Skocz do zawartości

Sieć TN-C Rozdzielenie PEN pytanie


LucaO

Recommended Posts

Witam
Mieszkam w domu z lat 80
Zamierzam wykonać w domu nową instalację elektryczną , oczywiście nie ja tylko uprawniony do tego elektryk , instalacja stara aluminiowa
Na oględzinach było u mnie już dwoje elektryków

Sieć jaką mam podpiętą to TN-C ,linia napowietrzna 3 x L oraz przewód PEN
Teraz chodzi o rozdzielenie tego przewodu PEN
Jeden elektryk twierdzi że nie ma potrzeby uziemienia przewodu PE do GSW/GSU
drugi zaś mówi odwrotnie , że należy uziemić ten przewód , ponieważ nie będzie działać róznicówka

Jak to ogólnie jest ?
Czy jest w przepisach jest uwzględnianie w tej sytuacji uziemienie dodatkowe PE ,czy wystarczy tylko przewód PEN rozdzielic w rozdzielnicy na listwy PE i N ?

Pod względem technicznym jeżeli jest potrzeba uziemienia przewodu PE trochę roboty bym miał i dodatkowo wzrastają koszta
Dlatego jeśli nie ma przepisu stanowczo mówiącego że trzeba uziemiać przewód PE , to czy mogę zrobić w domu instalacje rozdzielając ten przewód tylko w rozdzielnicy ?

Proszę o odpowiedź ponieważ nie wiem którego teraz elektryka do siebie zabrać
Pozdrawiam

Link do komentarza

Rozdzielenie przewodu PEN na PE i N  powinno być zrobione w złączu sieciowym bo  wymagany minimalny przekrój przewodu PEN to 10mm2Cu lub 16 mm2Al. Oczywiście przewód PE trzeba uziemić  aby zapewnić skuteczne działanie wyłącznika różnicowo-prądowego.  Przy remontach jako uziom można wykorzystać instalacje wodociągową, gdyż wartość rezystancji uziemienia może być przy takim zabezpieczeniu relatywnie duża.

Link do komentarza
Cytat

Rozdzielenie przewodu PEN na PE i N  powinno być zrobione w złączu sieciowym

Złącze sieciowe (co to jest?) należy do właściciela sieci, więc ani nie mamy możliwości ani potrzeby grzebania w niej.

Cytat

bo  wymagany minimalny przekrój przewodu PEN to 10mm2Cu lub 16 mm2Al.

Nie widziałem, aby dostawcy energii nie wypełniali tego warunku.

Cytat

Oczywiście przewód PE trzeba uziemić  aby zapewnić skuteczne działanie wyłącznika różnicowo-prądowego.

Wyłącznik różnicowo-prądowy będzie z palcem w rzyci skutecznie działał bez uziemionego przewodu PE, a uziemia się go (przewód PE) z całkiem innego powodu.

Cytat

  Przy remontach jako uziom można wykorzystać instalacje wodociągową,

Nie można. Hydraulik ma jutro zmieniać rury na plastikowe i nie ma zamiaru pytać elektryka o zdanie.

Cytat

wartość rezystancji uziemienia może być przy takim zabezpieczeniu relatywnie duża.

Niestety, nie mam pojęcia co poeta miał na myśli.

17 godzin temu, LucaO napisał:

Proszę o odpowiedź ponieważ nie wiem którego teraz elektryka do siebie zabrać

 

Na pozostałych forach jeszcze nie odpowiedzieli?

Link do komentarza

To jest potrzeba uziemienia tego przewodu PE czy nie ?
Czy można zrobić pierw instalację z uziemieniem na listwie w rozdzielnicy a w pozniejszym czasie przewód PE uziemić do GSW/GSU
Różne są opinie i w internecie jedni twierdzą że należy inni zaś twierdzą że nie posługując się przepisami , i z opinii elektryków którzy u mnie już byli , dlatego pytam czy jest to obowiązek określony jakimś konkretnym zapisanym prawem

Oczywiście uziemianie do instalacji wod-kan nie wchodzi w grę - dom zasilany jest wodą z dwóch studnii głebinowych
Najbliższe rury które są dostępne i zdały by się do uziemienia są wkopane na mojej działce ok 30 - 40m od domu , i są już aktualnie nie czynne  ,była w nich doprowadzana woda do zakładu wydobywczego który został zlikwidowany



 

Link do komentarza
Dnia 17.10.2017 o 18:03, LucaO napisał:

 Różne są opinie i w internecie jedni twierdzą że należy inni zaś twierdzą że nie posługując się przepisami , i z opinii elektryków którzy u mnie już byli , dlatego pytam czy jest to obowiązek określony jakimś konkretnym zapisanym prawem

Człowieku, konieczność uziemiania PE wynika z samej definicji układu zasilania TN-S, nad czym tu się zastanawiać? Chyba tylko kretyn nie elektryk nie wie, że od ponad 20 lat te zasady obowiązują

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
    • Można też sobie zrobić zakwas z buraków, podobno to najlepszy probiotyk. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Podobno lepiej uzupełniać bakterie jogurtem i kefirem niż tylko kiszonkami
    • Na razie obstawiałbym wilgoć. Bardzo prawdopodobne, że obecną tam w wyniku jakiegoś przecieku i zalania stropu. Na pierwszym zdjęciu wygląda to jak plama/zaciek sięgająca dalej od krawędzi ściany, w głąb pomieszczenia.  Żeby coś podpowiedzieć z sensem trzeba mieć informację o tym co jest po drugiej stronie tego stropu i ściany. Płaski dach, strych, to ściana zewnętrzna czy wewnętrzna? Czy jest tam izolacja cieplna i gdzie? Co do rozróżnienia wilgoć czy grzyb, to akurat szczególnie łatwo o zagrzybienie w miejscach zawilgoconych. 
    • Dzień dobry, Wybór między blachodachówką a panelami na rąbek stojący typu „click” często sprowadza się do kompromisu między czasem realizacji a efektem końcowym. Blachodachówka, szczególnie w wersji modułowej, daje się szybko zamontować, co wynika z jej wymiarów, łatwości transportu oraz prostoty w docinaniu i dopasowaniu do połaci. To rozwiązanie szczególnie chętnie wybierane przy inwestycjach, gdzie liczy się tempo prac i ograniczenie kosztów związanych z robocizną. Panele na rąbek wymagają więcej precyzji – zarówno w przygotowaniu podkonstrukcji, jak i w samym montażu. Montaż tych paneli zajmuje więcej czasu i wymaga większego doświadczenia ze strony wykonawcy, ale efekt wizualny oraz szczelność połączeń przewyższają rozwiązania klasyczne. To rozwiązanie często stosowane przy projektach nowoczesnych lub tam, gdzie dach jest mocno wyeksponowany. W praktyce o wyborze powinien decydować nie tylko wygląd, ale też stopień skomplikowania dachu, dostępność ekipy z doświadczeniem w danym systemie oraz oczekiwania inwestora co do trwałości i estetyki. Przy prostych połaciach obie opcje są funkcjonalne, ale przy bardziej wymagających geometrach panele na rąbek mogą wymagać więcej pracy na detalu. ___________________________________ Panele dachowe na rąbek PD-510 https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...