Skocz do zawartości

Wykorzystanie starej wełny


Recommended Posts

Napisano
Witam. Przez wyszukiwarkę nie znalazłem odpowiedzi - jeśli takowa była to proszę o przepięcie.
Jestem w trakcie remontu starego domu - m.in. podniesienie poddasza. Chcę ponownie wykorzystać wełnę mineralną, którą było ono dotychczas ocieplone (ok. 12 lat temu - nie wiem jakie parametry). Nie wystarczy jej na całość połaci więc planuję dokupienie czegoś o wysokich parametrach.
Pytanie brzmi czy starą wełnę ułożyć między nowymi krokwiami (18 cm) docieplając połać dachową nad nieogrzewanym strychem, czy może lepiej w ruszcie g-k nad podwieszanym sufitem, a wówczas nową wełnę między krokwie "strychowe".
Wydaje mi się, że 2 rozwiązanie jest lepsze ponieważ przy lepszych parametrach nowej wełny osiągnie się większy zysk(mniejsze przenikanie ciepła) na pierwszej - zewnętrznej przegrodzie.
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, podpowiedzi, porady, sugestie.
Napisano
W przypadku nieogrzewanego strychu ocieplenie połaci dachowej pełni jedynie funkcję ochrony przed nadmiernym nagrzewaniem się poddasza w okresie letnim.

Główną izolację termiczną powinna zapewniać warstwa ciepłochronna ułożona na suficie pomieszczeń ogrzewanych. Trzeba też zapewnić przewiew na strychu zapobiegający utworzeniu się gorącej poduszki powietrznej w lecie i kondensacji pary wodnej w zimie. Nową wełnę trzeba więc ułożyć na suficie, a starą wykorzystać do izolacji połaci dachowej.
Napisano
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.
Mam jeszcze pytanko - jak najlepiej zrealizować to przewietrzanie strychu. Mam wyłaz dachowy z możliwością rozszczelnienia. Czy wystarczyłoby np. zrobić przebicie w ścianie? A jeśli tak to prosty kanał czy ZETKA. A może coś innego?
Napisano
Na temat wentylacji samego ocieplenia coś tam czytałem. Natomiast użytkownik "Budujemy Dom - budownictwo i instalacje" pisał o wentylacji strychu - a na to nie mam pomysłu (lub nie wiem czy moje są właściwe - przebicie wentylacji przez ścianę - ZETKĄ lub tylko rura.
U mnie jest położona na krokwiach a pod łatami membrana paro przepuszczalna. Pytanie jest czy w tym przypadku wełnę układać na styku z membraną czy jednak lepiej zostawić 2 - 3 cm szczelinę?
Napisano
Cytat

Inny wariant to otwory w ściankach kolankowych i wywietrznik dachowy.


U mnie strych będzie posiadał tylko "ściany" skośne - połać dachowa, oraz 2 ściany szczytowe, więc pozostaje pierwsze rozwiązanie.

Jeszcze mam taką wątpliwość: nie jestem pewien ponieważ nie sprawdziłem przed przykryciem blachą, ale wydaje mi się, że bezpośrednio na membranę paro-przepuszczalną, umieszczoną na krokwiach, nabite są łaty w układzie poziomym. Czy taka konstrukcja zapewni odpowiednią wentylację membrany i ucieczkę wilgoci?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Bardzo dziękuję za fachowe porady wiele mi rozjaśniły. To jeszcze poproszę o pomoc w kwestii tych otworów wentylacyjnych.
Cytat

Strych będzie wentylowany przez otwory w ścianach szczytowych



Planuję wykonać 2 przekucia z rury PCV z kratkami i nie wiem jakiej mają być średnicy ani też jak najlepiej je rozmieścić na ścianie szczytowej (wydaje się że umieszczone centralnie będą szpecić elewację - żółta, a dodatki np. kratki brązowe).
Powierzchnia wentylowanego strychu - ok. 80 m2, kubatura - ok. 80 m3.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...