Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
FredzioPL

Jaka pompe i co do niej

Recommended Posts

Witajcie

Jestem po wywiercie studni. Dom na 3 osoby sam parter :)
Glebokosc okolo 46 m do lustra, odleglosc od domu okolo 6-7 m. Waz ba byc 4 calowy do wody.

Pytanie i prosba:

1. Jaka pompe wybrac? 240v / 400v? Jakiej mocy? Jesli mozna jakies konkretne propozycje.
2. Jaki hydrofor wybrac, chyba ze pompe taka ktora hydroforu nie bedzie potrzebowala czy to bedzie mialo sens?
3. Co dodatkowego wkalkulowac w koszty inwestycji - filtry, uzdatniacze - tylko niezbedne urzadzenia.

Wiadomo zalezy mi na instalacji niezbyt drogiej i w pozniejszym terminie taniej w eksploatacji.

Pozdrawiam i dzieki za pomoc

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zanim się o coś zapyta warto przynajmniej zapoznać się z podstawowymi zasadami funkcjonowania instalacji wodociągowej zasilanej z własnej studni, bo postawione pytania świadczą od braku minimum wiedzy na ten temat. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mi pompę dobierała firma, która wierciła studnię, więc w tym temacie nie pomogę.

Nasz hydrofor ma 150l pojemności - jest nas 6 sztuk (w tym 5 bab :D), do tego zbiornik na ciepłą wodę 300l (kupiliśmy go z myślą o solarach), dom z poddaszem użytkowym. Wydaje mi się, że zamontowanie hydroforu zwiększy żywotność pompy - nie będzie się włączać przy każdym użyciu wody.

Co do filtrów i uzdatniania to musisz zacząć od zbadania wody. Nalać wody do czystego naczynia i zanieść do badania. Bez tego nie będziesz wiedział, czy i co jest Ci potrzebne.

My mamy odżelaziacz z automatyczną głowicą (wodę mamy zażelazioną i zamanganioną) i zmiękczacz. Wielkość i rodzaj tych urządzeń powinna dobrać firma, która się takimi rzeczami zajmuje.

 

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Te 46 m to faktycznie głębokość do lustra wody, czy całkowita głębokość odwiertu? Przyjmuję pierwszy, mniej korzystny wariant, choć to wyjątkowo głęboko.

Zbiornik hydroforowy jest niezbędny. Lepiej żeby był dość duży, przynajmniej 100 l, wtedy pompa będzie się włączać rzadziej, a za to na dłużej. Dla jej żywotności to korzystne.

Przy takiej głębokości do lustra, wszystkie pompy samozasysające odpadają. Pompa musi być opuszczona do studni, połączona rurą ze zbiornikiem hydroforowym w budynku. Wtedy nie ma problemu z wysokością podnoszenia, a pompy w domu nie słychać.

Nie wiadomo jaka jest wydajność studni, wiec nie ma co przesadzać z wydajnością pompy (przepływem). Wystarczy nawet 20 litrów na minutę przy tej wysokości podnoszenia. 4 cale to raczej średnica rury umieszczonej w studni. Pompa powinna mieć w takim razie średnicę nieco mniejszą. Typowy wymiar to 3,5 cala (3,5"). Do budynku rura PE 32 lub 40 mm. W zupełności wystarczy pompa jednofazowa. Uwzględniając głębokość na jakiej jest lustro wody oraz opory w rurach, zakładałbym wysokość podnoszenia 55-60 m. Charakterystykę można odczytać z wykresu. Takiego jak choćby tu:

http://www.dostudni.pl/sc-2-12-230-v,id1079.html

Z wykresu odczytujemy, że  dla wysokości podnoszenia 55-60 m wydajność pompy mieści się w granicach 25-35 l/min. I takich parametrów potrzebujemy. Kupowanie pompy o większej wydajności nie ma sensu, bo będzie pracować w bardzo krótkich cyklach. Zaś przy małej wydajności studni zbyt duży przepływ będzie problemem. Może być, oczywiście, pompa zupełnie innej firmy, ale o zbliżonych parametrach. Pompa, zbiornik i osprzęt to razem ok. 1000 zł.

Całość do zamontowania, ma się rozumieć, przez fachowca.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sławomir: jakbym byl hyraulikiem / specjalista albo posiadal wiedze o studniach itp to po co byloby mi forum? Nie chce i nie potrzebuje takiej wiedzy bo do niczego poza jednym razem nie bedzie mi ona potrzebna. Mam inny fach i w zupelnosci mi wystarcza. Wiec kom twoj zupelnie zbedny, nic nie wnoszacy do rozmowy i tematu.

 

Budujemy Dom - porady i Baru

Wode oddam do badania oczywiscie zaraz po instalacji zabudowy i pompy, na razie mam zrobiony odwiert wpuszczona rure zabezpieczona i czekam na jej zabudowanie. Warunki atmosferyczne skutecznie przszkodzily w zrobieniu do konca zabudowy.

Poczatkowo odwiert zatrzymal sie na okolo 35 metrach po oczyszczeniu i pozosotawieniu nastepnego dnia okazalo sie ze lustro jest zbyt male albo wody niewiele i wywiert poglebiono do 46 metra i tam jest lutro. Wiec nie wiem dokladnie czy lustro jest na 35 czy 46 metrze :). Sam odwiert robiony mysle niewielkim kosztem bo zaplacilem ok 2000 zl.

Moje pytanie albo temat, moze i wyjatkowo lamerski i banalny, jest po to aby specjalisci, ktorzy beda mi to konczyc zabudowywac i zaopatrywac w urzadzenia, na wyrost (jak to bywa np przy instalacji i zakupie pieca) nie kazali kupic urzadzen, ktore beda nieefektywnie pracowaly. Wplynie to wtedy na trwalosc i jakosc samej instalacji.

Podsumowujac:
Hydrofor przy moim opisie w zupelnosci wystarczy mi okolo 100 litrow?
Pompa 230v z wydajnoscia rzedu 30-50 l/min (docelowo uwzgledniajac glebokosc lustra) 3,5 calowa. Moglbym prosic o pewne sprawdzone pompy, ktore bylyby odpowiednie? Chyba ze ta z linku jest ok.
Reszte oczywiscie zdam sie na fachowcow ale nie szkodzi poznac opinie fachowcow i uzytkownikow z forum. 

Dziekuje za informacje i pomoc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Podsumowanie prawidłowe :) Większe zbiorniki hydroforowe są wygodniejsze w eksploatacji (pompa rzadziej się włącza). Jeżeli miejsca jest dość, brałbym 150 l. Pompa o podanych poprzednio parametrach w zupełności wystarczy. Odradzałbym takie o znacznie większej wydajności, bo będą się włączały na chwilę i zaraz wyłączały, co jest szkodliwe dla ich trwałości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Polecam ściśle współpracować z firmę która zajmowała się również studnią głębinową oraz doradzi w kwestii wyboru konkretnego modelu pompy, tak aby była ona przede wszystkim wydajna. Akurat w tej kwestii możemy pomóc, właśnie tym się zajmujemy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...