Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam, planuje remont więc proszę o poradę w zakresie instalacji C.O. Stara instalacja nie nadaje się do użytku więc zaplanowana jest nowa składająca się z trzech grzejników 600x1000 oraz podłogówki na RTL-u na 6m2. Instalacja będzie rozdzielaczowa na AL-PEX-e. Jaką średnicą pociągnąć od kotła do rozdzielacza i na obwody grzejników? Odległości od pieca około 7m podejście do grzejników 4-6m. Czy z kotła do rozdzielacza starczy 20 a na obwody 16? Oglądałem rozdzielacze to mają 1cal przyłącza więc jakby rurka 25.  W lato planuję wymianę kotła więc rurek raczej nie zagotuję.

Edytowano przez arturobr (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano

Z małą uwagą że od pieca nie można dać bezpośrednio alupexa, musi być zrobiony pewien odcinek/odejście z miedzi a dopiero potem alupex.

Średnica może być tak jak napisał joks ale i jak będzie cała instalacja zrobiona na 16 też będzie działać. Nie większego znaczenia jakie wyjścia czy przyłącza ma rozdzielacz bo zawsze możesz dać redukcję np z 1"/ 16 mm alupexa czy odwrotnie.

Napisano

Tak, tak. Koło pieca będę robił na miedzi cały układ z zaworem 4d i pompami do CO i CWU dopiero kawałek za polecę na alupexie. Widziałem zawory grzejnikowe na pexa 16, montowałeś takie czy nypla na 1/2 i zwykły zawór?

Gość mhtyl
Napisano
1 godzinę temu, arturobr napisał:

Tak, tak. Koło pieca będę robił na miedzi cały układ z zaworem 4d i pompami do CO i CWU dopiero kawałek za polecę na alupexie. Widziałem zawory grzejnikowe na pexa 16, montowałeś takie czy nypla na 1/2 i zwykły zawór?

Zawór 4D bym sobie darował. Co do pompki na co i cwu opiekała by to jedna pompka z tym że musiałbyś zrobić zawór na zasilaniu co aby latem gdy napalisz w piecu nie grzać grzejników tylko samo cwu. Grzejniki mam na miedzi, ale spokojnie możesz robić tak jak piszesz z tym, że na powrocie mam zawór kątowy a na zasilaniu zawór termo z głowicą termostatyczną.

Tak  prawdę mówiąc to nie widziałem typowo zaworów grzejnikowych na alupexy.

Napisano

Jeżeli bez zaworu 4D jakie jest jeszcze rozwiązanie? Producenci kotłów których przeglądałem, zalecają minimalną temperaturę powrotu ok. 40oC, więc muszę jakoś pomieszać powrót a jednocześnie piec pracowałby na nastawie ok. 55-60oC i jak dam taką temperaturę na stałe na grzejniki to zagotuje domowników :)

Gość mhtyl
Napisano
3 godziny temu, arturobr napisał:

Jeżeli bez zaworu 4D jakie jest jeszcze rozwiązanie? Producenci kotłów których przeglądałem, zalecają minimalną temperaturę powrotu ok. 40oC, więc muszę jakoś pomieszać powrót a jednocześnie piec pracowałby na nastawie ok. 55-60oC i jak dam taką temperaturę na stałe na grzejniki to zagotuje domowników :)

Na piecu wystarczy 55 stopni jak ustawisz, o powrót się nie martw bo przy tak małej liczbie odbiorników ciepła po osiągnięciu temperatury zadanej powrót będziesz miał w granicach 40-50 stopni. Jeżeli piec będziesz miał ze sterownikiem i dmuchawą to nie ma obawy że przegrzejesz, a o domowników się nie martw bo przecież od tego aby nie przegrzać pomieszczeń zamontujesz zawory grzejnikowe termo z głowicą. Jaki kociołek masz czy masz zamiar kupić?

Napisano

Odbiorów będzie więcej, nie doprecyzowałem tego ale ta instalacja na AL-PEX to tylko ta w remontowanej części. Reszta już jest na miedzi i razem jest 150m2 do ogrzania. Właśnie na cały dom ten kocioł. Wstępny wybór to Sargas kotły Leszka 19kW.

Gość mhtyl
Napisano
2 godziny temu, arturobr napisał:

Odbiorów będzie więcej, nie doprecyzowałem tego ale ta instalacja na AL-PEX to tylko ta w remontowanej części. Reszta już jest na miedzi i razem jest 150m2 do ogrzania. Właśnie na cały dom ten kocioł. Wstępny wybór to Sargas kotły Leszka 19kW.

Ja mam prawie 140 m2 z czego około 60 m2 podłogówka , reszta to grzejniki, bojler 150 l i wszystko mi hula bez żadnego zaworu 3D czy 4D  z kociołkiem Defro Komfort Optima Plus.

Napisano

Dziękuję za poradę temat warty przemyślenia. Nurtuje mnie jeszcze pytanie do osób które maja zamontowane zawory RTL. Zawór ogranicza temperaturę powrotu, a co z zasilaniem jak na piecu jest np. 55oC. Czy początek obwodu nie jest bardzo gorący. Może lepiej przedzielić belkę zasilania zaworem termostatycznym i za zaworem podłączyć podłogę.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Sprzedam na fakturę w atrakcyjnej cenie nowe pompy ciepła Air Falcon wraz z akcesoriami firmy OCHSNER Pompy i wszystkie elementy są składowane w magazynie, w przypadku zainteresowania ofertą mogę zorganizować transport na terenie PL. Nie zapewniam montażu. Zainteresowanych zapraszam serdecznie do kontaktu na PRIV.
    • Witam,  nim zakupicie okna z Firmy Urzędowski, bardzo dobrze się zastanówcie ! Jesteśmy firmą budowlaną , zaczęliśmy z firma Urzędowski współpracę w 2018 roku. Okna na wygląd były solidnie wykonane,  po pół roku zaczęły się sypać ! Woda wchodziła pod listwy zewnętrzne , które zaczęły gnić i pokrywać się grzybem.  reklamacji firma Urzędowski NIE AKZEPTUJE ! Dopóki  zamawiasz i płacisz jesteś super, zaczynasz zgłaszać reklamację , bo się okna sypią , nikt cię nie zna ! Nikt nie reaguje na Maile, dzwonisz - odkładają słuchawkę !   NIE POLECAM  !!! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...