Skocz do zawartości

podłoga z desek na legarach na strychu


Recommended Posts

Napisano
Witam, w domu mam nieocieplony dach oraz strop "ocieplony" mieszanką trocin, wapna i chyba wełny. Chciałbym ocieplić strop wełną 10cm, pomiędzy dać legary i odeskować. W ciągu najbliższych kilku lat chciałbym użytkować poddasze, choć może się zdarzyć oczywiście, że nigdy go nie wykończę. Dlatego nie widzę sensu ocieplania dachu i ogrzewania pustego pomieszczenia.
1)Czy 10cm wełny wystarczy?
2)Legary będą miały 6,6m długości, czy pomiędzy nimi co kilka metrów robić połączenie?
3)Czy dawać na spód folię?
4)Deski będą sosnowe - impregnować grzybobójczym środkiem? Od wierzchu lakierować, olejować, potraktować pokostem? Deska będzie heblowana, szerokość około 10cm, pióro wpust.
5)Żeby mi się w miarę zgrywało ze schodami, planuję wymiary legarów: 6cm szerokości o 14cm wysokości. Czy jednak zrobić np. 7/10cm i pod nie dać podkładki np. co metr?
Napisano
Cytat

Witam, w domu mam nieocieplony dach oraz strop "ocieplony" mieszanką trocin, wapna i chyba wełny. Chciałbym ocieplić strop wełną 10cm, pomiędzy dać legary i odeskować. W ciągu najbliższych kilku lat chciałbym użytkować poddasze, choć może się zdarzyć oczywiście, że nigdy go nie wykończę. Dlatego nie widzę sensu ocieplania dachu i ogrzewania pustego pomieszczenia.
1)Czy 10cm wełny wystarczy?
2)Legary będą miały 6,6m długości, czy pomiędzy nimi co kilka metrów robić połączenie?
3)Czy dawać na spód folię?
4)Deski będą sosnowe - impregnować grzybobójczym środkiem? Od wierzchu lakierować, olejować, potraktować pokostem? Deska będzie heblowana, szerokość około 10cm, pióro wpust.
5)Żeby mi się w miarę zgrywało ze schodami, planuję wymiary legarów: 6cm szerokości o 14cm wysokości. Czy jednak zrobić np. 7/10cm i pod nie dać podkładki np. co metr?



1) Daj optymalnie grubo, zostawiając wolną przestrzeń ( ok. 2 cm) pomiędzy wełną i spodem desek.
2) Nie widzę potrzeby, połączą je deski.
3) Folia powinna być po cieplejszej stronie, czyli na stropie.
4) Impregnacja zbędna, proponuję lakierowanie.
5) Zastosuj niższe legary i podkładki, które posłużą do regulacji ułożenia legarów. Przy takich legarach co metr wystarczy, przymocuj je do legarów.
Powodzenia.
Napisano
Z opisu nie wynika na czym mają opierać się legary - na starym ociepleniu czy na konstrukcji stropowej? Od tego zależy bowiem ich przekrój i sposób podparcia. Przy nieogrzewanym poddaszu folia będzie niezbędna, ułożona pod ociepleniem od strony stropu. Grubość ocieplenia zgodnie z aktualnymi wymaganiami to co najmniej 20 cm wełny 0,04 W/m K gdy nie ma jeszcze innych warstw termoizolacyjnych. Wykończenie desek to kwestia późniejszego użytkowania - można zrobić to "na gotowo" lub potraktować jako podkład pod ostateczne pokrycie.
Napisano
Cytat

Z opisu nie wynika na czym mają opierać się legary - na starym ociepleniu czy na konstrukcji stropowej? Od tego zależy bowiem ich przekrój i sposób podparcia. Przy nieogrzewanym poddaszu folia będzie niezbędna, ułożona pod ociepleniem od strony stropu. Grubość ocieplenia zgodnie z aktualnymi wymaganiami to co najmniej 20 cm wełny 0,04 W/m K gdy nie ma jeszcze innych warstw termoizolacyjnych. Wykończenie desek to kwestia późniejszego użytkowania - można zrobić to "na gotowo" lub potraktować jako podkład pod ostateczne pokrycie.




Legary mają opierać się na wylewce betonowej, która oddzielona jest od stropu "ociepleniem" z mieszanki trocin, wapna i wełny. (Budowane 30 lat temu).

Znajomy poradził położyć legary o wymiarach 7cm szerokości i 10cm wysokości. Właściwie przykleić klejem poliuretanowym oraz przymocować blachami i wkrętami zgodnie z kierunkiem ułożenia desek. Pomiędzy wełna 10cm. Na spód oczywiście folia. Żeby legary nie kręciły się - wzmocnić tymczasowo deskami łącząc je na wkręty. Gdy będę układał podłogę - zdjąć tymczasowe deski i położyć drugie legary o wysokości dostosowanej do potrzeb (w zależności od rodzaju podłogi - deska, czy panele.) Czyli kratownica.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ty to napisałeś tak na poważnie, czy dla jaj?     Z tym absolutnie się zgadzam!!! Ale pod warunkiem, że to pęknięcie grozi rozwaleniem się wyrobu, czy też bardzo przeszkadza właścicielowi... Moja umywalka przeżyła już z dziesięć lat temu upadek buteleczki z szafki, umieszczonej nad tą umywalką, zrobiła się mała "pajęczynka", ale że na pierwszy rzut oka jej nie widać, nie wyczuwa się krawędzi przy myciu tejże umywalki i nie przecieka - przyjaźnie współistniejemy 
    • Dzień dobry, Zawsze polecamy zakup paneli z fabrycznie zamontowaną matą wygłuszającą Sound Control, która jest nakładana fabrycznie podczas produkcji paneli. Oprócz tego, że zapobiega stukaniu blachy, wygłusza odgłosy padającego deszczu o ok. 6-7 dB. Niestety, nie jest możliwe jej podklejeniu na istniejącym już dachu. Drugie rozwiązanie to podklejenie taśmy (jak na załączonym rysunku) w dwóch pasach po bokach panela. Nie posiadają funkcji wygłuszenia, ale zapobiegają stukom blachy. Rozwiązanie to można zastosować, przy istniejącym już pokryciu dachu, ale niestety konieczne będzie odkręcenie i wypięcie arkuszy, podklejenie taśmy i ponowny montaż.   Zalecamy skontaktowanie się z Polskim Stowarzyszeniem Dekarzy (PSD), które w ramach swojej działalności przeprowadza oględziny dachów pod kątem prawidłowości montażu. W efekcie takich oględzin wydawane są zalecenia dotyczące ewentualnych poprawek i usprawnień. Szczegóły oraz możliwość zamówienia opinii technicznej dostępne są tutaj: https://www.dekarz.com.pl/zamow-opinie-techniczna       ________________________ Panele dachowe na rąbek PD-510, Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Dzień dobry,   Pytanie o to, czy lepiej wybrać blachę w macie czy w połysku, wraca bardzo często i nic dziwnego, bo to decyzja, która wpływa nie tylko na wygląd domu, ale też na późniejsze użytkowanie dachu. Matowe wykończenie daje efekt spokojniejszy i bardziej elegancki, świetnie komponuje się z otoczeniem i nie odbija tak mocno światła. Dzięki swojej strukturze lepiej znosi drobne zarysowania i skuteczniej maskuje kurz czy pyłki, co sprawia, że dach dłużej prezentuje się schludnie. Połysk natomiast ma zupełnie inny charakter – dach błyszczy w słońcu i przyciąga uwagę, a gładka powierzchnia sprawia, że łatwiej jest go oczyścić i trudniej, by osadził się na nim mech.   Warto jednak podkreślić, że sam wybór matu albo połysku nie decyduje jeszcze o trwałości. Kluczowa jest powłoka ochronna zastosowana przez producenta. To ona odpowiada za odporność na promieniowanie UV, korozję czy utratę koloru. W ofercie są różne warianty – od standardowych powłok poliestrowych, które zapewniają solidną ochronę na kilkanaście lat, po trwalsze systemy poliuretanowe (np. PURMAT), które oferowane są z gwarancją do nawet 50 lat i lepiej radzą sobie w zmiennych polskich warunkach pogodowych.   Dlatego wybierając dach, warto najpierw zastanowić się nad oczekiwaniami estetycznymi – czy bliższy jest spokojny mat, czy wyrazisty połysk – a dopiero później dobrać do tego odpowiednią powłokę, która zagwarantuje trwałość. Ostatecznie wygląd to kwestia gustu, ale jakość powłoki to kwestia praktyczności i bezpieczeństwa inwestycji. Więcej o powłokach => https://pruszynski.com.pl/produkt/powloki-ochronne/ ________________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa
    • Najskuteczniejszy jest środek o nazwie WYMIANA na nową. Na naprawę pęknięć w ceramice szkoda czasu i atłasu. Można by się bawić gdyby to coś było starożytne (czyli bardzo cenne), a po naprawie stało w hermetycznej gablocie. Jednak umywalka będzie zawsze, jak wyżej wspomniano, narażona na zabrudzenia i te rysy ponownie się ujawnią. Dlatego taniej jest wymienić na nową i nie zawracać sobie rzyci.   PS. Kiedyś pęknięcie szklanki naprawiałem sokiem z czosnku, ale w użytkowaniu to wszystko się wypłucze i rysa znowu będzie.
    • Na dłuższą metę nic tu nie zadziała. W pęknięcia szkliwa zawsze wejdzie nieco brudu. Świeżo po wyszorowaniu będą mało widoczne, jednak szybko się to zmieni. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...