Skocz do zawartości

Pytanie led RGB


Recommended Posts

Witam,
chciałbym podświetlić taśmą led RGB ok 40mb. Taśma 12V 150 led SMD 5050.
I tak, jeśli dobrze rozumiem:
7,2 W/m daje 288W przy 40m
Jeden duży zasilacz 400W

Chciałbym sterować tym światłem z jednego sterownika

Led rgb - Pytanie o LED RGB

Zgodnie z powyższym schematem, jeden pasek zasilam ze sterownika,
pozostałe siedem pasków zasilam z osobna z osobnych wzmacniaczy,
zasilanych z dużego zasilacza

Łączna moc będzie 288W,
dzieląc to na 12V,
otrzymuje prąd 24A.

Schemat połączenia ze strony:
http://www.pclabor.synology.me/labor...a/19-tasma-led
punkt 4

Sterowniki mają 12A. Moje pytanie, czy stosując wzmacniacze RGB odciążąm w ten sposób sterownik, który sie nie spali? Czy taki 12A wystarczy w moim przypadku?

Skoro każdy pasek będzie miał swój wzmacniacz, max prąd przez niego płynacy będzie wynosił 3A, przewody od dużego zasilacza do poszczególnych wzmacniaczy RGB mogą mieć przekrój 1mm?
Jaki przekrój mają mieć przewody od poszczególnych kolorów R,G,B między wzmacniaczami a samymi paskami?
Czy przy takim sposobie połączenia należy łączyć początki i końce taśm led? Może same kolejne taśmy należy w jakiś sposób łączyć?

Bardzo dziękuję za pomoc...
Link do komentarza
Zrobiłbym to w sposób pokazany ostatnim z rysunków, w punkcie 4., tekstu z linku. Wówczas masz prostą sytuację, w której sterownik w zasadzie przekazuje tylko sygnał, a sam nie jest obciążony. Zresztą w tamtym tekście masz i taki przypadek:
"Poniżej znajduje się schemat podłączenia gdzie do sterownika RGB nie jest bezpośrednio podłączona taśma LED. Przekazuje on jedynie sygnał RGB do wzmacniaczy, do których podłączone są taśmy LED RGB."
W tym układzie diody nie obciążają sterownika. Obciążone są tylko wzmacniacze i oczywiście zasilacz.
O ile dobrze rozumiem, to proponujesz układ, w którym sterownik zasila bezpośrednio jakiś wydzielony odcinek taśmy LED, pozostałą część taśmy (też w odcinkach?) obsługują wzmacniacze. Moim zdaniem nie warto się w to bawić. Różnica w cenie niewielka, a pracujący bez obciążenia sterownik wytrzyma dłużej.
Nie napisałeś tego wprost ale z postu wynika, że w sumie będzie 8 odcinków taśm LED. Nie każdy odcinek musi mieć własny wzmacniacz. Może być kilka odcinków zasilanych z jednego wzmacniacza. Dobrze tylko obciążyć je możliwie równomiernie (równa łączna długość taśm dla każdego wzmacniacza)i oczywiście żaden ponad dopuszczalną wartość prądu (te 12 A, czyli 4 A na kanał).
Teoretycznie wystarczyłyby dwa wzmacniacze 12 A każdy, jednak to praca na granicy możliwości. Lepiej dać trzy. Bo i z trzymaniem katalogowych parametrów przez tego rodzaju sprzęt bywa różnie. I czy uczciwie podano w specyfikacji obciążenie, jako dopuszczalne przy pracy ciągłej, a nie tylko jako chwilowe?
Co do przekroju przewodów, jako sygnałowe sterownik-wzmacniacz nawet 1 mm2 powinien wystarczyć. Jeżeli ma by ć długi bezpieczniej dać 1,5 mm2. Przekroje przewodów wzmacniacz-taśmy LED trzeba zaś dobrać w zależności od obciążenia (łączna moc zasilanych z niego diod) oraz długości przewodów. W zaproponowanym układzie z 3 wzmacniaczami obciążenie pojedynczego kanału RGB nie przekroczy 3 A, a więc dla długości przewodu równej 10 m spokojnie wystarczy przekrój 2,5 mm2. Można więc użyć typowych przewodów 3×2,5 mm2. Na stronie, którą podałeś jest zresztą na końcu link do kalkulatora przekroju przewodów.
Co do sposobu zasilania taśm i ich łączenia zasada jest prosta. Im krótsze odcinki, tym lepiej. Zasilanie obustronne jest godne polecenia bo spadek napięcia pomiędzy początkiem i końcem danego odcinka taśmy nie będzie odczuwalny. Przy zasilaniu jednostronnym diody na końcu długiego odcinka będą świecić słabiej. Ponadto początek taśmy będzie najbardziej obciążony prądem, co oznacza jej intensywne nagrzewanie się i przyspieszone starzenie w tej części.
I to by było na tyle:)
Link do komentarza
Bardzo dziękuję za pomoc.
Mógłbyś mi jeszcze wytłumaczyc kwestię jak płyna prądy w takim pasku RGB?
Chodzi mi o to, że mając pasek o długości 5m i mocy 7,2W/m otrzymuję wartość natężenia prądu 3A.
Czy to jest prąd, który płynie tą ścieżką "+" na tasmie RGB?
Jak policzyć prądy płynące w ścieżkach R,G,B?
Link do komentarza
Cytat

Bardzo dziękuję za pomoc.
Mógłbyś mi jeszcze wytłumaczyc kwestię jak płyna prądy w takim pasku RGB?
Chodzi mi o to, że mając pasek o długości 5m i mocy 7,2W/m otrzymuję wartość natężenia prądu 3A.
Czy to jest prąd, który płynie tą ścieżką "+" na tasmie RGB?
Jak policzyć prądy płynące w ścieżkach R,G,B?



Zaraz wytłumaczę, bo podstawowe zasady elektrotechniki są w gruncie rzeczy proste jak budowa cepa icon_smile.gif
Podstawowa uwaga na początek: W obwodzie prądu stałego, który tu mamy, obciążone prądem roboczym są obie żyły przewodu zarówno "+" jak i "-". W taśmie LED namiastkami porządnych żył w przewodzie są właśnie te cieniutkie "ścieżki". W taśmie LED najbardziej obciążona będzie właśnie ścieżka "-", bo jest wspólna dla wszystkich 3 ścieżek barw (R, G, B). Właśnie nią w Twoim przykładzie popłynie prąd o natężeniu 3 A. Ścieżkami poszczególnych barw będą płynąć prądy po 1 A (każdą ścieżką).

Sposób obliczania obciążenia prądem jest prosty. Odcinek 5 m taśmy to:
7,2 W/m × 5 m = 36 W mocy (wszystkie diody w taśmie)
Moc jest iloczynem napięcia i natężenia prądu, przy czym w tym obwodzie napięcie nominalne jest wartością stałą i wynosi 12 V. Stąd:

12 V × 3 A = 36 W
albo jak kto woli
36 W : 12 V = 3 A

Prąd przypadający na każdy z kanałów barwnych i w efekcie obciążajacy ich ścieżki na taśmie będzie odpowiednio mniejszy, mamy 3 kolory, więc:

3 A : 3 = 1 A

To oczywiście tylko na ścieżkach "+", bo w ścieżce "-", jako wspólnej, obciążenia się sumują.

W ramach przypomnienia wiadomości szkolnych: 1 wat mocy to po prostu 1 wolt × 1 amper:
1 V × 1 A = 1 W
Stąd żeby zwiększyć moc prądu musimy podnieść albo napięcie, albo natężenie prądu. I już wiadomo dlaczego mamy linie wysokiego napięcia icon_smile.gif
Przy tych taśmach LED których "ścieżki" mają b. mały przekrój natężenie prądu jest sprawą zasadniczą. Ze względu na występowanie oporu elektrycznego przy przepływie prądu i związane z tym wydzielanioe ciepła. Przewód grzeje się proporcjonalnie do natężenia przepływającego prądu i odwrotnie proporcjonalnie do własnej powierzchni przekroju. Mówiąc po ludzku: żeby przewód się nadmiernie nie nagrzewał (potencjalnie aż do spalenia) to jeżeli zechcemy przesyłać nim prąd o większym natężeniu, musimy zwiększyć jego przekrój.
A w taśmie przekrój "ścieżek" jest stały, więc lepiej nie układać jej w zbyt długich odcinkach po kilkanaście metrów. Bo to oznacza większą moc, a więc i większe natężenie prądu.
Drugi problem to spadek napięcia wraz ze wzrostem długości taśmy. Tu znowu winowajcą jest opór elektryczny. A na zmiany napięcia diody są bardzo wrażliwe i wraz z jego spadkiem gwałtownie maleje ich jasność. Niestety, "ścieżki" są cieniutkie (ok. 0,2 mm2 przekroju), więc i spadek napięcia znaczny. Dlatego lepiej nie przekraczać tej standardowej długości 5 m taśmy i robić zasilaanie obustronne, o czym już pisałem poprzednim razem.
Mam nadzieję, że teraz już wszystko jest jasne.
Link do komentarza
Super to teraz wszystko wytłumaczyłeś... ale mam kolejne pytanie. Na pasku led RGB mamy cztery piny: "+", R,G,B.
Rozumiem, że "+" to zasilanie 12V. R to plus koloru red, G to plus koloru green, B to plus koloru blue. Po każdej z tych ścieżek płynie max prąd 1A (mowimy o 5 metrach). Gdzie jest ta wspólna ścieżka "-" o której pisałeś wcześniej? Ta w której będzie płynąl prąd 3A.
Bardzo dziękuję za pomoc...
Link do komentarza
Cytat

Super to teraz wszystko wytłumaczyłeś... ale mam kolejne pytanie. Na pasku led RGB mamy cztery piny: "+", R,G,B.
Rozumiem, że "+" to zasilanie 12V. R to plus koloru red, G to plus koloru green, B to plus koloru blue. Po każdej z tych ścieżek płynie max prąd 1A (mowimy o 5 metrach). Gdzie jest ta wspólna ścieżka "-" o której pisałeś wcześniej? Ta w której będzie płynąl prąd 3A.
Bardzo dziękuję za pomoc...



Mój błąd. Nie zwróciłem uwagi czy diody są ze wspólna katodą czy anodą. Choć dla Ciebie to bez praktycznego znaczenia. Wspólna jest ta ścieżka oznaczona "+" pozostałe R, G, B są rozdzielone. i to właściwie ścieżki "-".
Równie dobrze może być odwrotnie.
Wszystkie "ścieżki" taśmy są jej przewodami roboczymi i wszystkie są obciążone prądem 12 V. Natężenie jest tylko różne. Poszczególne ścieżki R, G, B są tak samo ścieżkami zasilającymi jak ta oznaczona "+".
Wszystko co napisałem wcześniej odnośnie sposobów połaczenia zasilacza, sterownika, wzmacniaczy i taśm pozostaje w mocy. Moim zdaniem najbezpieczniejszy układ to równoległe połączenie 3 wzmacniaczy i zasilanie 2 lub 3 taśm z każdego z nich.
Jeżeli masz trochę doświadczenia w lutowaniu, możesz sam porobić połaczenia z taśmamu. Jeżeli nie – lepiej kup złączki. I koniecznie zasilacz stabilizowany. Zwykłe (niestabilizowane) mogą byc np. dla halogenów2 ale LED są zbyt wrażliwe na poziom napięcia.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Witam, dopiero teraz mam czas aby się za to zabrać i chciałbym powrócic do tematu led rgb.
Układ oświetlenia wygląda w taki sposób, że w piwnicy mam sterownik led rgb montowany na szynę DIN.
Na piętrze mam podwieszany sufit i tam chcę użyć led rgb 40mb.
Obciążalość sterownika to 24A na kanał.
Jeżeli dobrze rozumiem wcześniejsze posty, to najlepszym wyjściem jest poprowadzenie cienkiego kabelaka np. 4x1mm od sterownika do sufitu znajdującego się na piętrze. Tam montuję wzmacniacz rgb np. taki :
http://allegro.pl/wzmacniacz-rgb-mini-144w...5582210717.html
Do niego podłączam zasilacz 12v dc np. taki:
http://allegro.pl/zasilacz-modulowy-montaz...5770660653.html
Teoretycznie przy 144W wzmacniacza rgb, mogę podpiąć do 4 pasków rgb 36W (5 metrów), czyli dla odcinków 8x5m potrzebne mi dwa wzmacniacze rgb i dwa zasilacze 12v dc 200W.
Moje zasadnicze pytanie dotyczy samego połączenia pasków.
Jak dobrze rozumiem ze wcześniejszych postów, pierwszy odcinek 5m podłączam do wzmacniacza rgb cienkim kabelkiem np. 4x1mm. Drugi odcinek 5 metrów, który będzie zaczynał się za pierwszym paskiem, ze względu na spadek napięcia, będzie musiał być zasilony przewodem 1mm. Trzeci odcinek 5 metrów, który będzie znajdował sie za drugim paskiem, w odległości 10m od wzmacniacza rgb, ze względu na spadek napięcia, bedzie musiał być zasilony kabelkiem 2,5 mm. Odpowiednio czwarty pasek 5m, oddalony o 15 metrów od wzmacniacza rgb, ze względu na spadek napięcia, będzię musiał być zasilony kabelkiem 4mm.
Moze to brzmi skomlikowanie, plan jest poniżej.

DSC01446.jpg



Czy dobrze to wszystko rozumiem?
Czy wcześniej podawane przezemnie przekroje kabelków zasilających do pięcio metrowych pasków (1mm, 2,5 mm, 4mm) muszą być w liczbie razy cztery? Chodzi mi o to, że jeżeli dobrze rozumiem ze wcześniejszych postów, przekrój ten dotyczy linii zasilającej, tzn "+". W pozostałych żyłach tzn r,g,b przekroje mogą być już małe, np. 1mm?
Co z łączeniem z dóch stron, czy jest konieczne w takim schemacie?

Bardzo dziękuje za podpowiedzi.

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Na rysunku każdy pasek masz niezależnie zasilany ze swojego wzmacniacza osobnym kabelkiem i jest to dobry pomysł. Spotkałem się nawet dla pojedynczych odcinków o większej mocy z wlutowywaniem przewodów zasilających po obu stronach jednego paska albo w jego środku.


Obciążalność przewodów to grubszy temat ale wątpię żeby przy 15m dla 3A na żyłę potrzeba było więcej niż 4x1mm2. Z jakiego wzoru wyszło tobie 4mm2?
Link do komentarza
Cytat

Witam,
chciałbym podświetlić taśmą led RGB ok 40mb. Taśma 12V 150 led SMD 5050.
I tak, jeśli dobrze rozumiem:
7,2 W/m daje 288W przy 40m
Jeden duży zasilacz 400W

Chciałbym sterować tym światłem z jednego sterownika




zainteresuj się LED kolorowymi na 230V Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dzieki za odpowiedź, średnica przewodu przy 12V i mocy paska pięcio metrowego 36W, spadek napięcia z kalkulatora ze strony http://enterius.pl/wsparcie-techniczne/kal...ewodow-dla-led/ wynosi 0.39 , natomist przekrój powinien być 4mm. Czy można ten jeden przewód zamienić na zasilanie z dwóch stron pięciowego paska przewodem o mniejszej średnicy, jeśli tak, to jakiej.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...