Skocz do zawartości

Czy ściana oddycha?


Recommended Posts

Gość Artur Rybka
Napisano
możnaby oczekiwać więcej po Instytucie, udawadnianie, że po kąpieli w łazience żadne ściany nie wchłoną wilgoci i wentylacja jest niezbędna, bo na godzinę tyle a tyle gram na metr itd - to manipulacja służąca promowaniu "termosów" kosztem zdrowia, niestety, mieszkańców;

nie trzeba być inżynierem budownictwa by rozumieć tak oczywiste sprawy jak to, że wentylacja jest potrzebna i pełni podstawową rolę w zakresie wymiany powietrza/wilgoci;

wystarczy też odrobina wyobraźni i zdrowego rozsądku by zrozumieć, że w "termosie" poziom wilgotności powietrza będzie podlegał bardzo dużym wahaniom - przy włączonym ogrzewaniu sucho, przy wyłączonym wilgotno;
aby kontrolować ten poziom na naturalnym/przyjaznym dla mieszkańców poziomie trzeba wydajnej/inteligentnej/kosztownej wentylacji mechanicznej (oczywiście z rekuperacją - bo inaczej dramat kosztowy dogrzewania zimnego ppowietrza, i w ogóle dramat latem w czasie upałów);
takie rozwiązanie jest to duża inwestycja, wysokie koszty eksploatacji (mechaniczna z reku to również koszty związane z dogrzewaniem/chłodzeniem), ryzyka związane z awariami/serwisem i ze zdrowiem - skazujemy się na powietrze z "systemu rur" (te drogie systemy z wyższej półki reklamowane są jako bezpieczne - z powłokami/domieszkami jonów srebra redukującymi rozwój grzybów/bakterii);
w budynkach komercyjnych jest to wszystko uzasadnione;

ale w domach? mam wrażenie, że dzielnie rozwiązujemy problemy, które sami sobie tworzymy:

ściany powinny mieć zdolność buforowania poziomu wilgoci, powinny działać jak naturalny, bezobsługowy i bezkosztowy nawilżacz;
jak jest sucho - oddawać wilgoć, jak wilgotno pochłaniać;
oczywiście powinny być ciepłe - i to jest pole do popisu w temacie rekomndacji dla różnych Instytutów i autorytetów;
ja uznałem, że takim optymalnym rozwiązaniem jest keramzytobeton, sam w sobie jest izolatorem o rewelacyjne właściwościwościach, świetnie poddaje się obróbce - nie pęka i się nie kruszy jak ceramika, no i ma rewelacyjny współczynnik dyfuzji ("oddycha") a przy tym ma naturalne właściwości ograniczające rozwój mikroorganizmwów i grzybów;
keramzytobeton można ocieplić wełną lub zastosować pustaki keramzytobetonowe ze zintegrowaną wkładką styropianową (dochodzą kolejne korzyści - nie trzeba takiej ściany już docieplać - więc nie da się popełnić błędów przy ocieplaniu na budowie);
dla takich ścian wystarczająca jest tradycyjna, bezobsługowa i bezkosztowa wentylacja grawitacyjna;

ściany to bardzo ważny element naszych domów mający wpływ na komfort i zdrowie mieszkańców, ważny również finansowo - można ograniczyć straty ciepła w najbardziej efektywny sposób (stosunkowo nieduża inwestycja, a bezobsługowo i bezkosztowo przez lata eksploatacji) , co więcej - ścian nie da się wymienić tak jak okien/kuchni/łazienki/mebli;
powszechne zjawisko budowania ścian (bo nie widać tak jak mebli) z najtańszych materiałów ocieplonych szczelną powłoką styropianu (termos) doprowadziło do co najmniej dwóch niekorzystnych zjawisk:
- producenci pustaków walczą o najniższe ceny kosztem jakości (np. masowe stosowanie popiołów z elektrowni)
- epidemia chorób cywilizacyjnych (astmy, alergie, bezsenność, chroniczne zmęczenie);

no cóż, taki etap - dopiero zaczeliśmy się bogacić jako społeczeństwo, ale uczmy się na doświadczeniach innych i myślmy o konsekwencjach decyzji w przyszłości;
  • 2 lata temu...
Gość Wentylacja
Napisano
Panu Rybce woda chyba wsiąka w kafelki w łazience

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewniane bramy garażowe jak i ogrodzeniowe, to elementy, które nie tylko pełnią funkcję użytkową, ale również znacząco wpływają na estetykę domu. Aby cieszyć się pięknym wyglądem drewna przez wiele lat, warto zadbać o odpowiednią ochronę powierzchni. Jako ekspert w pracach wykończeniowych, polecam produkty firmy Osmo, a w szczególności lazury olejne. Dlaczego? Ochrona drewna od środka – lazury Osmo wnikają głęboko w strukturę drewna, zabezpieczając je przed wilgocią, promieniowaniem UV oraz pękaniem. Trwałość i odporność na warunki atmosferyczne – produkty Osmo zapewniają długotrwałą ochronę, nawet przy dużym nasłonecznieniu czy opadach deszczu. Łatwość aplikacji – lazury olejne Osmo nakłada się łatwo pędzlem, wałkiem lub natryskowo. Pozwalają na równomierne wykończenie i naturalny wygląd drewna. Piękny efekt dekoracyjny – dostępne w szerokiej gamie kolorów, umożliwiają zachowanie naturalnej faktury drewna lub nadanie mu wyrazistego odcienia. Jak malować drewniane bramy lazurą Osmo? Przed malowaniem dokładnie oczyść powierzchnię drewna, usuń kurz, zabrudzenia i stare powłoki, jeśli są uszkodzone. Nałóż pierwszą cienką warstwę lazury pędzlem wzdłuż słojów drewna. Po wyschnięciu (zwykle kilka godzin) można nałożyć drugą warstwę, aby wzmocnić ochronę i kolor. Przy konserwacji wystarczy czasem tylko odświeżyć wierzchnią warstwę, nie trzeba szlifować całej powierzchni.  
    • Wątpię w możliwość takiej ingerencji w elewację budynku z lat pięćdziesiątych...   Czekam na spełnienie mojej prośby   
    • Opanujmy emocje. Proszę!   Były do tej pory zloty forumowiczów w najróżniejszych miejscach. Często odległe, czasem bliżej. Nie pamiętam takich w okolicach Gdańska, ale często w Beskidzie zimowe, często pod Warszawą te letnie. Raz miałem bliżej raz dalej. Pamiętam jak daleko mieli niektórzy, pędzący pół Polski znad morza. To nie problem przecież.   Zdarzają się tak rzadko ostatnio (chociażby przez pieprzoną pandemię) że nie warto się naparzać z chętnymi do wzięcia w nich udziału. Ja tam z przyjemnością spotkam się z wszystkimi starymi uczestnikami, a jeszcze bardziej z tymi którzy będą po raz pierwszy. Nie róbmy sobie wstrętnie.    
    • Ptasia kupa niestety nie nadaje się jako hydroizolacja.   Ten beton trzeba skuć, oczyścić z wszystkich warstw aż  do konstrukcyjnej płyty.  Zrobić hydroizolacje "na taśmach". Zaślepić całkowicie styropianem wnękę z lewej strony, to miejsce upierdliwe, przedłużyć parapet aż do/za barierki. Za te barierki trzeba odprowadzić wodę.  Na płycie może uda  się ułożyć jakąś minimalną izolację cieplną.    Potrzebny dobry fachowiec od hydroizolacji.   Ze zdjęć nie widać też żadnych obróbek blacharskich. Czy jest możliwość pozbyć się tej betonowej balustrady? Ona bardzo utrudni  prace, będzie generować nieszczelności.    Na bank można tam kręcić "Usterkę".      
    • Nie jesteś moim problemem, spij spokojnie. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...