Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
basiawidlewska

Dodatkowe kratki wentylacyjne w domu

Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim forumowiczom. Piszę w imieniu swojej siostry, która ma pewien problem jak domniemam z wentylacją w domu. Otóż siostra odziedziczyła bliźniak. Na dole jest garaż (ogrzewany), potem środkowe mieszkanie ona mieszka, na górze jest górne mieszkanie (nieogrzewane-stan surowy). Budynek nieocieplony, ogrzewanie węglowo drzewne+gaz. Jest problem z wiglocią w domu, zwłaszcza w oknach + widzę, że grzyb zaczyna atakować różne inne miejsca mimo całkiem sporego wietrzenia. Dom nie ma wentylacji mechanicznej. Jej mąż wpadł na pomysł, aby w każdym pomieszczeniu wybić dodatkowe otwory i zamontować kratki wentylacyjne (coś takiego co można kupić w popularnych marketach, montaż na zasadzie: kratka - rura pcv w ścianie - kratka). Czy to coś pomoże  w usprawnieniu wentylacji? Wiem, że potrzebne jest ocieplenie domu, równomierne grzanie itd. Chodzi o  doraźną pomoc, aby pozbyć się rozwijającej się wilgoci. Np. w kuchni jest zamontowany okap kuchenny, przez co jest zabrana kratka wentylacyjna i nie ma drugiej. W salonie jest 1 mała kratka, tak samo w sypialni. Bardzo proszę o odpowiedź, czy takie rozwiązanie – wybicie kratek pozwoli rozwiązać chociaż trochę kłopot.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Musi być zarówno nawiew jak i wyciąg powietrza, inaczej nie będzie jego ruchu. Nawiew te dodatkowe nawiewniki zapewnią, pytanie czy wyciąg w kuchni i łazienkach działa? Na tym forum wielokrotnie był już opisany sposób szybkiego sprawdzenia skuteczności kanałów wyciągowych. Do kratki zbliżamy świecę, jej płomień powinien odchylić się w kierunku kratki. Jeżeli tak nie jest uchylamy okna i sprawdzamy jeszcze raz. Jeżeli to pomaga mamy pewność, że problem tkwi w braku nawiewu.

W tym domu duży wpływ na sytuację może mieć to nieogrzewane mieszkanie. Tam ucieka ciepło przegrody się wychładzają i na ich powierzchni lub w ich przekroju może skraplać się para wodna z powietrza.

Kratka wentylacyjna w kuchni powinna być dzielona, czyli kratka plus otwór do podłączenia okapu. Bez trudu można taką kupić.

 

kratka.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, basiawidlewska napisał:

w kuchni jest zamontowany okap kuchenny

Okap pewnie ma dodatkowy filtr - przeciwtłuszczowy (gęsta metalowa siatka) i wkład węglowy, albo flizelinowy. Ten układ odprowadza zużyte powietrze TYLKO WTEDY, GDY PRACUJE JEGO WENTYLATOR. Opór wkładów uniemożliwia grawitacyjny ruch powietrza, zwykły, niepracujący wentylator łazienkowy ogranicza - i to  znacznie - ruch powietrza i wymiana jest mniejsza od zakładanej...

 

14 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Kratka wentylacyjna w kuchni powinna być dzielona, czyli kratka plus otwór do podłączenia okapu. Bez trudu można taką kupić.

 

kratka.jpg

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pomoc. Kratki wentylacyjne, które są działają, w sensie otwory zasysają powietrze. Przy okapie trzeba będzie pewnie rozkuć trochę otwór aby założyć taką dzieloną kratkę. Górne mieszkanie faktycznie nie jest ogrzewane, rozwiązaniem mogłoby być ułożenie styropianu na posadzce? Tam jest goły beton teraz. Plan jest taki, aby docelowo wybić przez ścianę po jednym otworze i dać od wewnątrz mieszkania normalną kratkę, a od zewnątrz coś takiego, jak na zdjęciu. Doraźnie to coś pomorze?

kratka1.jpg

Edytowano przez basiawidlewska (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To na zdjęciu wygląda bardziej jak czerpnia na zewnątrz.

 

W ścianie powinien być zainstalowany nawiewnik ze sterowaniem ręcznym, albo automatycznym (ciśnieniowy, higrosterowany, termiczny, hybrydowy).

Oczywiście mowa o nawiewnikach dedykowanych do wentylacji grawitacyjnej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, basiawidlewska napisał:

Górne mieszkanie faktycznie nie jest ogrzewane, rozwiązaniem mogłoby być ułożenie styropianu na posadzce? Tam jest goły beton teraz.

To byłoby TYMCZASOWE rozwiązanie, ale też pod warunkiem CIĄGŁOŚCI warstwy tego styropianu czy też innej izolacji termicznej... czyli np płyty styropianu spasowane, a najlepiej dwie warstwy np.2x10 cm "na mijankę",  żeby było maksymalnie szczelnie pokryte.

Trochę posklejane jakąś pianką między sobą...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

dwie dziury zostały wybite, kratki zamontowane. Wieje troche w kuchni, ale sytuacja wyraźnie się poprawiła, nie ma nawet wody w oknach. Podczas wykuwania otworów zauważył mąż siostry, że w miejscu, gdzie w ścianie powinna być pustka są napchane śmieci, to znaczy: kartony (takie, jak po telewizorach, kartony od jajek, worki po cemencie). Czuć było, że są wilgotne, ściana od wewnątrz, tam gdzie pustka też wilgotna. Mają podejrzenie, że takie śmieci są napchane na całym budynku. To będzie problem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Szanowna Pani,
najlepiej wykonać izolację termiczną ścian zewnętrznych oraz zapewnić skuteczną wentylację i ogrzewanie pomieszczeń. Ułożenie dedykowanego styropianu na posadzce może pomóc, lecz niezbędne są wspomniane wyżej, kompleksowe działania. Konieczne będzie także sprawdzenie stolarki okiennej i, być może, jej wymiana. Najpierw więc trzeba pozbyć się źródła zawilgocenia, a następnie jego widocznych oznak – zagrzybioną powierzchnię można zabezpieczyć preparatem grzybobójczym RG 10 FOVEO TECH. Wspomniane zawilgocone materiały umieszczone w ścianach należy usunąć, a mury dokładnie osuszyć – trzeba pod tym kątem sprawdzić wszystkie ściany.

Pozdrawiam serdecznie,

E-rzecznik Foveo Tech

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Żart z kategorii ponury w stronę groteskowego Nawet wrogowi
    • Wręcz przeciwnie. Budujesz dom, tak na oko 3 - 5litrowy... błędy wykonawcze zdecydują finalne czy bardziej 3, czy bardziej 5-cio litrowy
      To ciepły domek.
      Życzę żeby koniec końcem okazał domem <3-trzy litrowym.   Przy braku obliczeń to tylko gdybanie ale zaryzykuję, mimo że na oko twierdzenie, że rozstaw rurek jest za gęsty - dłuższe pętle, wyższe koszty materiału, wyższe opory hydrauliczne.
      Przy rozstawie rurek co 15cm i zasilaniu niskotemperaturowym, podłogówka jest wstanie oddać bez problemu >120W/m2.
      Przy takiej nadwyżce mocy możesz sobie pozwolić na znaczne obniżenie temperatury zasilania. Pompie ciepła robiłoby to dużą różnicę in plus, ale dla kotła gazowego niema to już tak wielkiego znaczenia. Fakt że kondensaty też nie lubią wysokich temperatur (powrót max 57oC), a praca na niższych ustawianiach to tylko lepiej dla ich sprawności, ale bez przesady.   Stąd moje podejrzenie o spokój ducha instalatora.   PS.
      Generalnego wykonawcę raczej nie polecaj
    • Niekoniecznie - zawsze w odwołaniu można wskazywać, że obszar analizowany winien zostać wyznaczony większy niż 3x i szukać na powiększonym obszarze dachów o takich parametrach.  warunkizabudowy.net.pl
    • Remont swojego domu nie musi oznaczać konieczności kupowania całego parku maszynowego ani nawet wypożyczania specjalistycznego sprzętu - masz czas czytać instrukcje obsługi? Pewne prace można przecież zlecić specjalistycznym firmom. Jeśli akurat nie znasz nikogo z branży wiercenie w betonie, proponuję poszukać takiej firmy za pośrednictwem internetowego serwisu www.wiercenie.expert Zgromadzeni są tam polecani i sprawdzeni wykonawcy - słowem spece techniki diamentowej. Między innymi: Alobex - Artur Pieklak, AS Usługi Budowlane, BMTG, Budokor Gdynia, Buiilder Technika Diamentowa, Ciachbud, HBSsystem Michał Duszkiewicz, Inblock sp. z o.o., Jumar Technika Diamentowa, K.S. Diament, Kokoschka Sp. z o.o, Kozbor, Krymar technika diamentowa, LAngeo Construction S.A., M.DIAMENT, MAG-WIERT Artur Gajewski, MAR-BET Mariusz Kaliski Firma, MORAW Adam Morawiec, Porolet Piotr Potocki, Profidiam Sp. z o.o., RAB TECHNIKA DIAMENTOWA S.C., Sylwester Lewandowski Usł. Budowlane   Dzięki formularzowi dowiesz się, jakie informacje powinieneś przekazać wykonawcom aby otrzymać gotową ofertę. Zamiast dzwonić do kilkunastu firm, czekasz na telefon od nich. Porównujesz oferty, umawiasz się na realizację i po krzyku. A dodatkowo z maile potwierdzającym wysłanie zamówienia do wykonawców, dostanie automatyczną wycenę na podstawie cen rynkowych. Polecam. Mateusz Furs www.wiercenie.expert
    • Myślisz, że nie wystarczą? Dom - poza wpadką z montażem - jest dobrze docieplony. Pustaki poryzowane odcięte isomurem, a na to 20 cm grafitowego styropianu. Okna o zwiększonej izolacyjności profili i potrójne szyby. Niemal 50 cm wełny mineralnej między parterem, a strychem i prawie 30 cm styropianu na podłodze. Wentylacja mechaniczna z rekuperacją.   Nie mam - niestety OZC, posiłkowałem się uproszczonym kalkulatorem zapotrzebowania na ciepło i z nich wynikało, że moc kotła grzewczego dla tak ocieplonego budynku to około 6,5 kW i 3 kW na CUW. Razem była propozycja kotła 10 kW. Rurki położone gęściej generowałyby pętle o dużej długości. Kondensacyjnym kotłem gazowym o mocy ~14kW. Piszę około, bo jeszcze wybieram konkretny model.   Co do zasady się zgadzam, ale myślę że akurat w tym przypadku "wielkość ma znaczenie"
  • Popularne tematy

  • Doradcy redakcyjni i firmowi

×