Skocz do zawartości

ścianka do wyburzenia


Recommended Posts

Napisano
Chciałbym wyburzyć ściankę, która pełni rolę ścianki nośnej. Ścianka, którą chcę wyburzyć znajduje się na piętrze, w budynku jednorodzinnym wolnostojącym wyżej jest już tylko strych a więc nie ma tam żadnych dodatkowych obciążeń poza ciężarem własnym stropu. Dom został wybudowany w latach 80. Ścianka ma długość 4,7 m strop Kleina belki dwuteowe stropu są równoległe do ścianki, którą chciałbym wyburzyć. W trakcie wykonywania stropu w miejscu ścianki działowej nie dano belki tylko ściankę działową potraktowano jak belkę. Rozstaw belek jest ok. od 1,0 do 1,4 m.
Jak należałoby wzmocnić strop (w miejsce ścianki wstawić podciąg lub belkę żelbetową), żeby można było wyburzyć ściankę i w ten sposób połączyć pomieszczenia nie powodując żadnej katastrofy.
Czy znacie jakąś firmę remontowo – budowlana która mogła by to wykonać.
Napisano
Ja widzę dwa rozwiązania


1. Wykonać belkę stalową w ścianie planowanej do wyburzenia - nie ruszając stropu - pojawi ci się wtedy "nadproże"

2. rozwalić ścianę i dwa przęsła stropu oparte na tej ścianie, wykonać belkę stalową w grubości stropu, wykonać dwa brakujące przęsła stropu.


W karzdym przypadku zalecam zrobić projekt - i nie żyłować na max-a wielkości belki stalowej

pozdrawiam
Napisano
Z opisu można wnioskować, że nie jest to ściana nośna, gdyż nie opierają się na niej belki stropowe, ani też inne elementy konstrukcyjne domu. Niestety z opisu nie wynika jak wykonane jest wypełnienie między belkami stropowymi i czy nad ścianką w stropie umieszczone zostało zbrojenie poprzeczne. Jeśli bowiem ścianka została wybudowana przed wykonaniem stropu i wchodzi w jego grubość, a nie ma zbrojenia poprzecznego to po jej wyburzeniu , wypełnienie między belkami może się zawalić. Konieczne jest więc wykonanie ekspertyzy w celu stwierdzenia czy płyta międzybelkowa jest zbrojona czy też nie. Jeśli zostało ułożone zbrojenie to ściankę można bez obaw wyburzyć bez konieczności montowania jakichkolwiek wzmocnień. Jeśli tak nie jest to konieczne będzie zaprojektowanie wzmocnienia w formie podciągu np z belki stalowej lub zazbrojenie i wybetonowanie płyty od strony strychu.
Napisano
Do Redakcji !!

Proszę nie wprowadzać w błąd forumowiczów!

Cytat

Z opisu można wnioskować, że nie jest to ściana nośna, gdyż nie opierają się na niej belki stropowe, ani też inne elementy konstrukcyjne domu



Wyrażnie w tekście napisano, że ściankę działową potraktowano jak belkę - i oparto na niej płytę stropu !
Czyli jest to ściana nośna i opiera się na niej element konstrukcyjny domu - płyta stropowa.

Cytat

Niestety z opisu nie wynika jak wykonane jest wypełnienie między belkami stropowymi i czy nad ścianką w stropie umieszczone zostało zbrojenie poprzeczne.



Niestety jednak wynika - podano strop Klaina - co jest jednoznaczne.
Co do zbrojenia - nie podano - ale nikt przy stropie klaina mie stosuje żadnych poprzecznych dozbrojeń.

Cytat

Jeśli bowiem ścianka została wybudowana przed wykonaniem stropu i wchodzi w jego grubość, a nie ma zbrojenia poprzecznego to po jej wyburzeniu , wypełnienie między belkami może się zawalić



Jeśli jest ścianą nośną to musiała być wymurowana przed stropem.
natomiast niew wchodzi w jego grubość tylko dochodzi do dspodyu stropu.

Cytat

Konieczne jest więc wykonanie ekspertyzy w celu stwierdzenia czy płyta międzybelkowa jest zbrojona czy też nie



Jeżeli forumowicz napisał prawdę to ekspertyza w podanym zakresie jest bez sensu - zmarnowane pieniądze.
Ekspertyzę (a właściwie opinię) może zropbić projektant który zaprojektuje (przeliczy) belki stalowe które należałoby wstawić zamiast ścianki

Cytat

Jeśli zostało ułożone zbrojenie to ściankę można bez obaw wyburzyć bez konieczności montowania jakichkolwiek wzmocnień



j.w.

Cytat

Jeśli tak nie jest to konieczne będzie zaprojektowanie wzmocnienia w formie podciągu np z belki stalowej



Tu jest ok - jednakrze nie jest to wzmocnienie , tylko belka zastępująca ścianę.

Cytat

zazbrojenie i wybetonowanie płyty od strony strychu



i znowu babol - nie wytrzymają tgo istniejące belki - jeśli dotychczas przenosiły 1-1.4m płyty, to napewno nie przeniosą płyty 2-2,8m - tutaj trzebaby najpierw powzmacniać istniejące belki i dopiero wylać jedną płytę - ale jest to drogie i bez sensu - lepiej wykonać belkę zamiast istniejącej ściany i dwie krótsze płyty (mogą być wylane z bertonu (oczywiście ze zbrojeniem)


Dodatkowe Uwagi

- proponowałbym nie robić tego bez jakiegoś projektu - trzeba przewidzieć oparcie dla tej dodatkowej belki i dokonać oceny stanu technicznego stropu i ścian - na miejscu. No i oczywiście dobrać wielkość belki stalowej (powinna być podobna do tych wbudowanych - no chyba, że z powodu wylania płyty (orginalna jest murowana - więc trochę lżejsza) będzie to belka o "numer większa"

pozdrawiam
Slawku
Napisano
W każdym przypadku potrzeba jest ekspertyza wykonana na miejscu i to zostało zaznaczone w odpowiedzi Redakcji. Gwoli wyjaśnienia - w budynku z pewnością nie ma "klasycznego' stropu Kleina, bo takie nie były już wykonywane w latach 80. Strop Kleina murowany jest bowiem z cegły z poprzecznym zbrojeniem bednarką a tak wykonana płyta opiera się na belkach dwuteowych. W opisanym przypadku wypełnienie między belkami prawdopodobnie wykonane zostało w formie płyty żelbetowej którą zbroi się wzdłużnie i poprzecznie i taki rodzaj stropu popularnie nazywany jest stropem Kleina, choć nieprawidłowo. Problem sprowadza się więc do tego, czy została zachowana ciągłość zbrojenia między sąsiadującymi ze ścianą belkami i jaki jest ich rozstaw.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...