Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pytanie z formularza ze stronyhttps://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

 

Witam, proszę o pomoc w dobraniu mocy kotła elektrycznego, który chce wykorzystać do centralnego ogrzewania, bez wody użytkowej, ponieważ posiadam zbiornik 300 l z grzałka, którego używam do ogrzewania wody użytkowej latem, gdyż obecnie do centralnego ogrzewania używam kotła na eco groszek. Powierzchnia użytkowa domu, to 240 m2. Dom jest ciepły z Ytonga. Zastanawiam się czy wystarczyłby kocioł 20kW? Z góry dziekuję za pomoc.

Pozdrawiam

Link do komentarza

Obliczenie zapotrzebowania na moc cieplną wymaga analizy wielu czynników, między innymi:
- całkowitej powierzchni oddawania ciepła przez budynek,
- wartości współczynników przenikania ciepła przez ściany, okna, stropy itp.,
- stopnia wentylacji pomieszczeń,
- zdolności akumulowania ciepła przez budynek.
Znajomość powyższych danych pozwala określić wielkość strat ciepła i umożliwia dobór odpowiedniej mocy kotła.

W przypadku nowo budowanych domów straty te powinny być opisane w projekcie - orientacyjnie zapotrzebowanie na moc cieplną powinno wynosić ok. 40-70W/m2. Jednak w starszych budynkach możemy posługiwać się tylko wielkościami orientacyjnymi. Przyjmuje się, że w domach słabo ocieplonych z lat 80-tych i 90-tych zapotrzebowanie na moc cieplną wynosi 90-110 W/m2. Oznacza to, że na dobrze ocieplony dom o powierzchni 240 m2 może wystarczyć kocioł o mocy ok. 15-18kW. Przy gorzej ocieplonych budynkach należy oczywiście brać pod uwagę urządzenia o wyższej mocy.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...