Skocz do zawartości

Jak sprawdzić prawidłowość kosztorysu


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Chodzi o to, gdzie można samemu sprawdzić i spróbować samemu przygotować kosztorys.
Często miałem wrażenie że wykonawcy przygotowując swoje kosztorysy albo biorą ceny z kosmosu, albo coś chcą ukryć, albo zwyczajnie pominąć.
Nie wiem gdzie mógłbym sam sobie przygotować takie kosztorysy, skąd wziąć średnie ceny potrzebne do wykonania zaplanowanych prac i ewentualne materiały.
Przecież muszą istnieć takie kalkulatory, niekoniecznie profesjonalne i szczegółowe.
Znacie jakieś metody przeliczania "dla siebie" ?
Napisano
Cytat

Jak poglądowy to proszę, choć ten może być już trochę nieaktualny:


Jani - porada na "plusik"
A masz może coś podobnego dla instalacji zewnętrznych doprowadzonych do budynku? (gaz,woda, energia elektryczna)
Materiały użyte, wykopy, itd?
Gość gawel
Napisano (edytowany)
Cytat

Jani - porada na "plusik"
A masz może coś podobnego dla instalacji zewnętrznych doprowadzonych do budynku? (gaz,woda, energia elektryczna)
Materiały użyte, wykopy, itd?


Paweł kosztorys to kwestia względna, zależy z reszta do czego Ci ta wiedza o cenie potencjalnej. Jeżeli chodzi o przyłącza to ja ostatnio ćwiczyłem temat , jak pamiętasz na okoliczność podłączenia się do przy kanalika i zrobiłem tak zamiast kosztorysu sondaż internetowo-telefoniczny, ceny 1100-1500 z materiałem

następnie rozważyłem możliwość oddzielnie zrobienia wykopu systemem zleconym i samodzielny montaż, cena 700wykop+300rury+plus własna robocizna i zasypanie.



a następnie znalazłem wykonawcę i po małych targach skorzystałem z jego usług. cena na gotowo 640+10 zł napiwku =650
Tak ze zamiast szukać kosztorysu lepiej zainwestować (czas) w pozyskanie informacji i wykorzystanie ich do hard negocjacji. Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
Gość gawel
Napisano
Cytat

Musiałeś go nieźle ubezwłasnowolnić zanim się zgodził. icon_biggrin.gif

Ten napiwek wartości czterech piw mnie naprowadził - słusznie? icon_mrgreen.gif


Zasłużył bo wypocił kopiąc rów z 4 piwa , więc to było tak odnośnie wyrównania poziomu płynów.
Napisano
Cytat

Paweł kosztorys to kwestia względna, zależy z reszta do czego Ci ta wiedza o cenie potencjalnej.




ooooo
tu tu tu!
icon_smile.gif
dostałem za mój przyłącz lini Nn propozycję kwotową dotyczącą wykupienia - i muszę się "jakoś nie zgodzić"
Albo i zgodzić.
Wiem już jak się liczy amortyzację, nie wiem natomiast jak spróbować zmierzyć się z proponowaną wyceną.
Muszę mieć jakiś fachowy cennik aby to porównać i ewentualnie się zgodzić lub nie.
Napisano
Cytat

Witam.


Jak parę lat temu dostałem kosztorys wykonania robót to mi włosy na głowie stanęły.
Kro po kroku dochodziłem co i skąd. Na komin wliczono mi tyle cegieł, że ze cztery bym wystawił zamiast jednego,
kamień zamiast na oblicówkę to do dachu bym wyłożył itd.
Z kosztorysami to ostrożnie :-)
Napisano
Cytat

Witam.
Chodzi o to, gdzie można samemu sprawdzić i spróbować samemu przygotować kosztorys.
Często miałem wrażenie że wykonawcy przygotowując swoje kosztorysy albo biorą ceny z kosmosu, albo coś chcą ukryć, albo zwyczajnie pominąć.
Nie wiem gdzie mógłbym sam sobie przygotować takie kosztorysy, skąd wziąć średnie ceny potrzebne do wykonania zaplanowanych prac i ewentualne materiały.
Przecież muszą istnieć takie kalkulatory, niekoniecznie profesjonalne i szczegółowe.
Znacie jakieś metody przeliczania "dla siebie" ?



A że byłem dobry w kosztorysowaniu bez mała 20 lat temu to:
Na wszystko masz Katalog Norm Rzeczowych w skrócie KNR - zazwyczaj korzysta sie z trzech KNR-ów 2-01 2-02 i 4-01 aczkolwiek jest ich zdecydowanie więcej no i normy też się zmieniają...
Dwa pierwsze dotyczą budowy nowych obiektów - a 4 dotyczy remontów.
Jak masz te katalogi to sobie wtedy sprawdzasz zakres i harmonogram robót

W tych KNR-ach masz zawarte pozycje R+M+S ( Robocizna Materiały Sprzęt )
W programach liczących podstawiasz pod te pozycje np robociznę 20 zł/rg ( roboczogodzina ) Sprzęt ( koparka =mg ) a materiały bierzesz z powiedzmy Sekocenbud-u albo z cennika hurtownii icon_smile.gif

I najprościej w robotach ziemnych to jest tak: obmiar = szerokość x wysokość/głębokość x długość = m3
m3 x rg x mg x zużycie materiałów na m3/lub/ m2 + narzut ( marża wykonawcy ) i wychodzi ci całość pozycji.

Najważniejsze w kosztorysowaniu to jest wyobrażenie sobie harmonogramu robót
Ja dla linii podziemnej elektrycznej zrobił mniej więcej tak:
1) Wytyczenie wykopu
2) Zdjęcie humusu
3) Wykop
4) Zabezpieczenie wykopu szalunkami
5) Ułożenie kabla
6) montaż kabla
7) Demontaż szalunków
8) Zasypanie wykopu
9) Czasami transport materiałów na odległość do 1km..
10) inne czynności 5% sumy poz 1-9
I to jest wszystko w jednej pozycji KNR !
Jak jesteś kumaty to sobie to wyliczysz samemu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji
    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
    • Wielkie dzięki za błyskawiczną odp. Tak niosek o warunki właśnie składam przez portal e-Budownictwo.  
    • Jeżeli potraktować to jako budynek gospodarczy to trzeba wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Jeżeli te będą dopuszczały zlokalizowanie tam budynku gospodarczego to dalej mamy już typową procedurę dla budynków gospodarczych do 35 m2 powierzchni zabudowy.  Zrobiłem jednak zastrzeżenie, że to wszystko pod warunkiem, że ten magazyn traktujemy jako budynek gospodarczy. Chociaż jak się uprzeć to nie ma on wszystkich cech budynku (brak trwałego połączenia z gruntem). Jednak w takiej sytuacji robi się totalny bałagan z interpretacją przepisów, wymaganych procedur itd. Próbowałbym więc wystąpić o warunki zabudowy i zgłosić to jako budynek gospodarczy.
    • Działka 109/1 miejscowość Byszwałd  klasa IIIA i IIIB Działka kupiona od rolnika.  Potrzebuje postawić na niej mały magazyn, niezwiązany z gruntem na bloczkach. Kupiony z Allegro gotowiec do poskładania na działce z Kompozytu lub metalowy.   Pytanie czy mogę  (lub co muszę zrobić żeby taki magazynek postawić)  Nie mam tam oczywiście MPZP Działka bezpośrednio przy drodze , przez działkę biegną linie wody, kanalizy i net. Działka na terenie Wsi. Sąsiednie działki niezabudowane, Najbliższe zabudowy - dwie działki dalej.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...