Skocz do zawartości

Jaka instalacje grzewcza? Pompa ciepła vs kotły grzewcze?


Recommended Posts

Witam, planuję budowę domu pod Warszawą i staję przed wyborem instalacji grzewczej. Sporo moich znajomych poleca pompy ciepła powietrze, lecz nie wiem za bardzo jak to wszystko ma funkcjonować. Podobno warto do tego panele fotowoltaiczne i jakiś system rekuperacji (rodzaj wentylacji?). Ogólnie zawsze miałem kocioł grzewcze, w starym domu na ekogroszek, póżniej po prostu kondensacyjne, koszta na gaz były wysokie, choć teraz słyszę, że przy pompie koszty na prąd skaczą (a prąd trochę droższy od gazu:) zatem sam nie wiem w co lepiej zainwestować... Szczerze mówiąc myślałem, że sam projekt domu i papierologia będą ciężkie, ale widzę, że dopiero projektowanie całości wewnątrz jest wymagającym zadaniem. 

 

Dom będzie miał powierzchnię grzewczą około 150 m2, 4 (może 5 osób jak postaram się do tego czasu:). Planuję rozpocząć budowę w przyszłym roku i chciałbym do tego czasu mieć wszystko odpowiednio rozplanowane, by wyrobić się do końca przyszłego sezonu.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Witam,

Bardziej przyszłościowym rozwiązaniem ogrzewania budynku jest zastosowanie pompy ciepła. Mimo wyższych kosztów inwestycyjnych uzyskujemy bezobsługowe oraz ekologiczne ogrzewanie budynku przy kosztach ogrzewania niższych, niż w przypadku węgla i ekogroszku. Wybór pompy ciepła przed rozpoczęciem budowy pozwoli na dodatkowe oszczędności, ponieważ nie będzie wymagana budowa kominów spalinowych oraz oddzielnego pomieszczenia kotłowni. Zaletą pompy ciepła jest brak jakichkolwiek czynności związanych z eksploatacją ogrzewania. Jest to ważny aspekt, ponieważ wybór ogrzewania jest wieloletnią inwestycją.
Przy okazji zachęcam do zapoznania się z ofertą pomp ciepła marki Buderus z rodziny Logatherm, która znajduje się na stronie internetowej: http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-produktow/pompy-ciepla/.
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Buderus
 

Link do komentarza

Cześć,
Również mam taki dylemat więc czytam/oglądam jak najwięcej się da na ten temat. Pompa ciepła to na pewno bardzo ciekawe rozwiązanie, jednakże zazwyczaj przewija się opinia, że jeśli w drodze mamy gaz to raczej nie ma się co zastanawiam i iść w kocioł kondensacyjny. Tak, opłaty będą trochę wyższe niż w przypadku pompy, tak trzeba zrobić komin ale wciąż inwestycja początkowa będzie nieporównywalnie niższa niż ma to miejsce w opcji z pompą.

Co do paneli fotowoltaicznych wspomagajacych pompę ciepła to na pewno jest to pomysł godny rozważenia. Problemem jest jednak to, że kiedy potrzebujemy najwięcej grzania, czyli w zimę, to jesteśmy w pracy gdy ewentualnie świeci słońce. A wieczorem,gdy jesteśmy w domu, tego słońca już dawno nie ma. Rozwiązaniem mogła by tu być instalacją off-grid. Ale ponownie... Jeszcze nie spotkałem się ze stwierdzeniem, że taka instalacja się opłaca jeśli nie ma czestych przerw w dostawach prądu.

Link do komentarza

nie do końca.

Koszt instalacji pompy jest wyższy do małego pieca gazowego (nawet licząc komin i przyłącze).

Przeglądy też trzeba robić.

No i prąd do pompy też za darmo nie jest.

Zwykle koszt instalacji pompy jest wyższy od gazu, ale niższa jest eksploatacja (co nie znaczy, że darmowa).

Jeśli gaz masz w działce to zaryzykuję stwierdzenie, że gaz będzie rozsądniejszym wyjściem (przy budowie domu prawdziwie energooszczędnego).

Jak masz robić dłuższe (czyli bardzo kosztowne) przyłącze to lepiej PC, ale najlepiej sobie przeliczyć. 

Po wyborze projektu niech ci specjalista przeliczy jego realne zapotrzebowanie na ciepło (w gotowcach zapotrzebowanie często jest podane bardzo...optymistycznie). 

Bo to przyda się do adaptacji (np. konieczność pogrubienia izolacji, wywalenia kominów, jak wybierzesz PC) i wyliczenia potencjalnych kosztów ogrzewania różnymi systemami. 

Link do komentarza
Dnia 11/2/2017 o 14:13, margielm napisał:

Cześć,
Również mam taki dylemat więc czytam/oglądam jak najwięcej się da na ten temat. Pompa ciepła to na pewno bardzo ciekawe rozwiązanie, jednakże zazwyczaj przewija się opinia, że jeśli w drodze mamy gaz to raczej nie ma się co zastanawiam i iść w kocioł kondensacyjny. Tak, opłaty będą trochę wyższe niż w przypadku pompy, tak trzeba zrobić komin ale wciąż inwestycja początkowa będzie nieporównywalnie niższa niż ma to miejsce w opcji z pompą.

Co do paneli fotowoltaicznych wspomagajacych pompę ciepła to na pewno jest to pomysł godny rozważenia. Problemem jest jednak to, że kiedy potrzebujemy najwięcej grzania, czyli w zimę, to jesteśmy w pracy gdy ewentualnie świeci słońce. A wieczorem,gdy jesteśmy w domu, tego słońca już dawno nie ma. Rozwiązaniem mogła by tu być instalacją off-grid. Ale ponownie... Jeszcze nie spotkałem się ze stwierdzeniem, że taka instalacja się opłaca jeśli nie ma czestych przerw w dostawach prądu.

Witam, 

Jest to prawda. Jeżeli do budynku podłączona jest sieć gazowa, warto zastosować gazowy kocioł kondensacyjny. Mimo wyższych rocznych kosztów ogrzewania budynku w porównaniu do pompy ciepła, uzyskujemy znaczne oszczędności kosztów inwestycyjnych. 
Zupełnie inna sytuacja zachodzi, gdy do budynku nie ma podłączonej sieci gazowej i chcemy zastosować gaz LPG. W tym przypadku korzystniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie pompy ciepła. 
W razie pytań, pozostaję do dyspozycji. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Buderus
 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...