Skocz do zawartości

Jak wybrać okna do domów pasywnych?


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Rozwijając temat - czym kierować się przy wyborze okien do domów pasywnych? Dziękuję za wszelkie informacje dotyczące kryteriów wyboru takich okien.

Pozdrawiam

Napisano (edytowany)

Współczynnikiem U dla całego okna (a nie pakietu szybowego) + jakość montażu.

Oczywiście aby wyliczenie U okna było wiarygodne, to nie można zamawiać w jakiejś garażowej firmie.  

Duzi, wiodący producenci w zasadzie pilnują się nawzajem, bo przyłapać konkurencję na błędzie, to zysk dla siebie.

 

ja szukałam wśród Hekaplast, Oknoplast, Amberline, Veka (i chyba Aluplast i MS, nie pamiętam już)

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

W domach pasywnych okna odgrywają niezwykle istotną rolę. Z jednej strony mają za zadanie ograniczenie strat ciepła, a z drugiej pozyskiwanie energii słonecznej do ogrzania pomieszczeń. Aby spełnić restrykcyjne wymagania stawiane w tego rodzaju budownictwie okna muszą mieć najwyższe parametry termoizolacyjne.

Przy wyborze okien do domów pasywnych warto zwrócić uwagę na klika parametrów. Pierwszym z nich jest współczynnik przenikania ciepła dla całego okna Uw. Musi on wynosić poniżej 0,8 W/m²K. Kolejny istotny parametr to Uf, określający izolacyjność cieplną ramy. Nie może on być gorszy niż 0,8 W/m²K. Ponadto w oknach pasywnych powinien być zastosowany pakiet trójszybowy o Ug = 0,7 W/m²K bądź niższym. Bardzo istotny jest także system uszczelek, który musi zapewniać właściwe parametry styku skrzydła otwieranego z ramą lub drugim skrzydłem. Wszystkie te parametry muszą zostać potwierdzone certyfikatem renomowanego instytutu badawczego. Tylko taki dokument gwarantuje, że stolarka okienna nadaje się do zastosowania w budynku pasywnym.

Okna drewniano-aluminiowe serii Puro Passive Sokółka Okna i Drzwi charakteryzują się znacznie lepszymi parametrami niż te, które są wymagane dla domów pasywnych. Współczynnik Uw wynosi 0,66 W/m²K. Okna standardowo wyposażone są w pakiet trójszybowy o współczynniku Ug = 0,5 W/m²K. Natomiast wartość Uf to 0,8 W/m²K. Rama skrzydła ma grubość 116,5 mm, a ościeżnica 108 mm. Dzięki temu, że wykonane są z drewna – które jest naturalnym izolatorem, doskonale chronią przed zimnem. Najwyższy standard termoizolacyjności okien Puro Passive został potwierdzony certyfikatem Passive House Institut w Darmstadt.

Minimalistyczny design okien Puro Passive doskonale komponuje się z nowoczesną formą architektoniczną, charakterystyczną dla budynków pasywnych.

Równie ważne jest, aby okna pasywne zostały prawidłowo zamontowane. Tylko wówczas zapewnią właściwą izolację termiczną. W budynkach pasywnych powinno się stosować tzw. „ciepły montaż”. Polega on na osadzeniu okna poza murem, w warstwie ocieplenia, przy wykorzystaniu odpowiednich systemów montażowych. By mieć pewność, że montaż zostanie wykonany prawidłowo najlepiej zlecić go doświadczonej ekipie, posiadającej autoryzację producenta.

Pozdrawiamy!
 

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Ostatnio coraz więcej firm prześciga się z reklamowaniem okien pasywnych, ale tak jak ktoś wspomniał wcześniej, wyliczenia niekiedy mogą nie odpowiadać rzeczywistości. Sam fakt, że producent podaje ogólny parametr np. U=0,7 wiosny nie czyni. Niektórzy producenci nadal podają współczynnik samej szyby, dlatego trzeba za każdym razem pytać o szczegóły i odpowiednie badania. Pytałem o takie okna u kilku lokalnych producentów i takich informacji udzieliła mi zaledwie jedna czy dwie, bodajże Awilux i Empol. Wiem, że nie wszystkie firmy mają własne laboratoria, ale taka rzetelna informacja powinna być na porządku dziennym.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...