Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok

Recommended Posts

Witam, planuje remont więc proszę o poradę w zakresie instalacji C.O. Stara instalacja nie nadaje się do użytku więc zaplanowana jest nowa składająca się z trzech grzejników 600x1000 oraz podłogówki na RTL-u na 6m2. Instalacja będzie rozdzielaczowa na AL-PEX-e. Jaką średnicą pociągnąć od kotła do rozdzielacza i na obwody grzejników? Odległości od pieca około 7m podejście do grzejników 4-6m. Czy z kotła do rozdzielacza starczy 20 a na obwody 16? Oglądałem rozdzielacze to mają 1cal przyłącza więc jakby rurka 25.  W lato planuję wymianę kotła więc rurek raczej nie zagotuję.

Edytowano przez arturobr (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

20 do rozdzielacza , resztę 16tką ...powinno być OK

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z małą uwagą że od pieca nie można dać bezpośrednio alupexa, musi być zrobiony pewien odcinek/odejście z miedzi a dopiero potem alupex.

Średnica może być tak jak napisał joks ale i jak będzie cała instalacja zrobiona na 16 też będzie działać. Nie większego znaczenia jakie wyjścia czy przyłącza ma rozdzielacz bo zawsze możesz dać redukcję np z 1"/ 16 mm alupexa czy odwrotnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak, tak. Koło pieca będę robił na miedzi cały układ z zaworem 4d i pompami do CO i CWU dopiero kawałek za polecę na alupexie. Widziałem zawory grzejnikowe na pexa 16, montowałeś takie czy nypla na 1/2 i zwykły zawór?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, arturobr napisał:

Tak, tak. Koło pieca będę robił na miedzi cały układ z zaworem 4d i pompami do CO i CWU dopiero kawałek za polecę na alupexie. Widziałem zawory grzejnikowe na pexa 16, montowałeś takie czy nypla na 1/2 i zwykły zawór?

Zawór 4D bym sobie darował. Co do pompki na co i cwu opiekała by to jedna pompka z tym że musiałbyś zrobić zawór na zasilaniu co aby latem gdy napalisz w piecu nie grzać grzejników tylko samo cwu. Grzejniki mam na miedzi, ale spokojnie możesz robić tak jak piszesz z tym, że na powrocie mam zawór kątowy a na zasilaniu zawór termo z głowicą termostatyczną.

Tak  prawdę mówiąc to nie widziałem typowo zaworów grzejnikowych na alupexy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli bez zaworu 4D jakie jest jeszcze rozwiązanie? Producenci kotłów których przeglądałem, zalecają minimalną temperaturę powrotu ok. 40oC, więc muszę jakoś pomieszać powrót a jednocześnie piec pracowałby na nastawie ok. 55-60oC i jak dam taką temperaturę na stałe na grzejniki to zagotuje domowników :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, arturobr napisał:

Jeżeli bez zaworu 4D jakie jest jeszcze rozwiązanie? Producenci kotłów których przeglądałem, zalecają minimalną temperaturę powrotu ok. 40oC, więc muszę jakoś pomieszać powrót a jednocześnie piec pracowałby na nastawie ok. 55-60oC i jak dam taką temperaturę na stałe na grzejniki to zagotuje domowników :)

Na piecu wystarczy 55 stopni jak ustawisz, o powrót się nie martw bo przy tak małej liczbie odbiorników ciepła po osiągnięciu temperatury zadanej powrót będziesz miał w granicach 40-50 stopni. Jeżeli piec będziesz miał ze sterownikiem i dmuchawą to nie ma obawy że przegrzejesz, a o domowników się nie martw bo przecież od tego aby nie przegrzać pomieszczeń zamontujesz zawory grzejnikowe termo z głowicą. Jaki kociołek masz czy masz zamiar kupić?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Odbiorów będzie więcej, nie doprecyzowałem tego ale ta instalacja na AL-PEX to tylko ta w remontowanej części. Reszta już jest na miedzi i razem jest 150m2 do ogrzania. Właśnie na cały dom ten kocioł. Wstępny wybór to Sargas kotły Leszka 19kW.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, arturobr napisał:

Odbiorów będzie więcej, nie doprecyzowałem tego ale ta instalacja na AL-PEX to tylko ta w remontowanej części. Reszta już jest na miedzi i razem jest 150m2 do ogrzania. Właśnie na cały dom ten kocioł. Wstępny wybór to Sargas kotły Leszka 19kW.

Ja mam prawie 140 m2 z czego około 60 m2 podłogówka , reszta to grzejniki, bojler 150 l i wszystko mi hula bez żadnego zaworu 3D czy 4D  z kociołkiem Defro Komfort Optima Plus.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za poradę temat warty przemyślenia. Nurtuje mnie jeszcze pytanie do osób które maja zamontowane zawory RTL. Zawór ogranicza temperaturę powrotu, a co z zasilaniem jak na piecu jest np. 55oC. Czy początek obwodu nie jest bardzo gorący. Może lepiej przedzielić belkę zasilania zaworem termostatycznym i za zaworem podłączyć podłogę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się


  • Najnowsze posty

    • ŻENADA!  Hahaha - jak chcesz rodzinie robić reklamę, to jest na to stosowna podstrona. Tu jest dyskusja na konkretny temat.  Ja wyznaje zasadę - każdy ma robić to, do czego ma kwalifikacje. Architekt do architektury, konstruktor do konstrukcji, elektryk do elektryki, wodkaniarz do wodkanu.  Oczywiście można zamówić u architekta elektrykę, a u geologa konstrukcję - jak kto woli. Może nawet podbije pieczątką i się podpisze. Może nawet się trafi taki, że to zrobi lepiej niż fachowiec "wyedukowany". Niemniej nie jest to regułą ani praktyką.  Ani nie jest to eleganckie w stosunku do innych branży - takie oszczerstwa. Ja ci też mogę sypać przykładami projektów elektrycznych przeinwestowanych i bez sensu oraz durnego wykonastwa - tylko po co? Jak będę potrzebował projekt elektryki, to pójdę do dobrego i sprawdzonego elektryka (chyba że poznam dobrego elektryka, choć ma inne wykształcenie). No ale znam elektrykow jednak wykształconych praktyków - na szczęście.   Ciągle rypiesz tym przykladem złego architekta - ja też ci mogę dać przykłady złych konstruktorów, robiących konstrukcję na wyrost, drogie i potężne - od których inwestorowi topnieją pieniądze. I co z tego. Nie idę do takich, gdy trzeba. Idę do dobrych.   Retrofood - wbij wreszcie do glowy - każdy może być dobrym, średnim i złym fachowcem, w każej dziedzinie i zawodzie.    Cyt: " Natomiast projektanci, którzy również mają uprawnienia budowlane w zakresie konstrukcji podchodzą do takich zleceń poważniej i dokładniej analizują zadanie. I mniej kosztują niż architekci." Dopisz jeszcze konkretne nazwisko i telefon - chłopie - jaak sie mówi A, to trzeba i B. I będzie reklama, jak trzeba, skojarzona z hejtem - jak trzeba.      ŻENADA JEDNYM SŁOWEM!
    • Witam wszystkich i wzywam pomocy. 
      Przeprowadzam generalny remont salonu, zbijam tynk i chcialbym zostawic jedna sciane z wyeksponowana cegla. 
      Niestety szpeci mi ja betonowe naproze nad drzwiami. Zastanawiam sie jakbym mogl je zamaskowac, ozdobic, przerobic itp. 
      zeby pasowalo. Juz sporo sie naszukalem w necie, wpisujac rozne kombinacje slow...bez skutku. 
      Moze Wy macie jakies pomysly odnosnie tego. Prosze pomozcie. Pozdrawiam
    • Witam. Na wstępie opisze moją sytuację. Jestem rolnikiem ponad 5 lat. Posiadam nie całe 3 hektara ziemi rolnej. Działka ta nie ma planu zagospodarowania przestrzennego ani wydanych warunków zabudowy. Obie sąsiednie działki są zabudowane. Łatwy dostęp do mediów ( słup na polu i wodociąg pod ziemią).    Chciałabym wydzielić teren pod ewentualna późniejszą budowę. Chciałabym na razie wydzielić teren i posiac trawę i ewentualnie ogrodzić.    Od czego zacząć?  Czy muszę od razu składać o warunki zabudowy i ograniczać się latami żeby papiery nie przepadły ?     Z góry dziękuję za odpowiedzi 😊
    • To nie jest przepis lecz zasady fizyki.
    • To może być ściema i zrazisz się w ten sposób do drewna paląc takim "suchym"...Tyle kosztuje drewno mokre....   Najlepszy sposób na kupowanie drewna suchego, to .....kupowanie mokrego i suszenie (sezonowanie) samemu. Minimum 2 lata, dąb 3...Każde drewno dobre, byle suche, tyle że trzeba inaczej palić. Ja palę dużo sosny (dużo tańsza i bardziej dostępna). Właśnie kaflak, doskonale się do tego nadaje. W kominkach czasem nie ma odpowiedniej temperatury, a sosnę trzeba palić ostro. Wtedy sadza i żywice niestraszne...Na zimę lepiej drewno twarde, takie jak buk, dąb, akacja, jesion....
  • Popularne tematy

  • Doradcy redakcyjni i firmowi

×