Skocz do zawartości

Wilgotność styropianu


Recommended Posts

Napisano
Mam zapytania do ekspertów od izolacji, bardziej od materiału izolacyjnego jakim jest styropian.

1- jak się określa nasiąkliwość wodą styropianu - wagowo czy objętościowo?

2 -jak nasiąkliwość styropianu, szczególnie EPS, ma się do jego gęstości?

3 - jaka jest różnica między nasiąkliwością a chłonnością styropianu?

Pozdrawiam.
Napisano
A do czego te wiadomości są koledze potrzebne? jak można wiedzieć.
Napisano

Tak pierwsze z brzegu tematy w których powinieneś znaleźć odpowiedź, może nie na wszystko ale nie mam czasu szukać.
Gdyby Ci się chciało, to jak poszperasz po forum to na bank znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

https://forum.budujemydom.pl/Tytuly-Rzeteln...ane-t20393.html
https://forum.budujemydom.pl/Jak-rozpoznac-...sci-t18940.html
https://forum.budujemydom.pl/Jak-sprawdzic-...anu-t22455.html
https://forum.budujemydom.pl/Nie-ma-jakosci...sci-t13973.html
Napisano
Cytat

Tak pierwsze z brzegu tematy w których powinieneś znaleźć odpowiedź, może nie na wszystko ale nie mam czasu szukać.
Gdyby Ci się chciało, to jak poszperasz po forum to na bank znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

https://forum.budujemydom.pl/Tytuly-Rzeteln...ane-t20393.html
https://forum.budujemydom.pl/Jak-rozpoznac-...sci-t18940.html
https://forum.budujemydom.pl/Jak-sprawdzic-...anu-t22455.html
https://forum.budujemydom.pl/Nie-ma-jakosci...sci-t13973.html


Ok. dzięki, wieczorem odpowiem, dlaczego mnie to interesuje. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

A do czego te wiadomości są koledze potrzebne? jak można wiedzieć.


Ciekawość wynika z tego czym zajmuje się zawodowo, gdzie jak wszędzie występują różne sytuacje, nie zawsze zrozumiałe.

Pierwszy problem to taki gdzie wylewka wykonana na styropianie bez folii dzieli się po części wodą z izolacją - styropianem (rzadka wylewka + polewanie wodą).
Pomiary wilgotności wylewki przed montażem dają dobre wyniki a mimo to po pewnym czasie z podłogą coś się dzieje a przyczyną jest wilgoć. Skąd się ona wzięła, skoro mikroklimat pomieszczeń jest ok.

Druga sytuacja, kiedy zapleśniały listwy przypodłogowe z MDF.
Cała podłoga leży super a listwy zielone.
Tu na szczęście klient "poszedł na współpracę" i przyznał że styropian, długi czas, składował na zewnątrz i taki położył pod podłogę, przykrywając go folią pod wylewką.
Teraz kiedy cały budynek nabrał ciepła (podłoga 25'C) zaczęło się parowanie i wilgoć " wyłazi" którędy może, tzn przy ścianach i jest problem.

W postach, które podałeś jest większość tego czego szukałem.

Mogę dodać, że 2-procentowa zawartość wilgoci to nawet 200% wagowo (przy gęstości pozornej 10kg/m3),a są takie eps-y gdzie może być i 5%.

Niechby nawet ten styropian miał 1% objętościowo, to w izolacji grubości 10 cm pod podłogą powierzchni 100m2 znajdzie się 100 litrów wody, która będzie chciała się stamtąd wydostać.

Nie rozumiem potrzeby ważenia styropianu dla określenia jego jakości, tu podstawą powinny być parametry techniczne.

Moim zdaniem ważenie może być przydatne w szczególnych przypadkach, związanych ze składowaniem, kiedy porównując wagę z metką na opakowaniu, możemy sprawdzić czy pakujemy suchą izolację.

Pozdrawiam.
Napisano
Na pierwszy przypadek jaki opisałeś to wina nie jest w wilgotnym styropianie tylko błąd w sztuce budowlanej, brak izolacji między styropianem a posadzką oraz bo tego już nie napisałeś ale ma się rozumieć samo przez się, że powinna być folia paroizolacyjna pod panelami czy deskami.
Podobnie uważam, że jest w drugim przypadku, zła izolacja.
Jeszcze wspomnę o wygrzewaniu posadzki, ale to w przypadku tylko ogrzewania podłogowego (brak pozbycia się nadmiaru wilgoci poprzez wygrzanie posadzki) oraz w zbyt szybkim postępie prac budowlanych.
Tak więc uważam, że pewnych rzeczy się nie przeskoczy i nie oszuka bo w przyszłości wyjdą.
Napisano
Cytat

Na pierwszy przypadek jaki opisałeś to wina nie jest w wilgotnym styropianie tylko błąd w sztuce budowlanej, brak izolacji między styropianem a posadzką oraz bo tego już nie napisałeś ale ma się rozumieć samo przez się, że powinna być folia paroizolacyjna pod panelami czy deskami.
Podobnie uważam, że jest w drugim przypadku, zła izolacja.
Jeszcze wspomnę o wygrzewaniu posadzki, ale to w przypadku tylko ogrzewania podłogowego (brak pozbycia się nadmiaru wilgoci poprzez wygrzanie posadzki) oraz w zbyt szybkim postępie prac budowlanych.
Tak więc uważam, że pewnych rzeczy się nie przeskoczy i nie oszuka bo w przyszłości wyjdą.


Oczywiście, że pierwszy przypadek to błąd w sztuce a nie we właściwościach styropianu.
Jednak wielu majstrów uważa, że styropian zupełnie nie chłonie wilgoci i wali mokry beton na styropian bez izolacji paroszczelnej.
Samo życie, pozdrawiam.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Coś w temacie
Cytat

Ktoś wcześniej w tym wątku nawoływał do wykonania doświadczenia z zanurzeniem XPS i EPS w wodzie.
Robię właśnie taki eksperyment .
Dwie próbki styropianu EPS 70 (pozostałość po ociepleniu mojego domu) i XPS o wymiarach 10cm x 10cm x 10cm w stanie suchym (przeleżały przez klika lat w garażu) zważyłem, a następnie zanurzyłem je w wodzie.
Suche próbki ważyły : EPS 11g, XPS 31g.
Po kilku minutach wyjąłem je z wody i tu już byłem zaskoczony. Próbka EPS ważyła ponad 40g, podczas gdy próbka XPS ok. 33g.
Po godzinie próbka EPS ważyła już ponad 50g, a próbka XPS nadal ok. 33g.
Na tym nie koniec eksperymentu. Próbki trafiły z powrotem do wiadra z wodą i przyciśnięte cegłami przeleżą tam jakiś czas.
Zważę je ponownie po tygodniu (o ile nie zapomnę), a potem jeszcze raz po miesiącu.

Nie sądzę, żeby było tak, że EPS po tym czasie nie wypłynie na powierzchnię, jak to ktoś tu sugerował, ale kilkukrotna zamiana wagi EPS już po kilku minutach mocno mnie zaskoczyła.
Gdybym zapomniał o tym eksperymencie, to proszę o przypomnienie .


Cytat

Ciąg dalszy eksperymentu.
Sprawdziłem już to, o co prosił maq73. Po dwóch dniach EPS spokojnie wypłynął na powierzchnię, chociaż trochę wody jednak się napił.
Zaraz po wyjęciu z wody i po powierzchniowym osuszeniu próbka ważyła 65g. Jednak woda była z nią bardzo słabo związana. Już po kilku minutach dosłownie wyciekła z niej woda. Po 10 minutach od wyjęcia wody masa próbki spadła do 45g, a po 20 minutach 35g.
Dla porównania próbka XPS ważyła po wyjęciu 35g, po 10minutach 34g, a po 20minutach 33g.

Obie próbki trafią znowu do wiadra z wodą przyciśnięte cegłami . Tym razem będą tam leżały 2 tygodnie, a może nawet miesiąc (jak sobie o nich nie przypomnę na czas ).
Wyniki oczywiście opiszę.

Jakie wnioski można na razie wyciągnąć z tego eksperymentu.
XPS nie wchłania wody nawet w niej zanurzony. Jego waga wzrosła o ok. 10%,ale w jego objętości wchłonięta woda stanowi zaledwie 0,4%. Nie powinna więc mieć istotnego wpływu na jego właściwości izolacyjne.

EPS łatwo wchłania wodę po zanurzeniu w niej, ale też łatwo ją oddaje.
W stanie mokrym (pod wodą) zawiera ponad 50g wody na decymetr sześcienny, czyli w jego objętości znajduje się ponad 5% wody.
Zgodnie z http://www.termoorganika.com.pl/pliki/pora...-poradnik-2.pdf strona 11, rys. 2.3.2/9. styropian może mieć o ok. 10% gorszą izolacyjność.
Na szczęście EPS równie łatwo wodę przyjmuje, jak też się pozbywa. Przy zawartości wody ok. 2% jego izolacyjność spada już nieznacznie.

Poczekajmy jednak do końca eksperymentu. Po zakończeniu moczenia próbek, chcę też sprawdzić jak szybko on wysychają i ile wody wiążą na dłuższy okres czasu .
---------------------------------------------------------
16 kwietnia 2013 r.
Czas szybko leci, ani się obejrzałem, a od mojego poprzedniego eksperymentu minął miesiąc.
Przez cały ten czas próbki EPS i XPS były zanurzone w wodzie przyciśnięte dwoma cegłami.
Po wyjęciu próbki ważyły : EPS 82g, XPS 41g.
Po 5 minutach z EPS wyciekło sporo wody, z XPS mniej. Próbki wtedy ważyły EPS 53g, XPS 38g.
Po 10minutach : EPS 46g, XPS 37g.
Po 45 minutach : EPS 41g, XPS 35g.
Nie chciałem dłużej czekać i podjąłem radykalne kroki - obie próbki wstawiłem do wirówki do bielizny i poddałem wirowaniu przez ok. 1 minutę.
Po wirowaniu próbki ważyły : EPS 17g, XPS 34g.
Odłożę teraz próbki do garażu i za jakiś czas (miesiąc, może dwa) sprawdzę ile ważą.

Wnioski z tego eksperymentu nie odbiegają od tych, które wyciągnąłem miesiąc wcześniej .
---------------------------------------------------------
21 maja 2013 r.
Próbki poleżały sobie w garażu ponad miesiąc.
Ich masa wróciła praktycznie do masy wyjściowej : EPS 12g, XPS 31g

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Mam zapytania do ekspertów od izolacji, bardziej od materiału izolacyjnego jakim jest styropian.

1- jak się określa nasiąkliwość wodą styropianu - wagowo czy objętościowo?

2 -jak nasiąkliwość styropianu, szczególnie EPS, ma się do jego gęstości?

3 - jaka jest różnica między nasiąkliwością a chłonnością styropianu?

Pozdrawiam.



Ad.2. Nasiąkliwość EPS zależy od:
- rodzaju polistyrenu użytego do jego produkcji (polistyren hydrofobowy daje możliwość uzyskania wyrobów o obniżonej nasiąkliwości)
- spoistości styropianu - im jest ona lepsza, tym mniej wody może w niego wsiąknąć
- technologii produkcji EPS - agregatowa lub blokowa (w agregatach produkuje się gotowe płyty, a bloki są cięte na płyty, co powoduje otwartą strukturę przypowierzchniową płyt)
Również gęstość ma wpływ na nasiąkliwość - przy założeniu że produkt jest wykonany z tego samego surowca, w tej samej technologii i z taką samą spoistością, przy wyższej gęstości nasiąkliwość powinna być nieco lepsza, czyli niższa.

Ad.3. Aktualnie bada się nasiąkliwość wodą (najistotniejsza jest nasiąkliwość długotrwała, po 28 dniach), zgodnie z normą europejską EN 12087. Stara norma styropianowa, na tzw. FS-y (PN-B-20130:1999), wymagała badania chłonności wody po 24 godzinach, określanej wg wzoru podanego w niniejszej normie.
Napisano
Cytat

Ad.2. Nasiąkliwość EPS zależy od:
- rodzaju polistyrenu użytego do jego produkcji (polistyren hydrofobowy daje możliwość uzyskania wyrobów o obniżonej nasiąkliwości)
- spoistości styropianu - im jest ona lepsza, tym mniej wody może w niego wsiąknąć
- technologii produkcji EPS - agregatowa lub blokowa (w agregatach produkuje się gotowe płyty, a bloki są cięte na płyty, co powoduje otwartą strukturę przypowierzchniową płyt)
Również gęstość ma wpływ na nasiąkliwość - przy założeniu że produkt jest wykonany z tego samego surowca, w tej samej technologii i z taką samą spoistością, przy wyższej gęstości nasiąkliwość powinna być nieco lepsza, czyli niższa.

Ad.3. Aktualnie bada się nasiąkliwość wodą (najistotniejsza jest nasiąkliwość długotrwała, po 28 dniach), zgodnie z normą europejską EN 12087. Stara norma styropianowa, na tzw. FS-y (PN-B-20130:1999), wymagała badania chłonności wody po 24 godzinach, określanej wg wzoru podanego w niniejszej normie.


Ok. Dzięki za odpowiedż.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...