Skocz do zawartości

Oświetlenie schodów LED-ami


Recommended Posts

Napisano
Cześć, mam nadzieję, że ktoś będzie mi w stanie pomóc. Interesuje mnie oświetlenie schodów LED-ami, razem z mężem nie znamy się na tym, a chodzi nam o to, żeby końcowy efekt wyglądał tak, jak na tym filmie: http://youtu.be/YNLKKDIJmXI. Nie oczekuję niemiłych komentarzy ' nie znasz się to się nie bierz ' tylko oczekuję pomocy jak zacząć, co trzeba kupić itp.
Gość qbek17
Napisano
Robiłem coś takiego - oczywiście bez tej całej "inteligencji", ale za to koszt był ułamkiem gotowego systemu.

Etapy wyglądały mniej więcej tak:
1) przed montażem schodów zrobić okablowanie do każdego schodka oddzielnie (ewentualnie co drugi - też dobry efekt a o połowę tańsze). Kable pod 12 V sprowadzić do jakiegoś miejsca (najlepiej pod schodami) gdzie można schować transformator i gdzie jest doprowadzone zasilanie 230 V.
2) zamawiając schody poprosić o wyżłobienie w stopniach (od dołu, w części wystającej) bruzdy (szerokość - patrz pkt 4.)
3) w czasie montażu wyprowadzić kable przez bruzdy (najlepiej z możliwością "upchnięcia" nadmiaru kabla z powrotem pod stopień)
4) kupić przezroczystą listwę osłonową (są do kupienia w sklepach oświetleniowych, mogą być matowe). Od rozmiaru listwy zależy rozmiar bruzdy (tzn szerokość). Listwy są zazwyczaj 2 metrowe, ale łatwo się je docina do odpowiedniej długości.
5) kupić taśmę LEDową (nie musi być super jasna, wystarczy kilka diod żeby oświetlić schody)
6) najwięcej zabawy jest z montażem tego - trzeba przylutować odcinki taśmy LEDowej do wychodzących z bruzd przewodów, następnie podłączoną taśmę schować w odcinek listwy, nadmiar kabla schować w bruździe lub pod stopniem, a listwę wepchnąć do bruzdy i jeśli jest taka potrzeba zamocować klejem/silikonem/dwustronną taśmą klejącą (u mnie bruzdy były na tyle ciasne, że listwy się same trzymały i były "wyjmowalne").
7) na drugim końcu przewodów (pod schodami) zamontować transformator (dobiera się go do ilości diod)

Efekt (jak dla mnie) był zupełnie przyzwoity i zadowalający, a koszt minimalny icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Robiłem coś takiego - oczywiście bez tej całej "inteligencji", ale za to koszt był ułamkiem gotowego systemu.

Etapy wyglądały mniej więcej tak:
1) przed montażem schodów zrobić okablowanie do każdego schodka oddzielnie (ewentualnie co drugi - też dobry efekt a o połowę tańsze). Kable pod 12 V sprowadzić do jakiegoś miejsca (najlepiej pod schodami) gdzie można schować transformator i gdzie jest doprowadzone zasilanie 230 V.
2) zamawiając schody poprosić o wyżłobienie w stopniach (od dołu, w części wystającej) bruzdy (szerokość - patrz pkt 4.)
3) w czasie montażu wyprowadzić kable przez bruzdy (najlepiej z możliwością "upchnięcia" nadmiaru kabla z powrotem pod stopień)
4) kupić przezroczystą listwę osłonową (są do kupienia w sklepach oświetleniowych, mogą być matowe). Od rozmiaru listwy zależy rozmiar bruzdy (tzn szerokość). Listwy są zazwyczaj 2 metrowe, ale łatwo się je docina do odpowiedniej długości.
5) kupić taśmę LEDową (nie musi być super jasna, wystarczy kilka diod żeby oświetlić schody)
6) najwięcej zabawy jest z montażem tego - trzeba przylutować odcinki taśmy LEDowej do wychodzących z bruzd przewodów, następnie podłączoną taśmę schować w odcinek listwy, nadmiar kabla schować w bruździe lub pod stopniem, a listwę wepchnąć do bruzdy i jeśli jest taka potrzeba zamocować klejem/silikonem/dwustronną taśmą klejącą (u mnie bruzdy były na tyle ciasne, że listwy się same trzymały i były "wyjmowalne").
7) na drugim końcu przewodów (pod schodami) zamontować transformator (dobiera się go do ilości diod)

Efekt (jak dla mnie) był zupełnie przyzwoity i zadowalający, a koszt minimalny icon_smile.gif



Dzięki wielkie ;) super, że można to zrobić tańszym kosztem, jeszcze raz dzięki ;) jak nie będę z mężem czegoś wiedzieć to się odezwę ;)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Trzeba sobie zadać pytanie czy gra jest warta świeczki. O ile bardzo się to Wam podoba to oczywiście działajcie. Jeśli chodzi tylko o oświetlenie schodów to sam zastosowałem oprawy Skoff montowane w ścianie. Jakoś nie uśmiechało mi się żłobienie dębowych schodów.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
No wiadomo, wszystko zależy od koncepcji, ale też od możliwości. Nie opłaca się niszczyć fajnych, dębowych schodów tylko po to, żeby zrobić takie oświetlenie.
Najgorsze jest, że czasem trudno jest sobie zaplanować co się będzie jak robiło. Ja teraz urządzając mieszkanie niby próbuje sobie wyobrazić, w jaki sposób ma wyglądać całość. Ale jestem tylko człowiekiem i mogę o czymś zapomnieć, a potem robi się problem, bo coś jest nie do końca przemyślane...
Co do tego oświetlenia, to naprawdę fajne icon_smile.gif Jakbym miała takie schody to też bym chętnie w tę stronę kombinowała.
A czy wiadomo jakie są koszta przy takim projekcie? Oprócz oczywiście własnej pracy.
Napisano
Cytat

Robiłem coś takiego - oczywiście bez tej całej "inteligencji", ale za to koszt był ułamkiem gotowego systemu.

Etapy wyglądały mniej więcej tak:
1) przed montażem schodów zrobić okablowanie do każdego schodka oddzielnie (ewentualnie co drugi - też dobry efekt a o połowę tańsze). Kable pod 12 V sprowadzić do jakiegoś miejsca (najlepiej pod schodami) gdzie można schować transformator i gdzie jest doprowadzone zasilanie 230 V.
2) zamawiając schody poprosić o wyżłobienie w stopniach (od dołu, w części wystającej) bruzdy (szerokość - patrz pkt 4.)
3) w czasie montażu wyprowadzić kable przez bruzdy (najlepiej z możliwością "upchnięcia" nadmiaru kabla z powrotem pod stopień)
4) kupić przezroczystą listwę osłonową (są do kupienia w sklepach oświetleniowych, mogą być matowe). Od rozmiaru listwy zależy rozmiar bruzdy (tzn szerokość). Listwy są zazwyczaj 2 metrowe, ale łatwo się je docina do odpowiedniej długości.
5) kupić taśmę LEDową (nie musi być super jasna, wystarczy kilka diod żeby oświetlić schody)
6) najwięcej zabawy jest z montażem tego - trzeba przylutować odcinki taśmy LEDowej do wychodzących z bruzd przewodów, następnie podłączoną taśmę schować w odcinek listwy, nadmiar kabla schować w bruździe lub pod stopniem, a listwę wepchnąć do bruzdy i jeśli jest taka potrzeba zamocować klejem/silikonem/dwustronną taśmą klejącą (u mnie bruzdy były na tyle ciasne, że listwy się same trzymały i były "wyjmowalne").
7) na drugim końcu przewodów (pod schodami) zamontować transformator (dobiera się go do ilości diod)

Efekt (jak dla mnie) był zupełnie przyzwoity i zadowalający, a koszt minimalny icon_smile.gif



Ważne jest aby mieć kabelki przy schodach, resztą zajmą się fachowcy icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

'qbek17[/b]' date='22.03.2014, 11:15 ' post='416278']

1) przed montażem schodów zrobić okablowanie do każdego schodka oddzielnie (ewentualnie co drugi - też dobry efekt a o połowę tańsze). Kable pod 12 V sprowadzić do jakiegoś miejsca (najlepiej pod schodami) gdzie można schować transformator i gdzie jest doprowadzone zasilanie 230 V.

3) w czasie montażu wyprowadzić kable przez bruzdy (najlepiej z możliwością "upchnięcia" nadmiaru kabla z powrotem pod stopień)




Cytat

Ważne jest aby mieć kabelki przy schodach, resztą zajmą się fachowcy icon_biggrin.gif


Czy Ty kolego jesteś nieczytaty? Piszesz co to już 'qbek17 opisał w swoim poście a Ty na domiar tego jeszcze go cytujesz i doradzasz to co on już zrobił!
Trochę cierpliwości z czytaniem ze zrozumieniem tekstu czytającego by Ci nie zaszkodziło a potem możesz odpowiadać.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Minęło już trochę czasu,więc jeżeli wątek jest w dalszym ciągu aktualny i szukasz rozwiązania w kwestii oświetlenia chodów LED-ami,to napisz na co ostatecznie się zdecydowałeś oraz jaki jest tego finalny efekt.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
ja też byłam totalnie za oświetleniem ledowym montowanym wokół całych schodów, jednak policzyłam koszty zakupów i robocizny bo sama nie umiałabym tego zrobić i nie opłaciło się, teraz w sklepach są tak piękne i delikatne lampeczki ledowe, które się przytwierdza do ścian w odpowiednim dla Ciebie miejscu, że możesz właściwie takimi zrobić sobie całą aranżację, a w dodatku zakup nawet wielu takich lampek wychodzi o wiele taniej niż wielka robota ;p
Napisano
A te lampki to na co świecą?
Nie wiem czy starczy na baterie, icon_biggrin.gif a jak starczy to założę się że do pierwszej wymiany baterii i potem lampki pójdą do kosza.' icon_smile.gif
Nie wspomnę o zapalaniu i gaszeniu każdej z osobna.
Napisano
tak na baterie ale są energooszczędne więc baterie tam naprawdę długo trzymają, a co do zapalania mają czujnik i same zapalają się jak zlokalizują ruch, tak samo jest z gaszeniem także tu akurat wielki plus ;p podobne widziałam z pół roku w biedronce, wiadomo słabsza jakość i pewnie faktycznie szybko się czerpią ale te firmowe wiem że wystarczają na naprawdę długi czas ;p
Napisano
Kiedyś w Biedronce kupiła szwagierka takie lampki, tylko że je się z osobna zapalało i gasiło. Miała je tak jak napisałem wyżej do pierwszej wymiany baterii, potem zalegały w kącie i już ich więcej nie używała. icon_biggrin.gif
Napisano
nie no te tak jak mówię, zapalają się i gasną same, mają jakby fotokomórkę czy jakiś taki podobny mechanizm także są fajne i wcale szybko się nie czerpią, ostatnio podobne znalazł w lidlu mój szwagier i też kupił, jest strasznie zadowolony, sama bym sobie dokupiła ale chyba już się oferta skończyła
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Chodzi pewnie o jakość żarówek czy diod w które inwestujemy. Pisząc o sprawdzonej firmie unikajmy tych najtańszych chińskich zamienników bo przekłada się to na jakość i efektowność ich działania.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie opłaca się niszczyć fajnych, dębowych schodów tylko po to, żeby zrobić takie oświetlenie.



A dlaczego niszczyć?? Przecież jest to robione od spodu i w niczym nie niszczy stopnia. Tym bardziej, jeżeli jest to robione od razu na etapie montażu schodów.

Osobiście mam przygotowane okablowanie na co drugi stopień. Rozwiązanie takie jak napisał qbek17. Ja robię jednak normalny wyłącznik ścienny, bo takie bajery jak na filmie są fajne ale przez pierwszy miesiąc icon_smile.gif . Później człowiekowi będzie zależało na tym, żeby nie spaść ze schodów, a nie na efektownym zapalaniu ledów icon_lol.gif icon_lol.gif icon_lol.gif Edytowano przez Nestorius (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...