiście polecam firmy Valiant lub Viesman- sprawdzone - wydajne i długowieczne.
Pracuję w Austri i tam piece Boscha to pojedyńcze eksponaty...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

CZY MACIE JUŻ JAKIEŚ DOŚWIADCZENIA ODNOŚNIE KORZYSTANIA Z KOTŁA KONDENSACYJNEGO? JAKIE MACIE RACHUNKI ITP. JA ZAMIERZAM KORZYSTAĆ Z KOTŁA FIRMY BOSCH - JUNKERS, PODOBNO NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANE TECHNOLOGICZNIE, NO I NAWET ŁADNE. CZĘŚĆ DOMU BĘDZIE OGRZEWANE PODŁOGOWO(TERAKOTA) A CZĘŚĆ ZA POMOCA GRZEJNIKÓW MARKI HENRAD. icon_cool.gif icon_rolleyes.gif


Ja mam kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny ULRICH. Sprawdza sie bardzo dobrze - rachunki za gaz mamy o 30% niższe niż sąsiedzi którzy mają piec jednofunkcyjny Junkers z zasobnikiem ciepłej wody. Mamy ogrzewanie podłogowe wodne w łazienkach i kuchni oraz grzejniki. Dwufunkcyjny jest droższy od jednofunkcyjnego ale później rachynki za gaz są mniejsze - warto ....
Napisano
Kocioł razem ze sterowaniem pokojowym i turbokominem około 5 tys. zł ( turbokomin oznacza że nie trzeba budować komina którym odprowadzane są spaliny z pieca - co daje oszczędność około 2 tysięcy zł - bo tyle kosztuje wybudowanie komina)Turbokomin montuje się zaraz przy piecu i wyprowadza przez ścianę zewnetrzną rurę kwasoodporną o średnicy 10-15cm którą odprowadza spaliny i jednocześnie pobiera powietrze z dworu. . Mozna go zainstalować w łazience, kuchni bądź pomieszczeniu gospodarczym.
Napisano
Dziękuję. I Chyba najlepiej go jednak montować w pomieszczeniu gospodarczym? Bo kuchnię albo łazienkę to by chyba mocno zeszpecił. Potrzebna jest cyrkulacja?
Napisano
No chyba, że ktoś nie ma pomieszczenia gospodarczego ..... to pozostaje kuchnia i łazienka. Moi znajomi mają piec w łazience i wygląda on jak biała szafka. Może być.....
Napisano
Cytat

Dziękuję. I Chyba najlepiej go jednak montować w pomieszczeniu gospodarczym? Bo kuchnię albo łazienkę to by chyba mocno zeszpecił. Potrzebna jest cyrkulacja?


W dwufunkcyjnym nie potrzebna cyrkulacja - w jednofunkcyjnym tak.
Jednofuncyjny - potrzebna cyrkulacja i zużywa więcej prądu i gazu.
Dwufunkcyjny - bardziej ekonomiczny ale odkręcajac kurek z ciepłą wodą musisz chwilę zaczekać aż zleci zimna woda z rur.
ale nie jest to szczególnie uciążliwe
Napisano
Pewnie że lepiej gdzieś go schować, pod warunkiem że mamy takie dodatkowe pomieszczenie. W małych domach może go nie być, ale zazwyczaj są dwie łazienki. Jedna mała - druga większa. Więc w takiej małej łazience z Wc jak najbardziej może wisieć taki piec... Widziałam takie rozwiązanie wiele razy i wyglądało to ok
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Wtedy to juz nie ma znaczenia czy wisi w łazience czy pomieszczeniu gospodarczym....
Ale nowoczesne piece są bezpieczne- mój jest taki- gdy pojawia się jakiś błąd na wyświetlaczu - to piec się wyłączy .
Gdy zabrudziła się jakaś metalowa kratka w piecu (tamtędy pobierał powietrze) - ciągle pojawiał się błąd i nie grzał - musieliśmy wymienić tą część . Mieszkamy przy piaszczystej drodze, wszędzie pełno budów i bardzo się kurzy i to był powód tej awarii. Poza tym żadnych problemów (kondensacyjny dwufunkcyjny z turbokominem). Ale niedawno utwardzili drogę więc już da sie żyć ...
Napisano
Cytat

W dwufunkcyjnym nie potrzebna cyrkulacja - w jednofunkcyjnym tak.
Jednofuncyjny - potrzebna cyrkulacja i zużywa więcej prądu i gazu.


Tu muszę stanowczo zaprotestować,bo to nie prawda.
Jeśli przy kotle jedno funkcyjnym jest zasobnik z ciepłą wodą to nikt nie zmusza klienta,by instalował tam cyrkulację.Może sobie czekać,tak samo jak w kotle dwu funkcyjnym aż mu ta ciepła woda doleci z zasobnika do kranu.
Nie wiem też skąd stwierdzenie,że kocioł jedno funkcyjny zużywa więcej gazu i prądu icon_eek.gif Wg. mnie jest odwrotnie,bo to dwu funkcyjny kocioł ma właśnie więcej niepotrzebnych załączeń,kiedy np. ktoś odkręci ciepłą wodę w dalekim kranie i nie czekając aż ona dopłynie zakręca kran.Kocioł zaczął grzać wodę,ale jej nie zużyto.Też mi oszczędność.
Drugim czynnikiem zawyżającym zużycie gazu i wody w kotłach dwu funkcyjnych jest to,że trudno ustawić niewielki strumień ciepłej wody,zwykle więc puszcza się jej za dużo.
Kotłów dwu funkcyjnych i z otwartą komorą spalania nie instaluję już od lat.A jak klient chce,to potrafię go skutecznie zniechęcić i przekonać do zasobnika i cyrkulacji.Potem każdy jest zadowolony.Szczególnie jak odwiedzi znajomych,którzy mają kocioł dwu funkcyjny.
Napisano
Kotły dwu funkcyjne stają się coraz mnie popularne.Wg. mnie taki kocioł jest ostatecznością,kiedy nie ma miejsca na zasobnik,albo wszystkie ujęcia ciepłej wody są bardzo blisko kotła.
Obserwuję odejście od nich od wielu lat.Podobnie ma się sprawa z kotłami z otwartą komorą spalania.
Napisano
Ludzie montują coraz więcej kotłów kondensacyjnych z wbudowanym lub oddzielnym zasobnikiem.Nie wiem czy jest coś bardziej nowoczesnego i wygodnego.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Oczywiście.
Z tym,że nie ma sensu kupować zasobnika tego samego producenta,co kocioł.Zwykle jest on ze dwa razy droższy od polskiego z Galmetu lub Biawaru a jakość ta sama.Np. zasobniki Viessmanna produkuje właśnie Biawar.
Oddzielny zasobnik ma sens wtedy,gdy w domu są więcej niż dwie łazienki i co najmniej 5 osób.Inaczej wystarczy zasobnik wbudowany w kotle.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...