Skocz do zawartości

jaki piec na paliwo stałe?


huhra

Recommended Posts

Napisano
Witam. Przymierzam się do wymiany pieca na paliwo stałe (węgiel, miał, drewno). Z możliwością montażu wentylatora, miarkownika ciągu i rozszerzonego sterownika.
Tylko nie wiem jaka markę i firmę wybrać, jest tego trochę.

Potrzebuję kocioł o mocy 28-34KW, z reguły producenci dają 4-5 lat gwarancji w mojej ocenie jest to dość mało.
Oglądałem piece LAZAR Kruk S przy którym jest możliwość wydłużenia gwarancji przy opcji założenia zabezpieczenia termicznego.
KRZACZEK bez wyboru konkretnego modelu, oraz piece firmy RED.
Cena podobna, ale wybór ciężki.

Może ktoś ma jakieś rozeznanie, doświadczenia, ewentualnie podrzuci coś innego?
pozdrawiam
Napisano
Cytat

Może ktoś ma jakieś rozeznanie, doświadczenia, ewentualnie podrzuci coś innego?
pozdrawiam


Zajrzyj sobie na piece Defro.
Napisano
Ja mam w kotłowni piec SAS o mocy 17 kW. Dom ma ok. 150 m2.
Przed nami jest 3 zima do grzania i jak na razie sprawuje się ok.

Im większa będzie moc pieca tym większy potrzebny będzie przewód kominowy i wyższy komin.

Dla mojej siedemnastki min. przekrój komina to 18/18, a min wysokość komina to 8 m.


Napisano
Cytat

Witam. Przymierzam się do wymiany pieca na paliwo stałe (węgiel, miał, drewno). Z możliwością montażu wentylatora, miarkownika ciągu i rozszerzonego sterownika.
Tylko nie wiem jaka markę i firmę wybrać, jest tego trochę.

Potrzebuję kocioł o mocy 28-34KW, z reguły producenci dają 4-5 lat gwarancji w mojej ocenie jest to dość mało.
Oglądałem piece LAZAR Kruk S przy którym jest możliwość wydłużenia gwarancji przy opcji założenia zabezpieczenia termicznego.
KRZACZEK bez wyboru konkretnego modelu, oraz piece firmy RED.
Cena podobna, ale wybór ciężki.

Może ktoś ma jakieś rozeznanie, doświadczenia, ewentualnie podrzuci coś innego?
pozdrawiam



5 lal gwarancji to wcale nie tak znowu mało.
Mało to jest 24 m-ce.
Szukasz kotła stalowego czy żeliwnego?
Napisano
Cytat

Zajrzyj sobie na piece Defro.


Oglądałem i Defro, wygląd fajny, marka mówi mi tyle o jakości co wszystkie inne, taki co odpowiada moim wymaganiom opisany na stronie producenta - 2 lata gwarancji na szczelność :|


Cytat

Ja mam w kotłowni piec SAS o mocy 17 kW. Dom ma ok. 150 m2.
Przed nami jest 3 zima do grzania i jak na razie sprawuje się ok.

Im większa będzie moc pieca tym większy potrzebny będzie przewód kominowy i wyższy komin.

Dla mojej siedemnastki min. przekrój komina to 18/18, a min wysokość komina to 8 m.


Przekrój komina ciężko mi stwierdzić, wysokość ok. 12m, dom lata '80, komin wewnątrz budynku. Taka moc wychodzi z kalkulatora. Obecnie jest 22kw bez dodatkowego osprzętu. Miał 10 lat gwarancji, a służy już 16. Tylko czy można porównywać tą jakoś sprzed 16 lat do obecnej? :|

Cytat

5 lal gwarancji to wcale nie tak znowu mało.
Mało to jest 24 m-ce.
Szukasz kotła stalowego czy żeliwnego?


Kocioł stalowy. W mojej ocenie marnie, porównując cenę, koszty i nie daj boże wymianę po 5 latach na kolejny.

Cytat

A jaką pow. domu masz do ogrzania, jak dom jest ocieplony, jakie okna są


3 kondygnacje, ok. 100m2 na każdej, dom nie ocieplony, bud. lata '80 - 1,5 suporka z kanałem, okna plastiki pięciokomorowe, szyba zwykła, "bez dodatków cieplnych".
Napisano
Cytat

Oglądałem i Defro, wygląd fajny, marka mówi mi tyle o jakości co wszystkie inne, taki co odpowiada moim wymaganiom opisany na stronie producenta - 2 lata gwarancji na szczelność :|

Przekrój komina ciężko mi stwierdzić, wysokość ok. 12m, dom lata '80, komin wewnątrz budynku. Taka moc wychodzi z kalkulatora. Obecnie jest 22kw bez dodatkowego osprzętu. Miał 10 lat gwarancji, a służy już 16. Tylko czy można porównywać tą jakoś sprzed 16 lat do obecnej? :|

Kocioł stalowy. W mojej ocenie marnie, porównując cenę, koszty i nie daj boże wymianę po 5 latach na kolejny.

3 kondygnacje, ok. 100m2 na każdej, dom nie ocieplony, bud. lata '80 - 1,5 suporka z kanałem, okna plastiki pięciokomorowe, szyba zwykła, "bez dodatków cieplnych".



To rzeczywiście trochę inna bajka.
Myślałem, że wymieniasz z 30KW na 30KW.
Musisz dobrać moc do komina - nie przeskoczysz.
Zmierzyć, przeliczyć.
Producent kotła na pewno podaje minimalny przekrój komina.
Po co ma ci się dymić w kotłowni?

Ja mam Zębca - 11 rok.
Jak dobrze pójdzie dociągnie do 15-stu.
Następny też będzie Zębiec (na dzień dzisiejszy).
Dawali 10 lat gwarancji na spaw. Nie wiem jak teraz.



PS
Wszedłem na stronę i dalej 10 lat gw.

Producent udziela gwarancji :
- 24 miesiące od daty zakupu na sprawne działanie kotła.
- 60 miesięcy od daty zakupu na szczelność korpusu wodnego.
- 10 lat od daty zakupu na szczelność połączeń spawanych korpusu wodnego.

Szukasz kotła wolnostojącego czy z podajnikiem?
Napisano
Cytat

To rzeczywiście trochę inna bajka.
Myślałem, że wymieniasz z 30KW na 30KW.
Musisz dobrać moc do komina - nie przeskoczysz.
Zmierzyć, przeliczyć.
Producent kotła na pewno podaje minimalny przekrój komina.
Po co ma ci się dymić w kotłowni?

Ja mam Zębca - 11 rok.
Jak dobrze pójdzie dociągnie do 15-stu.
Następny też będzie Zębiec (na dzień dzisiejszy).
Dawali 10 lat gwarancji na spaw. Nie wiem jak teraz.



PS
Wszedłem na stronę i dalej 10 lat gw.

Producent udziela gwarancji :
- 24 miesiące od daty zakupu na sprawne działanie kotła.
- 60 miesięcy od daty zakupu na szczelność korpusu wodnego.
- 10 lat od daty zakupu na szczelność połączeń spawanych korpusu wodnego.

Szukasz kotła wolnostojącego czy z podajnikiem?



Kotła wolnostojącego, gdyż z podajnikiem cena wzrasta dwukrotnie. jednak jak widzę w Zrębiec tak nie jest. Szkoda tylko że dystybutorów na lubelskie nie ma, a jedynie zakład w Starachowicach, nie daleko ale kawałeczek drogi. Mogę prosić link do tych gwarancji bo nie mogę znaleźć.

Odnośnie tych ciągów kominowych znalezłem cos takiego (przy n uśrednionym na 1250 (drewno/koks, wys. 12m, mocy 30kw) wychodzi ok.17cm (czy dobrze policzyłem?):

Dobór przekroju
Przekrój komina [A] można obliczyć ze wzoru Radtenbacher'a

DSC01446.jpg



gdzie: A- pole przekroju komina w [m2], Q - moc kotła w [kW], n- współczynnik liczbowy zależny od rodzaju paliwa, n=900 dla drewna, n=1800 dla gazu, n=1600 dla koksu, h- wysokość komina w [m]

Wykres niby pokazuje mniej wiecej tak samo
Kocioł grzewczy na węgiel z zapotrzebowaniem na ciąg. Temperatura gazów wylotowych na końcu kotła tw =
200°C i ÷240°C.

DSC01446.jpg

Napisano
W przypadku komina o wysokości 12m średnica kanału to wg. mnie minimum 180mm (około 250cm2 przekroju)
Trzeba wziąć jakiś zapas, bo średnica z czasem się zmniejszy.
Ja przy kotle 25KW zastosowałem komin o średnicy 200mm (ja mam 10m długi).
Bardzo ważne aby zapoznać się z parametrami , które zaleca producent kotła.

link do gwarancji?
pierwszy lepszy (to kocioł górnego spalania)
link_do_gwarancji

W zakładce specyfikacja masz dane dt. komina.
Popatrz też na rozmiar czopucha, wysokość wpięcia w komin itd.
Napisano
Cytat

W przypadku komina o wysokości 12m średnica kanału to wg. mnie minimum 180mm (około 250cm2 przekroju)
Trzeba wziąć jakiś zapas, bo średnica z czasem się zmniejszy.
Ja przy kotle 25KW zastosowałem komin o średnicy 200mm (ja mam 10m długi).
Bardzo ważne aby zapoznać się z parametrami , które zaleca producent kotła.

link do gwarancji?
pierwszy lepszy (to kocioł górnego spalania)
link_do_gwarancji

W zakładce specyfikacja masz dane dt. komina.
Popatrz też na rozmiar czopucha, wysokość wpięcia w komin itd.



Wysokość wpięcia w komin w żadnym z kotłów o większej mocy nie będzie się zgadzać z tym co mam, ale podobno wybicie nowej dziury to nie problem.
Ze średnicą kanału tylko może być kicha, o tych min. 180mm mówi też każdy sprzedawca i instalator. Choć przy wymianie na ten co mam obecny nikt na tym się nie zastanawiał :P. Podobno jesli średnica kanału jest inna niż zalecana przez producenta to na dzien dobry można zapomnieć o gwarancji.

Poczytałem jeszcze i byłem w dwóch punktach gdzie polecają na 1.SAS 2.DREW-MET 3.DEFRO. Jednak po tych wszystkich informacjach mam taki mętlik że mniej wiem niż wiedziałem i wybór jeszcze trudniejszy.
Chce palić i węglem i miałem, do węgla miarkownik, do miału wentylator z kanałami. Sas spelnia srednice komina, defro ma doprowadzenie powietrza wtórnego, drew-met niczym szczegolnym sie nie wyroznia ale polecaja. I gdzie wybrać kompromis?

Koleś też mówił że sas ma na pid zabezpieczenie na czopuchu że nie grzeje komina, a nawet czopuch jest tylko letni i siedzi wilgoc w kominie i wylazi w sciane. ściemnia czy może to ktoś potwierdzić?
Napisano
Cytat

Wysokość wpięcia w komin w żadnym z kotłów o większej mocy nie będzie się zgadzać z tym co mam, ale podobno wybicie nowej dziury to nie problem.



A po co wybijać dziurę, można spokojnie sprawę załatwić kolanem nastawnym i ewentualnie jakąś przedłużką.




Cytat

Chce palić i węglem i miałem, do węgla miarkownik, do miału wentylator z kanałami. Sas spelnia srednice komina, defro ma doprowadzenie powietrza wtórnego, drew-met niczym szczegolnym sie nie wyroznia ale polecaja. I gdzie wybrać kompromis?


Jeżeli chcesz miarkownik to zapomnij o dmuchawie, nie można używać tych rozwiązań razem.

Cytat

Koleś też mówił że sas ma na pid zabezpieczenie na czopuchu że nie grzeje komina, a nawet czopuch jest tylko letni i siedzi wilgoc w kominie i wylazi w sciane. ściemnia czy może to ktoś potwierdzić?


Defro z PID-em też ma sondę na wylocie w czopuchu. Ale ta sonda nie jest po to aby nie przegrzał się komin tylko po to aby logarytmicznie dobrać optymalny proces spalania.
Prędzej "komin przegrzejesz" miarkownikiem niż z dmuchawą.
Napisano
Cytat

A po co wybijać dziurę, można spokojnie sprawę załatwić kolanem nastawnym i ewentualnie jakąś przedłużką.

Jeżeli chcesz miarkownik to zapomnij o dmuchawie, nie można używać tych rozwiązań razem.


Obecnie do środka czopucha mam od posadzki 1000mm a w sas uwt 1220mm, 22 cm zejscia w dół kolankiem?
Rozumiem że używanie dmuchawy i miarkownika równocześnie nie ma sensu, ale chce palic w weglem i mialem, dmuchawa przy weglu nie ma sensu a miarkownik przy miale.

Cytat

Defro z PID-em też ma sondę na wylocie w czopuchu. Ale ta sonda nie jest po to aby nie przegrzał się komin tylko po to aby logarytmicznie dobrać optymalny proces spalania.
Prędzej "komin przegrzejesz" miarkownikiem niż z dmuchawą.


Racja, że sonda jest po to zeby dobrac odpowiednie parametry spalania. tyle ze obecnie na pietrze ok. 1,5m od podlogi mam ciepla sciane.
Wiec pytanie moje skad u wielu uzytkownikow po wymianie na nowoczesne kotlu ze sterowaniem pojawia sie nagle para wodna w kominie i wylazi wilgoc? czy nie z tego ze temp. spalin jest duzo nizsza (jak podaje jeden z producentow 90-210 stopni) niz w tradycyjnym kotle starego typu. wiec dziala chyba to tez jako ograniczego tej temperatury w kominie.
Napisano
Cytat

Obecnie do środka czopucha mam od posadzki 1000mm a w sas uwt 1220mm, 22 cm zejscia w dół kolankiem?
Rozumiem że używanie dmuchawy i miarkownika równocześnie nie ma sensu, ale chce palic w weglem i mialem, dmuchawa przy weglu nie ma sensu a miarkownik przy miale.


No raczej dym w duł nie poleci icon_biggrin.gif Rozwiązanie to kuć nową dziurę, tylko pytanie czy dostosować do nowego pieca czy dać ciut wyżej aby przy kolejnej wymianie pieca nie trza było znowu wykuwać nowej dziury.
Paląc węglem spokojnie dmuchawa da sobie radę. Mi chodzi o to, że jeżeli masz zamontowaną dmuchawę to otwór drzwiczek od miarkownika powinny być szczelnie zamknięte, w zasadzie ich nie powinno być.

Cytat

Racja, że sonda jest po to zeby dobrac odpowiednie parametry spalania. tyle ze obecnie na pietrze ok. 1,5m od podlogi mam ciepla sciane.
Wiec pytanie moje skad u wielu uzytkownikow po wymianie na nowoczesne kotlu ze sterowaniem pojawia sie nagle para wodna w kominie i wylazi wilgoc? czy nie z tego ze temp. spalin jest duzo nizsza (jak podaje jeden z producentow 90-210 stopni) niz w tradycyjnym kotle starego typu. wiec dziala chyba to tez jako ograniczego tej temperatury w kominie.


Bo po pierwsze komin masz z cegły i on w jakiś sposób kumuluje ciepło bo nie jest odizolowany tak ja systemowy.
Po drugie, przy używaniu paliwa stałego jakim jest miał czy węgiel wykraplanie kondensatu jest nieuniknione bo piec jest nisko temperaturowy, to nie to samo co paląc w piecu z paleniskiem otwartym (bez dmuchawy).
Zwróć uwagę na kominy systemowe, inne są do pieca z otwartą komora spalania np. kominki a inne do pieców niskotemperaturowych.
Napisano
Cytat

Bo po pierwsze komin masz z cegły i on w jakiś sposób kumuluje ciepło bo nie jest odizolowany tak ja systemowy.
Po drugie, przy używaniu paliwa stałego jakim jest miał czy węgiel wykraplanie kondensatu jest nieuniknione bo piec jest nisko temperaturowy, to nie to samo co paląc w piecu z paleniskiem otwartym (bez dmuchawy).
Zwróć uwagę na kominy systemowe, inne są do pieca z otwartą komora spalania np. kominki a inne do pieców niskotemperaturowych.


Więc tak jak już mówiłem obecny piec nie posiada dmuchawy itp. palone jest miałem, węglem, drzewem i przez min. 25lat nie ma oznak kondensatu w kominie.

Czyli rozumiem z tego że ten co mam teraz piec z paleniskiem otwartym nie jest piecem niskotemperaturowym i kondensat poprostu sie wygrzewa. Natomiast piece z dmuchawą które w procesie palenia muszą być szczelnie pozamykane juz nie są w stanie wygrzać kondensatu i występuję skraplanie i wilgoć???
Tylko co oznacza faktycznie termin niskotemperaturowe? 60 stopni zadane na sterowniku to niska temp.? obecny piec chodzi na temp. w granicach 50 i kondensatu nie ma :/
Napisano
Cytat

Więc tak jak już mówiłem obecny piec nie posiada dmuchawy itp. palone jest miałem, węglem, drzewem ...
Tylko co oznacza faktycznie termin niskotemperaturowe? 60 stopni zadane na sterowniku to niska temp.? obecny piec chodzi na temp. w granicach 50 i kondensatu nie ma :/


icon_eek.gif
Ten kocioł 'chodzi' na 50-ciu stopniach ? unsure.gif

...już widzę ten komin zalamka.jpg
Napisano
Cytat

Kociołek wybrany? icon_biggrin.gif
Się pochwal.


duzo za jest na SAS (choc garstka niepewności i obaw nadal wystepuje) ale prawdopodobnie temat wymiany zostanie wstrzymany z powodu pojawiania sie dodatkowych kosztów w postaci wkładu kominiowego.

Cytat

icon_eek.gif
Ten kocioł 'chodzi' na 50-ciu stopniach ? unsure.gif

...już widzę ten komin zalamka.jpg


a co ma być nie tak z kominem? bo ja nie widze nic niepokojącego, ściany suche

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...